۳- ایجاد وب‌سایت‌هایی که به سرویس‌گیرندگان این اجازه را می‌دهند که بتوانند به اطلاعات شخصی مورد نیاز خود دست یابند.
۴- گسترش وب ‌سایت‌ها و شبکه‌هایی که دائماً به شهروندان خدمات می‌دهند و شامل سازمان‌های بسیار زیادی هستند که توسط این شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند مراحل پیشرفت دولت الکترونیک و سرویس‌ها یارائه ‌شده در هر مرحله در شکل زیر به نمایش درآمده است )محمودیمنش و منوچهری، ۱۳۸۵).
سطح کمی و کیفی سرویس های ارائه شده
سطح فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به کار رفته در دولت ا لکترونی
شکل(۲-۱)مراحل تکامل دولت الکترونیک
۲-۴-۱۶- اثرات ناشی از عدم ایجاد دولت الکترونیک
۱- بیشتر شدن شکاف بین کشورهای در حال توسعه و فقیر با کشورهای پیشرفته.
۲- افزایش شکاف بین انتظارات مردم و توانایی های دولت.
۳- متحمل شدن هزینه فرصت.
۴- افزایش روز افزون هزینه های دولت، به علت ارائه خدمات به صورت سنتی(سرداری، ۱۳۸۸).
۲-۴-۱۷- موانع دولت الکترونیک
۲-۴-۱۷-۱ موانع پیادهسازی دولت الکترونیکی
مانند هر طرح دیگری پیاده سازی دولت الکترونیک آکنده از مسائل ،چالش ها و موانع بی شمار و متنوعی است که نتایج یافته های علمی-پژوهشی مختلف و حتی متفاوت آن را تایید کرده اند نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که هر چند موانع پیاده سازی دولت الکترونیک در هر کشوری منحصر به آن کشور است،اما بسیاری از کارها در حوزه اصول کلی به ویژه در زمینه مدیریت ربطی کشور یا قومیت ندارد (شوستر، ۲۰۰۹).
موارد زیر مشکلات اساسی پیادهسازی دولت الکترونیک می باشند.
۱- سرمایهگذارى زیاد: دولت الکترونیکى سرمایهگذارى اولیهی فراوانى را طلب مىکند و بازگشت سرمایه نیز سریع نیست. به همین علّت خطرگام نهادن دراین راه اوّلین عامل سلبیّه درراه تحقّق آن است.
۲- امنیت اطّلاعات: این مسأله تاکنون چندین بارتحت عناوین مختلف در این فصل مطرح شده است که قاعدتاً اهمیت آن را نشان مىدهد. یک نکته در این مورد که تاکنون مطرح نشده است، مرزبندى بین اطّلاعات محرمانه و غیر محرمانه مىباشد. به عبارت دیگر دولت الکترونیکى بعضى از اطّلاعات را باید بدون محدودیّت در اختیار شهروندان و دیگر مخاطبان خود قرار دهد. ضمناً دستهاى از اطّلاعات مىبایست براى برخى از مخاطبان غیر قابل دسترسى باشد. تعریف و مشخص کردن این مرزبندی ها خود، کار مشکل و دقیقى است، ضمن اینکه پس ازتعریف این مرزبندیها، پیاده سازى یک سیستم با آن مشخصات نیز کار بسیار دشوارى است.
۳- پایگاه دادههاى گسترده : باتوجّه به حجم اطّلاعات مورد استفاده در دولت الکترونیکى، تصوّر اینکه این اطّلاعات را بتوان روى یک سیستم یکپارچه نگهدارى کرد، غیرممکن به نظر مىرسد. با درنظرگرفتن این مسأله، مشکلات زیادى در راه استفاده از پایگاه دادههاى گسترده وجود دارد. هنگامى که یک سیستم مىخواهد اطّلاعاتى را که از یک کاربرگرفته، ذخیره کند، باید اطّلاعات رابه مقاصد مختلفى ارسال نماید (آنالیز فناوری اطلاعات، ۱۳۸۴).
گروه نیروی کاری[۷۴] دولت الکترونیک آمریکا موانع عمده ای را که بر سر راه استقرار موفقیت آمیز دولت الکترونیک وجود دارند، در عنوان هایی همچون ضعف معماری دولتی، اعتماد سازی، منابع، فرهنگ سازمانهای دولتی ومقاومت ذینفع ها طبقه بندی کرده است (فیضی و مقدسی، ۱۳۸۴، ص۱۰۴).
جونیفر انیل درتحقیق خود موانع وچالش های پیاده سازی دولت الکترونیک را در قالب مسائل پنجگانه ای طبقه بندی می کند که در جدول (۲-۱) خلاصه شدهاند (انیل[۷۵]، ۲۰۰۰).
جدول ۲-۱- موانع پیاده سازی دولت الکترونیک از دیدگاه جونیفرانیل

ردیف

مانع

مشخصات جزئی

۱

مسائل مربوط به دسترسی

امکان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز
تضمین امنیت و خصوصی بودن اطلاعات

۲

مسائل مربوط به عوامل فنی

یکپارچگی سیستم های فنی شبکه های کامپیوتری
تغییر فناوری و لزوم احیاء مجدد آن

۳

مسائل مربوط به عوامل انسانی

اندازه گیری و سنجش میزان رضایت مشتری
انتقال فرهنگ استفاده از خدمات دولت الکترونیک
مشارکت نا کافی در پیاده سازی دولت الکترونیک
عدم کفایت آموزش ها
روند نا مطلوب آماده سازی برای تغییر

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴

مسائل مربوط به خدمات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...