۲۰

۶۹/۰

۴۰

۷۲/۰

۶۰

۶۷/۰

مطابق با جدول بالا، حذف هیچ یک از سوالات باعث بهبود آلفای کرونباخ کل یعنی ۰.۹۱۹ نمیشود و همین امر پایایی قابل قبول ابزار اندازه گیری را تأیید میسازد.
۳-۹. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها (اطلاعات)
پس از آنکه محقق داده ها را گردآوری کرد، استخراج و طبقه بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و نسبتهای توزیع را تهیه کرد باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است آغاز شود. در این مرحله محقق با بهره گرفتن از روش های مختلف و با تأکید بر معیار عقل سعی میکند اطلاعات و داده ها را در جهت آزمودن فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. استفاده از روش های آماری با توجه به نوع و روش تحقیق و هدف تحقیق متفاوت است. نوع مقیاس اندازه گیری نیز در انتخاب روش آماری مناسب تأثیر دارد (حافظ نیا،۱۳۸۴). استفاده از روش های آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام میگیرد.
۳-۹-۱. تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار توصیفی
به یک مجموعه از مفاهیم و روش های بکار گرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصه کردن و تهیه جدول، رسم نمودار و توصیف داده های جمع آوری شده آمار توصیفی گفته می شود (خاکی، ۱۳۹۰). در اینجا محقق پس از استخراج اطلاعات به خلاصه کردن و طبقه بندی داده های آماری اقدام می نماید و این کار با تشکیل جداول توزیع فراوانی انجام می دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۴). با بهره گرفتن از این شاخص ها واریانس و میانگین داده ها محاسبه می شود و اطلاعات جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه نیزبا استفاده ازآمار توصیفی طبقه بندی شده و برروی نمودار نمایش داده می شود.
۳-۹-۲. تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از آمار استنباطی
پژوهشگر پس از آنکه روش تحقیق خود را مشخص کرد با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری میکند و سپس در ادامه با بهره گیری از تکنیکهای آماری مناسب که با روش تحقیق و نوع متغییرها سازگار است داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل میکند و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله از تحقیق او را هدایت کردهاند را در بوته آزمون قرار میدهند (سرمد و همکاران، ۱۳۹۰) .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در تحلیل های آمار استنباطی همواره نظر بر این است که نتایج حاصل از مطالعه گروه کوچکی به نام نمونه به گروه بزرگتری به نام جامعه تعمیم داده میشود. دراین تحقیق در جهت آزمون فرضیه ها و تأیید یا رد آنها از چند آزمون آماری استفاده شده است که به اجمال به توضیح آنها می پردازیم.
۳-۹-۲-۱. آزمون همبستگی
به منظور بررسی وجود ارتباط و نیز میزان آن بین دو متغییر از آزمون همبستگی استفاده میشود. زمانی که متغیرهای مزبور کمی باشد از همبستگی پیرسون استفاده میشود. ضریب همبستگی شدت و نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) بین دو متغیر را نشان میدهد. از آنجا که داده های پژوهش با بهره گرفتن از مقیاس رتبهای اندازه گیری شدهاند از ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون ارتباط بین آنها استفاده شده است. ضریب همبستگی پیرسون روشی پارامتری است و برای دادههایی با تویع نرمال یا تعداد داده های زیاد استفاده میشود (مومنی و فعال قیومی، ۱۳۸۹، ص۱۱۱).
۳-۹-۲-۲. رگرسیون چندگانه (چند متغیری)
روشی برای تحلیل مشارکت جمعی و فردی دو یا چند متغییر مستقل در تغییرات یک متغییر وابسته است و وظیفه آن این است که به تبین واریانس متغییر وابسته کمک کند و این وظیفه را تا حدودی از طریق برآورد مشارکت متغیرها ی مستقل، واریانس به انجام می رساند.
۳-۹-۲-۳. آزمون مدل سازی معادلات ساختاری
علاوه بر آزمونهای مذکور، استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری[۱۳۴] (SEM) به حصول نتایج دقیقتر با احتساب مقدار خطای اندازه گیری کمک مینماید. مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) یکی از انواع مدلهای آماری است که به سنجش ارتباطات میان چندین متغیر میپردازد. مدلسازی معادلات ساختاری، ساختار روابط درونی را در مجموعهای از معادلات، مانند مجموعهای از معادلات رگرسیونی، میآزماید. این روش همه روابط میان سازههایی (متغیرهای مستقل و وابسته) را که در تحلیل وجود دارند، شرح میدهد. سازه ها عناصری غیر قابل بررسی یا مکنون هستند و با چندین متغیر میتوان آنها را نشان داد. مدل معادلات ساختاری روشی نظلممند و پویا برای محاسبه تعاملات بین متغیرها در پژوهش و همچنین بین سؤالات ابزارهای اندازه گیری در تحقیقات میباشد. مزیت این روش نسبت به روش های قدیمی مثل رگرسیون در محاسبه خطای اندازه گیری ابزار (پرسشنامه) است، بطوریکه روش های قدیمی قادر به محاسبه این خطا نبوده و مقادیر را با وجود خطا اعلام میکردند؛ در حالیکه در این روش خطا محاسبهشده و نتایج نهایی دقیقتر اعلام میشوند(هومن، ۱۳۸۹،ص۱۱).
