• اشاره به ویژگی‏های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دولت. سیاست اقتصادی دولت اقتصادی مختلط است که اشتراکاتی با غرب و شرق دارد، اما اصول آن ربطی به غرب و شرق ندارد.
    • بیان عملکرد دولت. در بخشی از متن، سخنران، به تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه‏های مختلف از قبیل انرژی، پتروشیمی، گاز، شیلات، و در مناطق روستایی فراهم‏سازی آب و برق، ومصالح ساختمانی، و وام برای طبقات محروم، بیمه درمانی، و در خصوص مسایل اجتماعی، بیمه‏های اجتماعی در سال‏های گذشته می‏پردازد.
    • ( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

  • مقابله با محرومیت. سخنران معتقد است که راه اصلی و درست رفع فقر عمومی و محرومیت، تولید، راه اندازی کارخانجات، و اشتغال‏زایی است.
  • حمایت از مصرف‏ کنندگان. سخنران معتقد است که راه اصلی حمایت از مصرف‏ کنندگان، افزایش تولید و اشباع بازار از کالاها است.

درراستای تبیین این متن، باید بیان کرد که انتقاداتی که نسبت به جهت‏گیری‏های اقتصادی و فرهنگی گفتمان سازندگی مطرح گردید، تاثیرخود را بر متن گذاشته است، شاهد این مدعا، تلاشی است که سخنرانمی‏کند تا با ترسیم شرایط پس از جنگ، جهت‏گیری دولت را به سمت گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی، توجیه کند تا مخاطبین اقناع گردند، مطلب دیگر توجه به محرومیت و فقرزدایی،و طرح بیمه‏های اجتماعی است، که دلیل تاثیرپذیری متن از شرایط و فضای انتقادی آن برهه زمانی است. اگر چه راه اصلی فقرزدایی را تولید عنوان می‏کند.
متن سوم سخنرانی هاشمی (۱۳مرداد ۱۳۷۲)
در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۷۲ مراسم تحلیف و ایراد سوگند نامه هاشمی رفسنجانی که برای دومین بار به سمت رئیس جمهور انتخاب شد، در حضور مسئولین عالی کشور و در صحن علنی مجلس بر گزار شد. انتخابات ششم دوره ریاست جمهوری در حالی با پیروزی هاشمی به پایان رسید، که رای بالای احمد توکلی، اصلی‏ترین رقیب منتقد هاشمی نیز تعجب ناظران سیاسی را برانگیخته بود. در این مراسم ناطق نوری رئیس مجلس بخش قابل توجهی از بیانات خود را به تمجید از شخصیت هاشمی اختصاص داد. وی یکی از موفقیت‏های هاشمی را انجام سیاست تعدیل، تک نرخی شدن ارزکه به عنوانشکست دشمنان داخلی وخارجی ارزیابی کرد.این متن[۱۵۰] در این فضا بیان شد.
توصیف، تفسیر و تبیین متن
جدول (۴-۱۳) تحلیل گفتمان متن سوم سخنرانی هاشمی (مرداد ۱۳۷۱)

واژگان کانونی
سوبسید غیر عادلانه، عدالت اجتماعی، هزینه نسل آینده، اعتلای کشور، بیت‏المال، بازسازی، زندگی شخصی، سوخت مصرفی

واژگان سلبی
ضد عدالت، فساد، غیر عادلانه، نارسازگاری با عدالت اجتماعی، بلعیدن منابع نسل آینده، تهمت

قطب‏بندی‏ها
عدالت در مقابل ضد عدالت عدالت، بازسازی در مقابل ویرانی، سوبسید عادلانه در مقابل سوبسید غیر عادلانه، بلعیدن منابع نسل آینده در مقابل مراقبت از منابع نسل آینده

مفاهیم
عدالت، اعتلا، منابع، نسل آینده

جان کلام متن
باید سوبسید‏های ناعادلانه حذف شود تاراه برای اعتلای کشور و مراقبت از منابع نسل آینده هموار گردد

پیش‏فرض‏های سخنران در این متن
اعتلای کشور امری دشوار است و ممکن است مردم در میان جوسازی‏های سیاسی قادر به تشخیص صحیح نباشند
ظاهر عدالت می‏تواند باطن ضد عدالت داشته باشد
پرداخت سوبسید‏هادر کشور ضد عادلانه است
عدالت آن است که با پرداخت هزینه واقعی، قیمت‏هاواقعی شود
زندگی شخصی سخنران اشاره دارد که وی استفاده شخصی از انقلاب نکرده است
محیط آرام بیشتر از محیط ماجراجویانه برای گسترش اسلام و انقلاب تناسب دارد

مطابق جدول ۴-۱۳، بررسی واژگان کانونی متن نشان می‏دهد که واژه عدالت با ۱۶ بار تکرار در زمره واژگان پرتکرار است. تکرار این واژه، بیان گر جهت‏گیری جدید در گفتمان سازندگی است. در تفسیر عدالت اجتماعی باید گفت که عدالت از دیدگاه سخنران با استفاده درست از سوبسید‏هاارتباط دارد، و واقعی شدن قیمت‏هامصداق عدالت است.
اپیزودهای معنایی این متن به شرح زیر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...