فصل پنجم
نتیجه گیری و
پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
در کلیه تحقیقات و بالاخص تحقیقات علوم انسانی فصول نهایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بطور معمول در این فصول نتایج تحقیق و چکیده یافته ها ارائه می شود و در حقیقت محقق نتیجه کار خود را مشاهده می نماید. ارائه راهکارها و پیشنهادات از جمله کارهای دیگری است که در این فصول انجام می‎گیرد. این پیشنهادات معمولا بر اساس تجربیات محقق در طول تحقیق حاصل شده و مرجع مناسبی برای پژوهش های آتی می باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۲) نتیجه گیری بر اساس فرضیه های پژوهش
با توجه به اینکه یافته های تحقیق باید با مبانی نظری، ادبیات و سابقه تحقیقات گذشته مقایسه گردد تا بحث و نتیجه گیری تحقیق از اعتبار لازم برخوردار گردد، لازم است تا نتایج این پژوهش برای مقایسه و استنتاج علمی ارائه گردد، نتایج این پژوهش به شرح زیر است.
– نتیجه بررسی فرضیه اول: تصویر کشور مبداء برند با ابعاد اعتبار برند(۱٫ در دسترس بودن برند ۲٫ کیفیت دریافت شده ۳٫ آگاهی از نام برند/تداعی معانی ۴٫ وفاداری به برند ۵٫ تصویر برند ۶٫ اشنایی با برند) رابطه مثبت دارد.
همانگونه که در فصل چهارم مشاهده شد t-value بین تصویر کشور مبداء و کلیه ابعاد اعتبار در خارج از بازه (۹۷/۱+ و ۹۷/۱-) قرار گرفت از این رو فرضیه پژوهش پذیرفته می شود. در مقایسه نتیجه بدست آمده از آزمون این فرضیه با پژوهشهای پیشین می توان آن را با پژوهش مرادی و همکارانش (۲۰۱۲) مورد مقایسه قرار داد. بطوریکه با تائید تاثیر قابل توجه تصویر کشور مبداء برند بر اعتبار برند، نتیجه حاصل را می توان با نتیجه حاصل از پژوهش مرادی و همکارانش (۲۰۱۲) منطبق دانست.

    • نتیجه بررسی فرضیه دوم: تصویر کشور مبداء برند با اعتبار کلی برند رابطه مثبت دارد.

همانگونه که در فصل چهارم مشاهده شد t-value بین تصویر کشور مبداء و اعتبار کلی برند در خارج از بازه (۹۷/۱+ و ۹۷/۱-) قرار گرفت از این رو فرضیه پژوهش مورد تائید قرار گرفت. در مقایسه نتیجه حاصل با پژوهش مرادی و همکارانش (۲۰۱۲) می توان گفت نتیجه حاصل با پژوهش وی همخوانی دارد.

    • نتیجه بررسی فرضیه سوم: تصویر کشور مبداء برند با ابعاد اعتبار برند(۱٫ در دسترس بودن برند ۲٫ کیفیت دریافت شده ۳٫ آگاهی از نام برند/تداعی معانی ۴٫ وفاداری به برند ۵٫ تصویر برند ۶٫ اشنایی با برند) رابطه مثبت دارد.

همانگونه که در فصل چهارم مشاهده شد t-value بین در دسترس بودن و اعتبار کلی برند و همچنین t-value بین آگاهی و اعتبار کلی برند مورد تائید قرار نگرفت از این رو فرضیه سوم پژوهش مبنی بر تاثیر مثبت و معنا دار کلیه ابعاد اعتبار بر اعتبار کلی برند پذیرفته نمی شود. در مقایسه نتیجه بدست آمده از آزمون این فرضیه با پژوهشهای پیشین، با توجه به تائید تاثیر کیفیت ادراک شده و وفاداری بر اعتبار کلی با پژوهش مرادی و همکارانش مطابقت و از نظر عدم تائید تاثیر آکاهی برند بر اعتبار کلی با پژوهش آنها همخوانی ندارد.
۵-۳) پیشنهادات پژوهش
الف) پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش (پیشنهادات اجرایی)
برای هر شرکتی لازم است که ابعاد مختلف اعتبار برند خود را مورد تحلیل قرار دهد. هر یک از این ابعاد اثر مختلفی دارد که می توانند در تعیین استراتژی های رشد و توسعهمحصول و سودآوری شرکت لحاظ شود. بازاریاب ها باید بتوانند حیطه وسیعی از تصمیمات بازاریابی که باعث ایجاد اعتبار برند آنها می شود را شناسایی کنند. فعالیت های بازاریابی به صورتی بالقوه می توانند باعث ایجاد ارزش برای برند و افزایش اعتبار برند شوند. فعالیت هایی که باعث ایجاد، نگهداری یا تغییر نگرش، انگاره و تداعی های قوی، متمایز و منحصر به سمت دلخواه و مطلوب می شود به صورتی بالقوه بر فروش و سود شرکت دارنده برند اثر دارد.

