فایل شماره 6768 |
L3-5 , L5-6 , L6-8
L3-8
۴
L3-10
L3-10
۵
L8-15
L8-15
۶
L8-9 , L9-15
L8-15
۷
L10-15
L10-15
۸
L10-16 , L16-12
L10-12
۹
همانطور که در جدول(۴-۱) مشاهده میکنید ردیفهای ۲، ۵، ۶ و ۸ خطوطی را نشان می دهند که فقط از یک خط تشکیل شده اند.
در اینجا فرض می شود که بر روی تمام باسها بجز آنهایی که به شبکه قدرت متصل هستند از DG استفاده شده است. همانطور که قبلاً گفته شد اگر از رله اضافه جریان تنها جریان خطای ناشی از DGها عبور کند سرعت حفاظت آن پایین خواهد بود. به همین دلیل بهترین گراف از بین ۴ زیرگراف نشان داده شده در شکل (۴-۲۷) گرافی است که پس از نصب FCL کمترین تعداد رله با سرعت حفاظت پایین را داشته باشد. در اینجا باید توجه داشت که تمام رلههای موجود در سیستم توزیع ۳۰ باسه IEEE از نوع اضافه جریان جهتی میباشند. برای راحتی، رلهها با بهره گرفتن از حرف R که مخفف کلمه Relay میباشد به همراه باسهای دو طرف رله نمایش داده میشوند. به عنوان مثال R2-4 نشاندهنده رله بین باسهای ۲ و ۴ و نزدیک به باس ۲ میباشد. شکل زیر برای نمونه آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
شکل۴- ۲۸: نمونه ای از نامگذاری رلهها
حال هر کدام از گرافهای شکل (۴-۲۷) به صورت جداگانه بررسی میشوند.
گراف (۴-۲۷-الف)
در این گراف بر روی خطوط L2-8 ، L3-8 ، L3-10 و L10-12 از FCL استفاده شده است. ابتدا L2-8 را در نظر میگیریم. همانطور که قبلاً گفته شد این خط از سه خط سری به صورت شکل زیر تشکیل شده است.
شکل۴- ۲۹: خطوط سری تشکیل دهنده L2-8
بنابراین FCL بر روی یکی از این سه خط قرار دارد. اگر FCL بر روی L2-4 نصب شده باشد رلههای R4-7 و R7-8 تنها جریان خطای ناشی از DGهای موجود به ترتیب بر روی باسهای (۴) و (۴و۷) را مشاهده می کنند. به همین ترتیب اگر FCL بر روی L4-7 نصب شود R4-2 و R7-8 تنها جریان خطای ناشی از DG متصل شده به باسهای ۴ و ۷ را به ترتیب احساس می کنند. همچنین با قرار گرفتن FCL بر روی L7-8 رلههای R7-4 و R4-2 تنها جریان خطای ناشی از DGهای موجود بر روی باسهای (۷) و (۴و۷) را به ترتیب میبینند.
بنابراین FCL بر روی هر کدام از این سه خط قرار گیرد سرعت حفاظت دو رله کند خواهد شد.
L3-8 نیز همانطور که در شکل زیر نشان داده شده از سه خط سری تشکیل شده است.
شکل۴- ۳۰: خطوط سری تشکیل دهنده L3-8
توضیحات داده شده در رابطه با L2-8 در اینجا صدق می کند. به راحتی میتوان نشان داد که با نصب FCL بر روی هر کدام از سه خط نشان داده شده در شکل (۴-۳۰) سرعت حفاظت دو رله کاهش خواهد یافت.
حال L3-10 در نظر گرفته می شود. با نصب FCL بر روی این خط سرعت حفاظت هیچکدام از رلهها کاهش نمییابد.
تنها خط باقیمانده از گراف (الف) (برای نصب FCL) که باید در نظر گرفته شود L10-12 میباشد. این خط از دو خط سری مطابق شکل زیر تشکیل شده است.
شکل۴- ۳۱: خطوط سری تشکیل دهنده L10-12
گره ۱۶ محل اتصال سه خط میباشد. بنابراین بر روی آن DG قرار داده نشده است. همچنین در مجاورت آن هیچ رلهای وجود ندارد. بنابراین FCL بر روی هر کدام از خطوط L10-16 و L12-16 نصب شود سرعت حفاظت هیچکدام از رلهها کاهش نمییابد.
با کمی دقت در گراف (الف) مشخص می شود که با نصب FCL بر روی خطوط L3-10 و L10-12 سرعت حفاظت R10-15 کاهش مییابد. زیرا پس از وقوع خطا بر روی L10-15 جریان خطای خطوط L3-10 و L10-12 به علت وجود FCL بسیار پایین میباشد. بنابراین R10-15 تنها جریان خطای ناشی از DG نصب شده بر روی باس ۱۰ را میبیند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:47:00 ب.ظ ]
|