۲

چین

۲۰۱۱-۲۰۱۰

۱۵

۳۲۲۶۳۰۳۳۲۲۸۳

۳

انگلستان

۲۰۱۱-۲۰۱۰

۵/۶

۱۴۰۹۹۲۱۳۴۸۶۹

۴

آلمان

۲۰۱۱-۲۰۱۰

۶

۱۳۰۸۸۷۱۲۶۷۹۹

۵

ژاپن

۲۰۱۱-۲۰۱۰

۸۷/۴-۲۳/۵

۱۱۴۵۴۴۱۰۳۸۴۶

۱۱-۲-۲گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن
اغلب این پرسش از سوی افراد مختلف مرتبط با دانشگاه فرهنگیان مطرح می شودکه پژوهش در این دانشگاه دارای کدام قلمرو و گستره است. دانشگاه باید حامی کدام فعالیت­های پژوهشی باشد ؟ تأمل و پاسخگویی به این پرسش نکته­ای بسیار مهم واستراتژیک محسوب می­ شود، چرا که تعیین محدوده­ پژوهش، جهت­گیری­های اساسی این حوزه را مشخص می­سازند. اگر حوزه پژوهش در دانشگاه تعریف شود، فعالیت­هایی همچون همایش­ها، سخنرانی­های علمی، نشر مجلات وکتاب­ها، اجرای طرح­های پژوهشی وسایر فعالیت­ها در این حوزه، تابع این محدوده خواهند بود وانتظارات در این زمینه را متعادل ومتناسب با نیاز­ها خواهند ساخت. بنابراین، ارائه تعریفی روشن­تر از ابعاد کلی پژوهش در دانشگاه از هدر دادن منابع انسانی ومادی پژوهش جلوگیری خواهد نمود(ساکی،۱۳۹۳).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دانشگاه فرهنگیان مسئولیت تربیت معلم را بر عهده دارد. وجه تمایز این دانشگاه از سایر دانشگا­ه­ها همان تربیت معلم است. بر این اساس تربیت معلم می تواند حد و مرز پژوهش در دانشگاه فرهنگیان باشد .اما تربیت معلم بعنوان حوزه­ای میان رشته­ای دامنه­ای گسترده از موضوعات را در بر می­گیرد و به همین ترتیب ، گستره­ای وسیع دارد. پژوهش در تربیت معلم هر موضوعی را که به تربیت و آماده سازی معلمان مرتبط است را در بر می گیرد (همان منبع،۱۳۹۳).
پژوهش در این دانشگاه در هشت دسته کلی طبقه بندی می­گردد که هر یک ناظر بر بخشی از نیازهای موجود می­باشد .
دسته نخست: با محوریت برنامه ­های درسی، آموزش ویاد گیری
پژوهش­های ناظر به تولید و تدوین یا روز آمد سازی و کار­آمد سازی برنامه های درسی – آموزشی،تولید مواد و منابع آموزشی ( کتاب های درسی ) بر مبنای درسی ودر قالب طرح پژوهشی
دسته دوم: فرایند­ها
پژوهش­های ناظر به برنامه درسی اجرا شده در ابعاد مرتبط با دانشجو، حس، نگاه ونظر،استاد، کیفیت آموزش، نو­آوری­های آموزشی، پژوهشی، کتب و منابع درسی – آموزشی،کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه ، اینترنت، دسترسی به منابع علمی،کیفیت کارورزی
دسته سوم : نتایج و برآیند ها
پژوهش های ناظر به برنامه درسی کسب شده – تجربه شده از بعد عملکرد­ها ( به ویژه در سطح کلاس درس)،از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط( برنامه درسی پنهان )، کیفیت زیست وپیام­های مستتر در آن (نتایج زیست در کلاس درس، خوابگاه، فضا­های ورزشی، فضای باز، در کانون­ها وانجمن­ها)کسب شایستگی­های حرفه­ای، سنجش صلاحیت­های حرفه­ایعملکرد در مدرسه در مقاطع زمانی مختلف .
دسته چهارم: تصمیم ­گیری – مدیریتی
پژوهش های­مربوط به تصمیم ­گیری­های مدیریتی و با هدف ارتقاءسطح کیفی خدمات پشتیبانی به گروه ­های ذینفع ( دانشجویان، کارکنان واستادان)
دسته پنجم: پژوهش­های نظرورزانه و آینده­پژوهانه
ناظر به تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم در سطح ملی نظرورزی درباره تجولات ممکن در رویه­ ها و سیاست­های جاری تربیت معلم در ایران
دسته ششم: پژوهش­های بین ­المللی
مشارکت در پروژه­ های بین ­المللی تربیت معلم در سطح ملی، رصد کردن تجربیات جهانی در حوزه رویکرد­ها وعملکرد­ها – نو آوری­ها­ی برنامه­ای، سازمانی وساختاری
دسته هفتم: پژوهش­های دانشجویی
دسته هشتم: مستند سازی ابتکارات و نو آوری­های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، پشتیبانی و رفاهی( مهر محمدی،۱۳۹۳)
