۰۰۰/۰

با توجّه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می­توان گفت که از لحاظ آماری نتایج حاصله نشانگر عدم رابطه­ معنی­داری بین توانمندی اجتماعی و باروری زنان است؛ امّا می‌توان گفت با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۱/۰ بین توانمندی اجتماعی با ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. و مقدار این رابطه برای ایده‌آل‌های باروری زنان برابر با ۱۹۹/۰- به صورت معکوس (منفی) می‌باشد. بدین معنی که هر چه زنان توانمندی اجتماعی یا به‌عبارتی حضور اجتماعی خود را در جامعه افزایش دهند ایده­آل­های باروری زنان پایین خواهد رفت. بر اساس این نتایج فرضیّه­ی مذکور برای باروری زنان مورد تأیید قرار نمی­گیرد. ولی این فرضیّه برای ایده‌آل‌های باروری زنان معنی‌دار بوده و مورد تایید واقع شد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵-۴-۸) رابطه کم‌فرزندآوری بازاندیشانه با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

فرضیّه هشتم:بین کم‌فرزندآوری بازاندیشانه با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد.زنان با توجّه به تفاسیرشان از شرایط زندگی فردی و اجتماعی خود و البته نیازها و خواسته هایشان به‌طور بازاندیشانه کنش خود را تنظیم می‌کنند. زنان سعی دارند همه‌ی جوانب را در نظر بگیرند و سپس اقدام به فرزندآوری – به ویژه پس از فرزند اول و دوم- کنند. بر این اساس فرضیّه نهم بدین صورت بیان شد: بین کم‌فرزندآوری بازاندیشانه با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. این فرضیّه نیز با بهره گرفتن از آزمون آماری پیرسون آزمون شد (جدول ۵-۲۵).
جدول ۵-۲۵ رابطه کم‌فرزندآوری بازاندیشانه با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

شاخص آماری

کم‌فرزندآوری بازاندیشانه

باروری

ایده‌آل باروری

ضریب‌ همبستگی پیرسون

۰۱۹/۰-

۳۰۸/۰-

سطح معناداری

۷۴۳/۰

۰۰۰/۰

با توجّه به نتایج به دست آمده از جدول ماتریس همبستگی، می­توان گفت که از لحاظ آماری نتایج حاصله نشانگر عدم رابطه­ معنی­داری بین کم‌فرزندآوری بازاندیشانه و باروری زنان است؛ امّا می‌توان گفت با اطمینان ۹۹/۰ و سطح خطای کوچک­تر از ۰۱/۰ بین کم‌فرزندآوری بازاندیشانه با ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد. و مقدار این رابطه برای ایده‌آل‌های باروری زنان برابر با ۳۰۸/۰- به صورت معکوس (منفی) می‌باشد. بدین معنی که در زندگی اجتماعی زنان هر چه بخواهند در عرصه‌ی فرزندآوری تصمیم گیرنده باشند ایده­آل­های باروری زنان پایین خواهد رفت. بر اساس این نتایج فرضیّه­ی مذکور برای باروری زنان مورد تأیید قرار نمی­گیرد. ولی این فرضیّه برای ایده‌آل‌های باروری زنان معنی‌دار بوده و مورد تایید واقع شد.

۵-۴-۹) رابطه نگرش نسبت به اهمیّت فرزند با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

فرضیّه نهم: بین نگرش نسبت به اهمیّت فرزند با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان رابطه وجود دارد.بر مبنای دهمین فرضیه­ تحقیق، با اهمیّت یافتن نقش و ارزش بچّه‌ها در زندگی، باروری و ایده­آل­های باروری زنان افزایش می­یابد. بر اساس این فرضیه به نظر می­رسد رابطه­ای مستقیم و معنی­داری بین اهمیّت و ارزش فرزندان با باروری و ایده­آل­های باروری زنان وجود دارد. جهت سنجش متغیّر باروری و ایده­آل­های باروری به عنوان یک متغیّر در سطح سنجش فاصله­ای و اهمیّت فرزندان به عنوان یک متغیّر در سطح سنجش فاصله­ای از آزمون آماری پیرسون استفاده شد. نتایج آزمون آماری مرتبط با این فرضیه در جدول ۵-۲۶ آمده است.
جدول ۵-۲۶ رابطه نگرش نسبت به اهمیّت فرزند با باروری و ایده‌آل‌های باروری زنان

شاخص آماری

نگرش نسبت به اهمیت فرزند

باروری

ایده‌آل باروری

ضریب همبستگی پیرسون

۱۴۰/۰

۱۸۷/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...