۹۰۱/۰

۱۷-۱۶-۱۰-۱۱-۴-۹

۷

کل تعداد سوالات پرسشنامه

۳۸

۸۹۴/۰

بطور کلی این تحقیق دارای شش سؤال اصلی است:
سوال ۱ : آیا پتانسیل های موجود در زمینه گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان با توجه به خصوصیات جغرافیایی. اقلیمی. فرهنگی و امکانات زیرساختی موجود در قیاس با شهر آمستردام در کشور هلند در وضعیت مطلوب و قابل بهره برداری است ؟
سوال ۲ : چالشهای اقلیمی گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در مقایسه با شهر آمستردام چیست و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
سوال ۳ : چالشهای فرهنگی گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در مقایسه با شهر آمستردام چیست و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
سوال ۴ : چالشهای زیر ساختی گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در مقایسه با شهر آمستردام چیست و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
سوال ۵ : چالشهای اقتصادی گردشگری با دوچرخه در شهر اصفهان در مقایسه با شهر آمستردام چیست و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
سوال ۶ : چالشهای سیاسی و قانونی حمایت دولتی از گردشگری با دوچرخه در ایران در مقایسه با کشور هلند چیست و چه تأثیراتی بر روی میزان استفاده از دوچرخه دارد؟
۳-۸-روایی و پایایی پرسشنامه
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود. در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری که خصیصه­ های مختلف را اندازه گیری می­ کند به کار می­رود. بدین منظور ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۴۵ پرسشنامه پیش آزمون می­گردد و سپس با بهره گرفتن از داده ­های به دست­ آمده از این پرسشنامه ­ها و به کمک نرم افزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ برای این ابزار محاسبه می­ شود. ضریب آلفای کرونباخ به طریق زیر محاسبه می شود:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

که در آن:

