نیوزیلند

۵/۱۴

اتریش

۴/۷

نروژ

۴/۵

بلژیک

۴/۱۴

پرتغال

۳/۱۷

کانادا

۹/۸

اسپانیا

۴/۱۷

دانمارک

۲/۷

سوئد

۵/۸

فنلاند

۱/۹

ترکیه

۵/۲۲

(جهانگیری، ۱۳۸۸،ص۸۷ )
ملاحظه می گردد در کشوری مانند ترکیه این درصد بالا بوده و انتظار می رود در کشور ما نیز این نسبت بالا باشد. از این رو می توان استدلال نمود که خود اشتغالی اهمیت زیادی در تامین اشتغال داشته و بایستی در سیاست های اشتغال و کارآفرینی توجه خاصی به این بخش مبذول گردد(بی نظیر ۱۳۸۲).
به دلیل اهمیت وجایگاه خود اشتغالی دربحث اشتغال، کمک آن به ایجاد فرهنگ کارفرمایی، انعطاف پذیری، کمک به دفع فقر، کمک به رقابت پذیری در صنایع مختلف، شغل آفرینی برای دیگران، رسمیت بخشیدن به فعالیت های پنهان اقتصادی و کمک به رشد اقتصادی، سیاست های حمایتی خود اشتغالی در حال یافتن جایگاهی والا در بین سیاست های فعال بازار کار می باشند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پژوهشگری در سال ۱۹۹۴ پس از بررسی گزینه های مختلف سیاستگذاری اشتغال برای کشورهای شرق و مرکز اروپا بدین نتیجه رسید که کمک به خود اشتغالی یکی از عملی ترین راه های کاهش بیکاری است(بی نظیر ۱۳۸۲).
سیاست خود اشتغالی مدتهاست که به عنوان خط مشی برنامه های ملی در مدیریت مطرح و در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، کره، هندوستان، استرالیا، فیلیپین و اندونزی کوشش های کاملاً مشهودی آغاز گردیده است(احمد پور داریانی، ۸۳).
از این رو در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های اقتصادی کشور ما نیز می توان جهت تعدیل فشار به بخش مزد بگیر و با بهره گرفتن از تجارب یا رشد، پدیده خود اشتغالی یا اشتغال آزاد را مورد توجه بیشتری قرار داده و امر راه اندازی و اداره موسسات تولیدی و کارگاه های کوچک را توسط مدیران بالقوه، از طریق آموزش و شکوفایی استعداد نهفته آنان پیگیری نمود.
(۱۹-۲)اشتغال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
از ابتدای اولین برنامه پنجساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ بجای تاکید بر « فرهنگ مزد بگیری و کار برای دیگران» با ارائه طرح خود اشتغالی، ترویج « فرهنگ کار برای خود» نیز در سیاستگذاری های اشتغال لحاظ گردید.
طرح های خود اشتغالی، مجموعه فعالیت هایی هستند که به لحاظ اشتغالزایی و ایجاد فرصت های اشتغال در بخش غیر مزدبگیری متناسب با هر سطحی از استعداد و توانمندی، دانش و مهارت حرفه ای می توانند به صورت طرح های ویژه برای بخش قابل توجهی از جویندگان کار، درکوتاهترین مدت با کمترین هزینه سرمایه گذاری فرصت اشتغال ایجاد نمایند (سیفی اعلاء،۱۳۸۰).
همانطور که ذکر شد هدف اصلی طرح های خود اشتغالی فراهم نمودن زمینه اشتغال برای افراد بیکار فاقد سرمایه و مهارت های فنی و حرفه ای از طریق مشارکت در برنامه آموزشی، فراگیری و یا ارتقای دانش و مهارت فنی، واگذاری لوازم و ابزار کار برای تولید و نهایتاً ایجاد امکانات لازم به منظو عرضه و فروش تولیدات می باشد:
هدف کلی طرح های خود اشتغالی کسب تجربه در انتخاب، آموزش، پرورش و هدایت افراد و مدیران بالقوه (کارآفرینان) در جهت تاسیس، راه اندازی و اداره موسسات تولیدی وکارگاه های کوچک و ارزیابی عملکرد اینگونه مدیران (صادقی،۱۳۶۷،به نقل ازعلافر ۱۳۸۰).
درپژوهشی جهانگیری آمار بیکاری درکشورما برای سال ۱۳۸۶را طبق جدول ذیل بیان داشتند که قابل تعمق می باشد .
نرخ بیکاری جمعیت استان ها:زمستان۱۳۸۵لغایت زمستان۱۳۸۶

استان

نرخ بیکاری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...