• در حین اجرای برنامه، کادر زیر دکمه Run به صورت پله­ای پر می­ شود تا مشخص باشد که برنامه در حال اجرا است و بردها یکی یکی در حال بررسی هستند.

شکل ت-۱۸: پنجره اطمینان گرفتن از کاربر برای تغییر تنظیمات
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر تیک Change Configuration زده نشده باشد یا در پنجره شکل ت-۱۸، No را انتخاب کنید برنامه تنظیماتی که آخرین بار اعمال کرده­اید را بارگذاری کرده و شروع به کار خود می­ کند.

  • با زدن کلید Tab روی کیبود می­توانید بین دکمه­های Yes و No در پنجره شکل ت-۱۸ جابه­جا شوید.
  • اگر برنامه را برای اولین بار اجرا می­کنید باید تیک Change configuration را بزنید تا تنظیمات اولیه را انجام دهید، اما اگر فراموش کردید، برنامه به صورت خودکار پیغام شکل ت-۱۹ را می­دهد و می­گوید فایل تنظیمات را پیدا نکرده است و کاربر باید با کلیک کردن روی دکمه Change Setting تنظیمات را برای اولین بار انجام دهد.

شکل ت-۱۹: پیغام وجود نداشتن فایل تنظیمات

انتخاب بردهای Slave

پس از تیک زدن Change Configuration و فشردن کلید Enter در صفحه اول برنامه به منظور تغییر تنظیمات بردهای Slave، پنجره شکل ت-۲۰ باز می­ شود. این پنجره بردهای Slave متصل به برد اصلی را نشان می­دهد که می­توانید با ON کردن دکمه روبروی هر عدد (هر عدد مربوط به شماره برد است) آن برد را انتخاب کنید (با زدن دکمه Accept یا کلید Enter) و برعکس با OFF کردن هر دکمه آن برد را غیر فعال کنید؛ به عنوان مثال در شکل ت-۲۰ برد ۶ به برد اصلی متصل نیست.

شکل ت-۲۰: پنجره انتخاب بردها

  • اگر تمام کلیدها در وضعیت OFF قرار گیرند پس از فشردن دکمه Accept یا زدن کلید Enter از روی کیبورد، برنامه متوقف می­ شود و به صفحه اصلی برمی­گردد.

انتخاب ترموکوپل و تخصیص نام به هر کانال

پس از کلیک کردن روی Accept در پنجره شکل ت-۲۰، برای هر برد انتخابی به ترتیب یک پنجره باز می­ شود و ترموکوپل­های هر برد را نشان دهد تا کاربر بتواند ترموکوپل­های (کانال­های) مور نظر خود را انتخاب کند. همچنین، می ­تواند به هر کانال یک نام اختصاص دهد تا در پروسه­های بعدی تحلیل راحت­تری داشته باشد.
اگر به بردی که کاربر انتخاب کرده است ترموکوپلی متصل نباشد، برنامه شکل ت-۲۱ را برای او به نمایش در می ­آورد؛ که در آن می­گوید ترموکوپلی به برد متصل نیست، همچنین شماره برد را در قسمت بالایی پنجره نشان می­دهد. به عنوان مثال از شکل ت-۲۱ برداشت می­ شود که به برد شماره یک هیچ ترموکوپلی متصل نیست.

شکل ت-۲۱: پیغام متصل نبودن ترموکوپل به برد انتخابی
اگر به بردی ترموکوپل متصل باشد، شماره ترموکوپل­های متصل را مانند شکل ت-۲۲ نمایش می­دهد، به عنوان مثال در شکل ت-۲۲ به برد شماره ۱۴ ترموکوپل­های ۱، ۲ و ۴ متصل هستند یا به عبارت دیگر کانال­های ۵۳، ۵۴ و ۵۶ متصل هستند که برای فعال کردن هر کانال باید دکمه جلوی آن ON باشد (به رنگ سبز) و برای غیر فعال کردن هر کدام دکمه جلوی آن را OFF می­کنیم (به رنگ قرمز)؛ در کادر جلوی هر کانال می­توانید نامی با طول حداکثر ۱۰ کاراکتر را به آن کانال اختصاص دهید، سپس دکمه Select Thermocouple را بزنید یا کلید Enter را بفشارید تا تنظیمات ذخیره شود؛ در ادامه مثال بالا می­توان گفت نام کانال ۵۳، Room_1 است و نام کانال ۵۶، Heater است که هر دوی آن­ها فعال هستند و ترموکوپل شماره ۲ از برد شماره ۱۴ (کانال ۵۴) غیر فعال است.

شکل ت-۲۲: انتخاب و نام­گذاری کانال­ها

  • اگر طول نام انتخابی کاربر بیشتر از ۱۰ کاراکتر باشد پیغام شکل ت-۲۳ نشان داده می­ شود.

