برنامه:سازمانها برای نیل به اهداف خود برنامه هایی تنظیم می کنند.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

منابع:سازمانه برای نیل به اهداف و اجرای برنامه هایشان باید منابعی در اختیار داشته باشند و آنها را به فعالیتهای مورد نظر اختصاص دهند.(فیضی˛۱۳۸۷˛۳_۲)
مدیر:سرانجام سازمانها برای نیل به اهداف و اجرای برنامه ها و تامین منابع به مدیرانی نیاز دارند که انها را در این جهت هدایت کند.(۱۹۹۲_ Stoner,James A.F.,& Freeman,Edward R)
۲-۱-۵ ) ویژ گی های مشترک سازمانها:
با کمی بررسی می بینیم که همه سازمانهای نوین از ویژگی های که در پی می آوریم برخوردارند:
۱٫تقسیم کار مشخص
دارا بودن هرم سازمانی.۲
مقررات و روش های روشن و آشکار.۳

    1. صلاحیتهای فنی در وظیفه
    1. کارائی سازمانی.(لاودن˛۱۳۸۸˛۱۰۳)

سازمان ها اعم از کوچک و بزرگ دارای سه خصوصیت هستند:
سازمان ها از مردم تشکیل شده اند
سازمان ها برای دست یابی به اهدافی به وجود آمده اند
در سازمان ها تا حدودی اعمال محدودیت در رفتار اعضا الزامی است
بنابر این در سازماندهی محور اصلی افرادند که با یکدیگر برای دست یابی به اهداف سازمان در فعالیت اند. (حاضر˛۱۳۷۵˛۴۵۵).
۲-۱-۶) مراحل چرخه حیات سازمان
مقصود از چرخه زندگی این است که یک سازمان روزی به وجود می آید,رشد می کند,و سرانجام از بین می رود.(ال دفت˛۱۳۸۸˛۲۹۷)
کارهایی که به تازگی روی موضوع چرخه زندگی سازمان ها انجام شده است بیان کننده این مطلب است که سازمان ها از چهار مرحله مهم می گذرند.(۴۶-۳۷˛۱۹۷۲˛ Larry E.Greiner )
مرحله کارآفرینی..۱
مرحله اشتراک مساعی.۲
مرحله رسمی شدن.۳
مرحله تدبیر اندیشی.۴
برای تشکیل سازمان توجه به عوامل چندی لازم و ضروری است و در صوریتکه به این عوامل با دید حساب شده نگریسته شود,کارائی به آسانی حاصل خواهد شد.
تقسیم کار:
تقسیم کار در واقع نخستین عامل در تشکیل سازمان می باشد. برای رسیدن به هدف های سازمان˛کار باید به اجزای قابل اجرا تقسیم شود و به هر یک از افراد سازمان اختیار متناسب با مسئولیت واگذار شود.(ایران نژاد پاریزی˛۱۳۷۱˛۱۳۱)
در صورتی که کار به چند فعالیت ساده تقسیم گردد˛ میتوان متصدیان ان را به راحتی اموزش داد تا در کار خود متخصص گشته و بالاترین حد کارایی دست یابند.(پارکینسون˛۱۳۶۹˛۷)
اختیار مسئولیت:
همکاری دسته جمعی به منظور تامین هدف های مشترک به ناچار باید نخست رهبری سلسله مراتب سازمان انجام یابد. زیرا در غیر این صورت هرج و مرج جای نظم و انضباط را میگیرد و تحقق هدف های سازمان مشکل میشود.(اقتداری˛۱۳۶۸˛۱۰۵)
برای سازمان دهی خوب و کارامد˛ تفویض اختیار و تامین مسئولیت تحقیق های لازم و ضروری است.با وجود این برخی مدیران از دادن اختیارات لازم به واحد ها و مدیران و کارکنان رده پایین تر گریزانند.(دسلر˛۱۳۶۷˛۱۴۵).
روابط:
برای تسهیل در امور داخلی سازمان˛هماهنگی و ایجاد همسویی در نیل به اهداف سازمان˛تعیین مجاری ارتباطی و کانالهای ان لازم و ضروری است.(میر سپاسی˛۱۳۶۹˛۳۸)
