زمان نامناسب فعالیت ها
کمبود وسایل حمل و نقل در میان موانع موثر عمده اقتصادی در مشارکت دختران دبیرستانی مشهد در فعالیت های ورزشی بوده است.
در این پژوهش پیشنهاد شده دست اندرکاران ورزش کشور با تهیه فضای مناسب و در نظر گرفتن عرف و مذهب برای ورزش زنان می توان انگیزه و انرژی مضاعفی جهت مشارکت آنان در ورزش به وجود آورد. یکی از عمده ترین دلایل عدم مشارکت این گروه از جامعه در فعالیت های ورزشی فضاهای بسته، کوچک و نامناسب ورزشی می باشد(شریعتی و همکاران، ۲۰۱۱).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جنکینسون[۱۲۶] و همکاران (۲۰۱۰) در پژوهشی تحت عنوان موانع میسر ساختن فعالیت بدنی در مدارس راهنمایی ایالت ویکتوریان، نشان دادند که موانع امکاناتی و برنامه تحصیلی مهم ترین عوامل عدم مشارکت در فعالیت بدنی است.
در استراتژی تبیین شده توسط دولت کانادا تحت عنوان” ۲۰۱۰ فعال[۱۲۷]“، از بین بردن موانع، دومین رویکرد برای مشارکت بیشتر افراد به ورزش و فعالیت های جسمانی نام برده شده است.
مجمع ایرلند[۱۲۸] در (۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی موانع شرکت در ورزش و فعالیت بدنی پرداختند و نشان دادند که که موانع اجتماعی و فرهنگی، موانع عملی، و موانع دانش. به عنوان موانع اصلی انتخاب شدند.
گلنز و همکاران[۱۲۹] (۲۰۱۰) به بررسی برنامه ی توسعه ای پرداخته اند و تاثیر اولویت های فرهنگی را دراین برنامه ها تاثیر گذار دانسته اند.
هاردی و همکارن [۱۳۰](۲۰۱۰) به بررسی مهارت های پایه ای پرداخته و در یافتند که تجهیزات ورزش مورد نیاز و همچنین برنامه ریزی برای این برنامه ها یکی از نکات ضروری برای گسترش این ورزش ها می باشد. همچنین مقایسه ای بین پسران و دختران انجام داده است.
یوشیدا[۱۳۱] (۲۰۱۰) در پژوهشی اذعان داشت که طراحی یک مکان جالب و جذاب برای تماشای رویدادهای ورزشی باعث ایجاد یک محیط پویا و مدرن برای باشگاههای ورزشی و افزایش درآمدزایی بیشتر برای آنان میگردد.
لیو و همکاران[۱۳۲] (۲۰۰۹) در تحقیقی با عنوان «عدالت ورزشی: ارزیابی امکانات ورزش همگانی انگلیس» به بررسی امکانات ورزش همگانی برای ۵ گروه از افراد با ناتوانایی‌های خاص در ۱۰ سال گذشته، در نمونه‌ای معادل ۴۰۸ فقره از اماکن ورزشی و پایگاه‌های ورزش همگانی می‌پردازد.نتایج این تحقیق نشان می‌دهد برای این ۵ گروه و نیز افراد ۶۰ سال و بالاتر، مقدار عددی بدست آمده در زمینه امکانات ورزشی معلولان، پائین‌تر از حد میانگین بوده، بعلاوه کاهش معنادار و خطی در مشارکت افراد جوان و نوجوان ۱۹-۱۱ ساله و افراد معلول کمتر از ۶۰ سال وجود دارد. نهایتاً نوع امکانات محل آنها، میزان آنها و همچنین نوع مدیریتی حاکم بر این حوزه با شاخص‌ معیار، تفاوت‌های معناداری دارد.
ساس نووسیلیسکی[۱۳۳] (۲۰۰۸) در پژوهشی به بررسی موانع مشاهده شده فعالیتهای بدنی درمراحل رشد دانش آموزان دبیرستان می پردازد که شامل: کمبود وقت و کمبود انگیزه را در مراحل قبل از تامل و در سایر مراحل رشد کمبود وقت مانع اصلی نپرداختن به ورزش عنوان شد(مراحل رشد ۱- قبل از تامل ۲-تامل ۳- آمادگی ۴- عمل ۵-حفظ می باشد.
