هارتنت و رامکی[۳۷] (۲۰۰۰) فرض نمودند که بین شهرت حسابرس و خطای پیش‏بینی مدیریت ارتباط معکوسی وجود دارد. آنان استدلال نمودند، مؤسسات بزرگ برای حفظ اعتبارشان به مدیران در ارائه پیش‏بینی بهتر کمک می

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ویویان[۳۸] (۲۰۰۹) با مطالعه نمونه بزرگی از شرکت‏ها در سال‏های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ به رابطه معکوس و محکمی بین دقت پیش‏بینی مدیریت و خطای پیش‏بینی مدیریت دست یافت. این ارتباط برای افق زمانی کوتاه مدت ضعیف‏تر و برای افق زمانی بلندمدت قوی‏تر بود. هاتاگال و سیائو[۳۹] (۲۰۰۹) به ارزیابی عوامل مؤثر بر خطای پیش‏بینی سود و قیم‏ گذاری اولین انتشار عمومی اوراق بهادار در یک نمونه ۱۲۴ تایی برای سال‏های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در بورس اندونزی پرداختند و عوامل فاصله زمانی پیش‏بینی، اندازه شرکت، کیفیت حسابرسی، نوع صنعت و محدوده فعالیت را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که فاصله زمانی پیش‏بینی با خطای پیش‏بینی رابطه مستقیم داشته و اندازه شرکت با خطای پی‏ بینی سود ارتباط معکوس معناداری دارد. در مورد کیفیت حسابرسی – چهار مؤسسه بزرگ حسابرسی به عنوان نماینده کیفیت حسابرسی در نظر گرفته شد- اگرچه با افزایش کیفیت حسابرسی خطای پیش‏بینی سود کم می
چویی و همکاران[۴۰] (۲۰۰۹) در پژوهشی تحت عنوان نقش شگفتی پیش‏بینی (تفاوت بین قدر مطلق خطای پیش‏بینی و انتظارات موجود بازار از درآمد آتی) و خطای پیش‏بینی در تعیین دقت پیش‏بینی مدیریت که در طی سال‏های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ انجام شد، دریافتند که دقت پیش‏بینی به طور معکوس با خطای پیش‏بینی مدیریت در ارتباط است .این ارتباط در زمان پیش‏بینی اخبار بد نسبت به زمان پیش‏بینی اخبار خوب قوی‏تر است. همچنین دقت پیش‏بینی با خطای پیش‏بینی نیز ارتباط معکوس دارد و زمانی که خطای پیش‏بینی منفی است، این ارتباط معکوس تشدید می
اندرسون[۴۱] (۱۹۹۴) به بررسی ارتباط بین ریسک و رشد سود شرکت‏ها پرداختند. آنها ابتدا فرض کردند که سرمایه‏گذاران ریسک‏گریز، در یک دوره انتظار حداکثر کردن ارزش شرکت را دارند و رشد سود را به عنوان نرخ رشد در سود تقسیمی تعریف نمودند. آنان از جنبه تئوری ثابت کردند که ریسک نظام‏مند با رشد سود رابطه مثبت دارد و همچنین با بررسی اطلاعات ۶۵۱ شرکت در طی دوره زمانی ۸۷-۱۹۸۲ شواهد تجربی پیدا کردند که ریسک نظام‏مند با نرخ رشد سود خالص و سود عملیاتی مربوط می
یجنسکی و دیگران[۴۲] (۲۰۰۲) به مقایسه زمان شناسایی سودهای پیش‏بینی شده در دو کشور آمریکا و کانادا پرداخته، نتیجه گرفتند که شرکت‏های آمریکایی احتمالاً زمانی که اخبار بد نزدیک است، سود را پیش‏بینی می
