اگر در تحقیق سطح اطمینان ۹۵ درصد باشد؛ t=1/96 و اگر سطح اطمینان ۹۹درصد باشد t=2/58که t در این فرمول با سطح اطمینان ۹۶/۱ در نظر گرفته خواهد شد(دواس. ۷۸).

۳ـ۵ـ روش نمونه گیری

در این تحقیق ازروش نمونه گیری طبقه بندی متناسب باحجم استفاده می­ شود.
این نوع نمونه گیری وقتی به کار می رود که جامعه دارای ساخت همگند و متجانس نیست. یعنی در این روش درصد آزمودنی هایی که به صورت تصادفی از هر گروه انتخاب می شوند با درصدهای همان گروه در جامعه مورد نظر برابر است. بطور خلاصه در این روش محقق مطمئن است که نمونه انتخاب شده براساس ویژگی­ها و عواملی که اساس آن طبقه بندی بوده اند، نماینده واقعی جامعه مورد نظر است.

۳ـ۶ـ واحد تحلیل

باید گفت که این تحقیق درصدد بررسی میزان و زمینه های بی­رمقی اجتماعی در بین معلمان متوسطه شهر یاسوج است و متغیرها در سطح فرد(پاسخگویان)مورد سنجش و بررسی قرار گرفت؛ بنابراین،نتایج نیز در همان سطح توصیف و تحلیل خواهد شد،و سپس واحد مشاهده این تحقیق، در سطح”فرد”، و واحد تحلیل آن نیز، در سطح”فرد” است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳ـ۷ـ اعتبار پژوهش

در محاسبه میزان اعتبار آن نیز از روش اعتبار صوری استفاده شده است. برای تعیین اعتبار محتوای پس از تنظیم و طراحی گویه ­ها لازم برای اندازه ­گیری متغیرهای پژوهش، پژوهشگر پرسش­نامه را به اساتید راهنما و مشاور و چند تن از متخصصان و عده­ای از دانشجویان کارشناسی ارشد نشان داده، آنان نیز پس از بررسی و مطابقت سؤالات با متغیرهای اندازه ­گیری شده نظرات خود را اعلام کردند، محقق نیز پس از اعمال نمودن تغییرات لازم برای بالا بردن اعتبار صوری وسیله اندازه ­گیری، اقدام به تنظیم پرسش­نامه نهایی نمود.

۳ـ ۸ ـ پایایی پژوهش

پایایی به معنای آن است که آیا روش انتخاب شده، موضوع مورد نظر را به طور دقیق می­سنجد یا خیر؟
در واقع، ابزار اندازه ­گیری تا چه حد پایایی(قابلیت تکرار) دارد و اگر با همان واحد تحلیل بکار رود، نتایج یکسانی بدست می ­آید یا خیر؟(بیکر،۱۳۷۷: ۱۳۹).
به عبارت دیگر، پایایی به میزان ثبات و انسجام درونی اجزای یک مفهوم و اینکه در صورت تکرار یک ابزاراندازه­گیری در شرایط مشابه، نتایج حاصله به چه میزان مشابهند، نیز اطلاق می­ شود(کارنین ساندزلر[۱۲۶]،۱۹۷۹:۱۶ ).
به منظور تأمین پایایی و اعتماد شاخص­ های تعیین شده برای سنجش متغیرهای مورد پرسش­نامه مذکور در دو مرحله مورد پیش آزمون قرار گرفت. بدین معنی که پرسش­نامه مقدماتی ابتدا در مدارس مورد پیش آزمون قرار گرفت و تعداد۳۰ پرسشنامه تکمیل گردید سپس اطلاعات آن استخراج شده، سپس گویه ­های زائد حذف گردید. پس از تغییرات لازم مجدداً پرسش­نامه تکمیل و تصحیح شده و در مدارس مورد پیش آزمون قرار گرفت.
به واسطه حساست موضوع و پیشینه­ های اجتماعی موجود می­بایست از طرح سؤالات مستقیم وحساسیت برانگیز پرهیز می­شد و بنابراین محقق نمی­توانست سؤالات مربوط به موضوع مورد نظر پژوهش را مستقیماً مورد پژوهش قرار دهد. با در نظر داشتن این موارد پس از استخراج نتایج مربوط به مرحله دوم پیش آزمون، و پس از حذف گویه ­هایی که پایایی لازم رانداشتند. پرسشنامه نهایی تنظیم گردید.
در تحقیقات اجتماعی محقق به کمک یک سری از روش­ها حدود اعتماد(پایایی) ابزارهای اندازه ­گیری را مشخص می­ کند مهمترین این روش­ها عبارتنداز:۱ـ روش بازآزمایی؛ ۲ـ روش موازی یا آزمون همتا؛ ۳ـ روش دو نیمه کردن؛ ۴ـ روش ضریب ثبات؛ ۵ـ روش کودر و ریچاردسون؛۶ ـ روش آلفای کرونباخ.
به این خاطرکه روش آلفای کرونباخ از عمومیت بیشتری برخوردار است، در این تحقیق از این روش سودجسته­ایم.الفای کرونباخ به دست آمده از متغیرهای تحقیق به صورت زیر است که الفای همه متغیر های ترکیبی تحقیق بالای ۷۰/۰ بدست آمده است:

جدول : ۲ـ۳ـ جدول پایایی

نام متغیر

گویه ها

ضریب الفای کرونباخ

بی رمقی اجتماعی

۲۱

۸۷/۰

بیگانگی اجتماعی

۱۹

۷۷/۰

عدالت اجتماعی

۲۰

۸۸/۰

عدالت توزیعی

۵

۸۶/۰

عدالت رویه ای

۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...