کینگ و همکارانش (۲۰۱۰) در تحقیق خود تحت عنوان انگیزش تماشاگر ورزشی و مشارکت رفتاری به نتایج زیر دست یافتند. نمونه پژوهش متشکل از ۱۰۰ مرد (۳/۶۳%) و ۵۸ زن (۷/۳۶%) است. سن طرفداران در بین ۱۸ تا ۶۶ سال است (M=35/66 ؛ SD= 11/74) 1/79 درصد از شرکت کنندگان تحصیلات کمتر از دانشگاه دارند.
عزت نفس، سرگرمی و استرس ارتباط شدیدتری با تابع تمییز در مقایسه با اقتصاد، زیباشناسی، همکاران گروهی، خانواده و رهایی نشان می دهد.
مرحله دوم تفاوت های میان گروه های حضور کم و زیاد را بررسی می کند. مشاهده می شود در این تحلیل، تفاوت قابل توجهی در خصوص عزت نفس و سرگرمی در میان گروه حضور کم و زیاد متفاوت است.

          • حاج موهدپیلوس (۲۰۰۹) در رساله دکتری خود تحت عنوان ارتباط میان مراتب ورزشی نسبت به رضایتمندی تماشاگران و اهداف آنان برای تداوم جام فوتبال مالزی در استادیوم به ارزیابی ارتباط میان مراتب ورزشی نسبت به رضایتمندی تماشاگران و اهداف آنان برای تداوم جام فوتبال مالزی است. عوامل مورد تحلیل شامل انگیزش و وفاداری نسبت به ارتباط میان مراتب ورزشی و رضایتمندی تماشاگران و اهداف آنان برای تداوم جام فوتبال مالزی در استادیوم بود. این استادیوم در مالزی با مشارکت ۳۷۰ تماشاگر حاضر در مسابقات جام فوتبال مالزی از ۱۲ استادیوم انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس مراتب ورزشی (ویکفیلد، بلادگت و سلوان، ۱۹۹۶) مقیاس انگیزش برای مصرف ورزشی (ترایل و جیمز، ۲۰۰۱)، شاخص نقطه مدل دلبستگی (ترایل، رابینسون، و دیک، ۲۰۰۳)، رضایتمندی مشتری (های تاور، برادی و بیکر، ۲۰۰۲ ؛ گرین ول، فینک و پاستور، ۲۰۰۲) و مقیاس اهداف رفتاری (عای تاور، برادی و بیکر، ۲۰۰۲) بود.
          • ( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پیرسون همبستگی، رگراسیون خطی، رگراسیون سلسله مراتبی، تحلیل مسیر و آمار توصیفی (میانگین) برای تحلیل داده ها بکار برده شد. همچنین، نتایج نشان می دهد که انگیزش و وفاداری بر ارتباط میان رضایتمندی تماشاگران و اهداف آنان برای تداوم فوتبال تأثیر می گذارد.
تحلیل رگراسیون سلسله مراتبی نشان داد که تأثیر مراتب ورزشی بر رضایتمندی تماشاگران صرفا میزان ۴/۳ درصد واریانس را تشکیل داد. ترکیب متغیرهای مراتب ورزشی، انگیزش و وفاداری ۵۶ درصد واریانس رضایتمندی تماشاگران را برآورد کرد. تحلیل رگراسیون سلسله مراتبی حاکی از تأثیر مراتب ورزشی صرفا ۵ درصدی واریانس بر هدف تداوم جام فوتبال مالزی در بر گرفت. تحلیل مسیر نشان داد مراتب ورزشی بر انگیزش و وفاداری و نیز رضایتمندی تماشاگران و هدف تداوم جام فوتبال مالزی تأثیر دارد. علاوه بر مراتب ورزشی، انگیزش و وفاداری از جمله دیگر عوامل مهم در برآورد رضایتمندی تماشاگران و اهداف آنان برای تداوم جام فوتبال مالزی به شمار می رود. از این رو، انجمن های فوتبال مالزی و بازاریاب های ورزشی باید مراتب ورزشی، انگیزش و وفاداری را در برنامه ریزی راهکارهای بازاریابی به منظور افزایش حضور در جام فوتبال مالزی مورد توجه قرار دهند.