مدل معادلات ساختاری ترکیبی از دو مدل اندازه گیری[۱۳۵] و مدلساختاری[۱۳۶] میباشد. مدل اندازه گیری نشان میدهد که هر متغیر نهفته چگونه بوسیله شاخصها یا متغیرهای آشکار و قابل مشاهده اندازه گیری و عملیاتی شده است و مدل ساختاری نشان دهنده روابط بین متغیرهای نهفته میباشد و مشخص مینماید که چه میزان از واریانس تبیین نشده است (کلانتری، ۱۳۸۸، ص۴۲).
مدلسازی معادلات ساختاری با رویکردهای مختلفی اجرا میشود که «حداقل مربعات جزئی[۱۳۷]» یا PLS یکی از آنهاست. دلیل استفاده از روش PLS در پژوهش حاضر به خاطر مزیتهای زیاد آن است که قابلیت تحلیل پژوهشهایی با داده های اندک و عدم حساسیت به توزیع نرمال داده ها از آنهاست. روش PLS با نرم افزارهای مختلفی اجرا میشود که در پژوهش حاضر نرم افزار Smart PLS 2 به دلیل به روز بودن این نرم افزار استفاده شده است.
۳-۱۰. قلمرو تحقیق
هر پژوهش دارای قلمرو خاصی میباشد که کلیه فعالیتهای تحقیق در همان قلمرو و محدوده میباشد. این محدوده شامل سه بخش زیر میباشد:
۳-۱۰-۱. قلمرو زمانی پژوهش
سالی که تحقیق در آن انجام شده است را در بر میگیرد. در این پژوهش محدوده زمانی، اواخر زمستان ۱۳۹۱ تا اواخر تابستان ۱۳۹۲ میباشد.
۳-۱۰-۲. قلمرو مکانی پژوهش
موقعیت جغرافیایی که تحقیق در آن انجام شده است را شامل میشود. در این پژوهش محدوده مکانی، استان مرکزی است که از کارکنان شعب بانک سپه در آن مورد نظرسنجی شده است.
در آغاز سال ۱۳۰۴ شمسی اولین بانک ایرانی با سرمایه حدود چهار میلیون ریال در محلی محدود – چند باب مغازه – تاسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح گردید و اکنون بانک سپه با بیش از ۸۰ سال (بیش از سه ربع قرن) تجربه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود ۱۸۰۰ شعبه توانسته با جذب سرمایه های سرگردان جامعه و سوق دادن آن بسمت فعالیتهای مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد. در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است. از اهم فعالیتهای بانک سپه در عرصه بین المللی میتوان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حسابهای سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تایید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانتنامه ارزی، … اشاره نمود.
۳-۱۰-۳. قلمرو موضوعی پژوهش
محدودهای است که موضوع پژوهش پیرامون آن شکل گرفته است. در این پژوهش، تحقیق در دو حوزه کارآفرینی سازمانی و فرهنگ سازمانی انجام شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها (اطلاعات)
۴-۱. مقدمه
همانطور که در فصل سوم نیز ذکر شد، جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در شعب بانک سپه استان مرکزی تشکیل میدهند که از این تعداد جامعه، نمونه ۱۷۴ نفری انتخاب و از آنان خواسته شد تا به پرسشنامه حاوی سوالات مربوط به کیفیت زندگی کاری و بهسازی نیروی انسانی پاسخ دهند. اطلاعاتی که از اجرای تعداد ۱۶۸ پرسشنامه بدست آمده بود، با بهره گرفتن از نرم افزار ۲۰ SPSS و Smart PLS 2 در دو بخش توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۴-۲. توصیف متغیرها
۴-۲-۱. تجزیه و تحلیل داده های جمعیت شناختی
تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت
همانطور که در نمودار ۴-۱ قابل مشاهده است ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان زن و ۶۴ درصد آنها مرد هستند. نمودار ۴-۱ تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت آنها را نشان میدهد:
نمودار ۴-۱) تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت
تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس سن
نمودار ۴-۲ تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس سن آنها را نشان میدهد. مطابق با این نمودار، ۹ درصد زیر ۲۵ سال؛ ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۰ سال؛ ۳۹ درصد بین ۳۰-۳۵ سال؛ ۱۵ درصد بین ۳۵ تا ۴۰ سال و ۱۰ درصد نیز بیشتر از ۴۰ سال سن دارند.
نمودار ۴-۲) تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس سن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...