– راویچاندران(۲۰۰۵) در تحقیقی با عنوان منابع سیستم های اطلاعاتی و ظرفیت ها بر عملکرد شرکتی پرداخته اند. در این تحقیق محقق نتیجه گرفته است که سیستم های اطلاعاتی می تواند بر مزیت رقابتی و ظرفیت های سازمانی تاثیر گذار باشد.
– لادو و شانگ(۱۹۹۸) استدلال می کنند که سیستم های خبره با ایفای نقش های مهمی در جمع آوری اطلاعات، به روزرسانی و استفاده از شایستگی های متمایز در یک سازمان می توانند به عنوان منبع بالقوه ای برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار محسوب شود. شانگ و لادو به دنبال آن تاثیر IT را برتوسعه انواع شایستگی های متمایز در سطوح عملیاتی نشان داده اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
بر این اساس، هدف این فصل ارائه روش و قلمرو پژوهش است که بخش هایی از آن در فصل اول تشریح گردیده و در این فصل جزئیات فرایند و روش پژوهش تشریح می‌گردد که شامل تشریح روش تحقیق، قلمروهای تحقیق، ابزار تحقیق، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، سنجش اعتبار و پایایی تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها می باشد.
۳-۱ روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق یا به عبارت دیگر این که از روش های تحقیق برای یک مطالعه خاص بهترین روش کدام است، بستگی به شیوه تعریف مسأله و تدوین فرضیه ها دارد(خاکی، ۱۳۷۸). تحقیقات را بر اساس معیارها و مبناهای مختلفی می توان دسته بندی کرد:
۳-۱-۱ طبقه بندی بر اساس هدف
این که پژوهش مورد نظر به چه هدفی خواهد رسید و چه کاربردی خواهد داشت و تا چه میزان تعمیم پذیر خواهد بود، می تواند تعیین کننده نوع پژوهش از نظر هدف باشد. پژوهش از نظر هدف را می توان به پژوهش بنیادی[۲۴](پژوهش ناب یا محض)، پژوهش کاربردی[۲۵](پژوهش کاربسته) و پژوهش عملی[۲۶](پژوهش بالینی در علوم پزشکی و غیره) طبقه بندی کرد(خاکی، ۱۳۷۸). به عبارت دیگر، پژوهش کاربردی یا کاربسته به بررسی ساخت های نظری در یافت ها و موقعیت های عملی و واقعی می پردازد و به روش[۲۷]می انجامد. روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است، چرا که به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می شود.
۳-۱-۲ طبقه بندی بر اساس روش
روش تحقیق پژوهش حاضر براساس ماهیت، توصیفی و پیمایشی و علّی است. پژوهش توصیفی[۲۸] به پدیده هایی میپردازد که به صورت طبیعی رخ می دهند و در آن هیچ دستکاری آزمایشی صورت نمی گیرد. بنابراین پژوهش توصیفی شامل مجموعه فنونی می شود که برای مشخص کردن نمایش با الگو، با توصیف پدیده هایی که به صورت طبیعی و بدون دستکاری آزمایشی رخ می دهند، به کار می روند(همان منبع، ۷۴). در حقیقت، در پژوهش های توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند پدیده، متغیر، شیء یا مطلب چگونه است. به عبارت دیگر، این پژوهش وضع موجود را بررسی می کند(حافظ نیا، ۱۳۸۵، ۵۸).
پیمایشی[۲۹] پژوهشی است توصیفی- تبیینی که براساس انتخاب نمونه ای تصادفی که معرف افراد جامعهی پژوهش باشد و پاسخ آن ها به یک مجموعه پرسش با بهره گرفتن از پرسشنامه، نظرسنجی و یا روش های دیگر است که به مطالعه وضع موجود اعم از نگرش ها، عقیده ها، رفتارها و به طور کلی استخراج اطلاعات درباره ی شرایط زندگی و مقوله هایی که افراد را معین و متمایز میگردانند، می پردازد(خاکی، ۱۳۷۸). بنابراین، این تحقیق پیمایشی است زیرا درباره این که گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند یا چه کاری انجام می دهند تحقیق می کنیم.
