با برخی انتقاداتی که در پیامکهای طنز دینی درباره آداب ، مراسم و مسائل دینی مطرح می شود موافقم.

۱۳ ۴٫۵%

۴۳ ۱۵%

۸۸ ۳۰٫۷%

۷۰ ۲۴٫۴%

۷۳ ۲۵٫۴%

۲۸۷

با خواندن پیامکهای طنز دینی، گاهی در باورها و اعتقاداتم شک می کنم

۴ ۱٫۴%

۱۸ ۶٫۲%

۴۱ ۱۴٫۲%

۶۸ ۲۳٫۵%

۱۵۸ ۵۴٫۷%

۲۸۹

کارکرد اجتماعی
تسهیل ارتباطات
در مقاله ای در فصلنامه علمی – ترویجی پراگیوپست دانشگاه چالز، کیت سوگر از مایکل سرنوسک ( ۲۰۰۱ مه، ۱۶) نقل قول می کند که او تأکید دارد ارسال پیام متنی اغلب برای گفتگوی بی معنی و مبتذل استفاده می شود و رسانه ای برای تنهایی است و شما باید از آن استفاده کنید تا در دنیای مدرن احساس تنهایی نکنید. و همچنین سوگر یک اظهار علمی دیگر را نقل می کند که پیامک صمیمیتی بدون راه فرار را حفظ میکند و مختصر و مفید گویی را تقویت میکند (کیا، ۱۳۸۹: ۷ ).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از کارکردهای قابل تأمل کاربردی پیامک، می توان به جایگزینی بسیاری از تعاملات درون گروهی و دستاویز پیامک قراردادن این سیستم مخابراتی به جای مراودات رودررو و چهره به چهره اشاره کرد. سرگرمی و نیاز جوانان به پیامک نشاط یکی از دلایل گسترش این سیستم است و البته لطیفه، بذله گویی، جذابیت آفرینی و کشش زا بودن در بین جوانان است. وقتی یک دارنده ی تلفن همراه احساس کند که نسبت به متنی که می فرستد، عده ای جذب می شوند و خود آن فرستنده نیز مورد توجه قرار می گیرد، این یک امتیاز برای فرستنده است خصوصا این موضوع برای گروه های سنی جوان بیشتر شایع است. سرویس پیام کوتاه به دلیل جدید بودن برای جوانان کنجکاوی برانگیز است خصوصا برای جوانانی که گرایش شدیدی به نوآوری و تنوع بخشی به زندگی روزمره خود دارند (عاملی، ۱۳۸۵: ۱۶) .
البته گسترش و گستره تعاملات و ارتباطات جدید با دیگران به زودی ما را به اعضای گروه‌هایی غیر از خانواده‌مان منسوب می‌کند که معمولاً درحالی‌که در جمع خانواده و بستگان هستیم با غریبه‌هایی به اصطلاح پیامک بازی می‌کنیم که کنار ما نیستند. با گذشت چندین سال از ورود پیامک به جمع های ما، نگرشی که اکنون درباره پیامک مسلط است این است که غالب کاربران از پیامک جهت تسهیل ارتباطات استفاده می کنند. در زمان بی اطلاعی از موقعیت و شرایط مخاطب جهت امکان پاسخگویی، کمبود وقت جهت احوالپرسی و جلوگیری از طولانی شدن مکالمه، نامناسب بودن شرایط و موقعیت فرد همگی سبب روآوردن اشخاص به استفاده از پیامک می شوند.
روشنک می گوید:« اوایل برام جذاب بود. الان استفاده ام در حد نیازه . کاری با کسی داشته باشم و نتوانم با آن تماس بگیرم یا جایی باشد که نخواهم مزاحمش بشوم پیامک میدم یا مثلا مناسبت های مختلفی که باشه الان دیگر پیامک میدهم… پیامک سرعت ارتباطات را بیشتر کرده من به دوستانم، همسر، خانواده و معمولا افراد نزدیک پیامک می دهم کسانی که اطلاع دارم از موقعیتشان که جوری هست نمی توانند جواب من را درآن بازه زمانی بدهند به آنها پیامک می دهم. کسانی که از وضعیتشان اطلاعی ندارم خیلی هم نزدیک نیستند غریبه هستند، معمولا سعی میکنم زنگ بزنم چون پیامک یک ذره خصوصی تره ».
