نرخ

برونزا

نفر

Net Growth Potential Population

خالص رشد جمعیت بالقوه

۴-۴-۴- نمودار علت – معلولی
پس از تعیین مرز سیستم در این بخش به معرفی متغیرهای کلیدی الگو و روابط علی – معلولی مدل پرداخته شده است. برای درک بهتر و شفافیت بیشتر این روابط، حلقه­ها و روابطی که ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند و هدف خاص و مشترکی را نیز دنبال می کنند در یک نمودار ارائه شده است. لازم به ذکر است که طراحی نمودارهای علت و معلولی بر اساس ساختار زنجیره تامین مورد مطالعه در شکل ۴-۸ انجام شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۴-۴-۱- روابط علت و معلولی مدل در بخش تلفن همراه
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن همراه طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب دو حلقه تقویت­کننده[۲۲۸] و یک حلقه‌ متوازن‌کننده[۲۲۹] در شکل ۴-۹ نشان داده شده است.
۱- حلقه تقویت­کننده R1 نشان می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش کیفیت شبکه تلفن همراه و افزایش رضایت مشتریان می­ شود. افزایش رضایت مشتری باعث افزایش درآمد به ازای هر مشتری و در نهایت افزایش درآمد کل تلفن همراه خواهد شد. افزایش درآمد باعث افزایش حاشیه سود و به در نهایت افزایش سرمایه شرکت در این بخش و مجددا افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات خواهد شد.
۲-حلقه تقویت­کنندهR2 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن همراه و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن همراه و افزایش حاشیه سود می­ شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
۳-حلقه متوازن­کننده B1 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات تلفن همراه و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن همراه خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن همراه و به دنبال آن افزایش هزینه­ها در این بخش و کاهش حاشیه سود می­ شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.

شکل ۴-۹- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش تلفن همراه
۴-۴-۴-۲- روابط علت و معلولی مدل در بخش خدمات دیتا
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش دیتا طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب یک حلقه تقویت­کننده و دو حلقه‌ متوازن‌کننده در شکل ۴-۱۰ نشان داده شده است.
۱-حلقه متوازن­کننده B2 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان دیتا و به دنبال آن افزایش هزینه­ها در این بخش و کاهش حاشیه سود می­ شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.
۲-حلقه متوازن­کننده B3 نشان می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه­ خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات دیتا خواهد شد.
۳-حلقه تقویت­کنندهR3 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات دیتا و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری دیتا خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان دیتا و به دنبال آن افزایش درآمد دیتا و افزایش حاشیه سود در این بخش می­ شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات در این بخش زنجیره خواهد شد.

شکل ۴-۱۰- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش دیتا
۴-۴-۴-۳- روابط علت و معلولی مدل در بخش تلفن ثابت
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن ثابت طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب دو حلقه تقویت­کننده و چهار حلقه‌ متوازن‌کننده در شکل ۴-۱۱ نشان داده شده است.
۱-حلقه متوازن­کننده B4 نشان می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه­ خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت خواهد شد.
۲-حلقه متوازن­کننده B5 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش هزینه­ها در این بخش و کاهش حاشیه سود می­ شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ در این بخش زنجیره خواهد شد.
۳-حلقه متوازن­کننده B6 نشان می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه در این بخش باعث افزایش تعداد مشتریان و کاهش کیفیت شبکه به علت ترافیک خواهد شد. کیفیت شبکه با رضایت مشتریان رابطه مستقیم دارد. افزایش در آن باعث افزایش رضایت مشتری، افزایش درآمد هر مشتری، افزایش درآمد کل، افزایش حاشیه سود و در نهایت افزایش سرمایه­ خواهد شد. افزایش سرمایه مجددا باعث افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت خواهد شد.
۴-حلقه متوازن­کننده B7 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب این تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش هزینه­ها در این بخش و کاهش حاشیه سود می­ شود. کاهش حاشیه سود باعث اثر منفی در افزایش سرمایه و سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل در این بخش زنجیره خواهد شد.
۵-حلقه تقویت­کنندهR4 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات سوئیچ و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن ثابت و افزایش حاشیه سود در این بخش می­ شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات سوئیچ در این بخش زنجیره خواهد شد.
۶-حلقه تقویت­کنندهR5 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش خرید تجهیزات کابل و نصب تجهیزات در این بخش باعث افزایش ظرفیت شبکه واگذاری تلفن ثابت خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه باعث افزایش مشتریان تلفن ثابت و به دنبال آن افزایش درآمد تلفن ثابت و افزایش حاشیه سود در این بخش می­ شود. افزایش حاشیه سود باعث افزایش سرمایه و مجددا افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات کابل در این بخش زنجیره خواهد شد.