پژوهش علّی برای کسب اطلاع از وجود رابطه بین متغیرها انجام میپذیرد. در پژوهش همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تأکید می شود. این ها اطلاعاتی است که در خصوص یک متغیر در دو جامعه یا دو موقعیت گردآوری شده، یا اطلاعاتی است که در خصوص دو یا چند متغیر در یک جامعه تهیه شده است. در این تحقیقات محقق می خواهد بداند که آیا بین دو چیز یا دو گروه اطلاعات رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر؛ و اگر چنین ارتباطی وجود دارد، از چه نوع و میزان آن چقدر است(حافظ نیا، ۱۳۸۵). تحقیق همبستگی هرگز یک رابطه علت و معلولی را روشن نمی کند، بلکه صرفاً وجود یک رابطه را توصیف می کند(خاکی، ۱۳۷۸). بنابراین، این تحقیق همبستگی است، زیرا به دنبال رابطه بین دو متغیر هستیم و اگر این رابطه وجود دارد، اندازه و حد آن چقدر است.
بنابراین با توجه به مطالب مذکور، می توان گفت که پژوهش حاضر، از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، پیمایشی و از نظر نوع ارتباط، همبستگی می باشد.
۳-۲ روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات
۳-۲-۱ مطالعات کتابخانه ای
ـ مطالعات کتابخانه ای: برای بررسی ابعاد مختلف موضوع، ایجاد ساختار اصلی و تعیین متغیرهای تحقیق و هم چنین تهیه محتوای پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانه ای شامل کتاب، مقالات مروری و پژوهشی داخلی و ترجمه متون خارجی، جستجوی اینترنتی و سایت های رسمی آموزشی ـ پژوهشی کشور به دست خواهد آمد.
ـ مطالعات میدانی: مطالعه میدانی از طریق نظرسنجی از شرکت های بیمه انجام می شود. جهت جمع آوری داده ها، با مراجعه به بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه واقع در شهر تهران و ضمن اخذ گواهی معتبر و معرفی نامه جهت انجام پژوهش، با هر شرکت ذیربط پرسشنامه هایی تکمیل خواهد شد.
۳-۲-۲ پرسشنامه
در این تحقیق نیز علاوه بر روش کتابخانه ای، از پرسشنامه برای به دست آوردن و جمعآوری اطلاعات مورد نیاز درباره فرضیه های تحقیق استفاده شده است. این پرسشنامه در قالب طیف ۵ گزینه ای لیکرت ارائه می شود.
۳-۳ روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۳-۱ روایی پرسشنامه
در تعیین روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگر بیشتر به روایی سازه بوده است. در این تحقیق به منظور بررسی روایی، از روایی محتوی استفاده می کنیم. همچنین به منظور بررسی برازش مدل از تحلیل مسیر استفاده گردید که کلیه شاخص های برازش در سطح مطلوبی ارزیابی گردید.
۳-۳-۲ پایایی پرسشنامه
در این پژوهش برای تعیین پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ[۳۰] استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش میزان تک بعدی بودن نگرش ها، قضاوت ها، عقاید و سایر مقولاتی که اندازه گیری آن ها آسان نیست به کار می رود، در واقع در این جا بررسی می شود تا چه حد برداشت پاسخ گویان از سؤالات یکسان بوده است. اساس ضریب آلفای کرونباخ بر پایه طیف ها یا مقیاس ها است. در واقع با محاسبه آلفای کرونباخ همسانی گویه ها سنجیده می شود. ضریب آلفای کرونباخ معمولاً زمانی به کار برده می شود که سؤالات آزمون دو جوابی نباشد، بلکه درجه مخالفت یا موافقت مشخص گردد. در هر تحقیقی که براساس پرسشنامه تنظیم می شود، باید ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردد تا اطمینان حاصل شود که سوالات یک سویه نیستند. این کار وقتی پیش نمونه یا پیش آزمون گرفته می شود انجام می گیرد. چون فرمول آلفای کرونباخ مبتنی بر واریانس است، بنابراین طبق خواص واریانس، به هر ترتیبی نمره داده شود مقدار آن تغییر پیدا نمی کند. ضریبی که بر پایه این روش بدست می آید در واقع شاخص هماهنگی درونی پرسش ها یعنی میزان تداخل همه پرسش ها از لحاظ سنجش یک ویژگی مشترک است. برای گزینش سؤالاتی که عامل به خصوصی را می سنجند، بهترین مجموعه آن است که ضریب هماهنگی درونی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه می شود، دارای بزرگترین مقدار باشد. به همین منظور از فرمول ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین اعتبار پرسشنامه استفاده می شود(مومنی،۱۳۹۰).

