منبع: یافته های تحقیق
همان­طور که در جدول شماره­ ۴-۱۳مشاهده می­ شود فرض صفر مبنی بر ضریب همبستگی صفر بین متغیر کارآفرینی بین ­المللی و کاهش عدم اطمینان محیطی () رد می­ شود () به عبارت دیگر بین کارآفرینی بین ­المللی و کاهش عدم اطمینان محیطی در سطح اطمینان ۹۹ درصد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
۴-۶- تحلیل چند متغیره
در این بخش ابتدا تحلیل عاملی تائیدی به منظور ارزیابی برازش مدل انجام می گیرد.
در راستای ارزیابی اعتبار گویه ­های تحقیق برای سنجش متغیرهای درنظر گرفته­شده، از تحلیل عاملی استفاده شده­است. به منظور پی بردن به متغیرهای زیربنایی یک پدیده، یا تلخیص مجموعه ­ای از داده ­ها، از روش تحلیل عاملی استفاده می­ شود. موارد استفاده از تحلیل عاملی را به دو دسته کلی می­توان تقسیم کرد: ۱- مقاصد اکتشافی ۲- مقاصد تاییدی. موارد اکتشافی معمولا با دو هدف انجام می­گردد. یکی از اهداف پیدا­کردن متغیرهای مکنون یا سازه­های یک مجموعه متغیر اندازه ­گیری شده است. برای نیل به این هدف از روش تحلیل عامل مشترک[۹۵] (یا تحلیل عامل اصلی[۹۶]) استفاده می­ شود. هدف دیگر، تلخیص مجموعه ­ای از داده ­ها است که در آن از تحلیل مولفه­های اصلی[۹۷] استفاده می­ شود (سکاران، ۱۳۸۰). اما در تحلیل­های عاملی تاییدی، هدف پژوهشگر تایید ساختار عاملی ویژه­ای

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

می­باشد. در ادامه برای هریک از متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS 22.0 تحلیل عاملی انجام شده­است.
ماتریس داده‌ها برای تحلیل عاملی باید حاوی اطلاعات معنی­داری باشد. معنی­داری اطلاعات موجود در یک ماتریس، از طریق آزمون مربع کای دو بارتلت[۹۸] صورت می­گیرد. معنی‌دار بودن این آزمون حداقل شرط لازم برای انجام دادن تحلیل عاملی است (سکاران، ۱۳۸۰). لذا ابتدا با بهره گرفتن از آزمون کیسر – میر – اولکین[۹۹] و بارتلت، توانایی ارزیابی تحلیل عاملی برای سنجش اعتبار متغیر در اندازه ­گیری موضوع مورد نظر، مورد ارزیابی قرار می­گیرد. اگر که معیار KMO، در این آزمون از ۵/۰ بالاتر باشد، بدین معنا است که این تحلیل برای سنجش اعتبار این متغیر مناسب است. در آزمون بارتلت نیز فرض صفر این است که متغیرها فقط با خودشان همبستگی دارند. رد این فرض حاکی از آن است که ماتریس همبستگی دارای اطلاعات معنی­داری است و حداقل شرایط لازم برای انجام دادن تحلیل عاملی وجود دارد (جورج و مالری، ۱۹۹۵). با این تفاسیر، یافته‌های آزمون KMO و بارتلت برای متغیرهای تحقیق در جدول شماره­ ۴-۱۴ آورده شده است.
جدول ۴-۱۴: یافته­های آزمون KMO و بارتلت برای متغیرهای تحقیق

متغیر

آماره آزمون KMO

آماره آزمون بارتلت (مربع کای دو)

سطح معناداری

استفاده از شبکه

۷۶۵/۰

۰۱۷/۳۷۹

۰۰۰/۰

کارآفرینی

۶۲۶/۰

۲۹۲/۳۶۴

۰۰۰/۰

عدم­اطمینان استراتژی­ های بازاریابی

۶۸۳/۰

۱۳۱/۲۷۷

۰۰۰/۰

ترفیع

۷۵۴/۰

۳۱۱/۱۵۰

۰۰۰/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...