تحقیقات کاربردی که عبارتست از ……….
تحقیقات عملی که عبارتست از ………………
این تحقیق به لحاظ نوع هدف، از انجایی­که در خصوص موقعیت­ها و مسایل ملموس جامعه می­باشد، از نوع کاربردی است.
همچنین تحقیقات از نوع ماهیت سوال به سه دسته تقسیم می­شوند:
تحقیقات تاریخی که عبارتست از ……….
تحقیقات توصیفی که عبارتست از ……….
تحقیقات تجربی که عبارتست از ………………
این تحقیق به لحاظ نوع سوال تحقیق، توصیفی می­باشد.
ضمنا تحقیقات توصیفی، به چند دسته تقسیم می­شوند، که عبارتند از:
تحقیق ارزشیابی، پی­گیری، موردی، پیمایشی، ارتباطی یا همبستگی، علی و ……..
این تحقیق به این لحاظ، از نوع موردی یا موردکاوی می­باشد.
۳-۲- جامعه آماری
کلیه تصادفات برون­شهری که در استان مازندران در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد است..
۳-۳- چگونگی روش گزینش گروه­ ها (نمونه­ها)
با توجه به اینکه از آمارهای اداره کل حمل و نقل و پایانه ­های مازندران و اداتره کل پزشکی قانونی استان مازندران استفاده شده بنابراین نمونه گیری نداشتم.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴- ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات
اسناد و مدارک و مطالعات کتابخانه­ای
۱) اسناد موجود در اداره کل حمل و نقل و پایانه ­های استان مازندران.
۲) اسناد موجود در اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران.
۳-۵- پایایی و روایی ابزار
از آنجایی­که ابزار جمع­آوری آمار و اطلاعات مبتنی بر مستندات تایید شده موجود در اداره کل حمل و نقل و پایانه ­های مازندران و اداره کل پزشکی قانونی می­باشد که نیاز به سنجش پایایی و روایی ابزار نبوده است.
۳-۶- روش­های آماری مورد استفاده
از شاخص­ های آماری استفاده شده است.
میانگین، میانه، نما، انحراف از معیار
استفاده از نمودارهای دایره­ای، ستونی، پراکنش
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
۴-۱- مقدمه:
برای واکاوی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای استان مازندران، نیاز به بررسی تلفات سوانح رانندگی و تصادفات کشور است. از همین روی نخست به بررسی تلفات سوانح رانندگی و تصادفات کشور پرداخته و پس از آن تلفات تصادفات جاده­ای (برون­شهری و روستایی) کشور و سپس سهم راه­های برون­شهری و روستایی در تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای مورد بررسی قرار گرفته است.
۴-۱-۱- تلفات سوانح رانندگی و تصادفات کشور
روند رو به رشد سوانح رانندگی و تلفات تصادفات کشور که از اوایل دهه‌ ۱۳۷۰ آغاز شد، ادامه یافت ‌تا اینکه در اواخر سال ۱۳۸۲ میزان تلفات تصادفات رانندگی کشور به ۲۸ هزار در سال رسید. مقایسه‏ تصادف‏ات رانندگی ایران و سایر کشورها نشان می‏‌دهد که در سال‌های ۱۳۷۵-۱۳۷۳بر عکس بسیاری از کشورها، تصادفات رانندگی ایران ۵۵ درصد رشد داشته است، همچنین شاخص مربوط به تعداد قربانیان تصادفات ایران چند برابر شاخص‏ مشابه در کشورهای دیگر است.
با توجه به آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۴ آمار تلفات سوانح رانندگی رشد متوسط سالیانه ۹.۳ درصد داشته است در حالی که این آمار از سال ۱۳۸۳ تا پایان سال ۱۳۹۲ کاهش متوسط سالیانه ۵ درصد داشته است. بنابراین روند تلفات جاده‌‌ای در کشور رو به کاهش است .
نمودار۴-۱- روند ایمنی در چند سال گذشته کشور
نمودار۴-۲- روند شاخص تلفات رانندگی به ۱۰ هزار وسیله نقلیه
نمودار۴-۳- روند شاخص تلفات رانندگی به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور
نمودار۴-۴- روند درصد تغییرات تلفات حوادث رانندگی در چند سال گذشته کشور
۴-۱-۲- تلفات تصادفات جاده­ای (برون شهری و روستایی) کشور
بر اساس آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای کشور از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۴ آمار تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای (سوانح رانندگی برون شهری و روستایی) کشور رشد متوسط سالیانه ۹.۱ درصد داشته است در حالی که این آمار از سال ۱۳۸۳ تا پایان سال ۱۳۹۲ کاهش متوسط سالیانه ۴.۲ درصد داشته است. همچنین چنانچه همان روند پیشین ادامه می­یافت می­باست در پایان سال ۱۳۹۳ تعداد ۳۷۴۳۱ کشته داشته باشیم در حالی­که با واپایش روند طی ۸ سال (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲) تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای (سوانح رانندگی برون شهری و روستایی) با کاهش میانگین سالیانه ۴.۲ درصد به ۱۲۸۶۴ رسیده است.
نمودار۴-۵- روند کاهشی در تلفات تصادفات جاده­ای (برون شهری و روستایی) کشور
نمودار۴-۶- روند تغییرات تلفات تصادفات جاده­ای (برون‌شهری و روستایی) کشور در ۱۰ سال گذشته
۴-۱-۳- سهم راه­های برون­شهری و روستایی در تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای
بررسی­ها نشان می­دهد سهم تلفات ناشی از تصادفات برون­شهری (از کل تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای) از ۵۹ درصد سال ۱۳۸۸ به ۶۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۲ رسیده است. در حالی­که سهم تلفات ناشی از تصادفات روستایی (از کل تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای) از ۹.۵ درصد سال ۱۳۸۸ به ۷.۲ درصد سال ۱۳۹۲ رسیده است. سهم راه­های برون­شهری در تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای (تصادفات برون­شهری و روستایی) از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲روند افزایشی داشته است. روند ۵ ساله آمار تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای نشانگر این است که علیرغم کاهش تلفات در مجموع راه­های برون­شهری و روستایی، کاهش تلفات در راه­های برون­شهری شتاب کمتری به خود گرفته است.
بررسی تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای (تصادفات برون­شهری و روستایی) نشان می­دهد شمار کشته­ها از ۱۳۵۷۵ نفر با ۵.۲ درصد کاهش به ۱۲۸۶۴ نفر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. همچنین تلفات ناشی از تصادفات برون­شهری از ۱۱۸۱۱ نفر با ۲.۱ درصد کاهش به ۱۱۵۶۸ کشته در سال ۱۳۹۲ رسیده و تلفات ناشی از تصادفات روستایی از ۱۷۶۴ نفر با ۲۶.۵ درصد کاهش به ۱۲۹۶ کشته در سال ۱۳۹۲ رسیده است. در واقع مجموع تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای (تصادفات برون­شهری و روستایی) سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۷۱۱ نفر کمتر بوده است. همچنین تلفات ناشی از تصادفات برون­شهری سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۲۴۳ نفر کمتر بوده و تلفات ناشی از تصادفات روستایی سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۴۶۸ نفر کمتر بوده است.
نمودار۴-۷- سهم راه های برون شهری و روستایی در تلفات تصادفات جاده­ای
جدول۴-۱- سهم راه­های برون شهری و روستایی در تلفات تصادفات جاده­ای کشور

سال
کل تلفات
حوادث رانندگی تلفات تصادفات جاده ای تلفات تصادفات
برون­شهری
سهم از کل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...