فایل شماره 6605 |
۶-۲- برنامه ریزی گردشگری
گردشگری بیبرنامه همچون توسعه شهری لجام گسیخته به احتمال زیاد دورنمای شهر را خراب می کند و آنچه را که در حقیقت موجب جذب گردشگر می شود، نابود میسازد. گردشگری دیگر نمیتواند به دریا یا دیگر نقاط مورد نظر دسترسی داشته باشد. اندیشه برنامه ریزی برای تجهیزات گردشگری قدیمی است تجهیزات زیربنایی گردشگری پیش از هر چیز شامل هتلها، رستورانها، زمینهای مناسب برای نصب چادر و مسکن است فروشگاه های تجهیزات سرگرمی نیز لازم است چون گردشگران به زودی بیکار میشوند همیشه آماده پول خرج کردن هستند. حجم آن سرمایه گذاریها بسیار زیاد است و از آنجا که این گونه فعالیتها اساساً خصوصی است، باید سودده باشند. در نتیجه منفعت در سرمایه گذاری آگاهانه در چهارچوب برنامه ریزی جامع اما قابل انعطاف است هر چند که بدون برنامه نیز بتواند موفقیتهای خودجوش پیش بینی نشده و بسیار پرفایدهای را در برداشته باشد ( باتیسته و دزر، ۱۶۰:۱۳۷۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری وظیفه تعداد زیادی از سازمانهای دولتی و خصوصی است که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در امر گردشگری دخالت دارند. بخش دولتی با ارائه خدمات، تنظیم و اجرای سیاستهای توسعه گردشگری شهری را به عهده دارند. برای افزایش فواید حاصل از توسعه گردشگری و کاهش تاثیرات منفی در جوامع پذیرای گردشگری، برنامه ریزی و مدیریت کارآمد لازم است. این امر نیازمند برنامه ریزیهای هماهنگ و حساب شده است تا این اطمینان حاصل شود که گردشگری راهی برای دستیابی به توسعه پایدار در نواحی شهری است. مشارکت جوامع و همه افراد و سازمانهای ذیربط و طرحهای مفید مدیریت گردشگری از ارکان ضروری روند برنامه ریزی و مدیریت گردشگری شهری است (شیراسب،۷:۱۳۸۶).
پیرامون برنامه ریزی گردشگری در شهرها قبل از هرگونه برنامه ریزی، ضروری است که سیاستگذاریهای گردشگری شهری، در راستای سیاستهای منطقهای و ملی کشور تدوین شوند. این سیاستگذاریها رهنمون کلی بخش دولتی در مورد دلایل توسعه گردشگری و نحوه سرمایه گذاری بخشی برای برنامه ریزی گردشگری است.
سیاستگذاری در سطح شهرها، می تواند توسط مدیران شهری و مشارکت مردم محلی، با لحاظ قرار دادن ارزش های مذهبی و موازین توسعه پایدار گردد (بوچانی،۴۷:۱۳۸۳).
فقدان مدیریت متمرکز برای سیاستگذاریهای عمده، برنامه ریزی، بازاریابی، کنترل و ارزشیابی در سطح کلان، نامشخص بودن حدود و سغور بخشهای عمومی، خصوصی و نهادها در گردشگری، و مداخلات افراد متفرقه در مسائل گردشگری اعم از افراد عادی یا وابسته به نهادهای گوناگون که در این زمینه مسئولیت ندارند، از مشکلات و دشواریهای سازمانهای گردشگری است ( وارثی،۲۱۵:۱۳۷۴).
۷-۲- رویکرد کیفیت
ارائه خدمات باکیفیت بالا و تضمین رضایت مشتری به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت صنایع گردشگری شناخته شده است. خدمات باکیفیت و رضایت گردشگران و وفاداری به یک مقصد ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند (هیو و وان[۵۲]،۵۱:۲۰۰۷).
