۳-۱۱-۴٫ صندوق های پستی الکترونیک و آدرس ها
در یک سیستم پست الکترونیک از بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات رایج سیستم پستی سنتی استفاده می شود. قبل از اینکه بتوان نامه ای را برای یک شخص فرستاد ، باید به وی یک صندوق پستی الکترونیکی اختصاص داد . این صندوق پستی در واقع از یک فضای حافظه غیر فعال (مثلا یک فایل روی دیسک) تشکیل شده است درست شبیه یک صندوق پستی معمولی ، صندوق پستی الکترونیکی کاملا اختصاصی است یعنی به نرم افزار پست الکترونیک اجازه داده می شود تا یک برنامه رسیده را در صندوق پستی دلخواه قرار دهد و بجز دارنده ی صندوق پستی به هیچکس اجازه مشاهده و یا حذف پیغام ها را نمی دهد. در اغلب اوقات یک ، صندوق پستی الکترونیکی متناظر با یک شماره حساب کامپیوتری است. بنابر این شخصی که چند شماره حساب کامپیوتری داشته باشد می تواند دارای چند صندوق پستی باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

به هر ، صندوق پستی الکترونیکی یک آدرس پست الکترونیک منحصر به فرد اختصاص داده می شود، بنابراین هروقت شخصی نامه ای را می فرستد برای مشخص کردن مقصد نامه از آدرس پست الکترونیک استفاده می کند. یک آدرس کامل ، پستی الکترونیک شامل دو بخش است: بخش دوم آن نام کامپیوتر را مشخص می کند و قسمت اول بیانگر یک صندوق پستی روی آن کامپیوتر است. در عمومی ترین قالب استفاده شده از یک علامت @ برای تفکیک این دو بخش استفاده می کنند: mailbox@Computer.com (کامر، ۱۳۸۰، ص۴۸۷)
۳-۱۱-۵٫ وب سایت[۳۹]
یکی از عالی ترین زمینه های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور ،استفاده از تارنماهای اینترنتی است. وب سایتها به دلیل ارزش اطلاع رسانی زیادی که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربر با سواد دارند،فرصت خوبی برای معرفی چند زبانه و چند رسانه ای قابلیت‌های گردشگری یک کشور است. در بین سایتهای اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب ،سایتهای رسمی از اهمیت زیادی بر خوردارند.سایتهای رسمی ،سخنگو های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هر چه این پایگاه ها قوی تر ،بروزتر و چند زبانه باشند،مخاطب پذیری آنها افزایش می یابد.
پایگاه های اینترنتی دارای ماهیتی پویا هستندو امکان تغییر و جابجایی تصاویر و متون را بدون ایجاد هزینه جدید ممکن می سازند.همچنین افزایش شمار کاربران اینترنت و ظرفیت و قدرت بالای پایگاه های اینترنتی برای تاثیر گذاری بر جوامع موجب افزایش بازاریابی در صنعت گردشگری می شود.اما متاسفانه اکثر پایگاه های اینترنتی ما به شکل ضعیفی طراحی میشوند و با سرعت پایینی قابل رویت هستند.همچنین پایگاهای اینترنتی اکثر هتلها صرفا نقش بروشور مجازی دارند و فاقد امکانات و ابزارهای مناسب برای ذخیره مستقیم جا هستند.و باید این نکته را به یاد داشت که بهترین پایگاه های اینترنتی نیز در صورتی که به خوبی و با اتکا به اطلاعات روز آمد مدیریت نشوند موجب بروز آثار منفی شده و سطح کیفی خدمات را کاهش می دهد.(شفیع زاده،۱۳۸۵،ص۱۴)
۳-۱۱-۶٫ شبکه های اینترنتی یا اجتماعی
شبکه های اینترنتی رشد ناگهانی و فراگیر داشته ا‌ند . دو دهه قبل تنها افراد معدودی به یک شبکه دسترسی‌ داشتند ولی‌ هم اکنون ارتباط کامپیوتری جزئی از زندگی‌ ما انسانهاست. مورد استفاده از شبکه در انواع مسائل گردشگری ، تجاری نظیر تبلیغات ، تولید ، حمل ونقل ، برنامه ریزی، ارسال صورت حساب ها و امور بانکی‌ و حسابداری گسترده شده است. همچنین اغلب شرکت ها از شبکه های متعدد بهره میبرند و مراکز آموزشی از ابتدائی تا دانشگاه های پیشرفته از شبکه های کامپیوتری برای دسترسی‌ سریع به اطلاعات کتابخانه ها ی سراسر دنیا استفاده میکنند . فرمانداری ها ، استانداری ها ، دفاتر محلی دولتی و سازمانهای نظامی نیز از شبکه ها بی‌ بهره نیستند و در یک کلام شبکه های کامپیوتری در همه جا هستند.