        • توکویاما ( ۲۰۰۹) در تحقیق خود به ارزیابی های مشخصه های متفاوت در انگیزش مصرف کننده برای شرکت وحضور درمسابقات ورزشی پرداخت. شرکت کنندگان پژوهش اعضای سازمان های محلی تنیس و فوتبال بودند که در سطح متوسط به تماشا و بازی این ورزش ها می پردازند (تنیس،n= 205 ؛ فوتبال، n= 237). شرکت کنندگان ابزار نظزسنجی متشکل از پرسشنامه های مرتبط با انگیزش آنان برای تماشا و بازی و نیز میزان تعهد به بازی و تعهد به تماشای ورزش های مرتبط را تکمیل کردند. تحلیل های رگراسیون چندگانه در هر دو ورزش نشان می دهد که ابعاد مختلف انگیزش تأثیرات قابل توجهی بر بازی دارد؛ و نیز برخی ابعاد انگیزش تأثیرات موثری بر تعهد به تماشا ایجاد می کند. بنابراین، ابعاد خاص به عنوان عوامل برآورد مناسب تعهد حاصل می شود.

علاوه بر این، ابعاد مختلفی از انگیزش به منزله عوامل برآورد قابل توجهی در تعهد به بازی و نیز تماشا در هر دو ورزش شناسایی می شود. درنتیجه، این انگیزه ها در پیشبرد مصرف کنندگان تنیس و فوتبال به تماشا و نیز بازی موثر است.

      • جییونگ و هاردین (۲۰۰۸) در مطالعات خود تحت عنوان تفاوت در روابط درونی بین انگیزه های تماشاگران و اهداف رفتاری بر اساس دلبستگی عاطفی به تقسیم بندی تماشاگران بر اساس دلبستگی عاطفی نسبت به تیم، دانشگاه، مربی و بازیکن؛ و آزمون روابط درونی مختلف میان انگیزه ها و اهداف رفتاری برای حضور در مسابقات ورزشی در میان گروه های مختلفی است که بر اساس دلبستگی عاطفی تقسیم بندی شده پرداختند. نتایج نشان می دهد که دو گروه از دلبستگی عاطفی حاصل می شود و این دو گروه روابط درونی متفاوتی را بترتیب در بین انگیزه ها و اهداف رفتاری تماشاگران نمایان می سازد. در مجموع، این مطالعه بنیانی را برای بازاریاب های ورزشی جهت . ۱) توسعه ساختار تقسیم بندی سودمند بر اساس دلبستگی عاطفی که از پیام های مصرف کنندگان ورزشی مورد هدف بدست آمده است و ۲) تعیین راهکارهای قابل اتخاذ به منظور حفظ مشتریان پس از شناسایی انگیزه های هر گروه ارائه می دهد. همچنین مطالعه مفهومی برای ارزیابی فعالیت های بازاریاب ها جهت افزایش دلبستگی عاطفی نسبت به تیم، مربی، بازیکن و تأثیرات آن بر رفتارهای مصرف کننده ضرورت می یابد. با توجه به اینکه رفتار منسجم فرد به منزله طرف دار و وفادار به ورزش یا تیم در نتیجه دلبستگی به یا ورزش خاص شکل می گیرد، آزمون تاثیر فعالیت های بازاریابی مانن روبط عمومی منجر به تقویت دلبستگی تماشاگران می شود.
      • لیمار (۲۰۰۸) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان مقایسه عوامل توصیفی جمعیت شناختی تماشاگران و انگیزه های حضور در مسابقات ورزشی دانشگاه کالیفرنیای شمالی به مقایسه مشخصه های جمعیت شناختی تماشاگران مسابقات ورزشی دانشگاه نورث کالیفرنیا و مقایسه عوامل انگیزشی موثر بر حضور آنان پرداخت. در این مطالعه تماشاگران پنج مسابقه ورزشی را در دانشگاه نورث کالیفرنیا مورد مقایسه قرار داد: هاکی روی چمن، ‌فوتبال، فوتبال آمریکایی مردان وزنان و والیبال زنان. از میزان تماشاگران مورد تماس،۱۳۷۳ نفر به نظر سنجی ایمیلی با میزان پاسخ ۶۱% پاسخ دادند. آزمون های مجذور خی متغیرهای مستقل حاکی از وجود ارتباطات معناداری بین مشخصه های یک سویه نشان می دهد تفاوت های AN0VA جمعیت شناسی و حضور ورزشی است. تحلیل های معناداری بین مسابقات ورزشی ازنظر عوامل انگیزشی مؤثر برحضور ونیز درمیان عوامل انگیزشی حاکی از تفات های قابل توجه بین T درون هر مسابفه ورزشی وجود دارد. همچنین، آزمون های دانشجویان دانشگاه کالیفرنیای شمالی وغیردانشجویان ازنظر عوامل انگیزشی مؤثر برحضئر آنان درهر مسابفه را نشان داد.