کلمنت و دیگران[۴۳] (۲۰۰۳) رابطه میان انتشار اخبار پیش‏بینی از سود از جانب مدیران و تغییرات قیمت سهام را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که انتشار این پیش‏بینی‏ها افزون بر تأثیرگذاری بر قیمت سهام بر پراکندگی پیش‏بینی‏های تحلیل‏گران مالی نیز مؤثر است.
ماندی و دیگران (۲۰۰۳) دریافتند که پیش‏بینی تحلیل‏گران ژاپنی با دقت بیشتری انجام شده و در مقایسه با شرکت‏هایی که زیان، گزارش می
کیکون[۴۴] (۲۰۰۵) با بهره گرفتن از ۰۲۲/۱۲۰مشاهده در دوره زمانی سال‏های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۱ به محاسبه انحراف پیش‏بینی، خطای پیش‏بینی و خوش‏بینی سود در آمریکا پرداخت. انحراف پیش‏بینی، خطای پیش‏بینی و خوش‏بینی سود به طور یکنواختی در طول دوره بررسی کاهش یافت. این موضوع به ویژه در بین شرکت‏های زیان‏ده چشمگیرتر بود به گونه‏ای که اختلاف خطای پیش‏بینی در پایان دوره مورد بررسی، جزیی و اندک بود.
جنینگز در سال ۱۹۸۷ در تحقیقی تحت عنوان “حرکت نامنظم قیمت سهام، پیش‏بینی سود به وسیله مدیریت و تجدیدنظر در پیش‏بینی تحلیل‏گران” به بررسی تأثیر ارائه پیش‏بینی سود به وسیله مدیریت بر قیمت سهام پرداخت. در این تحقیق نشان داده شد که پیش‏بینی سود به دو طریق بر قیمت سهام اثر می
پاونال و واسلی و وای میر[۴۵] در تحقیقی تحت عنوان “تأثیر انواع مختلف پیش‏بینی بر قیمت سهام” در سال ۱۹۹۳ تأثیر پیش‏بینی‏های دامنه‏دار، نقطه‏ای و دارای حداکثر و حداقل و همچنین کوتاه مدت را بر روی قیمت سهام در زمان ارائه این پیش‏بینی‏ها مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند. نتیجه تحقیق آنها نشان داد که پیش‏بینی‏های نقطه‏ای نسبت به سایر پیش‏بینی‏ها از اعتبار بیشتری برخوردار است و تأثیر بیشتری بر روی قیمت سهام می
نگ و همکارانش[۴۶] در سال ۲۰۰۶ طی تحقیقی تحت عنوان “پیش‏بینی‏های مدیریت، کیفیت افشا و کارایی بازار” واکنش بازده سهام به دنبال پیش‏بینی‏های مدیریت و همچنین تأثیر کیفیت افشا بر روی حجم و بزرگی بازده را مورد ارزیابی قرار دادند. طبق این تحقیق بازده غیر عادی سهام یک ارتباط مستقیم با اخبار پیش‏بینی‏های مدیریت دارد و همچنین بزرگی این بازده غیر عادی سهام یک ارتباط مستقیم با اعتبار پیش‏بینی‏های مدیریت دارد و در عین حال بزرگی این بازده غیر عادی به دنبال پیش‏بینی‏های مدیریت برای شرکت‏هایی که حاوی اخبار مثبت بسیار بالا هستند نسبت به شرکت‏هایی که حاوی اخبار بد هستند، بزرگ‏تر می
فرانک و همکاران[۴۷] (۱۹۹۵) افشای اختیاری و تأمین مالی خارج از شرکت را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که بین افشای پیش‏بینی سود و تمایل شرکت‏ها برای پیوستن به بازارهای سرمایه رابطه معناداری وجود دارد و تأمین مالی خارج از شرکت برای پیش‏بینی در دوره‏های کوتاه‏تر قبل از ارائه پیش‏بینی نسبت به سایر مواقع اهمیت بیشتری ندارد.
