فایل شماره 5770 |
به کار گیری روش علمی در پژوهش، تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و علمی است. لذا برای انجام یک پژوهش معتبر به روششناسی[۱۴۱] نیاز هست. دستیابی به هدفهای پژوهش زمانی حاصل می شود که جستجوی شناخت با روششناسی درست انجام پذیرد. روششناسی، پژوهش را منظم، منطقی و اصولی کرده و جستجوی علمی را نیز راهبری می کند (خاکی، ۱۳۹۰: ۱۵۹). در این فصل مباحث مرتبط با روششناسی پژوهش به تفصیل تشریح میگردند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۳ نوع پژوهش
این پژوهش از نظر هدف، «کاربردی»، و از نظر نحوه گردآوری داده ها، «توصیفی ـ پیمایشی» است.
۳-۳ جامعه آماری
گردشگران کرهای ورودی به ایران که در زمان انجام پژوهش در تهران حضور داشته اند.
۴-۳ تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری
سوالی که در تحقیق پیش می آید، این است که محقق چه تعداد از افراد جامعه مورد مطالعه را می تواند بعنوان نمونه تعیین کند یا به عبارتی حجم و تعداد افراد نمونه چند نفر باید باشد تا محقق بتواند با اطمینان خاطر نتایج حاصل و شاخص های محاسبه شده را به جامعه مورد مطالعه تعمیم دهد. بدین منظور می توان از تکنیک ها و روش های آماری معینی استفاده نمود. با توجه به این که در این پژوهش ما بدنبال بدست آوردن نسبت جامعه هستیم و نیز با توجه به در دست نبودن چارچوب جامعه آماری، فرمول زیر، فرمول مناسبی برای تعیین حجم نمونه می باشد.
= = ۳۸۴/۱۶ ≅ ۳۸۵
در این فرمول:
n= حجم جامعه
= مقدار خطا
P= درصد صفت مورد نظر در جامعه
q= -1P
Z= متغیر استاندارد
حجم نمونه آماری این تحقیق با خطای ۰۵/۰ و طبق جدول کرجسی و مورگان برابر ۳۸۵ می باشد.
۲-۴-۳ روش نمونه گیری
انواع روشهای نمونه گیری به دو گروه احتمالی و غیراحتمالی تقسیم میشوند:
انواع روشهای نمونه گیری
نمونه گیری غیراحتمالی
نمونه گیری احتمالی
تصادفی ساده
طبقه بندی شده
خوشهای (گروهی)
منطقهای
قضاوتی
ساده (آسان، دردسترس)
سهمیهای
نمودار ۱-۳ انواع روشهای نمونه گیری
منبع: روستا، احمد، ونوس، داور، و ابراهیمی، عبدالحمید. (۱۳۸۷). مدیریت بازاریابی (چاپ دوازدهم). تهران: انتشارات سمت. ص. ۱۰۲٫
در این مطالعه از آنجایی که حجم جمعیت مورد نظر معلوم نبوده و از طرفی امکان دسترسی به همه اعضای جامعه وجود نداشت، از روش نمونه گیری غیر احتمالی استفاده شده است. از میان روش های غیر احتمالی، روش در دسترس را به کار برده ایم و سعی شده است نمونه ها تا آنجا که ممکن است، معرف گروه های متفاوت باشند.
۵-۳ تکنیکها و ابزارهای گردآوری داده ها
پژوهشگر برای گردآوری داده ها به ابزارهای گوناگونی نیاز دارد که نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی مانند نوع و فرایند (روش) پژوهش است. هر یک از ابزارهای گوناگون گردآوری داده، مزیتها و عیبهایی دارند که در هنگام به کارگیری، باید به تأثیر آنها در هدف پژوهش توجه کرد و با رعایت نکتههای لازم، امکان افزایش اعتبار پژوهش را فراهم آورد. دادههایی که در پژوهش به کار برده میشوند ممکن است «اولیه» یا «ثانویه» باشند. داده های اولیه را پژوهشگر به صورت دست اول و بیشتر با مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه به دست می آورد و داده های ثانویه از منابع دیگر و به شیوه های گوناگون به دست میآیند (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۰۴-۱۹۷).
۱-۵-۳ داده های اولیه: پرسشنامه
یکی از روش های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسش نامه ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطح وسیع، امکان پذیر می سازد. در تحقیقات توصیفی پیمایشی و نیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشند یا افراد جامعه آماری و نمونه آن زیاد باشند، معمولا از روش پرسشنامه ای استفاده می شود. پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیر های مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالات با بهره گرفتن از تکنیک های خاص و نیز مقیاس ها بگونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر را از جامعه یا نمونه مورد مطالعه گردآوری کرد (حافظ نیا، ۱۳۸۹: ۲۱۴).
سوالات پرسشنامه با بهره گرفتن از طیف پنج گزینهای لیکرت، و در جهت پاسخ به پرسشهای پژوهش طراحی شدهاند.
پژوهشگر با بهره گرفتن از ۵۱ سوال اصلی، که در طیف لیکرت طراحی شده اند، اقدام به بررسی متغیرهای اصلی پژوهش نموده است.
ترکیب سوالات پرسشنامه با توجه به متغیرهای پژوهش، ابعاد و شماره سوالات اختصاص یافته به شاخصها، در جدول ۲-۳ آمده است. پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه، تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
جدول ۲-۳: ترکیب سوالات پرسشنامه
مؤلفه
بعد
شماره سوالات
تعداد سوالات
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 09:07:00 ب.ظ ]
|