    • همچنین با توجه به تائید رابطه بین کیفیت ادراک شده و تصویر برند بر اعتبار کلی برند توصیه می شود که بازاریابها ساختارهای دانشی برند خود را به گونه ای که می خواهند در ذهن مصرف کننده ایجاد شود، تعریف کنند. طوری که با تاکید بر ویژگیها و مزایای کارکردی محصول، ویژگی های کارکردی و نمادین برند را به صورتی مطلوب، برجسته و متمایز در اذهان مصرف کننده جای دهند. این تاکیدها باید بر نیازها و خواسته های اساسی مصرف کنندگان متمرکز باشد تا این نیازها با بهره گرفتن از برند قابل ارضاء باشد.
    • همچنین با توجه به عدم تائیر رابطه بین آگاهی برند و اعتبار کلی برند پیشنهاد می گردد تا مدیران بازاریابی و برندهای تجاری در راستای تقویت آگاهی برند تلاش کنند. درک این موضوع که برند نقش بسیار با اهمیتی را در حفظ و توسعه حق انتخاب مشتری بازی می کند، بایستی مدیریت را به سمتی سوق دهد که به صورت جدی بر این موضوع تمرکز کنند که از هر فعالیتی که به هر شکلی باعث کم شدن اعتبار برند می شود، خودداری نمایند. و در در راستای افزایش آگاهی برند، توصیه می گردد تا مدیریت ارتباط با مشتری به خوبی باید ایجاد شود تاضمن افزایش آگاهی از برند، تضمینی برای بقای مصرف کنندگان فراهم آورد. ا گر هویت و ا نگاره برند به خوبی ایجاد شده باشند محصولات هر چند به صورت فیزیکی و کارکردی مشابه باشند، متمایزا دراک خواهند شد.
    • برای شرکتها و مدیران بازاریابی ضروری است برای ایجاد و نگه داری وفاداری مصرف کنندگان به منظور ایجاد ارزش برند خود تلاش کنند. فعالیتهای مختلف بازاریابی مثل ارتباطات بازاریابی، پیشبرد فروش، مشارکت اجتماعی و روابط اجتماعی مؤثر نقشی اساسی در افزایش وفاداری مصرف کنندگان دارد. این تاکید باید در هدف های بلند مدت شرکت ها منظور شود. این مهم به وجود نمی آیدا ما وقتی به وجود آمد، ماندگاری درازمدتی خواهد داشت. بنابراین نتیجه این مطالعه کاربرد مهمی در روابط میان مصرف کننده و برنددر راستای افزایش اعتبار کلی برند خواهد داشت.
    • در نهایت تائید تاثیر تصویر کشور مبداء برند بر کلیه ابعاد اعتباربرند نشان می دهد که تصویر کشور مبداء برند نقش بسیار مهمی در تصمیمات خرید مصرف کنندگان بویژه برای محصولات الکتریکی مورد بحث داراست. مصرف کنندگان علاقه و ترجیحاتشان نسبت به یک نام تجاری را بر مبنای ادراکاتشان از کشور مبداء و اطلاعات در دسترس مرتبط با نام تجاری توسعه می دهند. اطلاعات مناسب درباره کشور به خلق نگرش مثبت نسبت به نام تجاری کمک میکند، که منجر به تصویر مطلوب از نام تجاری می شود. مصرف کنندگان، محصولات تولیدی در کشورهای صنعتی و با سابقه را بسیار با کیفیتتر از سایر کشورها که دارای سابقه کم یا تازه صنعتی شده هستند، میدانند. اگرچه مصرف کنندگان با نامهای تجاری زیادی در بازار مواجه هستند که مصرف کنندگان از بیشتر آنها کارکرد و مشخصات محصول یکسانی را ادراک می کنند، اما تصویر و کلیشه ذهنی موجود درباره یک کشور مزایایی را به آن افزوده و آنرا نسبت به رقبا مرجحتر می‎نماید. ادراکات مصرف کنندگان درباره کشور اغلب به اصالت نامهای تجاری که کشوری آن را تولید می‎کند نیز منتقل می شود. این مصرف کنندگان احساس می کنند که نام های تجاری متعلق به کشورهای با تصویر ذهنی مناسب قابل اعتمادتر از نام های تجاری تولید شده در کشورهایی با تصویر ذهنی کمتر مطلوب است. در نتیجه این نام های تجاری مرجح بوده و اغلب در طول فرایند تصمیم گیری خرید انتخاب می‎شود.

