روش اجرای تحقیق
۳-۱ روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش از روش تحقیق علی- مقایسه ای استفاده شده است که یکی از روش های پژوهش یا بررسی می باشد.
علی – مقایسه ای به تحقیقی اطلاق می شود که در آنها پژوهشگر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمالی وقوع آن می پردازد و این نوع تحقیقات به علت آنکه برخی از متغییرها خصیصه ای بوده و قابل دستکاری نمی باشند مانند جنسیت، و اگر قابل دستکاری باشند این دستکاری غیر اخلاقی و غیر انسانی می باشد اهداف تحقیق علی مقایسه ای هدف این است از معلول(متغییر وابسته) به علت احتمالی (متغییر مستقل) برسیم و بدین لحاظ این تحقیق گذشته نگر است. از روش تحقیق علی – مقایسه ای در مطالعه پدیده هایی چون بزهکاری، اعتیاد و ترک تحصیل و اختلالات روانی می توان استفاده کرد. تحقیق علی- مقایسه ای به طور معمول برای استنباط های علی و آزمون برنامه ها و روشها ی جدید آموزش داده می شود (گنجی، ۱۳۷۶).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۲ جامعه آماری
جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کارمندان و پرسنل شیفتی و ثابت شهرداری شهر خرم آباد هستند که به صورت رسمی و پیمانی مشغول به فعالیت هستند.
۳-۳ نمونه تحقیق
به دلیل اینکه حجم جامعه مورد نظر کمتر از حد انتظار بود لذا کل جامعه مورد نظر بعنوان نمونه انتخاب و آزمون بروی آنها اجرا گردید. با توجه به فرضیه های داده شده به همراه پرسشنامه اصلی یک پرسشنامه مشخصات فردی به آزمودنی ها داده شد تا با بهره گرفتن از آن و نمرات حاصل از پرسشنامه بتوان به بررسی فرضیه و سوالات تحقیق پرداخت.
۳-۴ ابزار تحقیق
ابزار تحقیق در این مطالعه پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ28)[25] می باشد که اولین بار توسط گلدبرگ (۱۹۷۲) ابداع شد. (GHQ) در یک پرسشنامه بروز روانشناختی است که برای شناسایی افراد با تشخیص بیماری روانی بکار می رود.
این پرسشنامه دو گرو ه از پدیده های مهم را در بر می گرید

    1. ناتوانی در ادامه انجام عملکرد عادی فرد
    1. ظهور پدیده جدید با ماهیت پریشان ساز

این پرسشنامه ناراحتی های با طول مدت کمتر از دو هفته را شناسایی می کند و در مطالعات زمینه یابی گروه های خاص، ودر مطالعات مقایسه ای بیماریهای روانی در یک جمعیت در زمان های متفاوت بکار برده می شود.
این پرسشنامه در فرمهای ۱۲، ۲۸، ۳۰، ۶۰ سؤالی می باشد(کاویانی و همکاران، ۱۳۸۰).
فرم میزان شده یا ۲۸ سؤالی در اقدامی به منظور افزایش میزان واریانس ساخته شده که چهار مقیاس فرعی:

    1. علائم روان تنی
    1. اضطراب و بی خوابی
    1. اختلال در عملکرد اجتماعی
    1. افسردگی شدید را در بر می گیرد.

روش نمره گذاری
روش نمره گذاری در این آزمون مقیاس لیکرت است و نمره گذاری به ترتیب گزینه ها (۰، ۱، ۲، ۳) می باشد. دامنه نمرات لیکرت بین ۸۴-۰ است با توجه به پژوهشهای انجام شده روش نمره گذاری لیکرت بهتر نتیجه می دهد وبیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. (ناصرنیا، ۱۳۸۳).
۳-۴-۱ مقیاس های چهارگانه آزمون GHQ
۱- علائم جسمانی
دراین مقیاس وضعیت جسمانی سلامت عمومی و علائم جسمانی که فرد در طی یک ماه گذشته تجربه کرده است مورد بررسی قرار می گیرد. سؤالات ۱-۷ مربوط به این گروه است.
۲- علائم اضطراب و اختلال خواب
در این مقیاس علائم و نشانه های بالینی اضطراب شدید، تحت فشار بودن. عصبانیت و دلشوره مورد بررسی قرار می گرند. سؤالات ۸-۱۴ مربوط به این گروه است
۳- کارکرد اجتماعی
در این مقیاس توانایی فرد در انجام کارهای روزمره، احساس رضایت در انجام وظایف، احساس مفید بودن، قدرت یادگیری و لذت بردن از فعالیتهای روزمره زندگی مورد بررسی قرار می گیرد. سؤالات ۱۵-۲۱ مربوط به این گروه است.
۴- علائم افسردگی
در این مقیاس علائم افسردگی از قبیل احساس بی ارزشی، ناامیدی ، افکار خودکشی، آرزوی مردن و ناتوانی در انجام کارها مورد بررسی قرار می گیرد و سؤالات ۲۲-۲۸ مربوط به این گروه است.
۳-۴-۲ موارد کاربرد و محدودیت ها GHQ
پرسشنامه سلامت عمومی GHQ برای موارد زیر بکار می رود.

    1. توصیف بالینی بیماران روانی
    1. شناسایی بیماریهای روانی ناآشکار که نشانه های جسمانی آنها به طریق دیگری قابل بیان نیست و با یک اختلال عاطفی همراه می شود.
    1. ابزار مورد استفاده برای پزشکان عمومی. روانپزشکان اجتماعی و همه گیر سناسان.
    1. مقایسه میزان ناراحتی روانی غیر سایکوتیک در جمعیت بر حسب میانگین ها و انحراف معیارها.
    1. بررسی همبستگی بین ناراحتی روانی ممتغیرهای جمعیت شناسی در افراد نمره بالا.
    1. بررسی های پیشگیرانه در جمعیتهای خاص
    1. ارزیابی شیوع لحظه ای بیماریهای روانی به خصوص اختلالات خفیف در مطالعات مقطعی.
    1. آخرین مورد، استفاده آن در این پژوهش بعنوان آزمون غربالگری.

برای آزمون سلامت عمومی از سوی کارشناسان محدودیتهای بیان شده است.
بعنوان مثال بنجامین و همکاران (۱۹۸۲)، و سربرام و همکاران (۱۹۸۹) محدودیتهای را مطرح کرده اند که عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...