ادبیات و سوابق مربوطه
۱- طلایی، فرهاد، بررسی ابعاد حقوقی آلودگی دریایی در چارچوب حقوق بین الملل با نگرش بر منطقه خلیج فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه شیراز ۱۳۸۰٫
محقق نتیجه می گیرد هرچند که حجم وسیعی از اسناد بین المللی در زمینه کنترل آلودگی دریایی وجود دارد، آلودگی همچنان ادامه دارد و این نشان از عدم حمایت کافی دولت ها از این گونه اسناد و عدم اجرای کامل مقررات آنها می باشد.
۲- رمضانی روزی طلب، سعیده، بررسی مسئولیت های ناشی از آلودگی غیر نفتی دریاها، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه مفید قم ۱۳۸۴
محقق نتیجه می گیرد که اگر در آلودگی های غیر نفتی دولتی دخیل باشد هیچ گاه خود را مسئول نمی داند تا از عهده جبران خسارت برآید. در واقع دولتها تلاش می نمایند که مسئولیت را به متصدی فعالیت منتقل کنند این شیوه برخورد با مسئولیت در کنوانسیون HNS مد نظر قرار گرفته است.
۳- حبیب زاده، توکل، بررسی علل سیاسی عدم ایفای مسئولیت بین المللی دولت ها در چارچوب کنوانسیون کویت، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق دانشگاه امام صادق (ع)
محقق نتیجه می گیرد یکی از دلایل بی توجهی به مقررات کنوانسیون کویت، عدم کفایت ضمانت اجرایی منابعی از حقوق بین الملل است که به موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخته است. مجهز کردن کنوانسیون و کنوانسیون حقوق دریا ها به ضمانت اجرای قوی مانند مسئولیت کیفری می تواند بر قدرت عملکرد آنها بیافزاید.
۴- شید، بابک، مسئولیت مدنی ناشی از حمل ونقل دریایی مواد خطرناک، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه تهران ۱۳۸۹
محقق نتیجه گیری می کند که به طور سطح مسئولیت اشخاص که با کالاهای غیر عادی در ارتباط هستند متفاوت از موردی است که حسب مورد کالاهای خطرناک را برای خرید و فروش یا کسب درآمد جابجا می نمایند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۵- شعبانی سرخنی، زینب، مسئولیت بین المللی دولت ها و اقدامات بین المللی برای دفن زباله های رادیو اکتیو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ۱۳۸۶
محقق ابتدا کلیات مربوط به انرژی هسته ای و زباله های هسته ای و روش های منع کنوانسیون های مربوط به حمل و نقل، ایمنی و دفن زباله های هسته ای و سازمان های فعال در عرصه مسایل مربوط به حمل و نقل و دفن زباله های رادیو اکتیو را بررسی کرده، پس ازتبیین مبانی مسئولیت های بین المللی دولت ها برای آلودگی زیست محیطی، مسئولیت بین المللی دولت ها، برای آلودگی های ناشی از مواد رادیو اکتیو را با تأکید بر آلودگی های ناشی از زباله های رادیو اکتیو بررسی می کند.

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق
در تحقیق حاضر با توجه به اینکه تعهد دولت ها به همکاری جهت مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی را مورد بررسی قرار می دهد بسیار حائز اهمیت است و چشم اندازی نو را ارائه می کند.

اهداف تحقیق
۱٫۵٫۱- هدف اصلی:
۱- دست یابی به راه حل کاربردی و قابل اجرا جهت جلوگیری و کاهش آلودگی محیط زیست دریایی و مبارزه با آلودگی در مناطق دریایی بین الملل.
۱٫۵٫۲- اهداف فرعی:
۱- همکاری در زمینه‌ی حمایت از محیط زیست دریایی در برابر آلاینده های مواد نفتی و غیر نفتی.
۲- حصول اطمینان از اینکه جریانات توسعه‌ی صنعتی به هیچ وجه به محیط زیست دریایی منطقه آسیب نرسانند و منابع زنده‌ی آن و سلامت انسانی را به خطر نیاندازد.
۳- لزوم اتخاذ یک روش مدیریت جامع در مورد استفاده از محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی.
۴- پذیرش تعهد به همکاری توسط دولت ها‌، به عنوان یک تعهد عام الزام آور

سؤالات تحقیق
۱- تعهدات دولت ها به همکاری در قبال محیط زیست دریایی دارای چه جایگاهی در حقوق بین الملل می‌باشد؟
۲- قواعد و مقررات حقوق بین الملل محیط زیست کدامند؟
۳- تعهدات به همکاری توسط دولت ها چه آثاری بر صلح بین المللی دارد؟
۴- راه کارهای توسعه همکاری دولت ها در جهت مبارزه با آلودگی محیط زیست دریایی کدامند؟

فرضیه ‏های تحقیق
۱- بر اساس مفاد کنوانسیون ها ی زیست محیطی، تعهدات زیست محیطی دولت ها در حقوق بین الملل دارای جایگاه رفیعی می باشد.
۲- حقوق بین الملل دارای قواعد و مقررات مدنی در خصوص محیط زیست دریایی می باشد.
۳- این تعهدات باعث مرتفع شدن موانع حقوقی موجود و هموار شدن مسیر همکاری دولت ها خواهد شد.
۴- توسعه همکاری های بین المللی موجب تحکیم نظام حقوقی بین المللی خواهد شد.

تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات فنی و تخصصی:
۱٫۸٫۱- محیط زیست
محیط زیست به تمامی محیطی اطلاق می شود که نسل انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است و زندگی و فعالیت های او در ارتباط با آن قرار دارد.
۱٫۸٫۲- آلودگی محیط زیست: عبارت است از هرگونه تغییر در ویژگیهای اجزای متشکل محیط به طوری که استفاده پیش از آنها ناممکن گردد و به طور مستقیم یا غیر مستقیم منابع و حیاط موجودات زنده را به خطر اندازد.
۱٫۸٫۳- محیط زیست دریایی: مجموعه محیط آبی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با عوامل جاندار و بی جان در ارتباط می باشد.
۱٫۸٫۴- حقوق بین الملل محیط زیست (Envioronmental law): عبارت است از مجموعه قواعدی که در ارتباط با حفظ محیط زیست و روابط انسان و محیط باشد[۲].
۱٫۸٫۵- حقوق دریا:
حقوق دریا به مجموعه قواعد و اصولی اطلاق می شود که بر روابط میان تابعان حقوق بین الملل در مناطق مختلف دریایی و آب راه های بین المللی حاکم است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...