مهری و هاشم آبادی (۱۳۹۳) با بررسی اثر شکاف انتهای ساقه و نوع برش بر عمر گلجایی و خصوصیات کیفی گل بریده آلسترومریا دریافتند که شکاف ۵ سانتی متری انتهای ساقه و برش مورب باعث افزایش عمر گلجایی و جذب آب شده است.
۲-۷- نانوذرات نقره
نانو ذرات نقره ترکیباتی هستند که از یون Ag+ نشات گرفته و خاصیت ضد میکروبی بسیار قدرتمندی دارند. این ترکیبات اتحاد اکسیدان­های مختلفی از Ag0، Ag+، Ag2+ و Ag3+ هستند. روش کار این ترکیبات از طریق تاثیر بر نفوذپذیری غشا و فعالیت آنزیم­ های زنجیره ی تنفسی می­باشد (جیونگ و همکاران، ۲۰۰۴؛ راسل و هوگو، ۱۹۹۴؛ پارک و همکاران، ۲۰۰۵). نانوذرات نقره یون Ag+ آزاد می­ کنند (لوک و همکاران، ۲۰۰۷) و به صورت وسیع در خالص سازی آب، پزشکی، پارچه و الیاف و دیگر صنایع غیر گیاهی کاربرد دارند (جین و پرادیپ، ۲۰۰۵؛ دوباس و همکاران، ۲۰۱۱؛ چن و شلوسز، ۲۰۰۸). همچنین در صنعت باغبانی در حذف باکتری­ های محیط کشت (عبدی و همکاران، ۲۰۰۸)، و اخیرا با استفاده در محلول های نگهدارنده گل­ها بریده کاربرد دارند (بصیری و همکاران، ۲۰۱۱؛ لیو و همکاران، ۲۰۰۹؛ کیم ۲۰۰۵؛ سلگی و همکاران، ۲۰۰۹).
تیمارهای نانوذرات به عنوان تیمار پالس و مداوم برای گل­های شاخه بریده اخیرا استفاده می­ شود (سلگی و همکاران، ۲۰۰۹؛ لیو و همکاران ۲۰۰۹) و به عنوان یک عامل ضد باکتری دارای اهمیت است (لوک و همکاران، ۲۰۰۷). گزارش شده است که مکانیسم نانو ذرات در ارتباط با اجزای سیتوپلاسمی و اسید­های نوکلئیک و مهار آنزیم­ های زنجیره تنفسی و تداخل با غشا و فرآیندهای نفوذپذیری غشا است (لیو و همکاران، ۲۰۰۹).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

لو و همکاران (۲۰۱۰) در بررسی غلظت­های مختلف نانو ذرات در افزایش عمر پس از برداشت گل رز مشاهده کردند که غلظت ۵۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات بهترین تیمار و علت افزایش عمر گل را کاهش از دست دهی آب، کوچک شدن منفذ روزنه و در نتیجه کاهش تعرق در اثر اعمال نانوذرات گزارش کرد.
لیو و همکاران (۲۰۰۹) گزارش کردند که عمر گلجایی گل­های شاخه بریده ژربرا با تیمار ۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات به مدت ۲۴ ساعت افزایش می یابد. اثر مثبت تیمار پالس نانو ذرات نشان از جلوگیری از رشد باکتری­ ها در محلول گلجا و انتهای ساقه گل در طول دوره پس از برداشت است. با این حال فعالیت‌های فیزیولوژیکی نانو ذرات نیز امکان پذیر است.
لو و همکاران (۲۰۱۰) با بررسی تیمار کوتاه مدت نانو ذرات نقره بر روی گل­های رز رقم ’موی استار‘ با غلظت های ۵، ۱۰۰ و ۲۵۰ میلی گرم بر لیتر اظهار داشتند که تیمار ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم در لیتر باعث افزایش عمر گلجایی و جلوگیری از کاهش وزن­تر گردید. همچنین نانوذرات نقره باعث کاهش باز شدن روزنه­ها و جلوگیری از بیان ژن های اکواپارین شد.
کاظمی پور (۱۳۹۱) طی بررسی غلظت­های مختلف نانو ذرات نقره و سیلیکات سدیم بر روی گل بریده داودی بیان کرد که تیمار نانو ذرات نقره با غلظت ۱۰ میلی گرم در لیتر باعث افزایش عمر گلجایی شدند. لیو و همکاران (۲۰۱۲) با بررسی اثر نانو ذرات نقره بر عمر گلجایی گل برگ زینتی اکاسیا دریافتند که به دلیل اثر ضد باکتریایی این ماده عمر گلجایی در مقایسه با شاهد افزایش معنی داری را نشان داده است.
اورعی و همکاران (۲۰۱۱) گزارش کردند که اسانس ­های گیاهی و نانو ذرات نقره باعث کاهش آلودگی باکتریایی در محلول گلجایی گل بریده ژربرا (Gerbera jamesonii) می­گردد. کاظمی و عامری (۲۰۱۲) اثر اسانس ­های گیاهی ، نانوذرات نقره و سالسیلیک اسید را به آلودگی میخک بررسی و دریافتند که تمامی تیمارها نسبت به شاهد باعث کاهش چند برابری جمعیت باکتری می گردد.
۳-۱- مواد گیاهی
در شهریور ماه ۱۳۹۳ گل­های شاخه بریده آلسترومریا که در مرحله تجاری برداشت شده بودند، از گلخانه ی در شهر اصفهان تهیه و بلافاصله برای انجام تیمار و ارزیابی صفات به آزمایشگاه پس از برداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منتقل شدند.
۳-۲- پیاده کردن طرح آزمایشی
این مطالعه در قالب آزمایش فاکتوریل ۳ عاملی بر پایه طرح کاملا تصادفی با ۲ فاکتور، شکاف ۵ سانتی متری انتهای ساقه (شکل ۳-۱) و بدون شکاف و فاکتور دوم استفاده از نانو ذرات نقره در ۵ سطح (۰، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ میلی گرم در لیتر) و شاهد بدون شکاف و نانو ذرات نقره، با ۱۰ تیمار، ۳ تکرار و ۳۰ پلات و در هر پلات ۵ شاخه گل و در مجموع ۱۵۰ شاخه گل در آزمایشگاه ارزیابی عمر گلجایی در شرایط فتوپریود ۱۲ ساعت، شدت نور ۱۲ میکرومول بر متر مربع بر ثانیه، رطوبت نسبی ۶۰ تا ۷۰ درصد و دمای ۲±۱۸ درجه سانتی گراد انجام شد (شکل ۳-۲).

