جهت تعیین مناطق پراکنش گونه­ های گیاهی منتخب در استان کرمانشاه، با بهره گرفتن از نقشه پوشش گیاهی استان کرمانشاه [۳۷]، مناطق پراکنش گونه­ های Festuca ovina، Quercus persica،Bromos tomentellus،Hordeom bulbosa به صورت جداگانه مشخص و از نقشه کل گونه­ های گیاهی جدا گردید. سپس این نقشه­ها با نقشه شبکه بندی شده مطابقت داده شد و نقاطی که در در محدوده گونه­ های مورد نظر قرار گرفته شده بودند جدا شدند و برای جک کردن نقشه بازدید صحرای صورت گرفت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تعیین تاثیر عوامل اقلیمی بر گسترش گونه­ های گیاهی غالب استان

برای تعیین تاثیر عوامل اقلیمی بر گسترش گونه­ های گیاهی Festuca ovina، Quercus persica، Bromos tomentellus،Hordeom bulbosa امتیازات عاملی مهمترین عامل­ها همچنین مقادیر پارامترهای اولیه و مهم که در محدوده این گونه­ ها قرار داشت استخراج گردید و میانگین حسابی آنها مورد بررسی قرار گرفت. امتیاز عاملی هر عامل برآیند تعداد زیادی متغیر اقلیمی می­باشد که در آن عامل قرار گرفته­اند بنابراین امتیاز عاملی می ­تواند مناسب­ترین و مهمترین ویژگی­های اقلیمی هر تیپ گیاهی و پهنه اقلیمی را به خوبی نشان دهد.

فصل چهارم

نتایج و بحث

داه­های هواشناسی

انتخاب پایه زمانی مشترک و بازسازی نواقص آماری

مطالعات اقلیمی نیازمند یک دوره آماری طولانی مدت می­باشد از همین رو بازسازی نواقص آماری ایستگاه­های منطقه که بخاطر همزمان نبودن تاریخ احداث ایستگاه­های هواشناسی، تغییر و جابجای ایستگاه، جنگ و تخریب ایستگاه­ها در داده ­ها ایجاد شده ­اند، امری اجتناب ناپذیر است. روش های ایستگاه­های معرف، نسبت نرمال و همبستگی بین ایستگاه­ها از مهمترین روشها برای بازسازی نواقص آماری یک ایستگاه است. روش های ایستگاه معرف و نسبت نرمال به بیش از یک ایستگاه برای باز سازی نواقص آماری نیاز دارند. همچنین نزدیک بودن مکان ایستگاه و شرایط ایستگاه با ایستگاه ناقص از شرایط استفاده از این روشها می­باشد [۴۵]. با توجه به اینکه تعداد ایستگاه­های که دارای دوره آماری طولانی مدت در منطقه باشند اندک بوده از روش همبستگی بین ایستگاه­ها برای بازسازی نواقص آماری استفاده شد. غلامی و همکاران (۱۳۸۰)، مردای و همکاران (۱۳۸۶) و ساداتی نژاد و همکاران (۱۳۸۹) نیز در تحقیقات خود از روش همبستگی بین ایستگاه­ها برای بازسازی نواقص آماری استفاده نموده ­اند. برای بازسازی نواقص آماری در منطقه مورد مطالعه شش ایستگاه کرمانشاه، روانسر، سرارود کرمانشاه، کنگاور، سرپل ذهاب و اسلام آباد به عنوان ایستگاه­های شاهد اولیه انتخاب شدند و آمار ایستگاه­های ناقص با توجه به آمار این ایستگاه­ها بازسازی گردید. ضریب همبستگی بین ایستگاه­های ناقص و ایستگاه­های شاهد برای بازسازی بالای ۸۵/۰ است (جدول ۴-۱) که نشان دهنده مناسب بودن رابطه و ایستگاه شاهد برای بازسازی است. بعد از بازسازی نواقص آماری به جهت بررسی صحت داده ­های بازسازی شده، میانگین، انحراف معیار و ضریب تغیرات آنها محاسبه شد و با مقادیر میانگین، انحراف معیار و ضریب تغیرات قبل از بازسازی مقایسه گردید که نتایج آن در جدول (۴-۱) ارائه شده است. نتایج نشان می­دهد که اختلاف زیادی بین مقادیر بدست آمده قبل و بعد از بازسازی وجود ندارد و مقدار تفاوت موجود به این خاطر است که مقدار همبستگی بین دو ایستگاه بصورت صددرصد نیست. با توجه به نتایج بدست آمده می­توان نتیجه گرفت که بازسازی نواقص آماری با دقت بالای انجام گرفته است.
جدول (۴-۱): روابط مورد استفاده در بازسازی نواقص آماری

متوسط اختلاف ضریب تغیرات

متوسط اختلاف انحراف معیار

متوسط اختلاف میانگین

R

رابطه رگرسیونی

ایستگاه شاهد

نام
ایستگاه

-۰.۰۲

۱.۶۵

۱.۴۳

۰.۹۱

Y=1.178*X+4.91

سرپل(بارش)

قصر شیرین

۱

-۰.۰۱

-۰.۵۷

-۲.۰۸

۰.۹۲

Y=0.8371*X+0.15

سرپل(دما)

قصر شیرین

۲

-۰.۰۱

-۰.۰۱

۰.۴۳

۰.۹۵

Y=0.6988*X+10.6

سرپل(دما)

گیلان­غرب

۳

-۲.۱۶

-۰.۶۳

-۰.۶۵

۰.۸۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...