ازمادر به نوزاد منتقل می شود و ایجاد مصونیت نسبی می کند اما در حدود ماه ششم از زندگی شیر خوار و با کاهش سطح آنتی بادی های مادری بدن او مستعد ابتلا به عفونت می گردد.
نوزادان نارس که فرصتی برای کسب مصونیت ندارند یا شیرخوارانی که از مادران غیر آلوده متولد می شوند مصونیت ماه های اول بعد از تولد را ندارد (۴۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جهت پیشگیری از عفونت نوزادان، مادران بارداری که سابقه بیماری هرپسی دارند و نوزادانی که از این مادران متولد می شوند تا یک ماه پس از زایمان باید تحت آزمایش قرار گیرند تا در صورت آلودگی درمان در آنها به سرعت آغاز گردد. نوزادان و افراد مبتلا به اگزما باید از ضایعات فعال هرپس دور باشند. خاصیت نهفتگی ویروس در افراد آلوده و عودهای مکرر بیماری به شیوع بیشتر ویروس کمک می کند و درمان و پیشگیری آن را با مشکل روبرو می سازد.
واکسیناسیون برعلیه HSV-1 مشابه سایر عوامل عفونی در پیشگیری از عفونت اولیه بسیار موثر است چون عفونت مجدد هرپس ویروس با وجود آنتی بادی های موجود در خون رخ می دهد. بنابراین به نظر می رسد که واکسیناسیون فردی که قبلاً با این ویروس آلوده شده ارزش چندانی ندارد.
انواع مختلف واکسن های تجربی تهیه شده است که واکسن از آنتی ژن های خاص از گلیکو پروتئین های موجود در پوشش ویروس ساخته می شود و اینگونه گلیکو پروتئین ها به روش نوترکیبی یا به روش سنتزی از پپتیدها بوجود می آیند و یا بخشی از DNA هرپس ویروس که برای سنتز گلیکو پروتئین ضروری می باشد در آن جای گرفته است. انواع واکسن های تهیه شده در مورد هرپس سیمپلکس از ویروس غیر فعال و واکسن های ساب یونیت دارای آنتی ژن های ویروسی ساخته می شوند (۲۸,۳۴,۵۸).
گیاه شناسی
۲-۱۵ مشخصات گیاه شناسی گیاه مرزه Satureja L .
شکل ۲- ۶: گیاه مرزه
۲-۱۵-۱ رده بندی
مرزه گیاهی است گلدار، نهاندانه، دو لپه ای، پیوسته گلبرگ، از راسته توبی فلورال، راسته فرعی شاه پسند، تیره نعناع، جنس Satureja L. .
۲-۱۵-۲ جایگاه گیاه در طبقه بندی گیاهی (۱۰,۴۱).
عالم گیاهی :

    • شاخه : پیدا زادان Spermatophytes
    • زیر شاخه : نهاندانگان Angiosperms
    • رده : دو لپه ای Dicotyledones
    • زیر رده : پیوسته گلبرگ Gamopetales
    • راسته : توبی فلورالTubuliflorales
    • راسته فرعی : شاه پسند Laminales
    • تیره : نعناعLabiateae
    • جنس : مرزهSatureja
    • گونه : موتیکاMutica

۲-۱۵-۳ جنس مرزه .Satereja L
گیاهی است اسانس دار، علفی، یک ساله، دارای ساقه های منشعب به طول ۱۰تا ۳۰سانتیمتر که به سهولت بر اثر دارا بودن ظاهر به رنگ سبز خاک آلود یا مایل به خاکستری از گونه های مجاور تشخیص داده می شود. شاخه های عطری بسیار تند هستند و احتمال اینکه ارزش دارویی زیادی داشته باشند وجود دارد.
این جنس دارای گیاهانی پایا، به صورت بوته هایی نسبتا بلند و در بن چوبی و یا بوته هایی کوتاه و به ندرت یک ساله اند. برگ ها و کاسه گل غده پوش، منقوط و معطر هستند. برگ ها بدون تقسیم و یا تقریبا تقسیم شده و دارای دمبرگ کوتاه اند. گل ها مجتمع در چرخه های محوری، دارای ۳ تا ۷ گل دمگل دار هستند.
کاسه دارای ۱۰(تا۱۳) رگه با دو لبه ی تقریبا منظم، لوله ای و یا استکانی شکل، لوله آن ایستاده و به ندرت قوزدار، گلوی آن کم و بیش کرک دار و در لب پایینی دارای دندانه های اره ای عمیق است. جام دو لبه ای، دارای لوله ی ایستاده و لب بالایی آن ایستاده و در حاشیه دندانه دار و لب پایینی گسترده، افقی و سه قسمتی است. پرچم ها ۴ عددند و در زیر لب بالایی به طور همگرا قرار دارند. بساک ها دارای دو خانه واگرا با رابطی درازند .
کلاله دارای دو لبه ی دور از هم و خامه واجد دو شاخه باریک و سیخی شکل و دور از هم است.
زمان جمع آوری گیاه
گیاه مرزه از شهریور تا آذر ماه جمع آوری میشود
دوره گل دهی
تیر و مرداد ماه (۶۰,۹) .
۲-۱۶ گونه مرزه در ایران
جنس مرزه Satureja L .در ایران ۱۴ گونه گیاهی علفی چند ساله و یک ساله کاملا معطر دارد و تعدادی از آنها نیز انحصاری ایران هستند، در گوشه و کنار ایران و در نقاطی که این گیاهان از فراوانی نسبتا زیادی برخوردارند به صورت پراکنده و در وسعت محدود مصارف محلی از آنها استفاده به عمل می آید، اما در منابع و رفرانس هاس دارویی سنتی اطلاعات در ارتباط با مصارف دارویی فقط مربوط به Satureja Laxiflora C.koch یا مرزه است که به صورت سبزی خوراکی در بسیاری از نقاط معتدله و معتدله سرد ایران کاشته می شود. اما گونه های خودروی این جنس کاربرد کمی دارند و در مورد سایر گونه ها دانش کاربردی بسیار ضعیف است (۱۱) .
۲-۱۷ گیاه مرزه گونه Mutica
شاید بتوان تعداد گونه های دارویی تیره نعناع را بیشتر از سایر تیره ها دانست که گونه ی Mutica از جنس Satureja یکی از آنها می باشد.
Satureja mutica L. گیاهی است دارویی و تیمول موجود در آن جزء اصلی اسانس است و میتواند به عنوان
ماده موثر دارو در ساختار برخی داروها به کار برود. به عنوان مثال در شربت بروکلوتیدی که از آویشن شیرازی تهیه می شود ماده موثره در آن دارای تیمول است.
موسم گل دهی
خرداد و تیر ماه (۱۲,۶).
۲-۱۸ پراکندکی و انتشار جغرافیایی Satureja mutica L .
پراکندگی جهانی :
در ایران و ترکمنستان این گونه از گیاه به صورت خودرو رشد می کند.
پراکندگی جغرافیایی در ایران :
این گیاه به صورت خودرو در شمال، سنگ دره و تنگه گل در جنگل گلستان نزدیک گرگان، منجیل، هرزویل، کوه اسبیناس در گیلان. شمال شرقی : کپه داغ قوچان (۳,۶۲).
شکل ۲-۷:پراکندگی جغرافیایی مرزهmutica L.
۲-۱۹ اسامی مختلف گیاه مرزه Satureja hortensis L.
نام لاتین :
Satureja hortensis L
نام انگلیسی :
Annual savory – Summer savory – Savory – garden savory

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...