۰٫۰۰۴-

۰٫۱۱

رد

متغیر وابسته: بازده
همانطور که جدول ۴-۲۲ نشان می­دهد، مقدار آماره F برابر ۳۶٫۴۸ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض غیر صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرها پذیرفته می­ شود . مقدار آماره دوربین واتسن ۲٫۰۳۳است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال رد می­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل ۳۲ درصد است یعنی ۳۲ درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (بهره وری (Productivity)( برابر ۰٫۰۰۴-است و در سطح خطای مربوطه معنی­دار نیست، بنابراین فرضیه پنجم در سطح اطمینان مربوطه رد می­ شود. از طرفی ازآنجایی که متغییر بهره وری در این تحقیق به عنوان متغیر میانجی مطرح بود، می توان بیان کرد که متغییر میانجی( به عنوان یک متغیر مستقل دوم)، نقش چندانی در روابط مدل مطرح شده در این تحقیق ندارد. بدلیل عدم شناسایی رابطه میان بهره وری نیروی انسانی و بازده سهام لذا گام سوم و شرط اول در متدلوژی بارن و کنی محقق نشده است و بنابراین نقش میانجی متغیر بهره وری نیروی انسانی مورد تایید قرار نمی گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۷- خلاصه فصل
این فصل با بهره­ گیری از تکنیک داده ­های ترکیبی که با روش تحقیق و نوع داده ­های پژوهش سازگاری دارد، به تجزیه و تحلیل داده ­های گردآوری شده، بررسی ویژگی­های جامعه مورد مطالعه و برآورد پارامتر­های مدل­ها و آزمون فرضیات پرداخته شد.
به طور کلی این فصل به دو بخش تقسیم می­ شود. در قسمت اول که به آمار توصیفی اختصاص دارد، به تحلیل توصیفی تک­متغیره و ارائه نتایج توصیفی متغیرهای زمینه­ای و برخی از شاخص ­ها، هم­چون دسته بندی شرکت­های حاضر در جامعه بر اساس صنعت و توصیف بازده و بهره وری شرکت­های و همچنین ارزش منابع انسانی و سرانه ارزش منابع انسانی مورد بررسی، پرداخته شد. در بخش دوم، آمار استنباطی، که به تجزیه و تحلیل داده ­ها اختصاص دارد، به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته شد. در این قسمت برای پی بردن به رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته، از تکنیک داده ­های ترکیبی و روش­های مدل اثرات ثابت، مدل اثرات تصادفی، مدل رگرسیون به ظاهر نامرتبط و مدل داده ­های یکپارچه شده استفاده شد. بدین ترتیب که برای آزمون هر مدل یا فرضیه ابتدا آزمون چاو و در صورت لزوم آزمون هاسمن انجام شد. نتایج این دو آزمون مدل قابل کاربرد برای بررسی هر یک از فرضیات را مشخص می­ کند.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
گام های نهایی تحقیق، اصلی ترین و بنیادی ترین مراحل انجام آن می باشد. تجزیه و تحلیل دقیق و نتیجه گیری درست از داده ها و اطلاعات جمع آوری شده، بدین دلیل که مبنایی برای برنامه ریزی های آتی در سازمان ها، مراکز دانشگاهی و جامعه مورد تحقیق فراهم می کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. در واقع نتیجه های به دست آمده، برنامه ریزی جامعی انجام داده و به نتیجه های قابل پیش بینی دست می یابند.
در بیشتر تحقیقات اطلاعات و مقادیر به عنوان شواهد گردآوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از آزمون فرضیه ها به سوال و مساله تحقیق پاسخ می دهد. بنابراین داده ها به خودی خود دانشی را انتقال نمی دهند، بلکه با تحلیل و تفسیر داده ها امکان رسیدن به دانش میسر می گردد. منظور از تفسیر نتایج، در واقع تبیینی است که از درون داده ها بیرون کشیده می شود و موجب درک صحیح از موضوع مورد بررسی می شود.
