– اهتمام ویژه وزارت کار وامور اجتماعی به عنوان دستگاه متولی ایجاد اشتغال جهت متکدیان جمع آوری شده به منظوراحراز شغل مناسب وبازگشت متکدیان به جامعه سالم بواسطه درآمد مکفی
– اهتمام ویژه سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به عنوان یکی از دستگاه های مهم ومتولی امر ارائه آموزشهای مهارتی، فنی، حرفه ای و شغلی به آحاد جامعه بویژه تکدی گران به منظور
توانمند سازی آنان در راستای احراز شغل مناسب وتامین نیروی کار مثمر ثمر بازار کار با تامین مراکز، برگزاری دوره های آموزشی، تامین تیم های سیارآموزشی جهت مراکز ساماندهی واسکان متکدیان و…..

مبحث یازدهم: نقش آموزشهای مهارتی فنی وحرفه ای در کاهش آسیبهای اجتماعی (تکدی گری)

تکدی گری را می توان نوعی انحراف اجتماعی – که فرد در آن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سرقت، روسپی گری، واسطه گری،اعتیاد، و…) را بر عهده دارد – به حساب آورد و یا به منزله
نمونه ای از مرحله شغلی کاذب ، نزد متکدیان حرفه ای، آبرومندانه و غیرآبرومندانه (غیر مشروع) در مشاغل انحرافی تلقی کردکه در هیچ سطح وطبقه ای ازجامعه جایگاهی ندارد. همچنین
تکدی گری را باید زمینه ساز آسیب های اجتماعی متعددی قلمداد کرد. اکثر بررسیهای انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، میخوارگی، روابط جنسی (فساد و فحشا)،
لاابالی گری، سرقت، و… حکایت می کنند که در نتیجه عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود می آید و محصول ساختار اجتماعی و نارساییهای ناشی از آن است. با توجه به موارد مذکور که زمینه سازبروز آسیب های اجتماعی است جامعه نیازمند به همکاری دستگاه های مختلف دولتی وغیر دولتی ( شهرداریها ، وزارت کار ، وزارت کشور ، سازمان فنی وحرفه ای کشور و……) در
برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت فرهنگ سازی در بین مردم وایجاد اردوگاههای خاص ساماندهی واسکان متکدیان با تجهیزات کامل وبرنامه آموزشی رسمی و غیر رسمی فنی، حرفه ای، مهارتی و شغلی می باشد.
در همین راستا به منظور دستیابی وتوانمند سازی متکدیان به مشاغل پایدار ودوری از اموری که آنان را در معرض آسیب های مختلف اجتماعی قرار می دهد برنامه های متعددی ازسوی دولت محترم، از جمله ساماندهی متکدیان مطرح می باشد که جهت دستیابی این افراد به شغلی مناسب وثابت که پیش زمینه آن داشتن دانش ومهارت های فنی ، حرفه ای وشغلی است سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشوربه عنوان تنها متولی آموزشهای کوتاه مدت مهارتی غیر رسمی ومهم ترین کانون مهارتی و کاربردی کشور و به دلیل رسالت قانونی خود در ساختار نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران بود و تجهیزات سخت افزاری ونرم افزاری از جمله دارا بودن ۳۲ اداره کل، بیش از ۵۵۰ مرکز آموزشی ثابت ، بیش از ۷۰۰ حرفه ، بیش از ۱۵۰۰ استاندارد آموزشی وبیش از ۱۴۰۰۰ مربی رسمی وغیر رسمی و…..در سراسرکشور، توانمندسازی متکدیان رادر دستورکار و جزء
برنامه های کاری خود قرار داده و با اعتقاد به اینکه احراز شغل مناسب و ثبات آن بسته به فراگیری آموزشهای مهارتی، فنی و حرفه ای است اقدام به برنامه ریزی و نیز ترویج فرهنگ مهارت آموزی دربین آحاد جامعه علی الخصوص اقشار آسیب پذیر که متکدیان نیز جزعی از این اقشار هستند نموده است . فل الواقع در جهان فراصنعتی امروز، توسعه به معنی عام ، بدون توجه به آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای مفهوم نخواهد داشت . انقلاب علمی – فنی، انقلابی عمیق و کیفی در نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار بعنوان سرمایه های ملی هرکشورو روش های تولید به وجود آورده است آموزشهای فنی و حرفه ای انجام فعالیتهایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده نماید یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانشهای خاص مربوط به شغل و در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد . بنابراین از ضرورتها و الزامات رشد و توسعه اقتصادی ، نظام آموزش مهارتی فنی وحرفه ای غیر رسمی می باشد که نقش بسیار مهمی در تامین نیروی انسانی کارآمد ایفا نموده و مضمونی توسعه ای دارد .هدف از این آموزشها ، افزایش توانایی های دانش ، مهارت و قدرت درک افراد و انجام مطلوبتر کار در محدوده وظایف شغلی است . از آنجایی که موضوع بیکاری یکی از مهمترین مسائل و مشکلات جهان است و در کشورهای در حال توسعه با توجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی سهم بیشتری را بر توسعه دارد و با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار می باشد ، انتظار می رود سازمان آموزش فنی و حرفه ای با ارائه آموزشهای مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفا کند. زیرا آموزشهای فنی و حرفه ای به سبب انعطاف پذیری نشأت گرفته از خصیصه های بازار کار و اوضاع اقتصادی کشور و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارتهای لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش به سزایی در اشتغال دارد. این آموزشها هم مهارتهای خاص مورد نیاز صنعت و هم مهارتهای عمومی بازار کار را فراهم می سازد و همچنین برای شاغلینی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

