ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های تجربی،بیانی ورابطه ای هستند ؟
الف.ارزش های تجربی:در خلال متن فرد برای درابهام گذاشتن برخی جنبه ها وپرهیز از دادن توضیح وباز کردن موضوع ازجملات کلی وانتزاعی وفرایند اسم سازی استفاده کرده است.به این مورد به عنوان نمونه توجه کنید:«…این تفکر که جامعه ما دربرخی موارد ما راآزادنمی گذارد غلط است ».وبدین گونه خواسته است بدون اینکه توضیح صریح دهد برداشت ِخاص ِخود را از آزادی برای خواننده توجیه کند.

ب.ارزشهای بیانی :بیشتر افعال بکاررفته درمتن مصاحبه افعال زمان حال هستند: «داشته باشد،نباشد،نمی گذارد ، وجود دارد …».اینگونه فرد خواسته نشان دهد نظرش حقیقت محض است.
پ.ارزش های رابطه ای :درمتن همه جملات بصورت خبری هستند.این امر نشان دهنده ادعای اقتدارفرد است به بیانی دیگر فرد می خواهد مقتدرانه نظرش رابیان دارد.
تفسیر وتبیین:
ماجرا چیست ؟ماجرا در رخداد ارتباطی مذکورپاسخ یک دانش آموز به سوال (آزادی برای شما چه معنایی دارد؟)است.چه کسانی درگیر ماجرا هستند؟ در رخداد ارتباطی مذکور از یک طرف دانش آموز از زبان یا گفتمان خود(اسلام سیاسی) به بیان معنای آزادی می پردازد وازگفتمان حاکم برجامعه دفاع می کندروابط میان آنها چیست؟ دانش آموز می خواهد معنای خاص خود از آزادی را توجیه کند وبه طرف مقابل بقبولاند.نقش زبان چیست؟ اززبان برای رسیدن به هدف خود یعنی توضیح برداشت خود از آزادی استفاده می کند.در این رخداد ارتباطی همانطور که در قسمت توصیف مشخص شد دانش آموز از زبان خود (گفتمان خود ) به تعریف آزادی می پردازد وبرای توجیه این برداشت خود از گفتمان غر ب درورای متن به عنوان غیراستفاده میکند وبا به حاشیه رانی گفتمان غیر وبرجسته سازی گفتمان خود تصویردلخواه خود را ازآزادی ارائه می کند.علت برجسته سازی گفتمان حاکم برجامعه را وجود امنیت درجامعه وعدم وابستگی به بیگانگان می داند. نکته حائز اهمیت دراین رخداد ارتباطی این است که با وجود هم رای بودن گفتمان خود با گفتمان حاکم برجامعه اما به معنای اصلی آزادی از دیدگاه گفتمان حاکم برجامعه(آزادی درونی)هیچ اشاره صریحی نمی شود که نشان دهنده ناکامی کتب درسی در درونی کردن معنای خاص خود ازآزادی دردانش آموز است.بنابرنظریه برلین دراین رخداد ارتباطی بر آزادی مثبت تاکید می شود.
موردیازده :
مکان :دبیرستان میرزاکوچک ۱۸/۱۱/۹۳ جنسیت:مرد
«آزادی دردنیا به معنای واقعی وجود نداره .پس ازانقلاب آزادی بیشتری نسبت به دوران خفقان رواج پیداکرده .مردم دارای حق رای شدن وتوانستند درزمینه سیاسی درباره اداره کشور نظر بدن.البته این بخشی از آزادیه.درکتاب های درسی آزادی یعنی رهایی جستن اززندان دنیا وشهادت طلبی.این به معنای آزادی واقعی درکتاب های درسی معرفی شده.خب درمجموع ما دارای آزادی هایی درزمینه های مختلف هستیم ».
مرحله توصیف:
کلمات واجد کدام ارزش های تجربی،رابطه ای وبیانی هستند؟
الف.ارزش های تجربی: آنچه که در نگاه اول دراین متن جلب توجه می کند استفاده از برخی کلمات وتکرارآنها درخلال متن است:
(آزادی واقعی،انقلاب،دوران خفقان،حق رای،سیاسی،شهادت طلبی وزندان دنیا )
تضاد معنایی : درخلال متن سه گفتمان را می توان تشخیص داد :گفتمان خود(اسلام سیاسی) که موافق گفتمان حاکم در جامعه است گفتمان استبداد وگفتمان غرب که گفتمان غیراست که ارزشهای متضادی به آن نسبت داده می شود :
گفتمان خود(گفتمان اسلام سیاسی) گفتمان غرب گفتمان استبداد
آزادی واقعی عدم وجودآزادی واقعی خفقان
ب. ارزشهای بیانی:
جدول۴-۲-۱۱:گفتمانهای اشاه شده مورد۱۱

گفتمان خود(اسلام سیاسی)