اگر چه تعاریف زیادی در مورد رضایت ارائه شده است ولی رضایت عموما به وسیله میزان یا نارضایتی یک مشتری از خرید قبلی از محصول یا خدمت مشخص می شود. در مورد مسافرت موتینهو (۱۹۸۷) عنوان کرد که رضایت یا نارضایتی یک مشتری از سفر قبلی به تجربه آن مربوط می شود. پیزام، نیومن و ریچل (۱۹۸۷) بیان کردند که رضایت گردشگر به مقایسه بین تجربه یک گردشگر از مقصدی که از آن دیدن کرده و انتظاری که در مورد آن مقصد داشته، مر بوط می شود (ترونگ و فوستر،۶۵:۲۰۰۶).
این واقعیت که کیفیت محصول/ خدمات در حال تبدیل شدن به مهمترین عامل رقابتی در دنیای کسب و کار (به ویژه گردشگری) است، باعث شده است که عصر کنونی کسب و کار به عنوان «عصر کیفیت[۵۳]» نامیده شود. از اینرو اندیشمندان، صاحبنظران و پژوهشگران بازاریابی، استعارههای متعددی نیز از این موضوع ارائه کرده اند؛ برای مثال بری از آن به عنوان «قدرتمندترین سلاح رقابتی»، کلاو به عنوان « خون حیات بخش سازمان» و پیترز از آن به عنوان «گلوله سحرآمیزی که به هزینه کمتر سودهای بیشتری را عاید می کند»، یاد می کند (حقیقی و همکاران،۱۳۸۲).
لوویس[۵۴] (۱۹۸۷) جزء اولین کسانی بود که کیفیت خدمات را ابزاری برای اندازه گیری این که تا چه اندازه سطح خدمت ارائه شده با انتظارات مشتریان تطابق دارد، تعریف کرد. گلوور[۵۵] (۱۹۸۸) کیفیت را ارائه خدمات مطابق با استانداردهای مورد انتظار مشتریان تعریف کرد. گرونروز[۵۶] (۱۹۸۴) نیز در مدل خود تفاوت بین انتظارات مشتری از خدمت دریافتی و ادراکات وی از خدماتی که واقعاً در یافت نموده را مبنایی برای اندازه گیری کیفیت خدمات درنظر گرفت. بیشتر مفاهیم مربوط به کیفیت خدمات به نوعی با انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات ارتباط می کند؛ چرا که درک انتظارات مشتریان مبنایی برای درک و اندازه گیری ادراکات مشتریان از کیفیت خدمات است. با درنظر گرفتن شرایط کنونی در تجارت بین المللی و بر حسب پیشرفت صنعت و تکنولوژی، به موازات افزایش آگاهی مشتریان از خدمات قابل ارائه به وسیله موسسات خدماتی و استانداردهای مرتبط با خدمات، انتظارات آنها از خدمات نیز افزایش مییابد؛ در نتیجه مشتریان به طور فزایندهای نسبت به کیفیت خدمات دریافتی حساسیت نشان می دهند. سطوح بالای ارائه خدمات به مشتریان به عنوان ابزاری در رسیدن به مزیتهای رقابتی استفاده می شود و به منظور حفظ رابطه بلندمدت توام با رضایت مشتری، موسسات باید بدانند که چگونه میتوانند خدماتی با کیفیت بهتر ارائه دهند (ونوس و صفائیان، ۱۳۸۱).
تعریفی که پاراسورامان از کیفیت ادراک شده ارائه داده است، عبارت است از قضاوت مشتری دربارهی برتری یا مزیت کلی یک شیئ یا خدمت. کیفیت ادراک شده، شکلی از یک نگرش است که با رضایت مرتبط است؛ لیکن با آن یکی نیست و از مقایسه انتظارات با ادراکات از عملکرد نتیجه می شود (پاراسومن[۵۷]،۱۵:۱۹۹۸).
پس به طور کلی میتوان گفت که کیفیت میزان انطباق خدمت یا محصول با خواسته ها و انتظارات مشتریان است؛ بنابراین شناسایی انتظارات مشتریان و برآورده ساختن آنها رمز دستیابی به مزیت رقابتی برای شرکتهای و سازمانهای مرتبط با گردشگری محسوب می شود.