می شوند امکان به روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می کند . لذا به این نوع آموزشها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری وروی آموری به سمت مشاغل کاذب و تکدی گری، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن ونیزایجاد امنیت شغلی بیشتر با درآمد مکفی نگریسته می شود .
در واقع خصیصه این آموزشها، نوعی پرورش “کارآفرین” است ، به این معنی که افراد پس از کسب مهارت و تخصص دانش فنی، قادر خواهند بود که فرصتهای شغلی مناسبی را به دست آورند و یا در نهایت فرصت شغلی ایجاد نمایند .
اینگونه آموزش از نقش و تاثیرگذاری اقتصادی- اجتماعی مهمی برخوردار است چرا که معرف نوع مهمی از سرمایه گذاری در منابع انسانی است و با فراهم کردن زمینه های ارتقای دانش، نگرشها و مهارتهای مورد نیاز بازار کار و اشتغال در زمینه های مختلف به توسعه اقتصادی کمک می کند .
از این رو آموزشهای فنی و حرفه ای که فرایند یادگیری فراگیران را از طریق محیطهای کار، طراحی و اجرا می نماید و محتوای آموزشها را با تغییرات و پیشرفتهای حوزه تکنولوژی و به تبع آن در کارکرد نهادهای اقتصادی جامعه هماهنگ می سازد، سبب شده است که این آموزشها به عنوان یکی از عناصر کلیدی جهت تحقق پیشرفتهای اقتصادی وپیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی محسوب گردد و از جمله عوامل موثر در موفقیت کشورهای توسعه یافته تلقی گردد .چرا که آموزش نظری همگام با کار عملی موجب تربیت نیروی انسانی خلاق و فعال می شود و همچنین این نیروها با نفوذ در جامعه سبب به کارگیری بخش عظیمی از نیروهای غیرخلاق می گردد .
لذا اگر آموزش فنی و حرفه ای در کشور نادیده گرفته شود، در واقع باعث سوق دادن آموزش کشور به طور غیرمستقیم به آموزش اشتغال کاذب و درآمدهای سهل الوصول و ناپایدار( تکدی گری)
می شود و به تدریج آسیب جدی به کشور وارد می سازد .به همین علت است که می بینیم یکی از اولویتهای مهم در سرمایه گذاریهای آموزشی در تمامی جوامع صنعتی، توسعه و گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای است و این مهم نیز از سوی نهادهای ذی ربط بین المللی نظیر یونسکو، یونیواک و بانک جهانی به منزله یک استراتژی مهم به کشورهای در حال توسعه توصیه می شود .

مبحث دوازدهم: علل عمده تکدی و تکدی گری

فقر.
بیکاری.
مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک.
پایین بودن درآمد از شغل اصلی و جبران آن با تکدی گری.
داشتن بیماری و تهیه هزینه های درمان خود یا خانواده.
فرار از منزل و کسب درآمد به وسیله تکدی گری.
مشکلات جسمی ، روحی و روانی.
۸- کهولت سن، از کارافتادگی و تهیه هزینه زندگی.

