فایل شماره 6159 |
- توانائیهای جسمی و خصوصیات طبیعی: شرایط فیزیکی مناسب و مطلوب، هوش سرشار، سرعت انتقال مناسب در مواقع خطر و تصمیم گیری مناسب و سریع با بهره گیری از اطلاعات و معلومات بدست آمده در زمینه مقررّات رانندگی و موارد ایمنی جهت فرار از تصادف.
- نقص جسمی: بینایی، شنوایی، درک شعور، هماهنگی اعضای بدن، قد و وزن، دست و پا و…
- خصوصیات فنی: دانش و معلوماتی که راننده در ارتباط با وضعیت وسیله نقلیه و شناخت قطعات مربوط و کاربرد آنها و نحوه رانندگی در شرایط نا مساعد جوی شناخت جادههای مختلف و شرایط آنها و همچنین آشنایی با تابلوها، خطکشی و علائم نصب شده در راه ها و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و کسب عادات مفید در امر رانندگی از طریقی مطالعه و تحقیق کسب می کند.
- خصوصیات اخلاقی: این ویژگی راننده ریشه در آموزشهای بنیادی، فرهنگ و آداب و رسوم و اعتقادات و حالات روحی و روانی وی دارد که نحوه ی رانندگی و اعمال مثبت یا منفی وی در ارتکاب تخلفات رانندگی و اعمال مخاطره آمیز متأثر از این خصوصیات است و شامل بیخبری، عجله و شتاب، شیرین کاری، خود نمایی، استفاده از فرصت، تنبلی و بی دقتی و بی اعتنایی، تخلف عمومی، اتکا به دیگران، تألمات روحی، افسردگی و ناراحتی، و بی توجهی به رانندگی میباشد. (همان منبع، ۲۷)
- عوارض غیر طبیعی یا غیر عادی: این عوارض در راننده موجب بروز اختلالات در رعایت اصول ایمنی و کاهش کیفیت رانندگی صحیح و کاهش قدرت تصمیم گیری در زمان مقابله با خطر و ایجاد خلل در توانائیهای جسمی و روانی راننده میگردد و شامل استعمال مواد مخدر، مشروبات الکلی، دارو، بیماریهای ناگهانی (گرفتگی قلب) خستگی، خواب آلودگی، و بیخوابی و سایر عوارض میگردد. (همان منبع ، ۳۰)
۲-۷-۲ نقش عوامل زمان و نوع راه
مسائل و مشکلاتی که در رابطه با راه می تواند مدنظر قرار گیرند عبارتند از:
- نواقص فنی راه: باریکشدن ناگهانی راه یا جاده، کم بودن شیب عرض راه، سایر نقائص از قبیل زوایا، شیب، برشهای هندسی و غیره.
- نواقص سطحی راه: لغزندگی جاده، موانع دست ساز، دست اندازهای غیر استاندارد و فاقد علائم، آسفالت نامرغوب جادهها و خیابانها که پس از گذشت مدتی دچار کندگی، نشست و… میگردد.
- علائم: کمبود علائم و تابلوها فقدان یا نقص تابلوهای اخباری و هشدار دهنده و شبرنگ و سایر علائم مورد نیاز ترافیکی (فرزام ،۱۳۸۴، ۲۰).
زمان: در طول ۲۴ ساعت شبانهروزی ساعت بیولوژیکی طبیعی بدن بر دمای بدن، گرسنگی، تشنگی و مهمتر از همه بر هوشیاری تأثیر می گذارد.
این مسأله می تواند تأثیر مهمی بر زندگی شغلی افراد داشته باشد، به خصوص اگر افراد در ساعاتی مشغول به کار باشند که شرایط خوابیدن را نداشته باشند.
در ساعات بیولوژیکی و ریتم اعمال و رفتار ۲۴ ساعته بدن ما نقاط اوجی وجود دارد.
افراد در ساعتهای ۶-۲ صبح و ۴-۲ بعد از ظهر علاقه زیادی به خوابیدن دارند.
تصادفات در نوبت کاری و رانندگی در این زمانها به اوج خود میرسند.