دلیل وجودی هر سازمان این است که کارهایی را میتوانند به انجام برسانند که افراد بدون آن نمیتوانند انجام دهند.بنابراین خواه هدف سو اوری باشد˛ خواه اموزش ˛ تبلیغ دین ˛ بهبود بهداشت˛ زضایت جامعه و شکوفایی اقتصاد و… ˛ سازمان و تشکیلات میتوانند کار را به انجام برسانند. با این اوصاف سازمان و تشکیلات در تمام سطوح زندگی ادمیان حضور دارند و روزانه با تعداد زیادی از انها سرو کار داریم. در واقع اکثر مردم˛ بیشتر عمر خود را در سازمان ها و موسسات میگذرانند˛ یا تحت تاثیر ان قرار دارند. گاهی این موسسات به صورت کارامد در پاسخگویی به نیازهایمان اداره میشوند و گاهی بی نهایت ازار دهنده و عجز اور به نظر میرسند.(رضائیان˛۱۳۷۲˛۱)
هم شکل بودن سازمان ها:هم شکل بودن سازمانی یعنی سازمان های فعال در یک صنعت˛از نظر شکل و شیوه کار˛همانند˛همگون یا هم شکل هستند.هم شکل بودن باعث می شود که هر واحد از یک جامعه مشابه واحدهای دیگر باشد(یعنی واحدهایی که در شرایط محیطی یکسان قرار دارند). (Pagh and hikson(147_60˛۱۹۸۳
۲-۱-۷) هدف
۲-۱-۷-۱) تعاریف ارائه شده هدف:
همه سازمانها و همه افراد برای خود هدف خاص خود را دارند و همه تلاشهای آنها حول محور و معطوف به آن هدف است.هدف هر فرد با فرد دیگر و هدف هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت است.امروزه آنچه که روشن است این است که هیچ سازمانی را نمی توانیم پیدا کنیم که دارای هدف نباشد چنین چیزی امکان ندارد فقط ممکن است در بعضی مواقع هدف بر همگان پوشیده باشد و فقط تعداد کمی از اعضا از ان مطلع باشند.همه فعالیتهای سازمان در جهت رسیدن سازمان به هدفش است.
هدف سازمانی نوعی وضعیت مطلوب است که سازمان قصد رسیدن به آن را دارد.
)Amitai Etzioni (6˛۱۹۶۴˛
به بیانی دیگر هدف سازمانی نماینگر یا نتیجه یا نقطه نهایی است که تلاش های سازمان در ان جهت صورت می گیرد.(ال دفت˛۱۳۸۸˛۷۸)
به طور کلی˛هدف عبارت است از نقطه ای که تلاش و کوشش ها معطوف رسیدن به ان است.در برنامه ریزی می توان هدف را نتیجه نهائی عملیات دانست.لذا هدف ها در برنامه ریزی باید مشخص و جزئی˛قابل سنجش˛واقع بینانه و قابل حصول باشد.(الوانی˛۱۳۸۸˛۶۷)
اهداف اصلی که سازمانها در نظر دارند به آنها دست یابند˛به وسیله پیتر دراکر به سه گروه تقسیم شده است:
نیل به هدف ویژ ه سازمان˛که در تجارت به معنی انجام اقتصادی کار˛و در یک اداره به معنی ارائه خدمت به عموم است.
ثمربخش کردن کار و بهره مند نمودن کارگر برای نیل به ایجاد محیط کار مناسب˛مشارکت کارگر و تشویق و سازمانده.
هدف چیست؟به طور خیلی ساده برای پاسخ به سوال فوق هدف را میتوان نتایج موردانتظار دانست.هدف شامل کار مشخص و قابل اندازه گیری و نتایج مورد انتظار ما در محدوده زمانی با یک هزینه معین و مشخص می باشد.(موریس˛۱۳۶۸˛۷۰)
۲-۱-۷-۲) انواع تقسیم بندی اهداف:
در یک تقسیم بندی هدفها بر سه نوع تقسیم می شوند
هدفهای فردی˛سازمانی˛اجتماعی.
اهداف فردی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...