سینگ[۱۳۴] (۲۰۰۸) نقش تجهیزات و تسهیلات را همراه با مدیریت و برنامه ریزی در راس هر سیستم توسعه ورزش قهرمانی جای می دهد و کار در نبود آن را اتلاف سرمایه اتلاف زمان و نومیدی ورزشکار از رقابت با رقبا می داند.
سی ژان[۱۳۵] ( ۲۰۰۶) در تحقیقی با عنوان بررسی روش های حل مسئله کاهش فعالیت های جسمانی دانش آموزان و ارائه ی راه حل ها برای توسعه ی آن انجام داده است که موانع تجهیز اتی، برنامه ریزی را از مهمترین این موانع دانسته اند.
لیندا و بانویل[۱۳۶] ( ۲۰۰۶ ) در تحقیقی با عنوان نگرش دانش آموزان متوسطه درباره ی تربیت بدنی گزارش کرده اند که نگرش دانش آموزان این است که اثر بخشی و کیفیت درس تربیت بدنی در مدارس زمانی اتفاق می افتد که به توسعه آمادگی جسمانی و افزایش سطح مهارت های دانش آموزان بیانجامد که این امر مستلزم این است که برنامه آموزشی از طریق انجام بازی های گیمی باعث برانگیختن دانش آموزان گردد.
سی ژان (۲۰۰۵) در تحقیقی با عنوان بررسی اهمیت شناخت و توسعه تربیت بدنی مدارس و نظریه های موجود و ارائه ی پیشنهادات و طرح های توسعه آن در چین پس از بیان اهمیت های ورزش مدارس، بیان می کند که تغییر در تربیت بدنی مدارس به توسعه ی ورزش پایه کمک می کند و همچنین چرخه ای را برای گسترش ورزش و بالخص تربیت بدنی در سطوح پایه ارائه می دهد.
جی یونگ کو (۲۰۰۴)[۱۳۷] به شرایط و نظام اقتصادی کشورها به عنوان عاملی مهم در جذب حامیان مالی اشاره می کند. به عنوان مثال، وی وجود ساختار رقابتی در اقتصادکشورها را به عنوان یک عامل محرک برای توسعه حمایت مالی از ورزش می داند.
سومی و همکاران[۱۳۸]( ۲۰۰۳ ) در تحقیق جامعی ، ضمن بررسی نظریه ها و تحقیقات متخصصان برنامه ریزی درس تربیت بدنی نشان داده اند که آموزش مهارت ها و شایستگی اجتماعی یکی از رویکردهای مهم آموزشی جدید برای دانش آموزان ابتدایی است. آنها بیان می کنند که آموزش مفاهیم، حرکات، بازی ها، مهارت ها، ژیمناستیک، حرکات موزون و غیره فقط برای رشد شناختی، حرکتی، سلامتی و آمادگی جسمانی نیست؛ بلکه در چنین برنامه ای، اهداف نگرشی و تجارب اجتماعی مثبت و برای تعادل برنامه و پرورش کلی دانش آموز ضروری است. به همین دلیل ، بررسی نظرات هزار معلم نشان داد که بازی های گروهی و دسته جمعی بیشترین امتیاز را در بین بازی های دوره ابتدایی به دست آورد.
به عقیده ی دیو نیو[۱۳۹]( ۲۰۰۲) موانع یا محدودیت ها، مسیر یا فرایند پیشرفت به سمت هدف را سست می کنند. محدودیت ها یک سری از موارد وابسته به یکدیگرهستندکه به حالت زنجیروار حرکت به سمت هدف را ضعیف می کند. تئوری موانع شامل پنج گام است:
شناخت موانع۲- تجزیه و تحلیل موانع۳-راهکارهای تسلط یا تحت امر درآوردن موانع ۴- اجراکردن راهکار ها ۵- تکرار این مراحل برای موانع بعدی.