مکنومی[۴۸] (۲۰۰۳) به بررسی جانبدارانه بودن و دقت پیش‏بینی‏های سود توسط مدیریت بر اساس مقررات ۱۹۸۹(رسیدگی به پیش‏بینی‏های مدیریت) در شرکت‏های کانادایی پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می
باجینسکی و همکارانش[۴۹] (۲۰۰۲) به بررسی اثر محیط قانونی بر افشای داوطلبانه پیش‏بینی‏های سود مدیریت می
فانگ[۵۰] (۲۰۰۹) نقش دقت پیش‏بینی مدیریت را در برآورد خطای پیش‏بینی سود مدیریت مورد مطالعه قرار داد. وی در پژوهش خود به این نتیجه رسید که رابطه‏ای با اهمیت و منفی بین دقت پیش‏بینی و خطای پیش‏بینی هست. این یافته‏ها با این فرضیه سازگار است که پیش‏بینی‏هایی خوش‏بینانه است که با سطح کمتری از دقت پیش‏بینی همراه باشد. همچنین این رابطه برای پیش‏بینی‏های با افق زمانی طولانی‏تر، قوی‏تر است.
هاتن و استاکن[۵۱] (۲۰۰۹) ویژگی‏های پیش‏بینی ثبت شده شرکت و چگونگی تأثیر دقت پیش‏بینی‏های سود قبلی را در پاسخ سرمایه‏گذاران به پیش‏بینی سود آینده مورد بررسی قرار دادند. آنها در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که رفتار پیش‏بینی‏های قبلی شرکت اجازه می
اسکنر[۵۲] در سال ۱۹۹۴ در تحقیق تحت عنوان “چرا شرکت‏ها به طور اختیاری اخبار (بد) منفی را افشا می‏سازند” به موضوع ماهیت خبر و تأثیر آن بر روی قیمت سهام پرداخته است. در این تحقیق ضمن اشاره به انواع اخباری که مدیران می
فروست[۵۳] در سال ۱۹۹۷ در مقاله‏ای تحت عنوان “خط‏مشی افشا شرکت‏هایی که گزارش حسابرسی آنها غیر مقبول است”، به بررسی چگونگی پیش‏بینی در شرکت‏های دارای مشکلات مالی پرداخت. فرض اساسی تحقیق فروست به صورت وجود ارتباط بین نوع گزارش‏های حسابرسان و واکنش تحلیل‏گران مطرح شده بود که نتیجه این تحقیق نشان‏دهنده این موضوع بود که اگر گزارش حسابرس مقبول باشد، موجب تجدیدنظر پیش‏بینی‏های تحلیل‏گران به دنبال پیش‏بینی مدیریت خواهد شد و در غیر این صورت تجدیدنظر کمتری را به دنبال خواهد داشت.
اوتا [۵۴] در سال ۲۰۰۵ طی تحقیقی تحت عنوان “آیا بازار سرمایه جانبداری در پیش‏بینی سود به وسیله مدیریت را می
یاغی‏شی[۵۵] و همکاران (۲۰۰۹) به مطالعه پیامدهای اقتصادی پیش‏بینی سود مدیریت در سال‏های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ پرداختند و به طور خاص به برسی اثرات چندگانه ویژگی‏های پیش‏بینی‏های مدیریت (وقوع، دفعات، دقت، اعتبار و شهرت) بر روی ریسک و ارزش شرکت پرداختند. برای اندازه‏گیری ریسک از پنج معیار تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش، ریسک ورشکستگی، ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک و جمع ریسک استفاده نمودند. همچنین نتایج نشان داد با این حال که ارائه پیش‏بینی سود مدیریت با دفعات، دقت و اعتبار بیشتر ارائه کننده یک منافع حاشیه‏ای در ارزش شرکت است.

