dLDP(-1)

تفاضل مرتبه اول لگاریتم قیمت تولید کننده

۳۸۰/۰

۲۳/۱-

۴۶/۰-

dLP

تفاضل لگاریتم قیمت تولید کننده

۵۹۹/۰

۰۱۱/۰

۰۰۶۷/۰

dLY

تفاضل لگاریتم درآمد واقعی

۰۲/۸

۰۴۴/۰-

۳۶/۰-

dC

تفاضل جمله اخلال

۱۲۹/۰

۶۵/۴-

***۶۰/۰-

ECM(-1)

ضریب تعدیل جز تصحیح

ماخذ: یافته های تحقیق
نتایج حاصل از جدول(۳-۵) نشان می دهد که ضریب جزء تصحیح خطا معنی دار و برابر با ۶۰/۰- می باشد ضریب مذکور نشان دهنده سرعت تعدیل رابطه کوتاه مدت به سمت بلند مدت است بر اساس این ضریب می توان نتیجه گرفت که در هر دوره ۶۰ درصد از عدم تعادل در رابطه کوتاه مدت تعدیل می گردد.
می توان آماره پسماند تجمعی (CUSUM) برای آزمون ثبات ساختاری محاسبه کرد نتایج این آزمون در نمودار (۳-۱) قابل مشاهده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمودار (۳-۱). آزمون ضرایب پایداری (CUSUM)

نمودار شماره یک (نمودار پسماند تجمعی) فاصله اعتماد ۹۵% را قطع نکرده است، لذا فرضیه صفر مبنی بر وجود ثبات ساختاری پذیرفته و عدم وجود آن رد می شود.
۳-۲- خلاصه و نتیجه گیری
در این مطالعه، پس از آشنایی با وضعیت صادرات انجیر ایران که اغلب در قالب محصول فرآوری شده انجیر خشک قابل عرضه می باشد، با توجه به نوسانات شدید قیمتی این محصول و متضرر شدن بسیاری از تأمین کنندگان بخش صادرات به دلیل عدم آگاهی از وضعیت بازار و فقدان یک سیستم حمایت درآمدی، اقدام به طراحی الگویی گردید تا بتوان با در نظر گرفتن دو فاکتور اصلی قیمت و میزان صادرات، بخش اعظمی از نوسانات صادراتی را کاهش داد. در این راستا با توجه به مطالعات اخیر در مورد کنترل میزان صادرات و تحلیل عوامل مؤثر بر آن و بر پایه علوم و فن آوری های جدید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، از الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده موسوم به ARDL استفاده گردید. هیچ گاه یک ابزار به تنهایی نتوانسته است مشکلات مربوط به ریسک حاصل از فعالیت های کشاورزی را کاهش دهد، لذا به دنبال تدوین الگوی یاد شده، ساز و کارهای متنوعی نیز برای بررسی میزان اثربخشی عوامل پنج گانه قیمت صادراتی، تولید داخلی، نرخ ارز، درآمد سرانه و متغیرهای مجازی(DUM) بر میزان صادرات در کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفت.
متغیرهای قیمت صادراتی، تولید داخلی و درآمد سرانه، مهمترین نقش را در برآورد معادلات و پیش بینی مقادیر آینده صادرات در مدل همجمعی ایفا نمودند. در این راستا به منظور دستیابی به نتایج واقعی تر، سه متغیر فوق از نظر ایستایی مورد آزمون قرار گرفتند. تمامی متغیر ها به جز متغیر صادرات انجیرخشک همگی در سطح ایستا بودند.
داده های سری زمانی که از بانک اطلاعات سری زمانی وزارت جهاد کشاورزی و پایگاه اطلاع رسانی جهانی خواربارو کشاورزی به منظور پیش بینی مورد استفاده قرار گرفت، شامل اطلاعات قیمت، نرخ ارز، میزان تولید محصول انجیر در فاصله سال های ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۹ بود. با توجه به ایستا بودن اکثر متغیرها در سطح، به منظور بررسی عوامل مختلف بر صادرات این محصول از مدل همجمعی ARDL و برای تعیین اثر این متغیرها در کوتاه مدت از مدل Ecm استفاده گردید. در ادامه به منظور دستیابی به بهترین ترکیب از درجه های همجمعی متغیرهای مدل، از دو معیار آکائیک و شوارتز- بیزین استفاده گردید. در نهایت ترکیب بهینه (p1,…, p5) بر مبنای کمترین مقادیر دو معیار آکائیک و شوارتز- بیزین، انتخاب شد. پس از تعیین بهترین مدل، مقادیر تعادلی متغیرهای پنج گانه فوق برای سال ۱۳۸۹ محاسبه شدند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...