      • نیل و فونیک (۲۰۰۷) به بررسی انگیزه های موثر بر میزان حضور تماشاگران پرداختند در تحقیق آنها پیروزی نیابتی، علاقه مند به بازیکنان، سرگرمی، بازی پایاپای و اجتماعی شدن ۶/۱۸ درصد واریانس میزان حضور تماشاگران را تبیین کرد.
      • لی (۲۰۰۷) به بررسی یکسان بودن طرفداری ورزشی در زنان و مردان و همچنین شناسایی انگیزه های حضور در هاکی روی یخ دانشگاهی زنان و مردان و تفاوت بین آنها پرداخت. در این تحقیق طرفداران هاکی روی یخ زنان و مردان در ده انگیزه مقایسه شدند. اطلاعات این مطالعه از ۱۰۴ طرفدار که در بازی های هاکی روی یخ زنان حضور می یافتند و ۱۰۳ طرفدار که در بازی های هاکی روی یخ مردان حضور می یافتند جمع آوری شد. در کل میزان انگیزه ها در بازی های مردان بیشتر بود و روش آمار مانووا نشان داد که تفاوت معنی داری بین زنان و مردان در چهار انگیزه وجود دارد (تعامل اجتماعی، خانواده، سرگرمی و مهارت). تفاوت معنی داری بین دو انگیزه سرگرمی و بازی پایاپای که بالاترین میزان را بین زنان و مردان داشت، وجود نداشت. دلایل تماشا و پیگیری هاکی زنان و مردان بطور معنی داری در دو انگیزه مهارت و حمایت از تیم متفاوت بود. نتایج این مطالعه اهمیت فهم تفاوت های جنسیتی در مصرف ورزشی را نشان می دهد. بویژه توسعه وفادار و اثربخشی استراتژی های مختلف بازاریابی بین زنان و مردان و طرفداران هاکی زنان و مردان ممکن است تفاوت داشته باشد.
      • وون و کیتامور (۲۰۰۶) به بررسی فاکتورهای انگیزشی موثر بر رفتار مصرفی تماشاگران لیگ فوتبال ژاپن (جی لیگ) و لیگ فوتبال کره (کا لیگ) پرداختند. نتایج نشان داد که شناسایی تیم و پیروزی نیابتی (نسبت دادن پیروز تیم به خود) و تعامل اجتماعی پیشگوهای قوی برای توضیح فرآوانی حضور در بازی های جی لیگ بودند. همچنین گریز (خارج از روال عادی و هر روزه زندگی شدن) پیشگوی مثبتی برای توضیح حضور در بازی های آینده جی لیگ و کا لیگ بدست آمد (وون، کیتامورا، ۲۰۰۶).
      • برنتال و گراهام (۲۰۰۳) به بررسی انگیزش طرفداران یک ورزش در محیط های مختلف آن (مثل لیگ های مختلف) پرداختند و پی بردند که طرفداران لیگ کوچک بیسبال بیشتر به جنبه های ارزش و سرگرمی مثل ترویج و جوایز و موزیک برای حضورشان در بازی بیشتر اهمیت می دهند در حالی که طرفداران دانشگاهی بیسبال عناصر مربوط به خود بازی و جنبه های گروهی حضور بیشتر اهمیت می دادند. نتایج این تحقیق اهمیت فهم تأثیرات محیطی و زمین هایی در یک ورزش را بر انگیزش طرفداران روشن ساخت. مدیران باید بدانند که در محیط های مختلف یک ورزش چه فاکتورهای خاصی تماشاگران را بیشتر برانگیخته می سازد (برنتال، گرام، ۲۰۰۳).