۸-۲-محصول گردشگری
بسیاری از پژوهشگران گردشگری، تلاش کرده اند تا ماهیت «محصول گردشگری» را تعریف کنند. برخی از این رویکردها با در نظر داشتن سمت عرضه و تقاضای گردشگری، نحوه تعامل عناصر مختلف مقصد و گردشگر را توصیف می کنند. مورفی[۵۸] (۱۹۸۵) مقصدهای گردشگری را مانند یک بازار میداند که رویارویی و تعامل وجه تقاضا و عناصر عرضه در آن، منجر به «مصرف» می شود. شاو و ویلیامز[۵۹] (۲۰۰۲) نیز محیط شهری را با تمام ویژگیهایش یک محصول تفریحی میدانند ( به نقل از (زایو،۲۰۰۷:۹)).
شکل ۶-۲: زنجیره کالا و خدمات در گردشگری ماخذ: طالقانی و فتاحی،۱۳۸۴
کلب (۲۰۰۶) معتقد است؛ محصول می تواند یک کالای فیزیکی و ملموس، یک خدمت، یک ایده یا تجربه باشد. یک شهر (مقصد گردشگری) بطور همزمان ترکیبی از کالای فیزیکی، خدمت و ایده است که تجربه گردشگری را شکل می دهد (شکل ۸-۲).
به عقیده آرمسترانگ (۲۰۰۹)، محصول عبارت است از آنچه بتواند برای جلب توجه، کاربرد یا مصرف به بازار عرضه شود و خواسته یا نیازی را برآورده سازد. محصول شامل اقلام فیزیکی، خدمات، اشخاص، مکان ها، سازمانها و ایده ها می باشد (به نقل از کاظمی،۱۳۸۵).
کوپر و هال (۲۰۰۸)، در اثر ارزشمند خود با عنوان «گردشگری معاصر: یک رویکرد بین المللی» با رویکردهای متفاوتی محصول گردشگری را مطالعه می کنند. در یکی از رویکردها آنها محصول را مترادف با مقصد میدانند. بدینمعنی که، محصول گردشگری ترکیبی از عناصر مقصد شامل جاذبهها، پشتیبانکننده مانند اقامتگاه، غذا، نوشیدنی، حمل و نقل و غیره است .
میسچورا (۲۰۰۶)، معتقد است که محصول گردشگری شامل سه بعد فیزیکی، کارکردی و نمادین است. بعد فیزیکی محصول اشاره به ملموسی یا ناملموسی آن دارد. بعد کارکردی محصول اشاره به توانایی انجام چیزی دارد، مانند مزه یگانه یک غذا یا نوشیدنی و بعد نمادین محصول هم اشاره به این دارد که محصول نمایش دهنده یک مفهوم یا چیزی است.
ونهو (۲۰۰۵)، معتقد است که، محصول گردشگر، ترکیبی از چیزی است که گردشگر در یک مقصد انجام میدهد و خدماتی که او از آن استفاده می کند و احتمالاً برای وی مهیا شده است. این ترکیب محصول شامل جاذبهها، دسترسی، تسهیلات (اقامتگاهها، غذاخوری، سرگرمی، حمل و نقل درونی و ارتباطات، تور اپراتورهای داخلی، و غیره) و عناصر ناملموس (اتمسفر یا جو، دوستی و رفتار جامعه محلی، آرایش فضا و غیره) است و هم چنین نکته قابل ذکر دیگر آن است که این عناصر با هم دیگر و در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و به عقیده گیلبرت (۱۹۹۰)، یک محصول گردشگری ترکیبی از کالاها و خدمات متفاوت است، که به عنوان تجربه گردشگر پیشنهاد شده است (زینلی،۱۳۹۳:۲۶).
شکل۷-۲: مولفههای اصلی محصول گردشگری ماخذ: نگارنده با اقتباس از نظریه میدلتون و کلارک
که دارای پنج مولفه اصلی (جاذبه مقصد، تسهیلات مقصد، دسترسی مقصد، تصویر از مقصد و هزینه های گردشگر) است (زینلی،۱۳۹۳:۲۶). در ادامه هر یک از این مولفه های پنج گانه به اختصار توضیح داده می شود.