گفتمان غرب

گفتمان استبداد

آزادی واقعی
حق رای
آزادی سیاسی

عدم وجود آزادی واقعی

خفقان

ویژگی های دستوری واجد کدام ارزش های تجربی،بیانی ورابطه ای هستند ؟
الف.ارزش های تجربی:در خلال متن فرد برای درابهام گذاشتن برخی جنبه ها وپرهیز از دادن توضیح وباز کردن موضوع ازجملات کلی وانتزاعی وفرایند اسم سازی استفاده کرده است.به این مورد به عنوان نمونه توجه کنید:«…خوب درمجموع ما دارای آزادی هایی درزمینه های مختلف هستیم ».وبدین گونه خواسته است بدون اینکه توضیح صریح دهد برداشت ِخاص ِخود را از آزادی برای خواننده توجیه کند.
ب. ارزشهای بیانی:بیشتر افعال بکاررفته درمتن مصاحبه افعال زمان حال هستند: «ندارد،رواج پیداکرده است،شده است …».اینگونه فرد خواسته نشان دهد نظرش حقیقت محض است.
پ.ارزش های رابطه ای :درمتن همه جملات بصورت خبری هستند.این امر نشان دهنده ادعای اقتدارفرد است به بیانی دیگر فرد می خواهد مقتدرانه نظرش رابیان دارد.
تفسیر وتبیین:
ماجرا چیست ؟ماجرا در رخداد ارتباطی مذکورپاسخ یک دانش آموز به سوال (آزادی برای شما چه معنایی دارد؟)است.چه کسانی درگیر ماجرا هستند؟ در رخداد ارتباطی مذکور از یک طرف دانش آموز از زبان یا گفتمان خود(اسلام سیاسی) به بیان معنای آزادی می پردازد وازگفتمان حاکم برجامعه دفاع می کند.روابط میان آنها چیست؟ دانش آموز می خواهد معنای خاص خود از آزادی را توجیه کند وبه طرف مقابل بقبولاند.نقش زبان چیست؟ اززبان برای رسیدن به هدف خود یعنی توضیح برداشت خود از آزادی استفاده می کند.در این رخداد ارتباطی همانطور که در قسمت توصیف مشخص شد دانش آموز از زبان خود (گفتمان خود ) به تعریف آزادی می پردازد وبرای توجیه این برداشت خود ازگفتمان استبدادو گفتمان غر ب درورای متن به عنوان غیراستفاده میکند وبا به حاشیه رانی گفتمان غیر وبرجسته سازی گفتمان خود تصویردلخواه خود را ازآزادی ارائه می کند.علت برجسته سازی گفتمان حاکم برجامعه را تاکید این گفتمان بر آزادی واقعی ووجود آزادی سیاسی وحق رای می داند. بنابرنظریه برلین دراین رخداد ارتباطی بر آزادی مثبت ازنوع درونی تاکیدشده ودرعین حال به آزادی اجتماعی نیز اشاره می شود.
موردوازده :
مکان :دبیرستان میرزاکوچک ۱۸/۱۱/۹۳ جنسیت:مرد
«به نظرمن آزادی یک مفهوم پیچیده برای ما ایرانی هاست.آزادی یعنی انجام کارهای خود وگفتن عقاید به صورت آزادانه .بدون اینکه به کسی آسیب برسه .فهمیدن ودرک کردن آزادی نیازبه داشتن اون داره وحتما باید در جامعه چنین چیزی باشه تا راحت تربشه درباره ی اون حرف زد.من آزادی رو درایران درحد حرف می دونم.درکتابهای درسی ،آزادی روبیان می کنن. ولی این کاملا مغایر با شرایط جامعه است.مثلا اگرشما کتاب دین وزندگی رودرنظربگیرین ،کل کتاب ازمفاهیمی چون عدالت اجتماعی وبرابری و…سخن گفته که به نوبه ی خود آزادی اند.ولی آیا برای آزادی فقط بایدمفهوم رودونست؟ نه به نظر من چنین مفاهیمی اگه به عمل هم انجام بشن اون موقع می تونیم تاثیر این کتابها رو ببینیم .به نظر من این مطالب باید ازحالت حفظی خارج بشن وبه دور از نمره به بچه ها آموزش داده بشن تاتاثیر گذار باشن».
مرحله توصیف:
کلمات واجد کدام ارزش های تجربی،رابطه ای وبیانی هستند؟
الف.ارزش های تجربی: آنچه که در نگاه اول دراین متن جلب توجه می کند استفاده از برخی کلمات وتکرارآنها درخلال متن است:
(مفهوم پیچیده،درحدحرف،عدالت اجتماعی،برابری،حالت حفظی،نمره وایرانی)
تضاد معنایی : درخلال متن سه گفتمان را می توان تشخیص داد :گفتمان خود(اسلام سیاسی) که موافق گفتمان حاکم در جامعه است گفتمان استبداد وگفتمان غرب که گفتمان غیراست که ارزشهای متضادی به آن نسبت داده می شود :
گفتمان خودسنتی گفتمان حاکم برجامعه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...