استراتژی­ های WT

استراتژی­ های ST

تهدیدات – T

نمایشگر ۳-۲
نمایشگر ۳-۲ ماتریس SWOT
منبع: دیوید، ۱۳۸۴، ص۳۶۷
برای ساختن­یک ماتریس SWOT، ۸ مرحله به شرح زیر طی می شود:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فهرستی از فرصت­های محیطی تهیه می‌شود.
فهرستی از تهدیدات عمده‌ی موجود در محیط تهیه می‌گردد.
فهرستی از نقاط قوت درونی تهیه می‌شود.
فهرستی از نقاط ضعف درونی تهیه می‌گردد.
نقاط قوت درونی و فرصت­های محیطی با هم مقایسه وراهکارهای خلق شده‌ در خانه‌ی SO نوشته می‌شوند.
نقاط ضعف درونی با فرصت­های محیطی مقایسه و راهکارهای خلق شده درخانه‌ی WO نوشته می‌شوند.
نقاط قوت داخلی با تهدیدات محیطی مقایسه و راهکارهای خلق شده درخانه‌ی ST نوشته می­شوند.
نقاط ضعف داخلی با تهدیدات محیطی مقایسه و راهکارهای خلق شده در خانه‌ی WT نوشته می‌شوند.
در هر مرحله دو عامل باهم مقایسه می­شوند و هدف این نیست که بهترین استراتژی را مشخص نمود، بلکه هدف تعیین استراتژی­ های قابل اجرا می­باشد. بنابراین همه استراتژی­هایی که دراین ماتریس ارائه می­گردند، انتخاب و اجرا نخواهند شد.(دیوید، ۱۳۸۴)
۴-۵-۳-۲ مدل تجزیه و تحلیل هوفر
مدل تحلیل هوفر تحت عنوان ماتریس ارزشیابی بازار/کالا روش توسعه ­یافته مدلهای GE و BCG می­باشد. روش BCG فقط برای ترسیم نقشه اولیه SBU­ها می ­تواند کاربرد داشته باشد، در حالی که در تکنیک پیشنهادی هوفر، معلومات اضافی نیز در نظر گرفته شده است. (هچ، ۱۳۸۵)
در این روش وضعیت رقابت و مراحل عمر کالا بعنوان عوامل اصلی مورد بررسی قرار می‏گیرند. در محور افقی این ماتریس مراحل عمر محصول را که بنابر نظریه هوفر در پنج مرحله معرفی، رشد، لرزش(تکان خوردن)، بلوغ(رشد­یافتگی)و پیری و زوال خلاصه شده، نشان داده می‏شود. در محور عمودی نیز وضعیت رقابت در سه سطح قوی، متوسط و ضعیف قرار می­گیرد. این مدل مبتنی بر پارادیم پیش تدبیری(تجویزی)و رویکرد محتوایی مبتنی بر چرخه عمر محصول، در سطح صنعت، شرکت­های چند محصولی و برای محیط رقابتی کاربرد دارد. عمدتاً هدف محور بوده و در راستای تحقق رسالت و اهداف سازمان در افق بلندمدت طراحی شده‏اند. لذا بیشتر به مدلهای برنامه­ ریزی بلند مدت شباهت دارند، لیکن در محیط­های پایدار با تغییرات محیطی قابل کنترل بعنوان مدل برنامه‏ ریزی استراتژیک قابلیت‏ بکارگیری دارند. (علی احمدی، ۱۳۸۸)
۵-۵-۳-۲ مدل ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE)
ماتریس ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک­ یا ماتریس تحلیل SPACE­ یک تکنیک ویژه جهت ارزیابی میزان دانش و ادراکات در­یک برنامه استراتژیک خاص است. این تکنیک توسط افرادی چون آلن رو[۴۶]، ریچارد میسون[۴۷]، کری دیکل[۴۸]، ریچارد من[۴۹] و رابرت موکلر[۵۰] توسعه ­یافته است. چارچوب تحلیل ارزیابی اقدام و موقعیت استراتژیک بسیار موثر است اما ابزاری شناخته شده برای توسعه و بازبینی استراتژی سازمان­ها نیست. از آن می­توان در موارد زیر استفاده کرد. (رو و همکاران، ۱۳۸۲)
از این ماتریس برای ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک استفاده می­ شود. محورهای ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک نشان دهنده دو بعد درونی و بیرونی صنعت می­باشد.
FS: (قوت و توان مالی ) شامل نرخ بازگشت سرمایه، میزان سرمایه، میزان سرمایه در گردش، نسبتهای مالی، سهولت خروج از بازار، میزان ریسک پذیری تجارت و…
CA: (مزیت رقابتی) شامل سهم بازار، کیفیت تولیدات، دوره عمر محصول، میزان وفاداری مشتریان، ظرفیت رقابتی، دانش فنی و میزان کنترل بر منابع و توزیع کنندگان
:ES (ثبات محیط ) شامل تغییرات تکنولوژیک، روند تغییر تقاضا، نرخ تورم، قیمت محصولات رقبا، موانع ورود به بازار، فشارهای رقابتی و… .
IS: (استحکام و توان صنعت) شامل پتانسیل رشد و سود آوری، ثبات مالی، آگاهی تکنولوژیکی، سرمایه و منابع مورد استفاده و … .
از بین عوامل­یاد شده FS و CA از شاخص­ های اصلی داخلی و ES و IS از شاخص­ های خارجی می­باشند. پس از ارزیابی هریک از عوامل فوق آن­ها را به صورت کمی­تبدیل و ارزش متوسط هر گروه را محاسبه می­ شود. سپس مقادیر بدست آمده را به نمایشگر منتقل نموده و در نتیجه موقعیت استراتژیک شرکت مشخص می­ شود. بر حسب موقعیت شرکت ۴ استراتژی متصور است:
تهاجمی
۲- رقابتی
۳- محافظه کار
۴- تدافعی (اعرابی، ۱۳۸۷)
نمایشگر ۴-۲
تهاجمی­
محافظه کار
رقابتی
تدافعی




توان صنعت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...