محیط و جاذبههای مقصد
جاذبه یک گونه ویژه از منابع گردشگری هستند (کوپر و هال[۶۰]،۲۰:۲۰۰۸). که در بعد عرضه گردشگری مهمترین و قویترین عنصر جاذبه مقصد است (کاظمی،۱۳:۱۳۸۵) چرا که به طور گستردهای نقشی تعیین کننده در انتخاب گردشگران و انگیزههای خرید آنها دراد (میدلتون و کلارک[۶۱]،۸:۲۰۰۱).
در واقع جاذبهها به عنوان هسته اصلی مقاصد گردشگری هستند (حیدری چیانه، ۱۳۸۹). اهمیت جاذبه در گردشگری به حدی است که ونهو[۶۲] (۲۰۰۵) معتقد است: «بدون جاذبه، گردشگری وجود ندارد و در واقع جاذبهها عناصر کلیدی در سیستم گردشگری هستند که قابلیت جذب مردم به مقاصد را دارند». و یا پیچ[۶۳] (۲۰۰۷) آنها نیروی حیاتی در یک مقصد هستند.
از نظر روانشناختی، جاذبه رابطه تجربی است که بین گردشگر، منظر و علائم ایجاد می شود (حسینزاده دلیر و همکاران، ۱۳۹۱). کارکرد جاذبهها به صورت دوگانه است بدینمعنا که آنها از یک طرف موجب جذب گردشگر به مقاصد تعطیلاتی می شوند و از طرف دیگر بر رضایت گردشگران تاثیر دارند (کاظمی،۱۳۸۵). تا کنون جاذبهها توسط محققان گردشگری در طبقات مختلفی دستهبندی شدهاند. برای مثال میدلتون و کلارک جاذبههای گردشگری را به چهار نوع یعنی جاذبههای طبیعی، جاذبههای فرهنگی، جاذبههای اجتماعی و جاذبههای مصنوعی ساخته شده، تقسیم مینمایند (میدلتون و کلارک،۸:۲۰۰۱). ونهو (۲۰۰۵)، جاذبهها را به سه دسته:
۱) جاذبههای طبیعی اصلی (اقلیم، سواحل، چشماندازها، پوشش گیاهی و جانوری، آبشارها، دریاچهها، کوهها و هر پدیده دیگر مانند تالابها)
۲- جاذبههای انسانی اصلی ( این جاذبهها با هدف جذب گردشگر ساخت نمیشوند ولی جذب گردشگر به مقاصد را دارند). جاذبههای انسانی خود به سه دسته تقسیم میشوند: الف) جاذبههای ساختهشده مانند بناهای معماری قدیمی و مدرن، مساجد، کلیساها، صومعهها، بناهای یادبود، پارکهای طبیعی، باغها و غیره ب) جاذبههای فرهنگی مانند موزه، تئاتر، صنایع دستی، تاریخ، فولکلورها، کارناوالها، فستیوالها و ج) جاذبه های اجتماعی مانند زبان، گروه های نژادی یا قومی، روش زندگی مردم محلی
۳-جاذبههای مصنوعی هدفمند که فقط با هدف جذب گردشگر ساخته میشوند. از این جاذبهها میتوان جشنها، شهر بازیها و پیستهای اسکی نام برد.
پیج (۲۰۰۷) جاذبهها را به سه دسته: منابع طبیعی، منابه انسان ساخت و وقایع ویژه تقسیم می کند. گولدنر و ریچی (۲۰۰۳) جاذبهها را به پنج نوع: جاذبههای فرهنگی، جاذبههای طبیعی، وقایع، جاذبههای تفریحی و جاذبههای سرگرم کننده تقسیم می کنند.