که در آن تعداد سئوالات پرسشنامه = J ، واریانس پاسخ های همه آزمودنی ها به سئوال J = ۲Sj، واریانس جمع نمرات هر آزمودنی در همه سئوالات = S2
هر چه این معیار به عدد یک نزدیکتر باشد، نشان دهنده پایایی بالا و هر چه این مقدار به صفر نزدیکتر باشد، نشان دهنده عدم پایایی پرسشنامه یا تحقیق می باشد. در صورتی یک پرسشنامه پایاست که مقدار آلفای کرونباخ بزرگتر از مقدار ۷/۰ باشد. و هرچه این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر باشد، پرسشنامه از پایایی بالاتری برخوردار است. پایایی ابزار تحقیق در این بخش مقدار ۰.۸۷۴ محاسبه شده است که نشان از پایایی ابزار تحقیق دارد.
در این پژوهش جهت برآورد پایایی، از روش آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS استفاده می گردد.
۳-۴ جامعه و نمونه آماری
انجام هر تحقیق عملی مستلزم صرف هزینه و زمان است، به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت(جامعه) به صورت سرشماری وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی در صدد برمیآیند که از طریق نمونه گیری، اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده های به دست آمده پیرامون نمونه به دست آورند و در نهایت از طریق تعمیم، این اطلاعات را به جامعه اصلی منتسب نمایند(خاکی،۱۳۷۸: ۱۵۸).
۳-۴-۱ جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران و کارکنان شعب شرکت های بیمه در استان تهران تشکیل می دهند. تعداد این افراد ۸۰۰ نفر می باشد.
۳-۴-۲ نمونه آماری
روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده خواهد بود که در آن پرسشنامه هایی به صورت تصادفی توزیع خواهد شد. در این تحقیق به منظور تعیین حجم نمونه آماری از فرمول نمونه گیری زیر استفاده می شود:
در رابطه بالا، با توجه به مقدار سطح اطمینان ۹۵ درصد، مقدار جدول نرمال استاندارد ۹۶/۱ می باشد. همچنین d مقدار خطای تحقیق است که ۵ درصد در نظر گرفته خواهد شد.
اجزای این فرمول در ادامه بیان شده است:
N=حجم جامعه
Za/2=1.96
P=0.5
Q=0.5
D=0.05
با توجه به استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق ۲۵۶ نفر تعیین شده است.
۳-۵ روش ها و تکنیک های تحلیل آماری
آمار توصیفی: در این بخش اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری چون: سن، جنس، تحصیلات و غیره با بهره گرفتن از جداول و نمودارها تحلیل می گردد.
آمار استنباطی: در این بخش با بهره گرفتن از آزمون های زیر فرضیه های تحقیق بررسی می شود:
– استفاده از آلفای کرونباخ به منظور پایایی پرسشنامه
– به منظور انجام تجزیه و تحلیل های مورد نظر و تایید یا رد فرضیات تحقیق از نرم افزار SPSS-AMOS استفاده خواهد شد. در این پژوهش جهت ارزیابی روایی سازه از نتایج تحلیل عاملی تأییدی(CFA) استفاده می شود. در CFA شاخص های متعدد برازندگی مدل می تواند روایی سازه را مشخص کنند. با بهره گرفتن از نرم افزار ایموس برای هر یک از متغیرهای مکنون به همراه هر یک از عوامل آن تحلیل عاملی تاییدی اجرا و مقادیر شاخص های ۲χ ،NFI ،GFI ، RMSEA وSRMR ،NNFI محاسبه می شود. برای به دست آوردن ماتریس الگو از شیوه استخراج بزرگ نمایی بیشینه و چرخش غیرمتعامد پروماکس به سبب امکان مستقل نبودن عوامل از یکدیگر استفاده می شود.