رشد روز به روز اینترنت جهانی یکی از جالبترین و هیجان انگیز ترین پدیده های شبکه است . بیست سال پیش اینترنت تنها یک پروژه تحقیقاتی بود که پایگاه های معودی را شامل می شد. امروزه میلیون ها نفر در کشور های مختلف جهان از آن استفاده می کنند. در ایالات متحده ، اینترنت شرکت ها ، دانشگاه ها و مراکز دولتی بیشماری را به هم متصل کرده است و اغلب مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان ها را نیز به زودی در بر خواهد گرفت. همچنین مراکز خصوصی بسیاری از طریق ارتباط تلفنی به انترنت متصل اند و فناوری های جدید ظرفیت این خدمات را بیشتر خواهند کرد.
تاثیر عمیق اینترنت بر جامعه را می توان از طریق آگهی های مطبوعاتی و تلویزیونی مشاهده کرد که معمولا آدرس اینتنت شرکت آگهی دهنده را برای دسترسی به اطلاعات بیشتر محصولات یا خدمات معرفی می کنند.رشد شبکه بر اقتصاد نیز تاثیر عمده ای داشته است . شبکه های اطلاعاتی امکان استفاده اشخاص حقی از ارتباطات را میسر ساخته و ارتباط تجاری را دچار دگرگونی کرده است علاوه بر این صنعت جدیدی شکل گرفته است که فناوری شبکه، محصولات و خدمات مربوط را شامل می شود. اهمیت و حجم زیاد شبکه های کامپیوتری، نیاز به آموزش مهارت های مربوط به آن در تمامی شغل ها را ایجاب می کند.
شرکت ها نیز به کارکنانی برای طراحی ، ایجاد، نصب، و بهره برداری و مدیریت سخت افزار و نرم افزار شبکه های کامپیوتری و اینترنت نیاز دارند همچنین برنامه نویسی کامپیوتر تنها به کامپیوتر های مجزا محدود نمی شود و برنامه نویسی و خدمات نرم افزاری کامپیوتر های متصل به هم نیاز به برنامه نویسان ویژه دارد. بنابراین در می یابیم که شبکه های مجازی یا کامپیوتری نقش بسیار موثری در گسترش مواردی که در بالا اشاره شد دارند و در این راستا این شبکه ها موثرترین نقش را در گسترش فرهنگ توریسم جهانی دارند . اتاقهای خصوصی و عمومی شبکه های مجازی جایگاه خوبی برای معرفی دستاوردهای فرهنگی و بومی و به خصوص صنایع دستی و اماکن دیدنی و تاریخی یک کشور می باشد که بدین ترتیب هر فردی که عضویت این شبکه ها را پذیرفته در محاوره های نوشتاری ، صوتی و تصویری یک سفیر کشور متبوعش در کشور دیگر می باشد. که می تواند به خوبی و با کمترین امکانات و هزینه ها این مهم را انجام دهد .
شاید بتوان گفت شبکه های مجازی یکی از پر قابلیت ترین راه های گسترش توریسم می باشد چرا که کاربرانی که رودر روی هم در فضای مجازی بسر می برند در کنار مقوله های دیگر و در معرفی خود به دیگران چند درصدی را هم به معرفی کشور و شهری که در آن زندگی می کنند می پردازند و این بهترین و موثرترین راه در ارائه جاذبه های گردشگری به شکلی کاملا بومی است . (کامر ،۱۳۸۰، ص ۱)
۳-۱۱-۶-۱٫ امنیت و اطمینان در شبکه های مجازی
در کل و در فضای اینترنت مهمترین بحث بر سر امنیت و اطمینان بخشی می باشد ؛ چرا که فرد فقط تصویری یا صداو یا نوشتاری از شخص مقابل را می بیند که همه و همه می تواند دروغ از کار درآید . اما به هر حال اگر درصد بیشتری را به اطمینان اختصاص دهیم خواهیم دید که این شبکه ها و در کل فضای اینترنتی تاثیرات خود را می گذارد و به مانند هر اقدامی که می تواند عدم اطمینان را در بر داشته باشد ؛ این نیز چالش هایی را بر سر راه دارد که باید به کل مساله فکر کرد و مقداری از چالش های منفی آنرا کنار گذاشت .
امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان به شبکه های مجازی مشهوری چون فیس بوک و توییتر و …. متصل می شوند و افکار و عقاید درست و غلط خود را در آن به اشتراک می گذارند . اتاقهای چت نیز از دیگر مواردی است که روزانه میلیونها نفر را به خود مشغول می کند .
