دین
آموزش از طریق عمل به دین در منزل
خودسازی والدین
رفتار دینی والدین
متغیر پیش‌بین
ایمان
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
تحقیق یک فرایند علمی است. بنابراین به یک روش منظم برای حل مشکلات نیاز است که اصطلاحاً به آن «روش تحقیق» می‌گویند. با انتخاب روش تحقیق مناسب، در واقع معین می‌گردد که چه روشی از میان روش‌های مختلف موجود، با توجه به موضوع و هدف محقق از انجام پژوهش، مناسب و پاسخگوست. به عبارت دیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیق‌تر، آسانتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‌هایی برای پرسش یا پرسش‌های تحقیق یاری نماید، بنابراین روش جمع‌ آوری داده‌ها و روش آماری جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها متفاوت هستند و بالطبع انتخاب روش تحقیق نیز براساس همین عوامل خواهد بود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۱- روش تحقیق
تحقیق موجود یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است مطالعه توصیفی آنچه را که است توصیف و تفسیر می کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متداول، فرایند های جاری، اثار مشهود و یا روند های در حال گسترش توجه دارد توجه آن به زمان حال است، هر چند غالباً رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند را مورد توجه قرار می دهد. نکته مهم در روش تحقیق همبستگی نیز آن است که این تحقیق هرگز رابطه علت و معلولی را تبیین نمی کند بلکه صرفاً یک رابطه را توصیف می کند (بست، ترجمه شریفی وطالقانی،۱۳۷۶ ). در این تحقیق همبستگی بین رفتار دینی والدین با روابط عاطفی موجود در خانواده و خود شکوفایی دانش‌آموزان سنجیده می شود بنابراین تحقیق از نوع همبستگی می باشد.
۳-۲- انواع متغیرها

    1. متغیرپیش بین

رفتار دینی والدین

    1. متغیرهای ملاک

روابط عاطفی موجود در خانواده و خود شکوفایی دانش‌آموزان

    1. متغیرهای تعدیلگر

جنس، نوع مدرسه و پایه تحصیلی
۳-۳- داده های مورد نیاز
داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق پاسخ دانش آموزان دختر و پسر ناحیه دو شهر کرمان به سوالهای پرسشنامه پرسشنامه های رفتار دینی ، روابط عاطفی موجود در خانواده و خود شکوفایی به دست آمده است.
۳-۴- شیوه جمع آوری اطلاعات
برای جمع‌ آوری اطلاعات محقق پس از گرفتن نامه از دانشگاه و مراجعه با آموزش و پرورش و سپس با کسب اجازه از مراجع مربوطه پرسشنامه‌های مزبور را به طور همزمان و با روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه ای برای جمع‌ آوری داده ها در اختیار دانش آموزان قرار داد و پس از تکمیل، جمع‌ آوری و تصحیح پرسشنامه‌ها، تحلیل آماری بر روی داده‌ها با بهره گرفتن از نرم افزار ۱۷Spss صورت گرفته است.
۳-۵- جامعه آماری
«در هر بررسی آماری، جامعه، عناصری است که می‌خواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم و تعداد عنصرهای آن را حجم جامعه می‌نامند» (عمیدی، ۱۳۷۸: ۱۰).
در این پژوهش جامعه آماری، دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناحیه ۲ شهر کرمان با تعداد ۱۰۵۸۵ (۶۰۰۳ دختر و ۴۵۸۲ پسر) در ۷۹ مدرسه (دولتی و غیردولتی) می باشند.
۳-۶- حجم نمونه
برای بدست آوردن نمونه با توجه به حجم جامعه از فرمول کوکران استفاده شد که بر اساس این فرمول تعداد نمونه برابر است با ۳۰۹ نفر.