دسترسی مقصد
دسترسی شامل نمودهای حمل و نقل عمومی و خصوصی که تعیین کننده قیمت، سرعت و راحتی مسافر از زمان ترک محل سکونت تا مقصد گردشگری است (میدلتون و کلارک،۸:۲۰۰۱). نقش با اهمیت دسترسی مقصد در شکل نمایش داده شده است. از نقطه نظر میدلتون و کلارک دسترسی مقصد شامل: ۱) زیرساختها مانند جاده، پارگینگ، فرودگاه، بنادر و مواردی از این قبیل؛ ۲) تجهیزات (اندازه، سرعت و طیف وسیعی از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی)؛ ۳) عوامل عملیاتی (جادههای مورد استفاده، قیمت شارژ و وضع عوارض جادهای)؛ ۴) مقررات و قوانین دولتی؛ (طیف وسیعی از کنترل نظارتی بر عملیات حمل و نقل مانند قوانین راهنمایی و رانندگی) است.
تسهیلات و خدمات مقصد
یکی دیگر از عناصر کلیدی که امکان استفاده، لذت بردن و مشارکت داشتن در جاذبههای مقاصد گردشگری را برای گردشگران و بازدید گنندگان فراهم میآورند، تسهیلات و خدمات مقصد هستند. میدلتون و کلارک (۲۰۰۱) تسهیلات و خدمات مقصد را به هفت زیرگروه به ترتیب ارائه داده شده تقسیم میکنند:
واحدهای اقامتی: هتل، آپارتمانها، سوئیتها، مهمانپذیرها و مسافرخانهها
واحدهای پذیرایی: رستورانها، کافی شاپها، اغذیه فروشی، بار (مشروب فروشی)
حمل و نقل مقصد: تاکسیها، اتوبوسها، ماشینهای کرایهای
فعالیتهای ورزشی یا مورد علاقه: مدارس اسکی، کلوبهای گلف، مراکز خرید صنایع دستی، گالریها
تسهیلات دیگر: مدارس زبان، کلوبهای سلامتی(مراکز بهداشتی)
خرده فروشان: مغازهها، آژانسهای مسافرتی، سوغاتی
خدمات دیگر: مانند مراکز اطلاع رسانی، پلیس گردشگر، راهنمایان.
تصویر از مقصد
گردشگران یک مقصد را بر اساس ترکیبی از تصاویر دریافتی از مقصد و نگر شهای بدست آمده از منابع اطلاعاتی انتخاب می کنند(ترونگ و گینگ،۹۵،۲۰۰۹). تصویر از مقصد یکی از مهمترین عناصر یک مقصد گردشگری است که به یکی از فاکتورهای ضروری در موفقیت یا شکست مدیریت گردشگری مقاصد (لوپس[۶۴]،۱۲:۲۰۱۱). به دلیل تاثیر آن بر انتظارات بازدیدکنندگان (میدلتون و کلارک،۸:۲۰۰۱). تاثیر بر رفتار و نحوه تصمیم گیری آنها (کوپر و هال،۲۰:۲۰۰۸)، تاثیر بر تمایلات رفتاری آتی گردشگران (فیلیپس[۶۵] و همکاران،۲۷:۲۰۱۳). تبدیل شده است. علاوه بر این، تصویر از مقصد یک مفهوم با ارزش در طراحی استراتژی های جایگاهیابی مقاصد نیز هست (سون[۶۶]،۶:۲۰۰۵). مفهوم تصویر مقاصد گردشگری در رشته های مختلف علمی از جمله، مردمشناسی، جامعه شناسی، جغرافیا، نشانهشناسی و بازاریابی مورد مطالعه قرار گرفته است (زنگنه و شمساللهزاده، ۱۳۹۱). با این وجود، مفهوم تصویر، بیش از سایرین، توجه محققان گردشگری، شاغلان این صنعت و بازاریابهای مقاصد گردشگری را (کیو[۶۷] و همکاران،۱۳:۲۰۱۱). برای بیش از چهار دهه به خود جلب کرده است(راجش[۶۸]،۲۵:۲۰۱۳). ولی تاکنون تعریفی جامع و مورد قبول از تمامی محققان از آن وجود ندارد و همین عدم توافق منجر به ارائه سه تفسیر متفاوت از آن شده است، بطوریکه بعضی از محققان آن را به عنوان یک ادراک کلی