این موضوع مشخصاً در مواقع بحرانی از نظر ایمنی مثل حمل و نقل خطرناک است. (همان، ۲۱)
کارکنان وقتی از منزل راهی سرکار هستند یا بالعکس، به دلیل خستگی در معرض خطر هستند. یکی از زمان هایی حساس و خطرناک که کارکنان رانندگی می کنند، ساعت دو صبح است و اصولا برای افرادی اتفاق میافتد که در حال بازگشت دیروقت به منزل هستند. دیگری ساعت ۶-۴ صبح است که اغلب مربوط به افراد و کارکنانی میشوند که به صورت شیفتی کار می کنند.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تمامی مسائل مذکور همچنین می تواند با ترکیب شدن با ناراحتی و یکنواختی دچار افزایش خطر شوند.
یک تحقیق در ایالت[۵] NSW استرالیا نشان میدهد که ساعات ۸-۴ صبح و نیز ۱۴-۱۲ بعداز ظهر محتملترین ساعات وقوع تصادفات هستند. ۳۲٪ تصادفات با عامل خستگی در بین ساعات ۸-۴ صبح و ۲۱ ٪ تصادفات نیز در ۱۴-۱۲ بعداز ظهر اتفاق افتادهاند.
این ساعات کلیدی وقوع تصادفات ناشی از خستگی در هنگام صبح زود و بعد از ظهر با زمانهایی که احتمال وقوع پدیده چرت زدن بسیار زیاد است مطابقت دارند. براساس تحقیق انجام شده به نظر میرسد رابطهای بین سن رانندگان و زمان اوج خستگی رانندگان موجود می باشد. رانندگان جوانتر برای خستگی و خواب در ساعات ابتدایی صبح بیشتر مستعد هستند در حالی که رانندگان مسنتر معمولا در طول بعداز ظهر دچار این مسأله می شوند. در مورد رانندگان ۷۰ سال به بالا ساعات اوج خواب گرفتگی بین ۱۰- ۱۱ صبح میباشد.
نوع راه: بر اساس تحقیقی که در کشور استرالیا صورت گرفته است ۴۶٪ در صد تصادفات ناشی از خستگی، در بزرگراهها اتفاق میافتد. برای برطرف کردن این مشکل مسئولان ایالت NSW در راستای اهداف مؤسسه [۶]RTA یک سرمایه گذاری ۱۷ میلیون دلاری با نقشه ای ۱۰ ساله در جهت بهبود شبکه مکانهای استراحت ایالتی به ویژه در مورد بزرگراهها انجام دادند. (همان منبع، ۲۱)
همانطور که ذکر گردید راه های یکنواخت و ثابت، محرکهای بصری محدودی برای راننده (مثل جادههای کویری) و جاهایی که راننده نیاز زیادی به کنترل کامل وسیله نقلیه احساس نمیکند و تعداد استفاده کنندهها از جاده تعداد کمی هستند و تقاطعهای قابل توجهی وجود ندارد، محتملترین نقاط برای وقوع تصادفاتی با علل خستگی و خواب آلودگی هستند به دلیل وجود حرکت و پویایی بیشتر در راه های شهری که به رانندگان کمک می کند فعال و هوشیار باشند. حوادث ناشی از خستگی در آنها کمتر به وقوع میپیوندد. (همان منبع، ۲۱)
۲-۷-۳ سن و جنسیت
بر اساس آمار به دست آمده طی سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ در استرالیا ۷۹٪ رانندگانی که در تصادفات فوتی دچار خستگی شده بودند، مرد و ۲۱٪ بقیه زن بوده اند. توزیع سنی رانندگان خستهای که در تصادفات مرگبار درگیر بوده اند بسیار وسیع است. اگرچه سهم افراد گروه سنی ۴۰سال به بالا در این آمار بیشتر است ولی مطالعات زیادی که بر روی رانندگان مرد جوان زیر ۳۰ سال صورت گرفته نشان میدهد که این گروه سنی یکی از پر مخاطرهترین گروههایی هستند که در تصادفات جادهای با عامل خستگی و خواب آلودگی نقش دارند.
امراضی چون تنگی نفس در خواب (که باعث توقف نفس کشیدن و جریان هوا و کمبود اکسیژن در زمان خواب می شود و منجر به خواب منقطع و کوتاه می شود ) و نیز بیماری موسوم به حمله خواب (که با اختلال در مکانیزم خواب و بیداری منجر به خواب آلودگی بیشتر در هنگام روز می شود.)، خطر تصادفات رانندگی مربوط به خواب را افزایش بدهند افراد بسیاری با این حالات وجود دارند که بیماری آنها تشخیص داده نشده است و از این افزایش خطر آگاه نیستند (فرزام،۱۳۸۱ ،۲۲)
۲-۷-۴ عامل وسیله نقلیه
به ندرت اتفاق میافتد که تصادفی فقط یک علت واسطه داشته باشد زیرا هر یک از عناصر سه گانه عبور و مرور یعنی وسیله- راه-انسان می تواند وضعیتی ایجاد کند که با ترکیب آن اوضاع و سایر عوامل علت اصلی تصادف شکل گیرد.