در این فصل با توجه به ارائه کلیات تحقیق، ادبیات نظری، متدولوژی و نتایج به دست آمده از جمع آوری و تجزیه و تحلیل آماری داده های تحقیق در فصول گذشته، در ابتدا به مرور نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل هایی که در فصل چهارم انجام شده، می پردازیم و سپس به نتیجه گیری کلی از این تحقیق و در نهایت پیشنهادات برای پژوهش های آتی مطرح می گردد.
۵-۲- مرور موضوع تحقیق
همانطور که ذکر شد، یکی از اهداف سیستم های اطلاعاتی حسابداری کمک به استفاده کنندگان در پیش بینی و ارزیابی عملکرد مالی و عملیاتی شرکت ها است.معیارهای زیادی برای ارزیابی عملکرد شرکت ها وجود دارد.استفاده از این معیارها توسط سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع تا حدود زیادی به سهولت و کمّی بودن و قابلیت محاسبه این شاخص ها یا استفاده از اطلاعات موجود در صورت های مالی بستگی دارد. سودآوری و شاخص های مربوط به آن از دیرباز توسط سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان برای ارزیابی عملکرد سازمان و بررسی وضعیت گذشته و پیش بینی روندهای آینده مورد استفاده قرار می گرفته است(لشگری و همکاران،۱۳۸۸). سرمایه گذاران با بهره گرفتن از معیارهای ارزیابی عملکرد به پیش بینی جریان های نقد ورودی آتی و به تبع آن پیش بینی بازده سرمایه گذاری می پردازند. شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بازده سهام همواره موضوع پژوهش های فراوانی در ادبیات مدیریت مالی و حسابداری بوده است. اما عمده پژوهش های انجام شده در جهت شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بازده سهام، داده های بازار و داده های مالی را مورد آزمون قرار داده اند(ثقفی و سلیمی ،۱۳۸۴). این در حالی است که امروزه آنچه که سازمان ها را از یکدیگر متمایز می سازد، گذشته از سرمایه، فناوری و مواد اولیه در اختیار آن ها، نیروی انسانی متخصص و کارآمد است که در واقع می توان آن را مهم ترین عامل موثر در موفقیت یا شکست سازمان ها دانست(طبرسا و پاکدل،۱۳۸۵).
نداشتن اطلاعات درباره ارزش اقتصادی دارایی های انسانی سازمان و یا میزان مخارج انجام شده برای آموزش و تعلیم افراد متخصص و میزان هزینه فرصت از دست رفته موارد بالا از نقاط ضعف سیستم های حسابداری فعلی به شمار می رود. هر چند جایگاه ارزش منابع انسانی شرکت ها در صورت ها و گزارش های مالی شرکت ها نخستین چالش در این حوزه است اما آنچه مهم تر است، رویکرد های بهره گیری از داده های مربوط به ارزش منابع انسانی شرکت ها در ارزیابی عملکرد و وضعیت مالی شرکت ها به نتیجه نهایی این اطلاعات است. حسابداری منابع انسانی مدعی است که کاربرد های مفید و موثری برای استفاده کنندگان گزارش ها و صورت های مالی، در راستای ارائه اطلاعات مناسب و قابل اتکا پیرامون ارزش منابع انسانی شرکت ها داشته است (سنگلاجی ،۱۹۷۵).
از نگاه دیگر، همراه با تغییر و تحولاتی که در حوزه کسب و کار رخ داده است، الگوی عرضه، جذب و توسعه نیروی انسانی نیز به لحاظ کمّی و کیفی شروع به تغییر نموده است.تحولاتی نظیر بلوغ و توسعه یافتگی کارکنان و ظهور نیروهای دانشی در تمام عرصه ها، دانش محور شدن فرایند های سازمانی و ضرورت توسعه دانایی در تمام سطوح سازمان ها، نرخ رشد بالای فناوری نوین، افزایش ضریب اهمیت سرمایه اجتماعی و سرمایه های انسانی در فرایند رشد و توسعه کشورها، استراتژی نوین مدیریت را به توسعه شایسته سالاری معطوف ساخته است. در واقع حرکت سازمان ها در جهت استقرار نظام شایسته سالاری از آنجا آغاز می شود که توسعه کشورها و سازمان ها با خلاقیت و نوآوری توسعه منابع انسانی مرتبط است و سازمان های موفق، سازمان هایی هستند که بتوانند بهترین افراد را با بهترین قابلیت ها و شایستگی ها جذب نمایند، پرورش دهند و از خدمات آن ها در بهترین پست های سازمانی استفاده نمایند(درگاهی وهمکاران،۱۳۸۹).