۳-۱۱-۶-۲٫ نقش دولت ها در استفاده از شبکه های مجازی
سازمانهای گردشگری در دولتها می توانند هر کدام یک صفحه در فیس بوک یا هر شبکه مجازی دیگری داشته باشند . همانطور که الان این کار بوسیله بسیاری از هتلها ، مناطق گردشگری و اماکن مهم صورت می پذیرد و البته هم اکنون همه به اهمیت این شبکه ها برای معرفی خود و محصولاتشان پی برده اند . صفحه های شبکه های مجازی جایگاهی کاملا رایگان با میلیونها کاربر در فضای اینترنت می باشند که شاید اگر سازمان ها می خواستند از روش های سنتی این حجم کاربر و مشترک را داشته باشند باید میلیونها دلار هزینه می کردند تا به هدفشان نزدیک شوند .
اگر چه خیلی از کشورها کوی سبقت را از دیگران ربوده اند و در این مسیر هم بسیار پیشتر از دیگر کشورها هستند اما مثل خیلی از امور دیگر کشورهای منطقه جهان سوم هنوز به اهمیت شبکه های مجازی پی نبرده اند و حتی بعضی از آنها فضای شبکه های مجازی را فیلتر کرده اند . حتی کشورهای قدرتمند توانسته اند با ارائه این نوع شبکه ها و بوجود آوردن آنها سهم عمده ای در معرفی خود داشته باشند و حتی روی کاربران متعدد این شبکه ها تاثیرات قابل ملاحضه ای هم داشته باشند .
۳-۱۱-۶-۳٫ شبکه های اجتماعی در جهان
در اوریل سال ۲۰۰۸، فیس بوک[۴۰] با ایجاد صفحه های اصلی وب سایت خود به زبان های مختلف باعث شد که این وب سایت ۱۵۳درصد در یک سال رشد داشته باشد.
جدول ۳-۲رشد شبکه اینترنت در قاره های مختلف جهان

کامر ،۱۳۸۰، ص ۳۶
جدول ۳-۳رشد شبکه های مجازی اجتماعی در اینترنت ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸

کامر ،۱۳۸۰، ص ۳۶
۳-۱۱-۶-۴٫ شبکه های اجتماعی محبوب تر از ایمیل
جدید ترین آمار نیلسن نشان میدهد ۶۵٫۱ درصد از کاربران اینترنت از ایمیل استفاده می کنند در حالی که ۶۶٫۸ درصد به سایت های شبکه اجتماعی روی آورده اند .در این بررسی که بر مبنای بازدید معمولی کاربران از چنین سایت هایی صورت گرفته است ،جستجو با ۸۵٫۹ درصد ،برترین بخش مورد بازدید کاربران بود.(کامر ،۱۳۸۰، ص ۳۸)
۳-۱۱-۶-۵٫ ویژگی های انحصاری شبکه های اجتماعی
۳-۱۱-۶-۶٫ خرد جمعی در شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از شاخصه های شبکه مجازی ،پدیدار شدن خرد جمعی است .خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر وذهن کاربران حاضر در چنین محیط هایی اطلاق می شود که شبیه پردازشگری عظیم اطلاعات را پردازش وپایش می کند .همانند دنیای ابر کامپیوترها که قدرت پردازشی از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می شود ،نیروی تفکر وذهن کاربران به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب وهمراه می شوند ونیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می آورند.این مطلب به خوبی ضرب المثل بزرگمهر را که گفته است «همه چیز را همگان دانند»در ذهن تداعی می کند .
انتخابات امریکا وبه خصوص نوع تبلیغات بارک حسین اوباما نشان داد که شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در حرکت به سوی یک هدف (رای به وی)تاثیر گذار است .این تجربه نشان داد که ایجاد یک موج و همراه ساختن عده ای از مخاطبان بر روی آن ،یک فن در دنیای فرامدرن به شمار می رود .
۳-۱۱-۶-۷٫ مطالعه خروجی شبکه های اجتماعی
دستیابی به نظرها ودیدگاه های مخاطبان (باز خورد) یکی از معظلات اساسی وهمیشگی روابط عمومی الکترونیک است اما با بهره گرفتن از شبکه های اجتماعی ومطالعه بر روی رفتارهای کاربران،به راحتی می توان اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرد .همانند وزارت خارجه امریکا که تیمی را برای رصد وبلاگ های فارسی در داخل ایران قرار داده است تا رفتار مردم ایران را درک کنند .
