L3-5 , L5-6 , L6-8

L3-8

۴

L3-10

L3-10

۵

L8-15

L8-15

۶

L8-9 , L9-15

L8-15

۷

L10-15

L10-15

۸

L10-16 , L16-12

L10-12

۹

همانطور که در جدول(۴-۱) مشاهده می­کنید ردیف­های ۲، ۵، ۶ و ۸ خطوطی را نشان می­ دهند که فقط از یک خط تشکیل شده ­اند.
در اینجا فرض می­ شود که بر روی تمام باس­ها بجز آنهایی که به شبکه قدرت متصل هستند از DG استفاده شده است. همانطور که قبلاً گفته شد اگر از رله اضافه جریان تنها جریان خطای ناشی از DGها عبور کند سرعت حفاظت آن پایین خواهد بود. به همین دلیل بهترین گراف از بین ۴ زیرگراف نشان داده شده در شکل (۴-۲۷) گرافی است که پس از نصب FCL کمترین تعداد رله با سرعت حفاظت پایین را داشته باشد. در اینجا باید توجه داشت که تمام رله­های موجود در سیستم توزیع ۳۰ باسه IEEE از نوع اضافه جریان جهتی می­باشند. برای راحتی، رله­ها با بهره گرفتن از حرف R که مخفف کلمه Relay می­باشد به همراه باس­های دو طرف رله نمایش داده می­شوند. به عنوان مثال R2-4 نشان­دهنده رله بین باس­های ۲ و ۴ و نزدیک به باس ۲ می­باشد. شکل زیر برای نمونه آورده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل۴- ۲۸: نمونه ­ای از نامگذاری رله­ها
حال هر کدام از گراف­های شکل (۴-۲۷) به صورت جداگانه بررسی می­شوند.
گراف (۴-۲۷-الف)
در این گراف بر روی خطوط L2-8 ، L3-8 ، L3-10 و L10-12 از FCL استفاده شده است. ابتدا L2-8 را در نظر می­گیریم. همانطور که قبلاً گفته شد این خط از سه خط سری به صورت شکل زیر تشکیل شده است.
شکل۴- ۲۹: خطوط سری تشکیل دهنده L2-8
بنابراین FCL بر روی یکی از این سه خط قرار دارد. اگر FCL بر روی L2-4 نصب شده باشد رله­های R4-7 و R7-8 تنها جریان خطای ناشی از DGهای موجود به ترتیب بر روی باس­های (۴) و (۴و۷) را مشاهده می­ کنند. به همین ترتیب اگر FCL بر روی L4-7 نصب شود R4-2 و R7-8 تنها جریان خطای ناشی از DG متصل شده به باس­های ۴ و ۷ را به ترتیب احساس می­ کنند. همچنین با قرار گرفتن FCL بر روی L7-8 رله­های R7-4 و R4-2 تنها جریان خطای ناشی از DGهای موجود بر روی باس­های (۷) و (۴و۷) را به ترتیب می­بینند.
بنابراین FCL بر روی هر کدام از این سه خط قرار گیرد سرعت حفاظت دو رله کند خواهد شد.
L3-8 نیز همانطور که در شکل زیر نشان داده شده از سه خط سری تشکیل شده است.
شکل۴- ۳۰: خطوط سری تشکیل دهنده L3-8
توضیحات داده شده در رابطه با L2-8 در اینجا صدق می­ کند. به راحتی می­توان نشان داد که با نصب FCL بر روی هر کدام از سه خط نشان داده شده در شکل (۴-۳۰) سرعت حفاظت دو رله کاهش خواهد یافت.
حال L3-10 در نظر گرفته می­ شود. با نصب FCL بر روی این خط سرعت حفاظت هیچ­کدام از رله­ها کاهش نمی­یابد.
تنها خط باقی­مانده از گراف (الف) (برای نصب FCL) که باید در نظر گرفته شود L10-12 می­باشد. این خط از دو خط سری مطابق شکل زیر تشکیل شده است.
شکل۴- ۳۱: خطوط سری تشکیل دهنده L10-12
گره ۱۶ محل اتصال سه خط می­باشد. بنابراین بر روی آن DG قرار داده نشده است. همچنین در مجاورت آن هیچ رله­ای وجود ندارد. بنابراین FCL بر روی هر کدام از خطوط L10-16 و L12-16 نصب شود سرعت حفاظت هیچکدام از رله­ها کاهش نمی­یابد.
با کمی دقت در گراف (الف) مشخص می­ شود که با نصب FCL بر روی خطوط L3-10 و L10-12 سرعت حفاظت R10-15 کاهش می­یابد. زیرا پس از وقوع خطا بر روی L10-15 جریان خطای خطوط L3-10 و L10-12 به علت وجود FCL بسیار پایین می­باشد. بنابراین R10-15 تنها جریان خطای ناشی از DG نصب شده بر روی باس ۱۰ را می­بیند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...