میدانند مانند چن و فیو[۶۹] (۲۰۱۳) و یا فلیپس و همکاران (۲۰۱۳). بعضی مانند کیو و همکاران (۲۰۱۱) آن را متشکل از مولفههای متفاوت میدانند و اخیراً آن را به صورت ترکیبی از موارد یاد شده نیز دانسته اند(پرایا[۷۰]،۱۴:۲۰۱۲). همچنین تعدادی از رویکردهای روش شناختی برای اندازه گیری تصویر از مقصد توسعه یافته اند، اما هنوز توافقی بر سر بهترین رویکرد نیست. در ادبیات بازرایابی به طور عمدهای بر اندیشه های دو مکتب مخالف در این باره تمرکز شده است. مکتب اولی معتقد است که تصویر از مقصد می تواند به مشخصات و عناصر مختلفی تجزیه و تقسیم شود که در این صورت تصویر از مقصد یک مفهومی است که قابل اندازه گیری میباشد اما مکتب دومی معتقد است تصویر از مقصد یک مفهوم جامع و کامل است و قابلیت تجزیه و تقسیم به اجزاء و عناصر مختلف را دارا نیست (کوپر و هال[۷۱]،۲۰:۲۰۰۸). مطالعات بازاریابی نشان می دهند که توسعه تصویر از مقصد بر اساس عقلانیت و احساس گردشگران است (لوپس،۱۲:۲۰۱۱). و حاصل ترکیب سه عنصر عمده است. (توجه شود به شکل ۲-۱۰): ۱)عنصرشناختی[۷۲]؛ ۲) عاطفی[۷۳] و ۳) کرداری[۷۴] است(کوپر و هال،۲۰:۲۰۰۸). عنصر شناختی یا ادراکی به اعتقادات و دانش درباره مقصد ارجاع داده می شود (پرایا،۱۴:۲۰۱۲). عنصر عاطفی به احساسات و عواطف که بوسیله گردشگر از مقصد بدست آمده ارجاع داده می شود. این عنصر بسیار تحت تاثیر انگیزه های گردشگران قرار دارد (لوپس،۱۲:۲۰۱۱).، عنصر کرداری یک مولفه عملی است(کوپر و هال،۲۰:۲۰۰۸) و به رفتار هدف دار ارجاع داده می شود (پرایا،۱۴:۲۰۱۲) و هم چنین این عنصر از ترکیب دو مولفه شناختی و عاطفی است (کوپر و هال،۲۰:۲۰۰۸).
شکل۸-۲: عناصر تشکیل دهنده تصویر از مقصد ماخذ: زینلی،۱۳۹۳
هزینه های مصرف کننده (گردشگر)
هرگونه بازدید (یک ساعت تا یکسال) از یک مقصد دربرگیرنده هزینه برای گردشگران است. این هزینه شامل تمامی پولهایی میباشد که یک مسافر برای اقامت، غذا و نوشیدنی، حمل و نقل، خرید سوغاتی و غیره صرف مینماید (میدلتون و کلارک،۹:۲۰۰۱). محصول و قیمت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دراند و قیمت هم یک عنصر کلیدی در رقابت ما بین شرکتها (در این مطالعه مقاصد گردشگری) و هم چنین یک متغیر کلیدی در آمیزههای بازاریابی است (گولدرن و ریچی[۷۵]، ۱۷:۲۰۰۳). نکته دیگر درباره قیمت این است که قیمت با تغییر فصول، تغییر ارز، نوع تسهیلات، جاذبه و حمل و نقل تغییر می کند (میدلتون و کلارک،۸:۲۰۰۱).
این در حالی است که محققان داخلی عرصه گردشگری نظراتی درباره محصول مقاصد گردشگر دارند. بعنوان مثال؛ کدیور و سقایی (۱۳۸۵) معتقدند؛ گردشگری در چارچوب عرضه به عنوان محصول گردشگری دارای عناصر سه گانه (جاذبهها، سکونتگاه ها و تسهیلات) است. سقایی و دانا (۱۳۹۲) معتقدند: گردشگری در چارچوب عرضه به عنوان محصول گردشگری دارای عناصر پنجگانه (جاذبهها، دسترسی، تاسیسات و تسهیلات زیربنایی، خدمات مهماننوازی و عناصر سازمانی و نهادی) است (زینلی،۱۳۹۳:۳۰).