حوزه­ پژوهش در دانشگاه فرهنگیان نسبت به حوزه ­های عملکردی دیگر از توسعه ­یافتگی کمتری برخوردار است.این مهم به دلایل مختلفی است، از جمله اینکه: دانشگاه فرهنگیان به طور سنتی یک دانشگاه آموزش محور بوده است و کمتر به توسعه و انجام فعالیت­های پژوهشی توجه شده بود علاوه بر این، توسعه پژوهش با نگرش­هایی کمتر حامی نیز مواجه بوده است، و به پژوهش به عنوان یک فعالیت زینتی و یا الویت دسته دوم نگریسته می­شد. اگر چنین برداشتی (که البته خوشبختانه اکنون چنین نیست) ترویج شود پژوهش فرصت توسعه نخواهد یافت.
البته باید اعتراف کرد که با وجود کمبود ویا نبود فرصت­های پژوهشی در سطح دانشگاه، مدرسان واعضای هیأت علمی بوده ­اند که در حوزه پژوهش خوش درخشیده­اند وعملکرد بسیار ارزشمندی در این حوزه داشته اند، البته تعداد آنها در مقایسه با انتظارات بالا نیست.به این ترتیب می­توان گفت رشد وتوسعه پژوهش در دانشگاه همزمان مستلزم کوشش­های دانشگاه، مسوولان پردیس­ها ومراکز ومدرسان واعضای هیأت علمی دانشگاه است. (ساکی،۱۳۹۳)
برای آنکه بتوان پژوهش را به عنوان یک فعالیت نظام­مند در عرصه دانشگاه فرهنگیان وارد نمود، تدوین و طراحی مدیریت آن در کلان فعالیّت ها و برنامه ­های دانشگاه­ها امری ضروری است البته مسلم است که برنامه های درسی و فعالیت­های دانشگاه باید به گونه ­ای باشدکه هم استادان وهم دانشجویان را به سمت استفاده از نتایج یا انجام پژوهش برای حل مشکلات پیرامون خود سوق دهد.(کیانی،۱۳۹۳)
این دانشگاه امروز بیش از هر زمان دیگری برای حرکت اساسی در جهت پژوهش آماده شده است وامید می رود که با شکفتن بذر های کاشته شده، بتواند هر چه سریع تر به عنوان قطب پژوهشی تربیت معلم، در سطح کشورمطرح شود. و پیداست به ثمر نشستن این اقدامات، بیش از هر چیز مدد و همت پژوهشگران دانشگاه رامی­طلبد.
۱۲-۲-۲آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی
پژوهش به مثابه رویکردی اساسی برای مطالعه مسائل و مشکلات و عاملی برای گسترش مرز­های دانش، امروزه جایگاه قابل توجهی را در مجموعه فعالیت­های بشری به خود اختصاص داده است بر این اساس در همه جوامع، سازمان­هایی پژوهشی در موضوعات مختلف تأسیس و به فعالیت مشغول هستند؛ در ایران نیز در زمینه های مختلف سازمان­هایی پژوهشی پای به عرصه وجود گذارده، و به فعالیت مشغول هستند. اما روند تولید علم در این حوزه اغلب با دشواری و موانعی مواجه می باشد. شناسایی این موانع به ما کمک می کند که در راه رفع آن­ها بکوشیم و با بالنده کردن پژوهش در میان پژوهشگران، به محیط سازمان­های پژوهش و در رأس آن آموزش عالی پویایی تازه­تری ببخشیم.
به طو ر کلی مهم­ترین موانع و آسیب­های پژوهش در نظام آموزش عالی عبارتند از:
۱- موانع فردی انجام پژوهش
تجربه، رشته تخصصی پژوهشگران، کار تیمی و پژوهشی، بینش و نگرش پژوهشگرانه از جمله مهمترین متغیر­هایی هستند که فرایند­های گوناگون نظام آموزش عالی و پژوهشی همانند تدریس، مدیریت کلاس،مشاوره و راهنمایی، تحقیق، تجاری­سازی نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار می­ دهند.اما از جمله مهمترین ابعاد و ویژیگی­های یک استاد و پژوهشگر، ابعاد شخصیتی اوست که می ­تواند همه عوامل مؤثر در موفقیت تحقیق را تحت الشعاع قرار دهد. پی­بردن به انگیزه، میل و رغبت اعضای هیأت علمی به پژوهش و پژوهشگری و نوع نگرش آنها به این امر می ­تواند ما را در شناخت وهدایت یکی از مهمترین عوامل انجام پژوهش رهنمون سازد. عدم دریافت آموزش­های کافی و پرداختن به پژوهش بدون استفاده مستمر از آموزش و یادگیری کیفی، افراد را ناتوان از تحلیل و تفکر عمیق و همه­جانبه می­ کند. هیچ­گاه پژوهش خوب بدون آموزش مناسب محقق نخواهد شد وتولید علم ازطریق پژوهش بدون برنامه آموزشی توهم است (دانایی فرد،۱۳۸۸ص۱۵)بنابر این عدم توجه به آموزش فردی و بهبود مستمر دانش و توانمندی­ها از موانع انجام پژوهش­های تأثیرگذار است.
۲-مدیریت ناکارآمد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...