با اینکه در این میان عده ای پیامک را حوزه ای خصوصی و صمیمی می دانند و تعامل پیامکی را امری دوستانه تلقی می کنند اما به همین میزان افرادی نیز هستند که پیامک را برای هماهنگی امور رسمی خود نیز به کار می گیرند. حسنا اما نظر دیگری دارد: « تماس گرفتن آدم را محدود می کند هم خود من را و هم کسی که به او تلفن می شود وقتی پیامک می دهم آن فرد این قدرت را دارد که الان یا هر وقت که وقتش آزادتر شد جواب بدهد ، ولی وقتی زنگ میزنم باید همان لحظه پاسخ بدهد واگر پاسخ ندهد ممکن است ذهنش را مشغول کند. برای همین تا خیلی لازم نباشد زنگ نمیزنم مگر اینکه کار واجبی باشد. حتی به اساتیدم هم ترجیح میدهم باز پیامک بدهم که اگر در حال استراحت باشند یا در جلسه یا کلاسی هستند باز این قدرت انتخاب را داشته باشند که هروقت خواستند پاسخ بدهند. دیگر اینکه برای تماس آدم باید یکسری مقدمات بچینه ولی در پیامک ادم خیلی راحت و سریعتر می تونه بره سر اصل مطلب».
پیامک از سویی این ذهنیت را القا می کند که فرستنده قصد آنرا ندارد که چندان مزاحم وقت مخاطب شود و بی مقدمه به اصل مطلب می پردازد و از سویی به برنامه ها و زمان و قدرت تصمیم گیری مخاطب احترام گذاشته است و اختیار جواب دادن به پیامک در زمان مناسب را به خود مخاطب واگذار کرده است. این در حالیست که در تماس تلفنی علاه بر اینکه مخاطب از موضوع گفتگو بی خبر است، معمولا پاسخ را نیز می بایست در همان لحظه ای که تماس گیرنده اراده کرده است بدهد. بدین ترتیب پیامک سبب افزایش قدرت انتخاب و عمل کاربران و مخاطبان می شود.چرا که حتی در صورت عدم پاسخگویی به تماسهای دریافتی این امر سبب مشغولیت ذهنی مخاطب می شود،در حالیکه پیامک این ظرفیت دارد که هرزمان و در هر مکان (کلاس درس، جلسه کاری و حتی در زمان خواب سایرین) بی آنکه برای کسی مزاحمتی ایجاد کند،این مکالمه متنی صورت گیرد. پیامک امروزه سبب صرفه جویی در وقت نیز شده است. امروزه بدلیل افزایش مشغله های شخصی و افزایش انتظارات از افراد، دیگر روابط دوستانه یا خویشاوندی افراد به شکل سابق نیست.حمید در جواب اینکه پیامک چه فرصتهایی به شما داده میگوید: «شما بفرمائین چه فرصت هایی رو از ما ساقط کرده. واقعا بگم فرصت خاصی در اختیار من گذاشته نه. با توجه به هزینه های مادی و غیرمادی که در قبالش متحمل شدم کار انچنانی برام نداشته.انتظاری بخوام داشته باشم. فرصت نابی باشه نه… چرا ازین لحاظ خوبه آدم دلتنگ استادش میشه دوستانش، خانواده اش، یک فرصتیه که زنگ میزنه حالشونو میپرسه ولی یه ایراد هم بوجود آورده، آدمها یک زمان دلتنگ هم میشدن پامیشدن میرفتند همدیگرو می دیدند اما الان به یک زنگ و حتی کمتر یک اس اکتفا میکنیم. متاسفانه چون فرهنگ سازی نشده این اتفاق ها داره می افته. فرصت همنشینی با دوستان رو از ما گرفته. اکتفا کردن به اینکه صداشونو بشنویم. کلا تلفن و نه تلفن همراه، این مسئله رو بوجود اورد. موبایل بیش از انکه فایده داشته باشه بی فایده است».