حسابداری مالی، در فرایند افشای اطلاعات برای سهامداران و سایر استفاده‌ کنندگان اطلاعات، مخارج تحمّل‌شده بابت نیروی انسانی (از قبیل مخارج مربوط به استخدام، آموزش ومهارت کارکنان) را به‌ عنوان هزینه جاری شناسایی می‌کند. این نحوۀ برخورد با این مخارج به‌ منزله نادیده گرفتن منافع آینده فراوانی است که شرکت می‌تواند از محل این داراییها به‌دست آورد. هزینه منابع انسانی به راحتی در صورت سود وزیان انعکاس می یابد . اما ارزش منابع انسانی هیچ جایگاهی در ترازنامه نداشته ومشکل اصلی دقیقا نداشتن یک فرمول ساده برای اجرای آن است. اهمیت و ضرورت تعیین ارزش خدمات ارائه شده به وسیله نیروی انسانی به سبب این واقعیت است که سازمان های امروز، به علت توسعه و گسترش فعالیت های اقتصادی و صنعتی، ناگزیر از تدارک، حفظ و اداره یک نیروی انسانی پرتوان در مقیاسی بزرگ و متنوع هستند. به طوری که، نیروی انسانی ماهر و متخصص به عنوان مهمترین عامل پویایی سازمان های متحول و پیشرفته شناخته شده است(پرهیزگار،۱۳۸۲). به منظور نیل به توسعه مورد انتظار سازمان ها در سایه توجه و تاکید بر منابع انسانی به عنوان موثرترین منابع سازمانی، سازمان ها همواره باید برآورد صحیحی از منابع و ذخایر خود داشته باشند. همچنین، میزان اثربخشی منابع و امکانات موجود، در رسیدن به هدف های سازمانی را در نظر بگیرند(ابطحی ،۱۳۸۱).
در فصل سوم روش تحقیق، نحوه جمع­­آوری داده ­ها و روش آزمون فرضیه ­ها بیان شد. تحقیق حاضر از حیث هدف،در دسته تحقیقات کاربردی قرار می گیرد؛زیرا تئوری های آزموده شده را به منظور شناسایی و حل مسائل در جامعه آماری خود مورد بررسی قرار می دهد. استراتژی این پژوهش کمی است؛زیرا جهت آزمون فرضیات از اطلاعات مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده گردیده است و از طرف دیگر بر حسب نحوه گردآوری داده ها،روش تحقیق به روش توصیفی می باشد. همچنین در این تحقیق از نرم افزارهای اکسل[۱۱۳] و ایویوز[۱۱۴] استفاده می شود.به این ترتیب که داده های جمع آوری شده،در نرم افزار اکسل وارد و پس از محاسبه متغیر های مورد نیاز به نحو قابل استفاده برای نرم افزار ایویوز مرتب می گردد.آزمون فرضیه ها و پردازش آنها با بهره گرفتن از نرم افزار ایویوز انجام گرفته است. از آنجا که داده های سری زمانی تحقیق برای سال های ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ است، روش گردآوری داده ها بر اساس آمار ثبتی در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. و برای تدوین مبانی نظری و چهارچوب تحقیق از داده های کتابخانه ای استفاده شده است.