تیم باخ[۱۴۰] (۲۰۰۰) ارتباط مثبتی بین کسب تجربیات در کلاس های درس تربیت بدنی و ورزش در مدارس و استمرار فعالیت های بدنی در دوره های بعدی زندگی را نشان می دهد و متذکر شده که ۶۰ درصد از کسانی که در دوره بزرگسالی از نظر جسمانی فعال بوده اند، علت آن ایجاد انگیزه قوی در دانش آموزان در کلاس های درس تربیت بدنی و ورزش در دوران مدرسه بوده است.
کریستف هاتز و پائول ناپ[۱۴۱](۲۰۰۰) کیفیت تربیت بدنی را در دبیرستان های فلمینگ مورد بررسی قرار دادند. آنها عنوان کردند، با توجه به اینکه آموزش نقش حیاتی را در تکامل بشر و همچنین حکومت ها بازی می کند، تلاش برای ارتقاء سطح کیفیت و کمیت آموزش می بایست مد نظر قرار گیرد. این مساله در مورد آموزش تربیت بدنی نیز صدق می کند. این تحقیق بر اساس دیدگاه های دانش آموزان، معلمان تربیت بدنی، شورای اولیاء، مدیران مدارس و متخصصان علوم ورزشی در مورد کیفیت واقعی تربیت بدنی در مدارس فلمینگ انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تربیت بدنی مدارس فلمینگ با مشکلاتی مشابه با سایر کشورها ( از جمله زمان کم برنامه درسی، کمبود امکانات مادی و نیروی انسانی ) مواجه است. در پایان تاکید شده است که به منظور تضمین آینده تربیت بدنی مدارس می بایست یک برنامه دقیق نگه دارنده ویژه کیفیت تربیت بدنی در مدارس طراحی و توسعه پیدا کند (گارسیون،۲۰۰۱).
تامپسون و همکاران[۱۴۲] (۲۰۰۱) در پژوهشی مهمترین موانعی را که مانع از انجام فعالیت بدنی دانش آموزان در مدرسه میشود شامل: ۱- کمبود امکانات ۲- کمبود تجهیزات و وسایل ۳- کمبود پرسنل آموزش دیده برای درس تربیت بدنی اعلام کرده اند.
مک کورماک[۱۴۳] (۱۹۹۷) در تحقیق خود با عنوان مشکلات، راهکارها و عوامل اثرگذار بر اجرای درس تربیت بدنی مشکل رفتاری اغلب معلمان مرد، و نیز مشکل معلمان زن (عدم علاقه به شرکت در کلاس، بی توجهی و عدم جذابیت) را جز مشکلات رفتاری شایع بیان کرده است.
آلیسون و همکاران[۱۴۴] (۱۹۹۹) در تحقیقی به اثر بخشی و شرکت فعال درفعالیتهای بدنی در بین دانش آموزان دبیرستان دانش آموزان پرداخته است. دو مانع اصلی و اساسی را در نپرداختن به فعالیتهای بدنی عنوان کرده اند که شامل کمبود انگیزه یا همان نداشتن انگیزه و احساس خستگی زیاد بود.
تری و املیا[۱۴۵] (۱۹۹۸) اظهار داشته اند که برای توسعه مهارت های حرکتی و ایجاد علاقه مندی در دانش آموزان به شرکت در فعالیت های حرکتی، علاوه بر شرکت منظم در کلاس های درس تربیت بدنی و ورزش، لذت بردن از فعالیت ها و ایجاد نشاط و سرور در آنان نیز بسیار مهم است.
کرافورد، جکسون و گادبی[۱۴۶](۱۹۹۱) بر اساس مدل سلسله مراتبی، سه دسته از موانع را شناسایی کردند: موانعی که به افراد و یا نیروهای انسانی مرتبط با برنامه ها مرتبط است، موانعی که به ارتباطات افراد یا دانش آموزان مربوط است و دسته ی آخر موانعی که به موانع ساختاری مربوطند که مربوط به سیاستگذاری می باشند.