سهم هریک از عناصر مذکور در ایجاد تصادف با دیگری تفاوت دارد. به طور کلی میتوان گفت به موجب آمارهای موجود و سهم وسیله نقلیه در بروز حوادث که عمدتا با عنوان نقص فنی همراه است. اعم از اینکه حادث باشد یا مستمر از سهم راننده و جاده کمتر است.
۲-۷-۴-۱ نقص در طایرها
در اصطلاح به مجموع چرخ شامل (لاستیکها- توپی- مهرههای مربوطه رینگ و متعلقات توپی گفته می شود که این نقص نسبت به سایر نواقص بیشتر باعث بروز حادثه میگردد که البته جایگاه آن در علل وقوع حوادث رانندگی بستگی به میزان تأثیر آن دارد یعنی گاهی نقص طایرها مستقیما عامل حادثه هست مانند ترکیدن ناگهانی لاستیک و گاهی نیز معلول علتهای دیگر نظیر عدم مهارت کافی راننده بدین معنی که اگر لاستیک در حین رانندگی پنچر شود چون حالت پنچری موجب خروج ناگهانی باد لاستیک نمی گرد و در نتیجه زمان لازم را داشته باشد قادر به کنترل وسیله خواهد بود) ضمن اینکه در بررسی پیرامون نقص فنی در طایرها بایستی مشخص گردد که عیب و نقص بوجود آمده ناشی از فرسودگی قطعه بود یا ناشی از نقص ساختاری آن بوده است.
۲-۷-۴-۲ جعبه فرمان
جعبه فرمان و سایر متعلقات آن نظیر سگ دست، شغال دست، میل تعادل و پیچ مهرهها که به ندرت به صورت ناگهانی بریده میشوند (وهاب زاده، ۱۳۸۶، ۳۳).
در نتیجه بروز حوادثی که معمول نقص فنی حادث قطعات مزبور باشد کمتر اتفاق می افتد و بیشتر این حوادث معمول فرسودگی قطعات مذکور می باشد
۲-۷-۴-۳ ترمزها
نقایص ترمزها بعد از طایرها بیشترین عامل حوادث را شامل می شود که این نقص هم می تواند در قطعات مختلف سیستم ترمز شامل پدال یا پیستون سیلندر، شیلنگ های هدایت، روغن، فنرها، کفشکها یا لنتها باشد.
۲-۷-۴-۴ نقص موتور و دستگاههای انتقال نیرو
این علت در مواقع نادر می تواند عامل تصادف باشد مثل از کار افتادن ناگهانی موتور یا خروج میل گاردان یا خلاصی کلاچ و غیره که باعث از دست دادن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده میگردد.
۲-۷-۴-۵ نقص در اطاق بار یا مسافر وسیله نقلیه
این نقص نیز میتوان در ایجاد تصادف دخالت داشته باشد. مثل باز شدن ناگهانی درب وسیله نقلیه.
۲-۷-۴-۶ نقص شیشه های جلو و عقب وسیله نقلیه
این نقص هم از طریق ایجاد محدودیت دید برای راننده می تواند مؤثر در بروز حادثه باشد.
۲-۷-۴-۷ نقص چراغها
چراغهای وسیله نقلیه اعم از اینکه مربوط به جلو یا عقب باشد در وقوع حوادث رانندگی نقش عمدهای دارند که به تناسب زمان و محل وقوع حادثه هرکدام از چراغهای مزبور میتوانند نقش مؤثری در تصادفات ایفا نمایند. (همان منبع، ۳۴)
۲-۷-۴-۸ نقص برف پاک کن، آینه بغل، و سیستم برق اتومبیل
هر یک از نواقص فوق به طور غیر مستقیم در بروز حوادث رانندگی می تواند دخالت داشته باشد که بعضا به طور مستقیم نیز عامل تصادفات میگردند.
۲-۷-۴-۹ محمولات وسایل نقلیه
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 10:48:00 ب.ظ ]
|