شکل ۴-۱۱- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش تلفن ثابت
۴-۴-۴-۴- روابط علت و معلولی مدل در بخش هلدینگ
نمودار این بخش جهت تعیین روابط علت و معلولی متغیرهای کلیدی زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش شبکه انتقال در سطح هلدینگ طراحی شده است. روابط متغیرهای اصلی مدل در این بخش در قالب یک حلقه تقویت­کننده در شکل ۴-۱۲ نشان داده شده است.
حلقه تقویت کنندهR6 نشان­ می­دهد که افزایش سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات شبکه انتقال مکالمات و دیتا و به دنبال آن افزایش خرید این تجهیزات و نصب آن باعث افزایش ظرفیت شبکه انتقال خواهد شد. افزایش ظرفیت شبکه انتقال باعث افزایش رضایت مشتریان شرکت در هر سه خدمت و به دنبال آن افزایش درآمد هر مشتری و افزایش حاشیه سود شرکت در خدمات مختلف می­ شود. افزایش حاشیه سود خدمات شرکت باعث افزایش سرمایه شرکت­های زیرمجموعه هلدینگ و در نهایت افزایش سرمایه کل هلدینگ خواهد شد. افزایش سرمایه کل مجددا باعث افزایش سرمایه ­گذاری در خرید و نصب تجهیزات انتقال خواهد شد.

شکل ۴-۱۲- نمودار علت و معلولی سیستم در بخش هلدینگ
بنابراین در این بخش از تحقیق، به مفهوم­سازی سیستم و تعیین مدل مناسب پژوهش با در نظر گرفتن معیارهای ارزیابی مختلف پرداخته شد و به دنبال آن هدف مدل، مرزهای مدل و متغیرهای مدل تعیین شد.
۴-۵- صورت­بندی مدل پویایی­شناسی سیستم
پس از مفهوم­سازی سیستم و در واقع تعیین مرزهای مدل و چارچوب کلی آن و تعیین روابط بین متغیرهای کلیدی در قالب حلقه­های علت و معلولی باید صورت­بندی مدل با بهره گرفتن از نمودارهای انباشت و جریان انجام شود و روابط ریاضی بین متغیرها نیز تعیین شود. در واقع نمودارهای علت و معلولی، درک تصویری از ساختار سیستم ارائه می­ کنند ولی این نمودارها برای بررسی رفتار سیستم در طول زمان کافی نیستند و برای درک بهتر رفتار سیستم لازم است روابط بین متغیرهای سیستم تدوین شده و مقدار متغیرها در طول زمان شبیه­سازی شود. جهت انجام این کار لازم است که نمودارهای جریان- انباشت[۲۳۰] طراحی شوند. با توجه به حجم زیاد متغیرهای مدل­، نمودار جریان-انباشت در قالب سه نمودار فرعی مربوط به خدمات شرکت نشان داده شده است. لازم به توضیح است که متغیرهای مشترک در نمودارهای فرعی به شکل سایه نشان داده­ شده است.
۴-۵-۱-نمودار جریان و انباشت زنجیره تامین خدمات تلفن همراه
شکل ۴-۱۳ نمودار جریان و انباشت مربوط به زنجیره تامین خدمات تلفن همراه را نشان می­دهد. این نمودار بر اساس نمودار علت و معلولی شماره ۴-۹ مربوط به زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن همراه طراحی شده است. مطابق شکل تجهیزات اولیه راه ­اندازی سایت­های تلفن همراه از تامین­کنندگان اولیه با نرخ و قیمت معین خریداری شده و نصب و راه ­اندازی می­شوند. نصب سایت­های جدید و به دنبال آن افزایش پوشش­پذیری تلفن همراه باعث ایجاد ظرفیت بالقوه جهت جذب مشتریان خواهد شد. در مرحله توزیع زنجیره، خدمات به مشتریان واگذار می­ شود. عایدی این خدمت که در واقع حاشیه سود می­باشد، به سرمایه شرکت افزوده می­ شود و می ­تواند مجددا وارد زنجیره شود. البته در این مدل متغیر­های دیگری مانند تعداد مشتریان رقبا و جمعیت نیز جهت محاسبه سهم بازار و فاکتور رقابت در بازار تلفن همراه در نظر گرفته شده است.

شکل ۴-۱۳- نمودار جریان و انباشت زنجیره تامین خدمات تلفن همراه
۴-۵-۲-نمودار جریان و انباشت زنجیره تامین خدمات دیتا
شکل ۴-۱۴ نمودار جریان و انباشت مربوط به زنجیره تامین خدمات دیتا را نشان می­دهد. این نمودار بر اساس نمودار علت و معلولی شماره ۴-۱۰ مربوط به زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش دیتا طراحی شده است. فرایند با تهیه تجهیزات دیتا شروع می­ شود. در مرحله دوم نصب و راه ­اندازی ظرفیت واگذاری این خدمت و در نهایت توزیع این خدمت به متقاضیان و برگشت حاشیه سود به سرمایه می­باشد.
۴-۵-۳-نمودار جریان و انباشت زنجیره تامین خدمات تلفن ثابت
شکل ۴-۱۵ نمودار جریان و انباشت مربوط به زنجیره تامین خدمات تلفن ثابت را نشان می­دهد. این نمودار بر اساس نمودار علت و معلولی شماره ۴-۱۱ مربوط به زنجیره تامین مورد مطالعه در بخش تلفن ثابت طراحی شده است. زنجیره تامین شرکت در این بخش با خرید تجهیزات مربوط به سوئیچ و کابل تلفن ثابت آغاز می­ شود. با نصب و راه ­اندازی این تجهیزات ظرفیت منصوبه تلفن ثابت افزایش یافته و خدمات تلفن ثابت آماده واگذاری به مشتریان می­باشد. در مرحله توزیع، خدمت به مشتریان واگذار شده و عایدی آن در نهایت به سرمایه باز می­گردد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...