۳-۷- روش نمونه گیری
در این پژوهش روش نمونه‌گیری بصورت تصادفی – طبقه ای بوده است. بدین صورت که ابتدا مدارس مقطع متوسطه ناحیه ۲ را به ۱۲ طبقه(بر اساس جنس، نوع مدرسه و پایه تحصیلی) تقسیم کرده، سپس از هر طبقه به صورت تصادفی تعدادی مدرسه را انتخاب کرده و از هر مدرسه تعدادی دانش‌آموز بطور تصادفی انتخاب گردیده است که انتخاب دانش‌آموزان در هر طبقه و مدرسه متناسب با حجم جامعه صورت گرفته است.
۳-۸- ابزار جمع‌ آوری داده‌ها:
انتخاب ابزارهای جمع آوری اطلاعات به هدف و روش تحقیق بستگی دارد. لذا با توجه به اهداف این تحقیق و سوالات مطرح شده از پرسشنامه های رفتار دینی ، روابط عاطفی موجود در خانواده و خود شکوفایی استفاده شده است.
پرسشنامه‌ی رفتار دینی(علوی، ۱۳۸۲) مشتمل بر ۹ سؤال با طیف پنج درجه‌ای (اصلاً یا بسیار کم، به‌ندرت یا کم، بعضی وقت‌ها یا متوسط، بیشتر وقت‌ها یا زیاد، و همیشه یا خیلی زیاد) می باشد، پرسشنامه‌ی روابط عاطفی موجود در خانواده(علوی، ۱۳۸۷) شامل ۲۳ سؤال چهار گزینه‌ای (اصلاً، به‌ندرت، تاحدودی، و کاملاً) و پرسشنامه‌ی خود شکوفایی(گنجی، ۱۳۸۶) مشتمل بر ۸ سؤال دو گزینه‌ای(بلی و خیر) بوده اند.
۳-۹- شیوه نمره‌گذاری متغیرها
پرسشنامه‌ی رفتار دینی دارای ۹ سؤال است که پاسخ هر یک از مواد در مقیاس پنج درجه‌ای (اصلاً یا بسیار کم، به‌ندرت یا کم، بعضی وقت‌ها یا متوسط، بیشتر وقت‌ها یا زیاد، و همیشه یا خیلی زیاد) قابل رتبه‌بندی است. در هنگام نمره گذاری به هر یک از گزینه‌ها امتیاز ۰ تا ۴ اختصاص می‌یابد. به این ترتیب که به گزینه‌های اصلاً یا بسیار کم تا همیشه یا خیلی زیاد امتیازهای ۰ تا ۴ اختصاص می‌یابد. پس در این پرسشنامه حداقل نمره ممکن ۰ و حداکثر آن ۳۶ است. به کمک جدول ۳-۱ می‌توان وضعیت رفتار دینی هر فرد را مشخص نمود.
پرسشنامه‌ی روابط عاطفی موجود در خانواده مشتمل بر ۲۳ سؤال چهار گزینه‌ای بوده که سؤال‌های ۱ تا ۱۲، ۱۶، ۱۷ و ۲۳ به گزینه‌های‌ اصلاً، به‌ندرت، تاحدودی، و کاملاً به ترتیب امتیازهای ۰ تا ۳ و در سؤال‌های ۱۳ تا ۱۵ و ۱۸ تا ۲۲ ۲۳ به این گزینه‌ها‌ امتیازهای ۳ تا ۰ اختصاص می‌یابد. در نتیجه دامنه نمره روابط عاطفی موجود در خانواده بین ۰ تا ۶۹ بوده و نمره کمتر بیانگر روابط عاطفی نامطلوب‌تر است و هرچه امتیاز بالاتر باشد، روابط عاطفی موجود در خانواده بهتر است. به کمک جدول ۳-۲ می‌توان وضعیت روابط عاطفی موجود در خانواده هر فرد را مشخص نمود.
پرسشنامه‌ی خود شکوفایی مشتمل بر ۸ سؤال دو ارزشی (بلی و خیر) بوده است. در هنگام نمره‌گذاری به گزینه بلی امتیاز ۱ و به گزینه خیر امتیازی تعلق نمی‌گیرد. پس در این پرسشنامه حداقل نمره ممکن ۰ و حداکثر آن ۸ است و نمره کمتر بیانگر خود شکوفایی پایین‌‌تر است و هرچه امتیاز بالاتر باشد، خود شکوفایی بالاتر است. به کمک جدول ۳-۳ می‌توان وضعیت خود شکوفایی هر فرد را مشخص نمود.
جدول ۳-۱- تفسیر پرسشنامه رفتار دینی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...