ب) پیشنهادات برای تحقیقات آتی

    • پیشنهاد می­ شود در بررسی عوامل موثر بر افزایش اعتبار برند، با بررسی مطالعات انجام شده متغیرهای موثرتر شناسایی و برای جامعه آماری پژوهش مورد بررسی قرار بگیرد.
    • پیشنهاد می گردد در پژوهشهای آتی از روش های دیگر جمع آوری اطلاعات همچون مصاحبه نیز بهره بگیرند. چرا که بدلیل استفاده از پرسشنامه این امکان وجود دارد که پاسخ دهندگان به طور دقیق به پرسشنامه ها پاسخ ندهند که موجب می‎شود تفاوت های فاحشی در تحقیات مشابه بوجود آید.

۵-۵) محدودیتهای پژوهش
هر تحقیقی در مسیر جمع آوری اطلاعات و کسب نتایج مطلوب با مشکلاتی روبرو می شود که لازم است آن ها را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها گام بردارد. انجام این تحقیق نیز با مشکلات متعددی مواجه بود که عمده آن ها عبارت بود از
– عدم دسترسی به تعداد مطالعه های موردی بیشتر به منظور افزایش تعمیم نتایج.
منابع
منابع و مأخذ

    1. اسداله، هوشنگ، حمیدی زاده، محمدرضا، دری، بهروز، کریمی علویجه، محمدرضا، (۱۳۹۰)، ” توسعه مدل ارتباطی بین ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری با عملکرد برند در بازار: مطالعه موردی برندهای لبنی در بازار تهران”، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره های ۱۵ و ۱۶، صفحات ۵۲-۷۶٫
    1. بامنی مقدم، محمد، حیدرزاده، کامبیز، مهرزادی، حامد، (۱۳۹۰)، ” بررسی اهمیت ارزش ویژه نام و نشان تجاری در دستیابی به مشتریان وفادار برای تولید کنندگان ماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران”، پژوهشهای مدیریت، شماره ۸۸، ۲۳-۳۸٫
    1. براون توم، ۱۳۸۶، “فلسفه نام های تجاری”، عطیه بطحایی، چاپ اول، تهران، فرا.
    1. به آبادی، فرشاد، (۱۳۸۸)، “راز پرواز نام های تجاری”، تهران: کارآفرین برتر.
    1. پاشا شریفی، حسن، و شریفی، نسترن، (۱۳۸۳)، “روش های تحقیق در علوم رفتاری”. انتشارات سخن، تهران، چاپ چهارم.
    1. جلالی، مهدی، خیری، بهرام، مژگان، خادم، (۱۳۹۰)، “بررسی عوامل موثر بر وفاداری به برند و قصد خرید مجدد در مصرف کنندگان ایرانی (مطالعه موردی: لوازم خانگی)”، فصلنامه مدیریت، سال هشتم، شماره۲۴٫
    1. چیرانی، ابراهیم- فرد صبوری، متین، ” مقایسه قدرتمندی انواع برند های داخلی وخارجی از دیدگاه مشتریان محصولات لوازم خانگی در استان گیلان، مدیریت بازرگانی، ۱۳۹۰، دوره۳، شماره ۸، صفحه ۶۰-۴۱
  1. حافظ نیا، محمد رضا، (۱۳۸۷)، “مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی”، انتشارات سمت، . چاپ چهاردهم، تهران.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...