سپس در فصل چهارم بهره­ گیری از تکنیک­های آماری مناسبی که با روش تحقیق و نوع داده ­ها سازگاری دارند، داده ­های جمع­آوری شده دسته بندی، تجزیه و تحلیل و در نهایت فرضیه ­های تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. بطور کلی هدف از توصیف نمونه آماری، آشنایی با نمونه مورد مطالعه است و هدف از تجزیه و تحلیل داده ­ها و فرضیه ­ها، بررسی دقیق پدید­­ها و روابط متغیر­های موضوع پژوهش است. با بهره گرفتن از آزمون فرضیه ­ها، میزان احتمال و اطمینان به پارامتر­های مورد بررسی بیان می­ شود. مهمترین عامل تعیین کننده در تجزیه و تحلیل داده ­ها، انتخاب روش و ابزارهای تجزیه و تحلیل مناسب و علمی است. بطور کلی فصل چهارم، به دو بخش تقسیم شد؛ ابتدا در قسمت آمار توصیفی، به تحلیل توصیفی تک­متغیره و ارائه نتایج توصیفی متغیرهای زمینه­ای و برخی از شاخص ­ها، هم­چون دسته­بندی شرکت­های حاضر در جامعه بر اساس صنعت، سود نقدی ومیزان رشد شرکت­های مورد بررسی، پرداختیم و در بخش دوم آن، که به آمار استنباطی اختصاص داده شده است، به بررسی رابطه بین متغیرها پرداخته شد. در این قسمت برای پی بردن به رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته، از تکنیک داده ­های ترکیبی[۱۱۵] و با توجه به نتایج آزمون­های تشخیصی، از روش­های مدل اثر ثابت[۱۱۶]، مدل اثر تصادفی[۱۱۷]، مدل رگرسیون به ظاهر نامرتبط[۱۱۸] و مدل داده ­های یکپارچه شده[۱۱۹]، استفاده شد.
۵-۳- نتایج کلی آزمون های فرضیه تحقیق
بطور کلی می توان نتایج زیر را به عنوان یافته های تحقیق بیان نمود:
فرضیه اول- ارزش منابع انسانی با بازده سهام رابطه دارد؛
همانطور که در جدول ۴-۱۰ نشان داده شد، مقدار آماره F برابر ۳۷٫۲۵ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرهای مدل رد می­ شود. مقدار آماره دوربین واتسن ۲٫۰۵ است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال رد می­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل ۳۳ درصد است یعنی ۳۳درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (ارزش منابع انسانی (HRV)( برابر ۸٫۶۴- است و در سطح خطای مربوطه معنی­دار هست، بنابراین فرضیه اول در سطح اطمینان مربوطه رد نمی­ شود.
فرضیه دوم- سرانه ارزش منابع انسانی با بازده سهام رابطه دارد؛
همانطور که در جدول ۴-۱۳ نشان داده شد، مقدار آماره F برابر ۳۶٫۲۲ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرهای مدل رد می­ شود. مقدار آماره دوربین واتسن ۲٫۰۶ است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال رد می­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل۳۲ درصد است یعنی ۳۲ درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (سرانه ارزش منابع انسانی (HRVP)( برابر ۱٫۴۵ است و در سطح خطای مربوطه معنی­دار نیست، بنابراین فرضیه دوم در سطح اطمینان مربوطه تایید می­ شود.
فرضیه سوم- نرخ رشد ارزش منابع انسانی با بازده سهام رابطه دارد؛
همانطور که در جدول ۴-۱۶ نشان داده شد، مقدار آماره F برابر ۳۵٫۳۸ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرهای مدل رد می­ شود. مقدار آماره دوربین واتسن ۱٫۹۷ است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال رد می­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل ۳۶درصد است یعنی ۳۶درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (نرخ رشد منابع انسانی (HRVGR)( برابر ۸٫۶۹ است و در سطح خطای ۱معنی­دار هست، بنابراین فرضیه سوم در سطح اطمینان مربوطه رد نمی­ شود.
بررسی نقش متغیر مستقل و متغیر میانجی:
همانطور که در جدول ۴-۱۹ نشان داده شد، مقدار آماره F برابر ۵٫۶۲ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض غیر صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرها پذیرفته می­ شود . مقدار آماره دوربین واتسن ۰٫۹۴۰ است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال قویاً رد نمی­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل ۵ درصد است یعنی ۵ درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (ارزش منابع انسانی (HRV)( برابر ۱۸۴٫۹۳ است و در سطح خطای مربوطه معنی­دار هست، بنابراین فرضیه فوق در سطح اطمینان مربوطه رد نمی­ شود.
