۳-۳-طرح آزمایش مورد استفاده:
این آزمایش به صورت کرت های اسپلیت پلات در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با ۳ تکرار انجام شد. سطوح نیتروژن شامل (۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلوگرم نیتروژن در هکتار) به عنوان عامل اصلی، سطوح تراکم (۲۰، ۲۵ و ۳۳ هزار بوته در هکتار) به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شدند. تعداد کل واحدهای آزمایشی ۳۶ کرت و مساحت مزرعه آزمایشی حدود ۱۳۸۰ متر مربع بود. هر کرت آزمایشی شامل ۶ ردیف کاشت با فاصله ۵۰ سانتیمتر بود و فاصله بین بوته ها برروی ردیف ها با انجام عملیات تنک کردن و با توجه به تراکم های مورد آزمایش به ۶و۸و۱۰سانتی متر رسید. کشت بر روی پشته انجام گرفت. هر کرت آزمایشی دارای ۴ متر طول و ۳ متر عرض بود، فاصله بین کرت های اصلی دو متر و فاصله بین کرت های فرعی یک متر و فاصله بین تکرارها دو متر در نظر گرفته شد تا از اختلاط آب کرت های مختلف جلوگیری شود
۳-۴-عملیات آماده سازی زمین و کاشت:
زمین مورد آزمایش در سال قبل آیش بوده و سال قبل از آن زیر کشت گندم بوده است. عملیات تهیه زمین در تاریخ ۱۵/۲/۱۳۸۹ با آبیاری قبل از شخم شروع گردید. در تاریخ ۲۲/۲/ ۱۳۸۹مزرغه با گاوآهن شخم و پس از آن دو دیسک عمود برهم زده شد تا کلوخ های ایجاد شده خرد گشته و زمین نرم وآماده کاشت شودوبرای صاف و یکنواخت شدن زمین، ماله زده شد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عملیات کودپاشی با دادن کودهای پایه به میزان ۱۰۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل و کود ازته با میزان های از پیش تعیین شده به صورت ۲/۱ در مرحله ۶-۴ برگی و ۲/۱ در مرحله ساقه رفتن قبل از گلدهی به صورت محلول پاشی انجام شد.
مرحله ی بعدی عملیات، زدن فارو با فواصل ۵۰ سانتیمتری بود که زمین به صورت جوی و پشته درآمد و تنظیم جوی آب قبل از انجام کشت صورت گرفت.
۳-۵-کاشت:
عملیات کاشت در تاریخ ۱/۳/۱۳۸۹ بوسیله دست انجام گردید. بلافاصله پس از کشت آبیاری صورت گرفت.
۳-۶-داشت:
۳-۶-۱-آبیاری:
آبیاری اول بلافاصله پس از کشت صورت گرفت و آبیاری دوم ۴ روز بعد از آبیاری اول برای سبز شدن یکنواخت مزرعه انجام گرفت. آبیاری های بعدی به فاصله ۷ روز یکبار در طول اجرای آزمایش صورت گرفتند.
۳-۶-۲-تنک کردن:
از آنجایی که در ابتدای کشت تراکم بیشتری جهت اطمینان از تعداد بوته مطلوب در نظر گرفته شد، پس از سبز شدن زمانی که ارتفاع بوته ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رسید، اقدام به عملیات تنک کردن گردید. پس از تنک کردن فاصله بین دو بوته با توجه به تراکم های مورد آزمایش به ۶، ۸ و ۱۰ سانتیمتر رسید.
۳-۶-۳-وجین- مبارزه با بیماری ها و آفات:
در این طرح مبارزه با علف های هرز بوسیله وجین دستی انجام گردید. به منظور کنترل خسارت شته و طوقه بر کنه از سموم متاسیستوکس و مالاتیون به نسبت ۵/۱ در هزار استفاده شد.
۳-۷-نمونه برداری‏ها جهت اندازه‏گیری صفات مورد ارزیابی:
برای اندازه گیری صفات مورد ارزیابی زمانی که حدود ۱۰% بوته ها به گل رفت برداشت شد.
. برای اندازه گیری صفات فنولوژیک(زمان سبز شدن و زمان سنبله رفتن)۵نمونه از هر کرت به طور تصادفی انتخاب شد و تعداد روزها تا زمان جوانه زنی و زمان سنبله دهی برای هر کدام از آنها به طور جداگانه محاسبه شد.برای اندازه گیری صفات مرفولوژیک(ارتفاع بوته,تعداد برگ,تعدادپنجه)و اجزاء عملکرد(وزن ساقه,وزن برگ و وزن سنبله)از هر کرت به طور تصادفی ۵ نمونه انتحاب شد و صفات مورد نظر ارزیابی و محاسبه شد به منظور آنالیز رشد و اندازه گیری شاخص های رشداز چهار ردیف میانی هر کرت فرعی با انتخاب ۴بوته و به طور تصادفی با رعایت حاشیه ۳۴ روز پس از کاشت شروع و به فاصله زمانی هر ۱۴ روز یکبار بر اساس گزارش لوکاس صورت گرفت. برای محاسبه شاخص سطح برگ(LAI)ابتدا برگ های هر بوته جدا گردید طول و بزرگترین پهنای هر برگ به وسیله خط کش اندازه گیری شدو سپس سطح برگ بوته ها از رابطه A=L*W*0/75 محاسبه گردید.دراین فرمول A مساحت برگL طول برگ وw بزرگترین پهنای برگ میباشد. شاخص سطح برگ (LAI) از نسبت سطح برگ هر بوته (LA) به سطح زمین اختصاص یافته (GA) محاسبه گردید (۵۱).
LAI= LA/GA
روند تجمع ماده خشک (TDW) برحسب گرم در مترمربع،سرعت جذب خالص (NAR) برحسب گرم در مترمربع در روز وسرعت رشد نسبی RGR)) و بالاخره سرعت رشد محصول (CGR) برحسب گرم در مترمربع در روز از معادلات زیر به دست آمد (کریمی و عزیزی،۱۳۷۶).
TDW=CGR/RGR