آنالیز شبکه های اجتماعی ،چشم انداز متناوبی را ایجاد می کند که در آن خواص افراد ،نسبت به ارتباطات ورشته های میان آنها در شبکه از اهمیت کمتری برخوردار است .این معبر ایجاد شده است تا برای توضیح بسیاری از پدیده های جهان واقعی مفید واقع شود ،اما مجال کمتری برای نمایندگی های فردی باقی می گذاردتا توانمندی های فردیشان روی موفقیت تاثیر گذار باشد زیرا بخش زیادی از این توانمندی ها درون ساختار شبکه باقی می ماند .
شبکه های اجتماعی برای بررسی چگونگی تاثیرات متقابل میان تشکیلات ،توصیف بسیاری از اتصالات غیر رسمی که مجریان را به یکدیگر متصل می کند ،نیز مورد استفاده قرار گرفته است و در این زمینه ها نیز به خوبی برقراری ارتباطات فردی میان کارمندان در سازمان های مختلف عمل می کند .شبکه های اجتماعی نقش کلیدی در موفقیت های تجاری وپیشرفت های کاری ایفا می کنند .شبکه ها راه هایی را برای شرکت ها فراهم می کنند که اطلاعات جمع آوری کنند ،از رقابت بپرهیزند و حتی برای تنظیم قیمت ها و سیاست ها با هم تبانی کنند .
یکی از کارکردهای فرعی جامعه های مجازی ،مطالعه خروجی آنها ودست یافتن به اطلاعات آماری ارزشمند می باشد .این امر تا بدان جا ارزشمند شده که رد پای ماموران سازمان های جاسوسی در آن دیده می شود .با توجه با این آمارها می توان تمایلات،سلایق ورویکرد کاربران حاضر در آن جامعه را به خوبی مورد تحلیل وپردازش قرار دادو به نتایج جالب توجهی دست یافت .همچنین می توان به حضور افراد سرشناس جامعه در سایت های این چنینی اشاره کرد که تاثیر به سزایی بر اعتبار ومحتوای تولید شده می گذارند .چندی پیش بود که فاش شد که بیل گیتس دقایقی از وقت خودش را در سایت شبکه اجتماعی فیس بوک می گذرانده است .
۳-۱۱-۶-۸٫ شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین
شبکه های اجتماعی دراینترنت یکی از منابع مهم،برای کسب در آمد از راه تبلیغات به شمار می آیند،زیرا اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق خود صحبت می کنند و این به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهدکه بر اساس همین علایق برای آنها آگهی بفرستند .
به گزارش eMarkete، در سال ۲۰۰۹ طرح های تجاری زیادی از طریق شبکه های اجتماعی به وقوع پیوست؛در حقیقت ۲۵ درصد خرده تجارت ها از طریق این شبکه ها ارائه می شود .ضمنا ۳۳ درصد خرده تجارت ها نشان دادندکه آنها در جهان صرف شبکه های اجتماعی می شود که بنا بر گزارش ها فقط ۵ درصدطرح ها در سال گذشته صرف شده،در صورتی که ۳۷درصد خرده تجارت ها از شبکه های اجتماعی استفاده نکردند البته آنها به سمت بازاریابی از طریق ایمیل،در سرچ ها ووب سایت ها رفته اند .
سایت های اجتماعی به واسطه بهره گیری از خیل عظیم کاربرانش،می تواند محلی بسیار ایده آل برای تبلیغات وسرازیر کردن سود به جیب صاحبانشان شود .مدلی از کسب وکار که اکثر سایت های این چنینی نیم نگاهی به آن دارند تا بتوانند سهمی از بازار پر سود تبلیغات داشته باشند .
سردسته ورهبراین جماعت را می توان گوگل نامید که نسبت به سایرین بر خفایا وزوایای بیشتری از این دنیای مجازی احاطه دارد.دیری نخواهد پایید که در یک خیابان ناگهان تلفن همراه ما به صدا درآید وبه اقتضای مکان تبلیغ یک مغازه محلی بر روی صفحه نمایش گوشی نمایان شود.
مدل دیگر سود آورشدن شبکه های اجتماعی،امید به خریداری شدن به وسیله ی بازیگران اصلی همچون گوگل،یاهو ومایکروسافت است که سود سرشاری را عاید صاحبانشان می کنند؛مدلی که در جوامع صنعتی ومدرن،بسیار رواج دارد وکارآفرینان کوچک طعمه بزرگان می شوند .بی اساس نخواهد بود اگر ادعا کنیم که مدیران سایت های معروف از آمار واطلاعات کاربران خود در راستای منافع اقتصادی خود بهره می برند .هرچند که این امر قبیح شمرده می شود ولی لقمه لذیذی است !
۳-۱۲٫ چند مساله در محیط اینترنت و وب
۳-۱۲-۱٫ گزینشگری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...