جدول ۴-۲۰- پایگاه های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی…………………………………………………۸۳
جدول ۴-۲۱- میزان رضایتمندی از امکانات پژوهشی دانشگاه………………………………………………… ۸۴

جدول ۴-۲۲- میزان رضایتمندی کتب و مجلات چاپی کتابخانه…………………………………………………۸۵

جدول ۴-۲۳- نقاط ضعف منابع کتابخانه………………………………………………………………………………..۸۶

جدول ۴-۲۴- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت اول…………………………………………………………….۸۷

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۲۵- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت دوم…………………………………………………………….۸۸

جدول ۴-۲۶- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت سوم……………………………………………………………۸۹

جدول ۴-۲۷- فراوانی انتخاب سایتها برای اولویت چهارم…………………………………………………………۹۰

جدول ۴-۲۸- پایگاه های اطلاعاتی متناسب با نیاز اعضای هیات علمی………………………………………۹۱

جدول ۴-۲۹- مناسب بودن خدمات وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان………۹۲

جدول ۴- ۳۰- نقاط ضعف وب سایت کتابخانه مرکزی……………………………………………………………۹۳

فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار۲-۱ روش های گردش مجلات امانی…………………………………………………………………………….۱۸
نمودار ۴-۱ برررسی سن اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان…………………………………۶۵
نمودار۴-۲- تو صیف مدرک تحصیلی جامعه نمونه………………………………………………………………….۶۶

نمودار ۴-۳- توصیف مرتبه علمی جامعه نمونه………………………………………………………………………..۶۷

نمودار ۴-۴- توصیف کشور محل تحصیل جامعه نمونه………………………………………………………….۶۸

نمودار ۴-۵- توصیف سابقه تدریس در دانشگاه جامعه نمونه…………………………………………………….۶۹
نمودار ۴-۶- توصیف میزان تسلط به زبان انگلیسی جامعه نمونه………………………………………………..۷۰

نمودار ۴-۷- تسلط به سایر زبانها…………………………………………………………………………………………..۷۱

نمودار ۴-۸- آشنایی با خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات…………………………………………………………..۷۲

نمودار ۴-۹- میزان دسترسی به اینترنت…………………………………………………………………………………..۷۳

نمودار ۴-۱۰- استفاده از اینترنت برای بازیابی اطلاعات……………………………………………………………۷۴

نمودار ۴-۱۱- توصیف طریقه دسترسی به اینترنت جامعه نمونه…………………………………………………۷۵
نمودار ۴-۱۲- میزان استفاده از اینترنت در طول هفته………………………………………………………………..۷۶

نمودار ۴- ۱۳- دسترسی به پست الکترونیکی………………………………………………………………………….۷۷

نمودار ۴-۱۴- داشتن وب سایت شخصی……………………………………………………………………………….۷۸

نمودار ۴-۱۵- میزان آشنایی با پست الکترونیکی………………………………………………………………………۷۹

نمودار ۴-۱۶- روش مورد استفاده برای بازیابی اطلاعات………………………………………………………….۸۰
نمودار ۴-۱۷- روش مورد نظر پاسخگویان برای دریافت اطلاعات از طریق اشاعه گزینشی اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………..۸۱
نمودار۴-۱۸- میزان رضایتمندی ازامکانات پژوهشی دانشگاه……………………………………………………..۸۴
نمودار ۴-۱۹- میزان رضایتمندی از منابع چاپی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……….۸۵

نمودار ۴-۲۰- نقاط ضعف منابع کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……………………………۸۶

نمودار۴-۲۱- پایگاه های اطلاعاتی متناسب با نیاز اعضای هیات علمی……………………………………….۹۲

نمودار ۴-۲۲- مناسب بودن وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان…………………۹۳

نمودار ۴-۲۳- نقاط ضعف وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی همدان……………………۹۴

فهرست شکل ها
عنوان شماره صفحه
شکل۱-۱-طرح یک نظام اشاعه گزینشی اطلاعات……………………………………………………………………۳۱
شکل۲-۱-پردازش اشاعه گزینشی اطلاعات…………………………………………………………………………….۴۳
فصل اول
کلیات تحقیق

مقدمه
اشاعه اطلاعات را از ارزنده‌ترین و مهم‌ترین خدمات هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی دانسته‌اند. در واقع، مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی اشاعه اطلاعات است. دلیل اهمیت و ضرورت ارائه و اشاعه اطلاعات را می‌توان افزایش روزافزون اطلاعات، لزوم روزآمد نگاه داشتن دانش متخصصان حوزه‌های مختلف علمی، توجه به صرفه‌جویی در وقت و هزینه استفاده‌ کنندگان و تلاش به‌ منظور افزایش تقاضا و بازاریابی برای خدمات اطلاع‌رسانی و کسب منابع مالی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانست. این نوع اشاعه شامل جستجو و ارسال اطلاعات مورد نیاز هر فرد بطور انفرادی، منظم، و مستمر است. در ابتدا، این خدمات به‌صورت دستی ارائه می‌شد و مراحل آن عبارت بود از اینکه کتابداران با بهره گرفتن از فرم‌ها و پرسشنامه‌های ویژه‌ای نیازهای اطلاعاتی هر یک از استفاده‌ کنندگان را با پرسش از آنها مشخص می‌کردند و سپس کلیه منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه جستجو می‌گردید و اطلاعات کتابشناختی و چکیده منابعی که با نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان منطبق بود به‌صورت انفرادی برای هر یک از آنان فرستاده می‌شد. در مرحله سوم، استفاده‌کننده اطلاعات کتابشناختی و چکیده‌های ارسالی را مطالعه و اصل یا تصویر منابع منطبق با نیازهای خود را از کتابخانه درخواست می‌کرد. پس از آنکه منابع مربوط به گذشته جستجو می‌شد، کتابدار فقط منابع اطلاعاتی جدید را بررسی می‌کرد و اطلاعات کتابشناختی و چکیده منابع مرتبط با نیازهای اطلاعاتی استفاده‌ کنندگان را به ‌همان روال قبل ارسال می‌کرد. خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات به ‌شدت وابسته به دریافت منابع اطلاعاتی جدید است و با دریافت این منابع است که اشاعه گزینشی اطلاعات می‌تواند استفاده‌ کنندگان را روزآمد نگه دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...