NAR=CGR/LAI
LAR=LAI/TDW
LAR×RGR=NAR
LAI×CGR=NAR
کلیه شاخص های فیزیولوزیک رشد بر اساس شاخص های حرارتی درجه روزهای رشد (GDD)بیان شد.برای محاسبه درجه روزهای رشد دمای پایه سورگوم ۱۲ درجه سانتی گراد و اعداد زیر ۱۲ درجه سانتی گراد را ۱۲ و اعداد۳۰ درجه سانتی گراد و بالای ۳۰ درجه سانتی گراد ۳۰ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شد
۳-۸-تجزیه واریانس داده ها:
. در این آزمایش محاسبات رگرسیونی و تجزیه واریانس ها با بهره گرفتن از نرم افزار SAS وSPSS مقایسه میانگین ها به روش دانکن در سطح ۵% و ۱٪انجام خواهد گرفت.
فصل چهارم
نتایج و بحث
۴-۱- مراحل فنو لوژیکی
۴-۱-۱- تاریخ سبز شدن:
تاریخ سبز شدن در ۷ خرداد آغاز شد و در ۱۵ خرداد پایان یافت درهر ۳ تکراردر تراکم سوم و اوره سطح چهارم نسبت به سایر تیمار ها سریعتر ص.رت گرفت.
۴-۱-۲- زمان سنبله رفتن:
تاریخ سنبله رفتن از ۱۴ مرداد آغاز شد و در ۲۰ مرداد پایان یافت در هر ۳ تکرار در تراکم دوم و اوره سطح سوم نسبت به سایر تیمارها سریعتر صورت گرفت.
جدول۴-۱تجزیه واریانس صفات ارتفاع بوته تعداد برگ تعداد پنجه
میانگین مربعات

تعداد پنجه

تعداد برگ

ارتفاع بوته

درجه آزادی

منابع تغببرات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...