n = تعداد سؤال­های تست
s = واریانس سؤال i
S = واریانس کل تست.
۳-۸-۱-پایایی ابزار اندازه‌گیری (Reliability)
پایایی یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. پایایی یک ابزار اندازه گیری عمدتاً به دقت نتایج حاصل از آن اشاره می کند. اگر آزمونی در هر بار اجرا بر روی تعدادی از افراد نتایج مختلفی به دست دهد آن آزمون یک آزمون پایا نخواهد بود و در واقع هیچ چیزی را به درستی اندازه نخواهد گرفت. بنابراین قبل از استفاده از یک آزمون باید از صحت پایا بودن آن مطمئن شد (حافظ نیا، ۱۳۸۳, ۴۵).
روش های تعیین پایایی متنوع اند از بین این روش ها محقق برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از روش ضریب آلفای کرانباخ استفاده کرده است. ضریب آلفای کرانباخ یکی از روش‌های برآورد پایایی است و مشهورترین روش از طریق یک بار آزمون محسوب می‌شود (همان, ۴۶).
به منظور سنجش پایایی تحقیق، با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه تحقیق مورد سنجش قرار گرفت. و از آنجایی­که درصد ضریب به دست آمده که پس از تجزیه و تحلیل آماری توسط نرم‌افزار SPSS محاسبه شده بیش از ۷۰ درصد شد، حاصل محاسبات پایایی در پرسشنامه های توزیع شده در شهرهای اصفهان و آمستردام بعد از حذف سؤالات معیوب به ترتیب ۸۷۱/۰ و ۸۹۴/۰ به دست آمد.در نتیجه اعتبار پرسشنامه مورد قبول ارزیابی می‌شود .
۳-۸-۲-تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه:
مفهوم روایی (اعتبار) به این پرسش پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت.
-روایی محتوا
هدف از روایی محتوا تعیین این است که تا چه اندازه سؤالات یک آزمون معرف محتوایی هستند که برای سنجش آن­ها تهیه شده ­اند. به عبارت دیگر، به این اشاره دارد که نمونه سؤال­های مورد استفاده در یک آزمون تا چه حد معرف کل جامع سؤال­های ممکن است، که می­توان از محتوا یا موضوع مورد نظر تهیه کرد.
با توجه به اینکه هیچ­گونه روش آماری برای تعیین ضریب روایی محتوایی وجود ندارد، عموماً از قضاوت متخصصان درباره سؤال­های آزمون (اینکه تا چه میزان هر سؤال معرف محتوا و هدف­های برنامه هستند، یعنی تا چه میزان سؤالات در زمینه مورد پژوهش تعریف شده و منطقی به نظر می­رسند) استفاده می­ شود.پرسشنامه ­های مورد استفاده در این تحقیق. و نیز اعتبار محتوای این پرسشنامه ­ها دوباره توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار گرفته است.
۳-۹-ابزارها، نرم افزارها و تکنیک­های مورد استفاده
به منظور تنظیم، طبقه ­بندی، محاسبات آماری؛ پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیات پژوهش از نرم­افزارهای مایکروسافت آفیس اکسل[۱۱۲] ۲۰۰۷ و SPSS 17.0استفاده گردید. از نرم افزار اکسل برای طبقه ­بندی داده ­های اولیه استفاده، و آزمون­های آماری و تخمین­ها نیز با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام ­شد.
۳-۱۰-روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
روش­های آماری مورد استفاده در این تحقیق به دو صورت خواهد بود. روش­های آماری توصیفی و روش­های آماری استنباطی. گرچه در داده­هایی که بصورت نمونه ­ای جمع آوری شده است تاکید بر آمار استنباطی است، اما برای ارائه یک شمای کلی از داده ­ها و خلاصه کردن آن­، از آمار توصیفی نیز استفاده می­ شود. بخش­های عمده مورد استفاده در آمار توصیفی با بهره گرفتن از جداول فراوانی و نمودارهای مختلف خواهد بود. در قسمت دوم یعنی آمار استنباطی با بهره گرفتن از روش­های آماری نتایج نمونه گیری به کل جامعه تعمیم داده خواهد شد.
در این پژوهش از تکنیک های آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود. اینگونه تحلیل ها در قالب (تحلیل اکتشافی داده ها ) قرار می گیرند. برای اجرای این روش اطلاعات به عنوان ورودی نرم افزار spss استفاده می شود. برای مقایسه بین امتیازات داده شده به هر رویکرد توسط پاسخ دهندگان از پارامتر میانگین جامعه استفاده شده است. یعنی میانگین پاسخ های داده شده به هر سوال محاسبه شده است. پس از آن، میانگین مجموع سوالات مربوط به هر رویکرد محاسبه می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطّلاعات
۴-۱ مقدمه
پژوهشگر پس از این که روش تحقیق خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه یا سؤال های خود جمع آوری کرد. اکنون نوبت آن می رسد که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع متغیرها سازگاری داشته باشد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید، تجزیه و تحلیل داده ­ها عبارت است از فرایند تدوین، تنظیم، شالوده­ریزی و بیان مفهوم یا معنی انبوهی از داده ­های جمع­آوری شده و در نهایت فرضیه یا سؤالی که او را در تحقیق هدایت کرده را در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن را روشن کند و سرانجام بتواند پاسخی (راه حلی) برای پرسشی که تحقیق در پی آن بود، بیابد. در نهایت در این فصل ابتدا تجزیه و تحلیل کمی داده ها که حاصل از پرسشنامه می باشد در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام گرفت. در بخش اول با بهره گرفتن از نمودارها، جداول و میانگین ها اطلاعات توصیف شدند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات پژوهشگر بدنبال به ­دست آوردن نتایج مطلوب درباره جامعه آماری مورد بررسی بوسیله مشاهداتی که از نمونه استخراج گردیده، می­باشد. بدین منظور با بهره گرفتن از روش­های آماری ابتدا به توصیف داده ها پرداخته می­ شود. یعنی برای هر سؤال پرسشنامه آمار توصیفی گویای نمونه آماری بیان شده و سپس محقق برای بهره گیری از اطلاعات مندرج، اقدام به تحلیل داده ها و آزمون فروض مطروحه این تحقیق کرده است. لازم به توضیح است که استخراج نتایج مربوطه و همچنین ترسیم نمودارها با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS و Excel صورت پذیرفته است.در بخش استنباطی ابتدا با بهره گرفتن از آزمون آماری یو من-وایت نی[۱۱۳] و سپس T با دو نمونه مستقل (Independent-Samples T Test) به سؤال های پژوهش پاسخ داده شد (دلاور،۱۳۸۳،ص۴۵).
۴-۲- بررسی متغیرهای جمعیت شناختی (آمار توصیفی)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...