      • فونک و همکاران (۲۰۰۳) به بررسی میزان تأثیر انگیزه های حضور تماشاگران روی میزان حمایت از تیم پرداختند و از ۱۸ انگیزه ۱۰ انگیزه ۴۸ درصد واریانس میزان حمایت از تیم را تبیین کرد. این انگیزه ها عبارتند از علاقه مندی به تیم، گریز، زیبایی بازی، بازی پایاپای، اجتماعی شدن، الگو شدن ورزشکاران، خود بازی، پیروز نیابتی، حمایت از ورزش زنان، علاقمندی به بازیکنان.
      • دیتز و همکاران (۲۰۰۰) تفاوت های جنسی را در انگیزش طرفداران بررسی کرده اند. یافته های کلی نشان می دهد که زنان بیشتر به دلایل اجتماعی مثل تماشای بازی با خانواده و دوستان برانگیخته می شوند در حالی که مردان بیشتر به خاطر جنبه های رقابتی ورزش برانگیخته می شوند (دیتز و دیگران، ۲۰۰۰). محققان تفاوت بین انگیزه های تماشاگران در انواع مختلف ورزش ها را بررسی کردند. بویژه بین طرفداران تیم های گروهی مثل هاکی و فوتبال و ورزش های انفرادی مثل تنیس و اسکیت و همچنین بین تماشاگران خشونت آمیز و غیر خشونت آمیز. نتایج نشان داد که طرفداران ورزش های انفرادی به جنبه زیبایی بازی بیشتر اهمیت می دادند در حالی که طرفداران ورزش های خشونت آمیز با انگیزه های اقتصادی بیشتر برانگیخته می شدند. در حالی که طرفداران ورزش های غیر خشونت آمیز به جنبه زیبایی بازی بیشتر توجه داشتند.
      • اسکرادر و همکاران (۱۹۹۹) انگیزش را در بین انواع ورزش ها بررسی کرده اند. ورزش و سرگرمی برای بررسی انگیزه های اساسی مصرف عمومی استفاده شده است (اسکرادر و دیگران، ۱۹۹۹).
      • کاله و همکاران (۱۹۹۶) پی بردند که طرفداران فوتبال دانشگاهی بیشتر با ۳ عامل انگیخته می شوند. اولا آنها دنبال حادثه تک و منحصر به فرد بودند، یعنی دنبال رهایی از استرس و اضطراب روزانه بودند. ورزش به آنها از طریق عناصر خیال پرداز کمک می کرد (خود را در میدان بازی خیال می کردند)، پیروزی فردی و هیجان. دوما آنها با درونی سازی برانگیخته می شدند. دلبستگی کلی و عشق به تیم. نهایتا آنها با رفاقت یا تمایل به پیوستگی گروهی برانگیخته می شدند (کاله و دیگران، ۱۹۹۶).
      • وان و همکاران (۱۹۹۵) تفاوت بین ورزش ها را در سطح انبوه تری بررسی کرده اند. آنها نوع ورزش را بعنوان متغیر مستقل بکار بردند. آنها هشت فاکتور انگیزش تماشاگران را طبق یافته های پیشین شناسایی کردند، که مقیاس انگیزش طرفداران ورزشی را شامل می شود این هشت انگیزه شامل استرس مثبت، گسترش عزت نفس، گریز، سرگرمی، انگیزه اقتصاد (فرصت شرط بندی) ارزش زیبایی ورزش، وابستگی گروهی/ نیاز تعلق و نیاز به اجتماعی شدن است (وان، ۱۹۹۵).
      • ونر و گانتز (۱۹۸۹) دریافتند که بین انگیزه های طرفداران برای تماشای ورزش در تلویزیون و نوع ورزش تفاوت وجود دارد. برای مثال طرفداران بسکتبال دانشگاهی بیشتر برای دیدن نحوه بازی تیم شان و یادگیری بیشتر در مورد تیم و ورزش برانگیخته می شدند. طرفداران بیسبال کمتر بخاطر هیجانی شدن بازی را تماشا می کنند (ونر، گانتز، ۱۹۸۹).
      • سیالدینی (۱۹۷۶) تحقیقات زیاد در بازاریابی ورزشی در مورد انگیزش طرفداران انجام شده است. کار اولیه سیالدینی برروی عزت نفس بعنوان انگیزاننده طرفدار انجام شد او دریافت که هواداران برد را به خود نسبت می دهند و باخت را به تیم نسبت می دهند (سیالدینی، ۱۹۷۶).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...