کاهش مشکلات محیطی

۹

نیرومند کردن وظیفه دوچرخه سواری در حمل و نقل

۸

کاهش استفاده از ماشین

۶

افزایش تحرک

۶

افزایش سلامتی جسمانی

۵

افزایش اوقات فراغت و گردشگری

۳

توسعه و نگهداری زیربنا

۲

ادغام تمامی روش های حمل و نقل

۲

کاهش دزدی دوچرخه

۱

همان طور که جدول بالا نشان می دهد ارتقای ایمنی ترافیک در بیشتر برنامه های کشورهای مختلف وجود داشته است.
۲-۱۱)شهر کرمان
شهر کرمان بزرگترین شهر و مرکز استان کرمان می باشد که در شمال استان واقع شده است. شهرستان کرمان از شمال با استان خراسان، از غرب با شهرهای زرند و رفسنجان، از جنوب با بم و از جنوب غربی با شهر بردسیر هم مرز است. شهر کرمان از لحاظ گردشگری دارای ارزش ویژه است و مسجد جامع، مجموعه تاریخی گنجعلی خان و حمام وکیل از جمله آثار باستانی و دیدنی آن می باشد. سرانجام با در نظر گرفتن آنچه بیان شد باید کرمان را یکی از نقاط مهم گردشگری کشور برشمرد که دیدن آن برای هر ایرانگردی لازم است. با توجه به ویژگی های جغرافیایی شهر کرمان و همچنین نوع تراکم و آب و هوای شهر کرمان مناسب جهت انجام دوچرخه سواری می باشد. همچنین تیم های دوچرخه سواری شهر کرمان در مسابقات ملی حضور فعالی داشته اند که می تواند سبب ترغیب دوچرخه سواری در این شهر شود. شرایطی که این شهر در اختیار دارد نقطه قوتی برای انجام دوچرخه سواری در آن می باشد اما این اتفاق به صور تکامل رخ نداده است. با توجه به نقشه شهری کرمان (شکل شماره۲-۱) می توان مسیرهای قابل دوچرخه سواری در این شهر را مشخص نمود. به منظور ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری باید از مراکز شهر و جاهایی که تراکم جمعیتی زیاد می باشد استفاده نمود. عدم انتخاب این مکان ها سبب عدم استقبال مردم از دوچرخه سواری می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل شماره ۲-۱: خیابان های مناسب جهت اجرای مسیرهای دوچرخه سواری در شهر کرمان
با توجه به شکل به نظر می رسد مناسب ترین مسیر برای انجام دوچرخه سواری در شهر کرمان مسیر میدان باغ ملی تا میدان آزادی و همچنین میدان آزادی تا تقریبا وسط بلوار جمهوری می باشد. البته نباید این نکته را مورد توجه قرا داد که امروزه مشخص شده به منظور رونق دوچرخه سواری و کاهش استفاده از اتومبیل باید یک سری محدودیت ها برای رانندگان وسایل نقلیه موتوری به وجود آید تا تمایل به دوچرخه سواری افزایش پیدا کند.
۲-۱۲ )تحقیقات انجام گرفته در مورد دوچرخه سواری
۲-۱۲-۱) تحقیقات داخلی
هنرور و همکاران(۱۳۸۵)در تحقیقی تحت عنوان نگرش ها در زمینه گسترش سامانه های حمل و نقل پاک با تاکید بر نقش دوچرخه سواری؛ عوامل، موانع و راهکارها عواملی مانند سلامتی، فرهنگ، وضعیت اقتصادی، میزان اوقات فراغت، امکانات و تسهیلات را از عوامل موثر بر دوچرخه سواری دانستند.
احمدی نژاد و عبدالمنافی در سال ۱۳۸۶ کمبود تسهیلات حمل و نقل غیر موتوری، شرایط آب وهوایی، تعداد استفاده کنندگان، زمان/ مسافت سفرها، شکل و الگوی کاربری ، بودجه برای سرمایه گذاری، کمبود تسهیلات حمایتی وایمنی را در استفاده ازدوچرخه موثر دانستند.در این تحقیق راهکارهایی جهت رونق دوچرخه سواری پیشنهاد شده است.