۹.۲. جمع بندی:
یکی از مهمترین بخش های متدوال در توسعه ورزش یک جامعه را ورزش های پایه دانست. امروزه ورزش های پایه بطور ویژه مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته است. دانشمندان بسیاری در تلاش هستند تا شاخص های پیش بینی کننده افراد مستعد در ورزش های مختلف را شناسایی و توسعه دهند. امروزه توسعه ورزش های پایه نیاز به برنامه ریزی در حیطه های مختلف دارد که یکی از اساسیترین آنها برای جلوگیری از وقت و هزینه بیهوده میتواند شناسایی مشکلات توسعه ورزش های پایه باشد. در میان همه موسسات تربیتی و آموزشی کشور بدون شک وزارت آموزش و پرورش مهمترین موسسه و نهادی در کشور است که هم می تواند نسبت به توسعه ورزش همگانی اقدام و هم ورزش های پایه ایی را در کشور تقویت کند ، اقدامی که خلاء آن در جامعه جوان ایران کاملا مشاهده می شود. آموزش ورزش پایه در دوران تحصیلی دبستان و حتی بالاتر از این دوره می تواند به نحوی اثربخش به دانش آموزان کمک کند تا چگونگی مشارکت در مسابقات و رقابت های ورزشی را بیاموزند. علاوه بر این ورزشی که پایه و اساس آن بر مدرسه باشد فرصت خوبی است برای معلمان که به طور معمول صلاحیت دارند و مهارت های چگونه زیستن و علم و دانش را به گونه ای سازمان یافته به همه کودکان در محیطی امن و حمایت کننده بیاموزند. مهارت های حرکتی پایه تقریبا پایه و اساس همه فعالیت های بدنی و ورزشی را تشکیل می دهند. نماید .تحقیقات انجام شده در این موضوع صرفاٌ موردی بوده و علل ها اولویت بندی نشده به عنوان مثال مشکلات گوناگونی از قبیل امکانات و تسهیلات ورزشی، کمبود معلمان متخصص ، کمبود تجهیزات ورزشی، بودجه، کمبود ساعات درس تربیت بدنی در مدارس وجود دارد که یافته های اکثر پژوهش های (نمازی زاده۱۳۵۳، تابش۱۳۷۵، سجادی۱۳۶۸، رضایی۱۳۷۱، کوزه چیان۱۳۷۶، همتی۱۳۸۰، مظفری۱۳۸۸، هاردمن و مارشال۱۹۹۰، دانیل۲۰۰۷،) به این عوامل اشاره دارد. همچنین در تمامی پژوهش های انجام شده در خصوص موانع توسعه ورزش پایه(اوباگی و همکاران،۲۰۱۳،هاردی و همکاران،۲۰۱۰، وانگ سی ژان،۲۰۰۶ ، انجمن ایرلند،۲۰۱۰، حمایت طلب،۱۳۸۸ و….) دریافت شد که ورزش ها بخصوص ورزش‌های پایه مستلزم ۳ نیاز اساسی از جمله معلم ورزیده، برنامه بلندمدت و ابزار، تجهیزات و مکان‌های مناسب است. لذا با توجه به مباحث ذکر شده و اهمیت ورزش های پایه این تحقیق در پی شناسایی مشکلات توسعه ورزش های پایه در مدارس شهر تهران می باشد.
فصل سوم: روش شناسی تحق۱.۳. مقدمه
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
تحقیق علمی که همان کاربرد روش علمی است در جستجوی شرایطی است که تحت آن ها پدیده خاصی رخ میدهد و مشخص کردن شرایط دیگری است که تحت آنها این پدیده رخ نمیدهد. به عبارت دیگر قضیه اصلی روش علمی آن است که تحت چه شرایط خاصی پدیده رخ می دهد. بنابراین چنانچه آن شرایط را به وجود آوریم آن پدیده رخ خواهد داد. برخی اوقات ممکن است که شرایط خاص به وجود آمده باشد اما پدیده مورد نظر رخ ندهد. پی بردن به اینگونه حالت ها، موارد استثنایی، اگرها و اماهائی است که در یک موقعیت ممکن است وجود داشته باشد. از این رو هدف تحقیق آن است که شرایط استثنایی را جدا کرده و به حالت های کلی بپردازد (سرمد و همکاران،۱۳۸۸).