تحقیقات داخلی

در ایران نیز پژوهش‏های زیادی در مورد پیش‏بینی سود انجام پذیرفته است. مشایخ و شاهرخی (۱۳۸۶) به بررسی دقت پیش‏بینی سود توسط مدیران و عوامل مؤثر بر آن پرداختند. برای این منظور۱۳۸۴ شامل ۶۳۹ مشاهده با بهره گرفتن از روش تفاوت میانگین‏ها بررسی شده پیش‏بینی‏های ۲۷۹ شرکت طی دوره۱۳۸۱ است. یافته‏های این پژوهش نشان می
جهانخانی و صفاریان (۱۳۸۲) به بررسی واکنش بازار سهام نسبت به اعلان سود برآوردی هر سهم در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند و دریافتند که سود برآوردی انتشار یافته هر سهم دارای محتوای اطلاعاتی بوده و باعث تغییر قیمت و حجم معاملات سهام در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شده است. کردستانی و باقری (۱۳۸۸) با بهره گرفتن از دو روش مقطعی و تلفیقی به بررسی ارتباط ارزش افزوده اقتصادی و نقدی با خطای پیش‏بینی سود پرداختند. نتایج روش مقطعی نشان‏دهنده رابطه منفی بین خطای پیش‏بینی سود و درصد تغییر در ارزش افزوده اقتصادی است. همچنین یک رابطه منفی بین خطای پیش‏بینی سود و سود عملیاتی به دست آمد. نتایج همچنین بیانگر عدم ارتباط بین ارزش افزوده نقدی و خطای پیش‏بینی سود بوده و نشان داد بین جریان نقدی عملیاتی و خطای پیش‏بینی سود نیزارتباطی وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل از روش داده‏های تلفیقی نشان داد رابطه‏ای مثبت بین خطای پیش‏بینی سود و درصد تغییر در ارزش افزوده اقتصادی برقرار است. در عین حال ارتباط معناداری بین ارزش افزوده نقدی با خطای پیش‏بینی سود به دست آمد، اما دو متغیر سود عملیاتی و جریان نقدی عملیاتی با متغیر وابسته خطای پیش‏بینی سود ارتباط معناداری نداشت.
نتایج مطالعات ملکیان و همکاران (۱۳۸۹) در پژوهشی که تحت عنوان «عوامل مؤثر بر دقت سود پیش‏بینی شده توسط شرکت‏ها» انجام گرفت، نشان‏دهنده رابطه منفی بین دوره پیش‏بینی، اهرم مالی و عمر شرکت با دقت پیش‏بینی بوده و رابطه بین گزارش حسابرس با دقت پیش‏بینی را نیز تأیید می
علی عمارلو(۱۳۷۷) در پایان‏ نامه کارشناسی ارشد خود به مطالعه تأثیر سود پیش‏بینی شده هر سهم توسط مدیریت بر قیمت سهام پرداخت. وی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا اعلامیه‏های سود پیش‏بینی شده در بردارنده محتوای اطلاعاتی مفید می­باشد و در تصمیم‏ گیری‏های استفاده‏کنندگان مفید می
محمد آزاد (۱۳۸۳)، محتوای اطلاعاتی پیش‏بینی سود شرکت‏ها را در پایان‏ نامه کارشناسی ارشد بررسی کرد. آزاد، ۵۸ شرکت تولیدی در بورس اوراق بهادار شامل ۶۰۶ گزارش سود را در دوره سال‏های ۱۳۸۱-۱۳۷۷ مورد بررسی قرار داد. نتایج این تحقیق بیانگر وجود رابطه معنی‏دار بین سود پیش‏بینی شده و واقعی است. همچنین بین سودهای پیش‏بینی شده توسط شرکت‏ها و بازده سهام رابطه معناداری وجود دارد.
ثابت (۱۳۸۴) به بررسی تأثیر پنج عامل اندازه شرکت، مقدار بحران مالی، نرخ رشد، تأمین مالی برون سازمانی و کنترل قیمت‏ها در صنعت بر سوگیری مدیران شرکت‏ها در پیش‏بینی سود پرداخت. یافته‏های تحقیق وی نشان داد که به طور میانگین، پیش‏بینی سود شرکت‏ها خوش‏بینانه انجام شده است و تأمین مالی برون سازمانی به منظور فرضیه پژوهشی بر پیش‏بینی سود مؤثر است. وی نتیجه گرفت که شرکت‏های کوچک‏تر در مقایسه با شرکت‏های بزرگ‏تر پیش‏بینی بدبینانه‏تری انجام می
بهرامیان (۱۳۸۵) دقت پیش‏بینی سود هر سهم شرکت‏هایی را که برای اولین بار سهام‏شان در بورس اوراق بهادار عرضه می
اکبری (۱۳۸۷) متغیرهای مؤثر بر اعتبار پیش‏بینی‏های سود توسط مدیریت را در دوره زمانی ۷۵ تا ۸۶ مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان می
نسرین علی‏نقیان (۱۳۸۹) به بررسی رابطه خطای پیش‏بینی سود و ریسک مالی و تجاری در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس تهران پرداخت. در تحقیق وی ریسک غیر سیستماتیک بر اساس دو معیار ریسک یعنی ریسک مالی و تجاری بررسی شد. ریسک مالی بر اساس سه معیار نسبت اهرمی، نسبت جاری و کل دارایی‏ها سنجیده شد. نتایج بررسی رابطه خطای پیش‏بینی سود را با دو متغیر نسبت اهرمی و دارایی‏ها تأیید نمود. اما ارتباط رابطه خطای پیش‏بینی با نسبت جاری نامشخص بود و امکان قضاوت قبلی در مورد آن رابطه وجود نداشت. اما در کل، با توجه به این که دو معیار از سه معیار مربوط به ریسک مالی توان پیش‏بینی خطای پیش‏بینی سود هر سهم را دارند، می
آشتاب (۱۳۸۹) به بررسی رابطه بین خطای پیش‏بینی سود و بازده غیر عادی سهام در شرکت‏های جدید الورود پرداخت. نتایج بیانگر رابطه مثبت بین این دو متغیر است که در نهایت بیانگر محتوای اطلاعاتی متغیر سود دارد. به عبارت دیگر، اعلام سود پیش‏بینی شده باعث انحراف در میانگین نرخ بازده غیر عادی سهام می