شکل ت-۲۳: پیغام حداکثر کاراکتر نوشته شده برای نام کانال­ها
برای بدست آوردن شماره کانال از روی شماره برد و ترموکوپل کافی است از فرمول زیر استفاده کنید:
(۴-۱)
که در آن:
CHN همان شماره کانال است.
BN شماره برد است.
TN شماره ترموکوپل است.

  • برای تأیید تغییرات انجام شده روی ترموکوپل­ها باید کلید Enter یا دکمهSelect Thermocouple را بزنید.
  • اگر بخواهید در اجرای بعدی برنامه، بدون تغییر تنظیمات قبلی برنامه را شروع کنید، کافی است تیک مربوط به Change Configuration را نزنید.

نکته ۱: اگر یک یا چند برد در اجرای بعدی برنامه قطع شده باشند و شما از این موضوع مطلع نباشید، برنامه، پنجره­ای مانند شکل ت-۲۴ را برای اطلاع به شما نشان می­دهد. به عنوان مثال در شکل ت-۲۴ می­گوید بردهای ۳، ۴ و ۵ قطع می­باشند و باید برای تغییر در تنظیمات روی دکمهChange Setting کلیک کنید یا کلید Enter را فشار دهید، سپس پنجره شکل ت-۲۰ با شماره بردهای متصل نمایش داده می­ شود و شما می­توانید تنظیمات را مجدداً انجام دهید. در صورتی که می­خواهید بردها را چک کنید و مجدداً برنامه را اجرا کنید یعنی نمی­خواهید تنظیمات قبلی را تغییر دهید، باید در شکل ت-۲۰ یا همان پنجره Select Board تمام کلیدها را در وضعیت OFF قرار دهید و کلید Enter را بزنید تا برنامه متوقف شود و پس از چک کردن بردها برنامه را مجددً اجرا کنید.

شکل ت-۲۴: پیغام قطعی بردهایی که قبلاً انتخاب شده بودند.

  • برنامه طوری طراحی شده است که اگر کاربر بخواهد تغییر جزئی در تنظیمات کانال­ها بدهد و بقیه تنظیمات را از روی همان تنظیمات قبلی بخواند امکان پذیر است. به عنوان مثال فرض کنید کاربر می­خواهد فقط اسم کانال ۳۰ را تغییر دهد، برای این کار کافی است در اجرای مجدد برنامه تیک Change Configuration را بزند؛ برنامه، تنظیمات قبلی را بارگذاری می­ کند و کاربر در صورت نیاز، تغییرات را انجام می­دهد و کلید Enter را می­زند.

نکته ۲: اگر یک یا چند ترموکوپل از بردهای مختلفی قطع شده باشند و کاربر اطلاعی نداشته باشد؛ برنامه، پنجره­هایی مانند شکل ت-۲۵ را در اجرای بعدی برنامه، برای اطلاع کاربر نمایش می­دهد. به عنوان مثال در پنجره نشان داده شده در شکل ت-۲۵ از برد ۱۴ ترموکوپل­های ۲ و ۴ قطع می­باشند که برای تغییر در تنظیمات، باید روی Change Setting کلیک کنید و پنجره­ای مانند شکل ت-۲۲ با ترموکوپل­های موجود برای شما نمایش داده می­ شود تا تغییرات را اعمال کنید؛ اگر مایل به تغییر در تنظیمات نیستید و می­خواهید بردها را چک کنید و دوباره برنامه را اجرا کنید، باید تمام دکمه­های روبروی شماره هر ترموکوپل را OFF کنید و پس از بسته شدن پنجره مربوطه کلید ESC را بزنید یا روی دکمه STOP کلیک نمایید.

شکل ت-۲۵: پیغام قطعی ترموکوپل­های بردی که قبلاً انتخاب شده بودند.

صفحه اصلی برنامه

در این صفحه که نمایی از آن را در شکل ت-۲۶ مشاهده می­کنید، نموداری از کانال­های انتخابی را به همراه برخی پارامترها نشان می­دهد.

شکل ت-۲۶: نمایی از صفحه اصلی برنامه (صفحه دوم)
بعد از انجام تنظیمات گفته شده در صفحه اول، برنامه به صفحه دوم منتقل می­ شود و کاربر می ­تواند حداکثر ۱۰ کانال را به دلخواه انتخاب کند تا روی نمودار مربوطه نمایش داده شود. به عنوان مثال در شکل ت-۲۷ نامی که کاربر برای هر کانال انتخاب کرده است، روی دکمه­ها نمایش داده می­ شود؛ همچنین می ­تواند با کلیک کردن روی هر کدام از دکمه­ها، کانال مورد نظر خود را مانند شکل ت-۲۸ انتخاب کند؛ با تغییر در وضعیت دکمه­ها کل نمودار پاک می­ شود و داده ­ها از نو رسم می­شوند.

شکل ت-۲۷: دکمه­های انتخاب کانال

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...