یکی از اهداف عمده تحقیقات در علوم انسانی، دستیابی به اصول و آگاهی های معتبری است که قابل تعمیم به جامعه مادر یا عام باشد و با عنایت به این که جمع آوری و اخذ داده ها از همه اعضای تشکیل دهنده یک جامعه وقت گیر، هزینه بر و تقریباَ غیر ممکن است؛ لذا محققان در تمام معارف بشری از جمله در علوم انسانی با گزینش نمونه از جامعه و با جمع آوری دقیق‏تر و معتبرتر داده ها جهت رسیدن به اهداف تحقیق و نتیجه گیری علمی و منطقی رو آوردند(سرمد و همکاران،۱۳۷۶). از دیدگاه کرلینجر[۱۴۷] تحقیق عبارت است : از بررسی و مطالعه منظم، کنترل شده و آزمایشی قضیههای فرضی درباره روابط احتمالی پدیده های طبیعی با دیدی انتقادی(دلاور ،۱۳۸۷).
ازینرو در فصل سوم (روش شناسی تحقیق)، اطلاعاتی در مورد نوع روش تحقیقی که از آن در فرایند پژوهش استفاده شده است، ارائه می گردد. بنابراین با بهره گرفتن از روش علمی در این فصل به بررسی روش و طرح آماری تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، نحوه جمع آوری اطلاعات خام و روش آمای تحقیق جهت آزمودن فرضیه‌ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شده است.
۲.۳. روش تحقیق
تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است.
۳.۳. جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که محقق علاقمند است یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهد (دلاور،۱۳۸۷). با توجه به تعریف، یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولا در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفت ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد(سرمد و همکاران،۱۳۸۸).
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ می‌باشدکه این تحقیق موردی در مناطق ۱.۴.۸.۱۳ آموزش پرورش صورت گرفته است. جامعه آماری حدود ۴۶۰ نفربوده اند.
۴.۳. نمونه آماری و روش نمونه گیری
تعیین حجم نمونه با کمک جدول مورگان صورت گرفت که حدود۱۳۴ نفربوده است وبه روش در دسترس نمونه گیری انجام شده است.
۵.۳. متغیرهای تحقیق
۱- موانع فرهنگی (با سؤالات ۱۵و۱و۱۲ و ۱۶ و و۱۹و۲۰و۲۱و۱۷)
۲- موانع مالی (۹ و ۲۳ )
۳- موانع ساختاری (۲و۳و۴ و ۵و ۱۰و ۱۱و و۳۲و۱۳)
۴- موانع زمانی (۲۲ و ۲۴ و ۸)
۵- موانع انگیزشی (۲۷و ۲۸و ۳۱و۱۸)
۶- موانع جسمانی-روانی (۲۵ و ۲۶و۲۹و ۳۰)
۷- موانع مدیریتی و برنامه ریزی (۶ و ۷ و ۱۴)
۶.۳. ابزار اندازه‌گیری
در این تحقیق با بهره گرفتن از ادبیات و پیشینه تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته آماده گردیده ؛ لذا با توجه به اطلاعات مورد نیاز در تحقیق پرسشنامه‌های زیر جهت جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. دو نوع پرسش نامه در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت که شامل:
پرسشنامه اطلاعات عمومی (فردی)
شامل مشخصات فردی که بر اساس نیاز تحقیق به داده‌های مربوط به ویژگی‌های فردی آزمودنی‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
پرسشنامه مربوط به موانع و مشکلات توسعه ورزش های پایه
این پرسشنامه محقق ساخته شامل۳۲ سوال و به صورت بسته پاسخ است که موانع توسعه ورزش پایه را در ۷ بعد موانع مورد سنجش قرار می دهد. مقیاس اندازه گیری این پرسشنامه از نوع لیکرت است که هر پاسخ، امتیازی بین ۱ تا ۵ را به خود اختصاص می دهد(از کاملاً مخالفم تا کاملاًموافقم).
۷.۳. روایی ابزار اندازه گیری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...