خلاصه فصل

این فصل مربوط به مبانی نظری تحقیق بود که با بحث در ارتباط با تئوری‏های سود از قبیل انواع پیش‏بینی سود که در آن مدیران سه رویکرد برای پیش‏بینی سود برای یک سال مالی دارند:
۱-رویکرد بی‏طرفانه، پیش‏بینی بر مبنای بهترین برآورد از سود دوره
۲-رویکرد محافظه‏کارانه، پیش‏بینی کمتر از واقع
۳-رویکرد خوش‏بینانه، پیش‏بینی بیشتر از واقع
همچنین در ادامه فصل به ویژگی‏های پیش‏بینی سود، اجزای تشکیل‏دهنده پیش‏بینی سود، مبانی تهیه پیش‏بینی سود ارزش، اهمیت و کاربرد پیش‏بینی سود و مشکلات آن آغاز و سپس به تعاریفی از ریسک و ارزش شرکت و نحوه اندازه‏گیری آنها ادامه یافت و در آخر این فصل به تحقیقات داخلی و خارجی صورت گرفته مرتبط با موضوع پرداخته شد.

فصل سوم

روش‌ اجرای تحقیق

مقدمه

کشف واقعیت و نیل به امکان پیش‏بینی همواره موتور محرکه تحولات علمی بوده است. این که واقعیت چیست و چگونه می
از این رو در این فصل مطالبی همچون روش تحقیق، جامعه آماری، قلمرو تحقیق، روش و ابزار گردآوری اطلاعات، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه گردیده و مورد مطالعه و بررسی قرار می

روش تحقیق

روش تحقیق به عنوان قانونی برای درک رابطه علت معلولی است. به عبارت دیگر، روش شناسی تعیین حدود و معیارهایی است که می
پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‏ها، کمی می‏باشد. همچنین از نظر نوع زمان، مقطعی و از نظر منطق اجرا، استقرایی است و از نظر نحوه اجرا، توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی می‏باشد.
از آن جهت که در گردآوری داده‏ها از اطلاعات عملکردی شرکت‏ها بر مبنای صورت‏های مالی تاریخی استفاده می

فرضیه ‏های تحقیق

فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده‏ها، اشیاء و متغیرها که محقق را در تشخیص نزدیک‏ترین و محتمل‏ترین راه برای کشف مجهول کمک می
با این تعریف و با توجه به نقش فرضیه از بعد پاسخ به مسئله اصلی و همچنین از لحاظ آزمون‏پذیری آن به کمک تکنیک‏های آماری، فرضیات تحقیق به شرح زیر تدوین شده است:
فرضیه اصلی اول: پیش
فرضیه های فرعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...