بخش دوم

ادبیات و پیشینه تحقیق

فصل اول: مفهوم تکدی

مبحث اول: مفهوم تکدی و کلاشی در حقوق اسلامی

گفتار اول: مفهوم تکدی در قرآن کریم

خداوند متعال در مورد تکدی با زور و اصرار در سوره بقره آیه ۲۷۳ می فرماید: «لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً: هرگز با اصرار از مردم چیزی نمی خواهند». در تفسیر و شأن نزول آیه فوق، مفسرین اسلامی آورده اند که اصحاب صفه چهارصد، نفر بودند و خانه و خویشاوندی نداشته و در مسجد پیامبر ساکن شده و آماده جهاد بودند. چون اقامت آن ها در مسجد ناسازگار بود؛ به صفه برده شدند. آیه فوق نازل شد تا مردم به آن ها کمک کنند و انفاق نمایند. آیه فوق و آیات قبل و بعد از آن، مشخصات مؤمنان و فقیران واقعی را برمی شمرد؛ تا مردم بتوانند با شناسائی آنان، در راه خدا انفاق کنند. احتمالی که در تفسیر آیه فوق هست؛ این است که در صورتی که اضطرار شدید، آن ها را مجبور به اظهار حال خود کند؛ هرگز اصرار به سؤال ندارند. بلکه نیاز خود را به شکل محترمانه ای به اطلاع برادران مسلمان خود می رسانند.

گفتار دوم: مفهوم تکدی در زبان فقها

به طور خلاصه فقهای اسلامی در مورد حکم تکدی دو گروه هستند.
گروه اول: فقیهانی که تکدی را به طور اساسی امری حرام می دانند؛ از هر نوع که باشد(اعم از زبانی، نوشتاری و… ) این گروه اکثریت فقها را تشکیل می دهند.
گروه دوم: آن دسته از فقیهانی هستند که تکدی را امری مکروه می دانند. از این رو قائل به مجازاتی برای این گونه افراد نیستند.
برای جلوگیری از طولانی شدن کلام در این قسمت از میان عقاید و نظرات فقها عظام فتوای حضرت امام خمینی رحمه الله علیه را انتخاب نموده که عینا نقل می گردد: در صدقه و بخشش به مستمندان، قصد قربت شرط است و سؤال(گدایی) در صورت نیاز مکروه و در صورت عدم نیاز شدیدا، مکروه و بنابر احتیاط حرام است.
امام خمینی در فتوای خود قایل به تفکیک شده اند. در صورتی که متکدی نیاز داشته باشد؛ حکم کراهت داده اند و در صورتی که نیازی به کمک دیگران نداشته باشد و از روی حرص و رفاه طلبی و با وجود قدرت بر انجام کار، دست نیاز به سوی مردم دراز کند؛ احتیاط واجب در حرمت آن دانسته اند و عمل به آن گناه است و مجازات دارد.

گفتار سوم: مفهوم تکدی در روایات

در لسان روایات تکدی با لفظ سؤال، آمده است. روایات در این زمینه فراوان است و به چند روایت به عنوان نمونه اشاره می کنم. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «شهادت کسی که گدایی کند؛ پذیرفته نمی شود» قانون مدنی ما هم این را پذیرفته است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هرکس بدون نیاز گدایی کند؛ مثل این است که شراب
می نوشد. در حدیثی دیگر از ایشان آمده است: «شیعتنا من لایسأل الناس و لو مات جوعا: یعنی شیعه ما کسی است که از مردم گدایی نمی کند؛ هر چند که از گرسنگی بمیرد» حضرت رضا علیه السلام می فریایند: «المسأله مفتاح البؤس: یعنی گدایی کلید فقر است» حضرت امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند: «لَا تَصْلُحُ الْمَسْأَلَهُ إِلَّا فِی ثَلَاثَهٍ فِی دَمٍ مُنْقَطِعٍ أَوْ غُرْمٍ مُثْقِلٍ أَوْ حَاجَهٍ مُدْقِعَه: یعنی گدایی و درخواست، صحیح نیست مگر در سه چیز: ۱- در مورد پرداخت خونبهای قتل غیر عمدی. ۲- یا پرداخت قرض سنگین. ۳- یا حاجت بسیار ضروری»
در مورد کلاشی با وجود تحقیق فراوان در کتاب ها و از طریق نرم افزارها، روایتی در این مورد ندیدیم.

مبحث دوم: مفهوم تکدی و کلاشی در حقوق عرفی[۴]

با توجه به ماده ۷۱۲ ق. م. ا. شرایط تحقق جرم تکدی و کلاشی عبارتند از:
۱- داشتن قدرت جسمانی.
۲- شخص قصد انجام عمل تکدی و کلاشی را داشته باشد و به صورت اعتیاد و عادت درآمده باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...