شکل ۳-۱- شکاف انتهای ساقه شکل ۳-۲- نحوه قرار دادن پلات ها
۳-۳- معرفی تیمارها
۱۰ تیمار مورد استفاده به قرار زیر بودند:

    1. :C0N0 بدون شکاف انتهایی ساقه + بدون نانو ذرات نقره (شاهد)
    1. :C0N5 بدون شکاف انتهای ساقه + ۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. :C0N10 بدون شکاف انتهای ساقه + ۱۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. :C0N20 بدون شکاف انتهای ساقه + ۲۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. :C0N30 بدون شکاف انتهای ساقه + ۳۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. :C1N0 شکاف انتهای ساقه + بدون نانو ذرات نقره
    1. :C1N5 شکاف انتهای ساقه + ۵ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. :C1N10 شکاف انتهای ساقه + ۱۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. C1N20: شکاف انتهای ساقه + ۲۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره
    1. C1N30: شکاف انتهای ساقه + ۳۰ میلی گرم در لیتر نانو ذرات نقره

۳-۴- اندازه ­گیری صفات
۳-۴-۱- عمر گلجایی
طول عمر گلجایی به فاصله شروع تیمار تا زمان پیری گل که همراه با پژمردگی گلبرگ­ها و زرد شدن برگ ها می­باشد تعریف و به صورت روز بیان شد (شکل ۳-۳ و ۳-۴).

شکل ۳-۳- روز اول عمر گلجایی شکل ۳-۴- پایان عمر گلجایی
۳-۴-۲- کاهش وزن تر
با توجه به میزان وزن نهایی گل، وزن باز برش ، وزن ریزش و وزن نهایی، کاهش وزن تر برحسب گرم به ازای هر شاخه گل طبق رابطه زیر محاسبه شد:
(وزن ریزش ها+ وزن بازبرش ها+ وزن نهایی) -وزن تر اولیه = کاهش وزن تر
۳-۴-۳- درصد ماده خشک
پس از پایان عمر گلجایی شاهد، وزن تر گل­ها اندازه گیری و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت قرار داده شد. پس از اطمینان از خشک شدن کامل گل­ها، با ترازوی دیجیتال توزین شد. درصد ماده خشک از رابطه زیر محاسبه شد:
۱۰۰× (وزن تر گل ها در پایان عمر شاهد ÷ وزن خشک)= درصد ماده خشک
۳-۴-۴- جذب آب
با توجه به حجم اولیه محلول گلجایی (۶۰۰ سی سی) و میزان تبخیر اتاق و کاهش حجم محلول گلجایی، جذب آب از فرمول زیر محاسبه شد:
میانگین وزن تر ۵ شاخه گل ÷ (میانگین تبخیر اتاق + محلول باقیمانده در پایان عمر گلجایی)-۶۰۰ = (ml g-1FW) جذب آّب
۳-۴-۵- نشت یونی
بدین منظور در پایان عمر گلجایی شاهد نیم گرم برگ از هر پلات با ۵۰ سی سی آب مقطر دوبار تقطیر شده را داخل ظروف در بسته در دمای آزمایشگاه به مدت ۲۴ ساعت قرار دادیم و سپس با دستگاه EC سنج اندازه EC1 آن را حساب کردیم. سپس برای اندازه گیری EC2 نیم گرم برگ را در دمای ۲۰- درجه سانتی گراد به مدت ۲۴ ساعت منجمد کرده و بعد از ۲۴ ساعت دوباره برگ­ها را در دمای اتاق به مدت ۲۴ ساعت قرار دادیم و سپس با دستگاه EC اعداد آن را خواندیم (شکل ۳-۵) نشت یونی از فرمول زیر حساب شد:
۱۰۰× EC2 ÷ EC1 = نشت یونی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...