توسلی و همکاران (۱۳۸۷) در تحقیق خود اعلام کردند که عوامل مختلفی که در کاربرد دوچرخه مطرح است عبارتند از : قابلیت های انسانی، توپوگرافی، آب و هوا، ملاحظات شهرسازی، ترس ازدزدیدن دوچرخه ها، ایمنی و امنیت، ساختار جمعیت، سرعت و حجم ترافیک و ملاحظات اجتماعی و اقتصادی.
حاتمی نژاد و اشرفی(۱۳۸۸) در تحقیق خود درابتدا عوامل موثر به دوچرخه سواری،ازجمله عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، سیاستهای ترافیکی، زیر ساخت های دوچرخه، فعالیت های تبلیغات، برنامه ریزی ترافیکی، خطرات و عدم مطلوبیت، آب و هوا، توپوگرافی، اندازه بافت مسکونی، و ساختار ترافیک را نام برده اند و پس ازبررسی آن ها، عوامل موثر در انجام دوچرخه سواری در شهر بناب را به شرح ذیل اعلام کردند: عوامل فرهنگی، عوامل طبیعی مثل دما و بارش، نزدیکی روستاهای تباع، چیدمان فعالیت های شهری (کاربردی زمین)، بافت فشرده شهر و تراکم جمعیت و زیرساخت های دوچرخه سواری.
بوشهری و مجد (۱۳۸۸) در تحقیق خود نبود فرهنگ دوچرخه سواری، بی نظمی ترافیک موتوری و خطرات ناشی ازآن را برای دوچرخه سواران، آلودگی هوای شهرها، روسازی نامناسب راه ها، وضعیت نامناسب اقلیمی، شیب های طولانی و تندراه ها، نبود مسیر یکپارچه دوچرخه سواری، نامناسب بودن مدت زمان سفر در مقایسه با دیگر وسایل نقلیه، عدم ایمنی لازم، نبود تاسیسات و امکانات ترافیکی برای دوچرخه سواری،کمبود تولیدات دوچرخه وافزایش بهای آن،سرعتهای بالای وسایل نقلیه موتوری را به انجام دوچرخه سواری موثر دانستند.
درودی و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی کتابخانه ای با بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته در زمینه دوچرخه سواری، پیشنهاداتی برای رونق دوچرخه سواری در منطقه نیاوران تهران ارائه دادند. آنان در تحقیق خود اعلام کردند که یکی از موثرترین و کم هزینه ترین راهکارهای مقابله با ترافیک، ترویج استفاده از دوچرخه در بین شهروندان می باشد.
عمادی و شریفیان(۱۳۹۱) در تحقیق خود به بررسی دوچرخه سواری نزد دانشجویان خوابگاهی دانشگاه باهنر کرمان پرداختند. آنان در این تحقیق اعلام کردند که میزان مهارت در انجام دوچرخه سواری، میزان شأن اجتماعی دوچرخه سواری، میزان آگاهی از فواید دوچرخه سواری، سابقه استفاده از دوچرخه، میزان ایمنی دوچرخه سواری و تناسب آب و هوایی برای انجام دوچرخه سواری در استقبال دانشجویان خوابگاهی برای انجام دوچرخه تاثیر معناداری دارد.
۲-۱۲-۲) تحقیقات خارجی
پوچر و همکاران (۱۹۹۸) تفاوت های فرهنگی و نگرش عمومی، تراکم و اندازه شهر، هزینه استفاده از ماشین و حمل و نقل عمومی، شرایط آب و هوایی، امنیت و زیرساخت های دوچرخه سواری را عوامل اثرگذار در استفاده از دوچرخه در ۷ شهر آمریکا دانست.
پوچر و بوهلر[۲۷] در سال ۲۰۰۵ با هدف تمایل و سیاست های دوچرخه سواری در شهر کانادا به این نتیجه رسیدند که اگر کانادایی ها بخواهند در آینده میزان دوچرخه سواری خود را افزایش دهند باید زیربنای دوچرخه سواری را به وجود آورند و جلوی پراکندگی زیاد را بگیرند و محدودیت و هزینه های بیشتری را برای استفاده از اتومبیل به وجود آورند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...