تعیین راه حل های بدیل
ارزیابی و انتخاب یک راه حل
اجرای
راه حل انتخابی
حل مساله
شکل ۲-۷- فرایند تصمیم گیری
مدل های تصمیم گیری چندمعیاره [۲۴](MCDM) به دو دسته کلی تقسیم می شوند: (اصغرپور۱۳۷۷)
الف) مدل تصمیم گیری چند هدفه (MODM)[25] .
ب) مدل های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)[26] .
۲-۳-۲- تصمیم گیری چند شاخصه :
در این مسایل تعدادی گزینه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و در مورد آن ها، یک نوع اولویت بندی انجام می شود. گاهی به جای گزینه، از مترادف های آن مانند استراتژی، راهکار و… استفاده می شود. علاوه بر گزینه ها، همان‌طور که از نام تصمیم گیری چند شاخصه بر می آید، چندین شاخص وجود دارد که تصمیم گیرنده، باید آنها را به دقت، در مسایل خود مشخص کند. این شاخص ها در ارتباط با هر یک از گزینه ها، مورد بررسی قرار می گیرند. برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که قصد خرید اتومبیل دارد. راهکار یا گزینه های مختلف وی، نوع اتومبیل می باشد، مثل سمند، پژو و…؛ اما شاخص ها، معیارهایی برای ارزیابی و انتخاب گزینه ها هستند. برای مثال او اتومبیل سمند را از لحاظ قیمت، میزان مصرف سوخت، میزان ضمانت، وجهه اجتماعی و … ارزیابی می کند. بنابراین قیمت، میزان مصرف سوخت، میزان ضمانت و وجهه اجتماعی شاخص های این فرد را تشکیل می دهد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

همان‌طور که گفتیم، تصمیم گیری چند شاخصه، با ماتریس تصمیم گیری سر و کار دارد. به طور معمول این نوع تصمیم گیری توسط جدول ۲-۸- فرموله می شود.
جدول۲- ۸. ماتریس تصمیم گیری چند شاخصه

…Cn

…Cj…

C2…

C1

شاخص ها
گزینه ها

a1n
a2n
ain
amn

a1j
a2j
aij
amj

a12
a22
ai2
am2

a11
a21
ai1
am1

A1
A2
Ai
Am

می توان گفت Ai نشان دهنده گزینه i ام ، Cj نشان دهنده شاخص j ام و aij نشان دهنده ارزش گزینه i ام ، از نظر شاخص j ام می باشد .
تبدیل شاخص های کیفی به کمی
به طور کلی راهکارهای انتخابی را می توان توسط دو نوع شاخص توصیف کرد:
۱- شاخص های کمی (قیمت، درآمد، مسافت و… )
۲- شاخص های کیفی (وجهه اجتماعی، سختی، امنیت، زیبایی و…)
می توان با بهره گرفتن از روش های مختلفی، شاخص های کیفی را به شاخص های کمی تبدیل کرد، ولی بهترین روش، روشهایی هستند که از مقیاس های فاصله ای و رتبه ای یا مقیاس دو قطبی استفاده می نمایند. یک روش عمومی در اندازه گیری یک شاخص کیفی با مقیاس فاصله ای، استفاده از مقیاس دو قطبی فاصله ای است که به قرار زیر می باشد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...