۷

تعیین افراد مشمول بازخریدی و اخراج

۲۲ الی ۲۳

اجزاء اصلی این پرسشنامه ­ها عبارتند از:
الف) نامه همراه: که در آن هدف از گردآوری داده ­ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده و اطمینان دادن به آنها در جهت محرمانه ماندن اطلاعات تهیه شده است.
ب) دستورالعمل: در ابتدای هر پرسشنامه نحوه پاسخ دادن به سئوالات قید شده است.
ج) سئوالات پرسشنامه ­ها: تمامی سئوالات پرسشنامه ­ها از نوع پاسخ بسته و دارای چند گزینه است تا پاسخ ­دهندگان از میان آن یکی را انتخاب نمایند. پاسخ­ها به گونه ­ای است که پاسخگو با سرعت و سهولت جواب مورد نظر را انتخاب و پاسخ دهد و از طرفی استخراج داده ­ها نیز به راحتی انجام شود. ضمناٌ نمونه فرم خام پرسشنامه در پیوست شماره یک موجود می باشد.
۳-۶- روش اجرا
پژوهشگر در این تحقیق به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود و تکمیل پرسشنامه ها از شیوه پیمایشی استفاده نموده است. پژوهشگر در این پژوهش جهت کنترل متغیرهای مداخله گر زمان جمع آوری پرسشنامه ها محقق سعی کرده است تا آزمودنی ها هنگام پاسخگویی در زمان کاری خویش نباشند و از وقت های آزاد استفاده شده است. برای کنترل طول زمان، پرسشنامه ها در مدت یک هفته توزیع و جمع آوری گردید. در این تحقیق همچنین برخی از متغیرهای مداخله گر مربوط به عکس العمل آزمودنی ها نسبت به شرایط و روش جمع آوری اطلاعات مانند اطمینان از محرمانه بودن اطلاعات که ممکن بود در میزان برگشت پرسشنامه ها اثر بگذارد به افراد نمونه آماری تضمین اخلاقی داده شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۷- روایی
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری بتواند خصیصیه مورد نظر را اندازه بگیرد. به بیان دیگر، وقتی اندازه گیری از اعتبار و روایی لازم برخوردار است که همه متغیرهای تاثیرگذار در مدل مورد توجه قرار گیرد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی، ۱۳۸۷).چون در این تحقیق ابزار جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرها پرسشنامه است، روایی پرسشنامه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. روایی تحقیق میزان سازگاری پرسشنامه را با اهداف نشان می دهد. مسئله روایی محتوا (پرسشنامه) این است که آیا پرسش ها جنبه مهمی از هدف تحقیق را اندازه گیری می کنند یا خیر (پاشا شریفی، ۱۳۷۲).در پژوهش حاضر اقداماتی برای تعیین میزان روایی پرسشنامه انجام شد که خلاصه آن ها به شرح زیر است:
ابتدا مطالعات زیادی از طریق مطالعه کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات به عمل آمد تا بطور کامل مفاهیم و متغیرهای مهم مورد استفاده در تحقیق و چگونگی اندازه گیری آن ها روشن گردد تا بتوانیم سوالات مناسبی برای بررسی فرضیات طراحی نماییم.
با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه و اینکه این پرسشنامه قبلاٌ در تحقیقات مختلف داخل و خارج مورد استفاده قرار گرفته و از پایایی مناسب برخوردار بوده ، لذا روایی آن مورد تائید است.
در یک نمونه مقدماتی ۳۰ تایی ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه و مولفه های آن محاسبه که نتایج در حد مطلوب بدست آمد.
۳-۸- پایایی (اعتبار درونی)
هدف و منظور از پایایی پرسشنامه این است که چنانچه این تحقیق توسط فرد دیگری یا توسط همان محقق در زمان و مکان های مختلف دوباره انجام شود به نتایج مشابهی دست یابد. به عبارت دیگر پایایی یا اعتبار که به دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود، معین می کند یک ابزار اندازه گیری تا چه حد میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه می گیرد. پایایی و یا اعتبار با پایداری و سازگاری اندازه گیری سروکار دارد . این مفهوم بیان می کند که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه، ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی را می‏سنجد. از آن جمله می توان به روش های اجرای دوباره آزمون (روش بازآزمایی)، روش موازی (همتا)، روش تنصیف (دو نیمه کردن)، روش کودر ریچاردسون[۲۹] و روش آلفای کرونباخ[۳۰] اشاره کرد. ( خاکی، ۱۳۸۷). در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ که در بیشتر پژوهش ها مبنای سنجش پایایی قرار می گیرد استفاده شده است. در این روش، اجزاء یا قسمت های آزمون برای سنجش پایایی آزمون به کار می روند. زمانی که این ضریب بزرگتر از ۷/۰ باشد باشد، آزمون از پایایی قابل قبولی برخوردار است .
برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالات پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد.سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفای کرونباخ را محاسبه کرد.که در آن :

J : تعداد زیرمجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون
:واریانس زیر آزمون j‌ام : واریانس کل آزمون
از آنجایی که آلفای کرونباخ معمولاً شاخص کاملاً مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری و ‌هماهنگی درونی میان عناصر آن است. بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه مورداستفاده در این تحقیق به کمک آلفای کرونباخ ارزیابی شده است.
جدول شماره ۳-۳ : ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق در نمونه نهایی

ردیف

سرفصل سوالات

ضریب آلفای کرونباخ

۱

ارتقاء سطح عملکرد کارکنان

۹۰۹۱/۰

۲

بهینه سازی نظام پرداختها

۸۹۵۲/۰

۳

تشخیص کارکنان مستعد برای ارتقا

۸۹۵۴/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...