ب – دومین روند آشکار، جهانی شدن است. امروزه محققان و روزنامه نگاران از عباراتی نظیر جهانی شدن تامین منابع مالی، جهانی شدن تولید و در نهایت و مهمتر از همه جهانی شدن فرهنگ استفاده می کنند.
ج – سومینن روند انقلاب اطلاعات است. امروزه در اطراف و اکناف دنیا رشد و انتشار سریع و پیچیده فناوری نوین اطلاعات قابل مشاهده است.
تضادهای سیاسی – نژادی ، جهانی شدن و انقلاب اطلاعات، ابر روندهایی هستند که درتعیین آتیه دنیا بسیار تاثیرگذارند. این موارد باعث باز تعریف مفاهیم بین المللی می شوند. در قالب جدید، دولتها و ملتها مجبور به اخذ تصمیمات روزانه به جای انجام برنامه ریزی های بلند مدت هستند و مفهوم راهبردهای برخط در این قالب شکل می گیرد.
بنابراین نقطه اشتراک این سه روند، توجه محققان، سیاست گذاران و در نهایت مردم را به خود جلب کرده است. موضوع مقاله نیز همین نقطه اشتراک است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عبدالرحمان احمد و راجاتیوا ( ٢٠٠۵ ) پژوهشی با نام “فرصتهای کسب و کار روستایی قابل حمایت بر مبنای فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای در حال توسعه” ، انجام دادند. در این پژوهش پیشنهاد شده است که با یاری گرفتن از زیر ساخت های موجود فن آوری اطلاعات وارتباطات می توان به یک توسعه مناسب در مناطق روستایی این کشورها رسید. جامعه آماری در این پژوهش هرمرکز روستایی به شکل یک کافی نت برای ارتباط با کاربران شخصی در نظر گرفته شده است. همچنین بیان شده است که شبکه محلی بی سیم شبکه های شهری و روستایی بدون هیچ محدودیتی به هم متصل می شوند که ارتباطات پهنای باند را در شبکه های روستایی فراهم می کند. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین مشکلات برای کاربران نداشتن مهارت، اطلاعات، سرمایه، درک، زیرساخت ضعیف و فقر مالی بیان شده است.
هونگ تان ( ٢٠٠۵ ) تحقیقی تحت عنوان “کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای کسب و کار در مناطق روستایی ویتنام” انجام دادند جامعه آماری تحقیق حاصل ارزیابی پروژه ای است که بیش از ٧٠ شرکت کننده شامل متخصصین فنآوری اطلاعات وارتباطات، پژوهشگران، سیاست گذاران، خدمات رسانان نرم افزاری و سخت افزاری و خانواده های روستایی در آن شرکت داشته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بکارگیری و توسعه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار روستائیان هنوز عقب مانده است. در این پژوهش فقط تعداد کمی از پرسشنامه های پژوهش که به وسیله پست الکترونیک برای روستاییان ارسال شده بود، پاسخ داده شده بودند و این نشان می دهد که بکارگیری این فنآوری در شغل روستائیان نقش چندانی ندارد و یا اصولاً علاق های به آن ندارند. همچنین این مطالعه نشان می دهد که روستاییانی که کامپیوتر داشتند، فاقد مهار تهای لازم برای بکارگیری آن بوده اند. کلاً روستائیان نشان داده اند که بیشتر تمایل به معاملات و مبادلات رو در رو دارند.
شیری(۲۰۰۶) تحقیقی تحت عنوان ستراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه اقتصادی پرداخته در این مقاله اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در توسعه اقتصادی از ابعاد مختلفی بحث و بررسی می‌شود . نتایج این تحقیق نشان می دهد که رابطه بین نوع استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورها را بررسی می کند و از میان انواع استراتژی های این فناوری به نقش استراتژی «استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات» تاکید زیادی دارد و نشان می دهد که اهمیت آن در توسعه اقتصادی بیشتر از استراتژی «صادرات تولیدات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات» است . درنهایت استراتژی استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان موتور رشد اقتصادی معرفی می کند. بنابراین، در کشورهای درحال توسعه و بخصوص ایران انتخاب استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی کشور نقش اساسی داشته و استدلال می شود که در این استراتژی اگر وزن بیشتر به استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شود ، کمک زیادی به توسعه اقتصادی کشور خواهد شد .
جدول شماره (۲-۱): تحقیقات مرتبط با بررسی عوامل موثر بر توسعه خدمات الکترونیک در میان کاربران روستایی زاهدان با بهره گرفتن از مدلهای ttf وutaut

سال
محقق/محققان
متغیرهای مورد مطالعه
یافته های پژوهش

۱۳۸۵

گل محمدی، معتمد و میردامادی

“فنآوری اطلاعات و ارتباطات و اشتغال زایی و بهره وری زنان

فنآوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه یک عنصر کلیدی نوآوری اجتماعی و اقتصادی شناخته می شود و بازار این فنآوری فرصت های شغلی خوبی را فراهم می کند، اما سهم زنان در این قسمت هنوز پایین تر از متوسط است.

۱۳۸۶

نوری و همکاران

شرایط اجتماعی،اقتصادی کالبدی و طبیعی

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است که شرایط کالبدی،اجتماعی، اقتصادی و طبیعی به ترتیب مهم ترین عوامل مؤثر در این زمینه به شمار می روند.

۱۳۸۶

سعادت نیا

تحقیقی تحت عنوان فناوری اطلاعات و عوامل فرهنگی

بحث فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی صرفاً یک بحث تکنیکی و فنی نیست، بلکه متاثر از مکانیزمهای مختلف سازمانی است. برنامه ریزی استراتژیک IS/IT که از مهمترین مباحث در زمینه فناوری اطلاعات است نیز از این قاعده مستثنی نیست

۱۳۸۸

افتخاری و همکاران

وضعیت موجود روستاییان وتمایل و مهارت ساختارهای انسانی لازم برای بهره برداری بهینه از فنّاوری اطلاعات، احساس نیاز، آگاهی و باورهای فرهنگی روستاییان

بین وضعیت موجود روستاییان نمونه استان خراسان رضوی از نظرمتغیرهای تمایل و مهارت تا سطح استاندارد مورد نظر کارشناسان برای بهره برداری بهینه از فنّاوری اطلاعات فاصله
معناداری وجود دارد. بدین معنا که شرایط روستاییان از نظر این دو متغیر برای بهره برداری مطلوب از فنّاوری اطلاعات در،سطح مناسبی نیست. اما بین متغیرهای احساس نیاز، آگاهی و باورهای فرهنگی روستاییان با سطح استاندارد مورد نظر،کارشناسان فاصله معناداری وجود ندارد

۱۳۹۱

فروشانی

فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین

نتایج تحقیق نشان می دهد که روندهای گوناگونی در دنیا وجود دارند که موقعیت کشورها را در سیستم بین المللی در انتهای دهه اخیر مشخص می سازند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...