۹-۲-رضایت گردشگر
رضایت گردشگر پدیدهای رفتاری است که از طریق ابعاد احساسی و شناختی فعالیتهای گردشگری و ارزیابی عناصر و اشکال متعدد مقصد ایجاد می شود. رضایت کلی گردشگر از طریق ارزیابی او از ویژگیهای متفاوت مقصد، مبنی بر انتظارات، شکل میگیرد و یکی از مهمترین عوامل در مراجعه مجدد گردشگران از یک مقصد به رضایت آنها از اقامت قبلی در آنجا بر میگردد. پی بردن به احساس گردشگر درباره یک مکان، اشاره غیرمستقیم به ویژگیهای مقصد از دیدگاه گردشگر در سطوح مختلف دارد (آلگره[۷۶]،۵۴:۲۰۱۰).
تعدادی از رویکردهای روششناختی برای اندارهگیری سطوح رضایت توسعه یافتهاند، اما هنوز توافقی بر سر بهترین رویکرد نیست. در ادبیات بازاریابی به طور عمدهای بر اندیشه های دو مکتب مخالف در مورد رضایت مشتری تمرکز شده است. اولی، مکتب آمریکایی تحت رهبری پاراسورمان و همکاران[۷۷] و دومی، مکتب اروپای شمالی تحت رهبری گرونروس[۷۸]. مکتب آمریکایی، رضایت مشتری را بازتابی از شکافهای مثبت یا منفی بین انتظارات اولیه و ادراکاتشان از عملکرد یک محصول یا خدمت میداند. در حالی که در مکتب اروپایشمالی رضایت مشتری بعنوان ارزیابی بعد از مصرف تعریف شده است (بوتنارو و میلر[۷۹]،۲۲:۱۰۱۲) که از دو عامل انتظارات و عملکرد خدمات یا محصولات تجربه شده متاثر میگردد (علامه و نکتهدان، ۱۳۸۹).
رضایت گردشگر عامل کلیدی موفقیت در گردشگری شناخته شده است. بدیهی است اگر گردشگر راضی باشد، انگیزه بازدید یا ماندن بیشتر در مقصد و یا بازگشت دوباره و نیز پیشنهاد به دیگران را خواهد داشت. این مسئله هم در ارتباط با چگونگی عرضه گردشگری و هم در ارتباط با ویژگیهای ماهوی یک مقصد قرار دارد. البته رضایت از خدمات و رضایت از ویژگیهای مقصد عمدتاً در رفتار گردشگر تفکیکپذیر است (وانگ[۸۰]،۳۹۴:۲۰۰۹).
۱۰-۲- پیشینه موضوع تحقیق
گردشگری مذهبی و مسئله رضایتمندی از محصول گردشگری موضوعاتی است که امروزه طرفداران زیادی در اقصی نقاط دنیا به خود جلب و جذب نموده است. این موضوع پژوهشگران را برآن داشته تا با بکارگیری مدلهای مختلف نسبت به سنجش و تجزیه و تحلیل در زمینههایی نظیر مقاصد گردشگری، دسترسی مقصد، تصویر از مقصد و غیره اقدام نمایند. علاوه بر آن مطالعاتی بر روی روابط متقابل بین کیفیت از رضایت محصول و نیات رفتاری گردشگر تمرکز داشته باشند.
برخی از مطالعاتی که در کشورهای خارجی در این زمینه انجام شده اند عبارتند از:
پاو[۸۱]( ۲۰۰۴ ) سابقه ، توسعه و پیشرفت های گردشگری و ارتباط بین گردشگری و توسعه اقتصادی را در کشور مراکش بررسی کرد.در این زمینه از مدل سوات استفاده کرده و با بهره گرفتن از ماتریس سوات راهبردهای مشخص برای گردشگری در این کشور تدوین کرده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:27:00 ب.ظ ]
|