۳-۵-۱ مدل یابی معادلات ساختاری
۳-۵-۱-۱ پایه های مدل یابی معادلات ساختاری
مدل یابی معادله ساختاری یک تکنیک تحلیل چندمتغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق تر بسط مدل خطی کلی است که به پژوهشگران امکان می دهد مجموعه ای از معادلات رگرسیون را به گونه هم زمان مورد آزمون قرار می دهد. مدل یابی معادله ساختاری یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیه هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده و مکنون است، که گاه تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل یابی علی و گاه نیز لیزرل نامیده شده است. اما اصطلاح غالب در این روزها، مدل یابی معادله ساختاری یا به گونه خلاصه مدل یابی معادلات ساختاری است. نرم افزار مدل یابی معادلات ساختاری به عنوان یکی از پیشرفت های روش شناختی نویدبخش در علوم اجتماعی و علوم رفتاری می تواند مدل های سنتی را مورد آزمون قرار دهد و در عین حال امکان بررسی روابط و مدل های پیچیده تری مانند تحلیل عاملی(تاییدی) و تحلیل سری های زمانی را نیز فراهم و کاربرد داده های همبستگی، آزمایشی و غیرآزمایشی را برای تعیین میزان موجه بودن مدل های نظری در یک جامعه به خصوص امکان پذیر سازد(مومنی و ۱۳۹۰). به سبب آن که بسیاری از مسائل تاریخی، منطقی و فلسفی تاکنون حل نشده باقی مانده است، آزمون پیوندهای علی بین متغیرها و اندیشه توانا بودن آماری برای تحقق یک مدل علی نیز تا حد زیادی با اصطلاح مدل ساختاری جانشین شده است. این مطلب متضمن توصیف روابط کمابیش ثابت بین شرایط یا واقعیت های اجتماعی مرتبط با یکدیگر است که می توان آن را آشکار کرد و از طریق روش های آماری مورد آزمایش قرار داد. مدل یابی معادلات ساختاری زبانی مختص به خود دارد. البته همه روش های آماری به گونه کلی دارای این ویژگی هستند، اما به نظر می رسد که ابداع کنندگان و کاربران مدل یابی معادلات ساختاری زبان اختصاصی خود را به سطوحی نو ارتقا داده اند. این که چرا پژوهشگر برای کابران مدل یابی معادلات ساختاری ناگزیر است آن را با زبان خود برنامه اجرا و از برخی مفروضه های پیچیده آماری استفاده کند، به این دلیل است که این نرم افزار دارای مزایای جالب زیر است:
مفروضه های زیربنایی این تحلیل های آماری آشکار و آزمون پذیر است و به پژوهشگر امکان کنترل کامل و به گونه بالقوه درک بیشتر تحلیل ها را می دهد. نرم افزار ارتباطی گرافیکی، خلاقیت را تقویت و تصحیح سریع مدل را تسهیل می سازد. برنامه مدل یابی معادلات ساختاری، آزمون های کلی برازندگی با مدل و برآورد پارامترهای انفرادی را به گونه همزمان فراهم می سازد. به منظور پالایاش خطاها، می توان مدل های اندازه گیری و تحلیل عاملی را به کار برد. این کار موجب می شود روابط برآورده شده بین متغیرهای مکنون کمتر به وسیله خطای اندازه گیری آلوده شود. برخلاف روش های قدیمی تر، برآورد خطای اندازه گیری و پس ماندهای همبسته را ممکن می سازد، چارچوب واحدی به دست می دهد که بر پایه آن می توان مدل های خطی بی شماری را با به کار بردن نرم افزار انعطاف پذیر و پرقدرت آن، با داده ها برازش داد(شوماخر و جی لومکس،۱۳۸۸). توانایی برازش مدل های غیراستاندارد شامل کار با داده های طولی، پایگاه داده ها با ساختارهای خطاهای خود همبسته و پایگاه متغیرهای دارای توزیع غیرنرمال و داده های ناقص را داراست. این ویژگی جالب ترین کیفیت آن است. به منظور مطالعه هر دو نوع خصوصیت اندازه گیری و ساختاری مدل های نظری، ویژگی های تحلیل عاملی و رگسیون چندگانه را با هم ترکیب می کند(مومنی،۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...