بررسی نقش متغیر وابسته و متغیر میانجی:
همانطور که در جدول ۴-۲۲ نشان داده شد، مقدار آماره F برابر ۳۶٫۴۸ است، این مقدار در سطح اطمینان مربوطه معنا دار هست بنابراین می­توان گفت که فرض غیر صفر بودن همزمان ضریب تمامی متغیرها پذیرفته می­ شود . مقدار آماره دوربین واتسن ۲٫۰۳۳ است، بنابراین در سطح خطای ۵% فرض همبستگی جملات اخلال رد می­ شود. ضریب تعیین تصحیح شده مدل ۳۲درصد است یعنی ۳۲درصد متغیر وابسته را متغیر مستقل توضیح می­دهد. با توجه به نتایج آزمون فرضیه مورد نظر، ضریب متغیر توضیحی (بهره وری (Productivity)( برابر ۰٫۰۰۴- است و در سطح خطای مربوطه معنی­دار نیست، بنابراین فرضیه پنجم در سطح اطمینان مربوطه رد می­ شود. از طرفی ازآنجایی که متغییر بهره وری در این تحقیق به عنوان متغیر میانجی مطرح بود، می توان بیان کرد که متغییر میانجی( به عنوان یک متغیر مستقل دوم)، نقش چندانی در روابط مدل مطرح شده در این تحقیق ندارد.
۵-۴- بحث
مهدوی وسهل آبادی(۱۳۹۰) به بررسی تجربی رابطه بین ارزش منابع انسانی و نرخ بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. یافته های پژوهش آنها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین ارزش منابع انسانی، سرانه ارزش منابع انسانی و نرخ رشد ارزش منابع انسانی با نرخ بازده سهام شرکت ها وجود دارد. نتایج این پژوهش با پژوهش حاضر همخوانی دارد.
چن چن و همکاران(۲۰۰۵) در پژوهشی به بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ارزش بازار سهام و عملکرد مالی شرکت های فعال در بورس تایوان پرداختند. نتایج پژوهش آنان نشان داد که هر چه سرمایه فکری بالاتر باشد این امر منجر به بهبود عملکرد مالی و افزایش ارزش بازار سهام شرکت ها می شود. نتایج این پژوهش با پژوهش حاضر همخوانی دارد.
همچنین ورما و دو[۱۲۰] (۲۰۰۸)در پژوهشی با عنوان«ارزش گذاری منابع انسانی با تمرکز بر روی اهمیت ارزش گذاری منابع انسانی»، رویکردهای جاری اندازه گیری و پیشرفت های مورد انتظار در این زمینه را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش آنان نشان داد که عمده شرکت ها این مدل را درک کرده و لحاظ کردن ارزش منابع انسانی در تصمیم ها را حیاتی دانسته اند، اما پیشرفت عمده ای در این زمینه از دانش مورد انتظار نیست. نتایج این پژوهش نیز با پژوهش حاضر همخوانی دارد.
در زمینه بررسی نقش متغیر میانجی در این پژوهش به دو سوال پاسخ داده شد:

  • آیا بهره وری نیروی انسانی در رابطه ارزش منابع انسانی و بازده سهام نقش میانجی ایفا می کند؟

نتایج مشابهی را نیز هلمن و همکارانش (۲۰۰۲) بدست آورده اند. آنها رابطه مثبت بین بازدهی سهام و شاخص های بهره وری در شرکت ها یافتند و نیز نشان دادند بازده سهام حتی تا دوسال بعد از بهبود یا کاهش بهره وری نیز با آن رابطه دارد. اگرچه شاخص های مورد استفاده در همه پژوهش ها یکسان نیستند اما در نگاهی فراتر، نشان دهنده وجود رابطه ای کلی و غیر قابل انکار بین مفهوم بهره وری و ارزش آتی شرکت ها در بازار سرمایه می باشد. در پژوهش ها نشان داده شده است که بین شاخص های مختلف بهره وری، تفاوت زیادی در تبیین بازده سهام وجود دارد و از بین شاخص های بهره وری، بهره وری سرمایه قدرت بالاتری در تبیین بازده سهام دارد(داویس و مادسن[۱۲۱] ،۲۰۰۸).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...