اگر تا چندی پیش صله رحم به بازدید و همنشینی افراد با یکدیگر و خوردن یک فنجان چای معنا می شد، امروز دیگر تماس های تلفنی و گاه ارسال یک صورتک لبخند یا چشمکی که بین جوانان حتی در الفاظ شفاهی شان به «دونقطه دی ? » در عوض لبخندزندنشان معروف شده است، خلاصه می شود. صله رحم و دیدو بازدید مجازی ای که نه چهره و حضور افراد که لغات و ذهنیت قرضی شان برای همدیگر کپی و فوروارد می شود. اکنون دلتنگی ها جملات از پیش تعیین شده ای هستند که یا در برنامه های پیامک های آماده ای مثل جملک و بانک اس ام اس جستجو می شوند و یا از اینباکس تلفن همراه صرفاً فوروارد می شوند.شیما: «من فکر می کنم برمی گرده به اون روابط اجتماعی آدمها که خراب شده ما هم دنبال یک بهانه می گشتیم حالا پیامک و تلفن همراه هم کمک کرده راحت تر از سر خودمون باز کنیم»
از سویی نباید این نکته را دور از ذهن داشت که سرویس پیامک فرصتهای خوبی را نیز در اختیار جوانان قرار داده است. فرصت هایی مناسب برای افراد کمرو و خجالتی یا افراد با مشغله های زیاد و البته فرصتهایی پنهانی برای ارتباطاتی که عرف یا شرع آنها را ممنوع کرده است و از دیگر سوی فرصتی نیز برای نگهداشت دوستی ها و فراموش نشدن در این تنهایی ها و گم نشدن در جمعیت غریبه ها. شیما: «پیامک باعث میشه ارتباطات دوستیمون حتی اگر کم میشه قطع نشه . بخاطر کار و شرایط دیگه تایمهای کاریم شاید با اونها یکی نباشه ولی با این پیامک باعث میشه بهشون بگم من دوست دارم ارتباطاتم قویتر شه ،رفت و امد داشته باشیم ،اما وقتشو ندارم ولی بیادشون هستم».
طبق داده های جمع آوری شده ، اینکه پیامک باعث تقویت و استحکام ارتباطات فرعی و ضعیف شده است، نظر پاسخگویان بیشتر به سمت عدم موافقت سنگینی کرده است. همانگونه که در جدول زیر می بینیم ۳۵٫۴ % پاسخگویان مخالف این گویه اند . ۳۳ % بمیزان متوسطی این امر را قبول داشته و ۳۱٫۶ % پاسخگویان با این گویه موافقت خود را ابراز داشته اند.
در ادامه بیش از ۵۷ % با این امر که این سرویس براحتی امکان دسترسی به دوستانرا فراهم می آورد، موافقند و ۱۴٫۷ % مخالف بوده یا بمیزان کمی موافقت داشته اند. اکثر پاسخگویان بمیزان زیادی گهگاه از این سرویس بابت مهربانی افراد از آنها تشکر و قدردانی کرده اند (۶۷٫۲ %) . ۴ نفر اصلا (۱٫۴ %) و ۱۹ نفر (۶٫۸ %) نیز کمی از این تجربه برخوردار بوده اند.
جدول ۳۳ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی آنها از کارکرد ارتباطی پیامک

گویه ها

اصلا

کم

متوسط

زیاد

بسیار زیاد

جمع

پیامک باعث تقویت و استحکام ارتباطات فرعی و ضعیفم شده است

۳۲ ۱۱٫۱%

۷۰ ۲۴٫۳%

۹۵ ۳۳%

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...