توزیع فصلی بارش در تجزیه و تحلیل بارندگی اهمیت ویژه ای دارد . انطباق زمانی بارش با فصل کشت که طی آن نیاز آبی و تبخیر و تعرق گیاهی افزایش می یابد ، می تواند در ضریب موثر بودن بارش به اکوسیستم های طبیعی و رویش ، تاثیر مثبت بر جای گذارد ، برعکس تقدم و یا تاخیر میان زمان بارش و زمان کشت پیامد های اکولوژیکی دیگری در بر دارد که در منطقه بسیار محسوس است .حوزه ی شهرستان سنندج بارش کافی دارد اما توزیع این بارش در طول سال متناسب نیست . با توجه به جدول (۳-۱)، ۷۵/۱۶۳ میلیمتر بارش معادل ۴۱/ بارش را در زمستان داریم که بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده است . این بارش ناشی از گسترش فراوان بادهای غربی و اغتشاشات سطح بالا می باشد فصل بهار با ۰۴۵/۱۱۹ میلیمتر معادل ۳۰/ بارش سالانه بعد از زمستان در مرتبه ی دوم قراد دارد و این بارش ناشی از عدم خروج کامل باد های غربی و همرفت دامنه ای است . ۲۸ / بارش مر بوط به فصل پاییزاست که بارش بالای این فصل به دلیل گسترش بادهای غربی از اوایل پاییز به سمت ایران است . سرانجام کمترین میزان بارش سالیانه را در تابستان داریم که فقط ۶/۰/ درصد بارش سالیانه را دارد .
شکل (۴-۱) توزیع فصلی بارش در ایستگاه سنندج به درصد (سازمان هواشناسی استان)
علت کمی بارش در تابستان به علت استیلای پر فشار حنب حاره ای منطقه می باشد و از طرفی شروع بارندگی از پاییز ناشی از عقب نشینی پر فشار جنب حاره آزور به سمت جنوب و ورود باد های غربی است ، به عبارت دیگر علت اصل فراوانی بارش در این ناحیه گسترش موج کوتاه باد های غربی و نیز ورود سیکلون ها بوده که علاو ه بر فراهم نمودن عامل صعود ، رطوبت در یای مدیترانه را به آن وارد می نماید. . در عین حال بیشتر بارش های اواخر زمستان و اوایل بهار نیز بر اثر صعود همرفت دامنه ای انجام می گیرد . بنابر این توزیع ناموزون بارش باعث ایجاد یک دوره ی سخت خشکی برای گیا هان و در نتیجه تنک شدن جنگل ها می شود .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۱-نوسانات سا لانه بارش
با توجه به جدول (۳-۱) میزان بارش سالانه در سال های مختلف از نوسان بالایی برخوردار است . به طوریکه در سال ۱۳۷۲ با ۶/۶۰۲ میلی متر بیشترین بارش را از بین سالهای آماری به خود اخصاص داده است
(جدول ۳-۱ )توزیع بارش سالانه در ایستگاه سنندج از سال ۱۳۶۷ الی ۱۳۸۶ (سازمان هوا شناسی استان )

سال

میزا ن بارندگی

سال

میزان بارندگی

۱۳۶۷

۸/۴۸۸

۱۳۷۷

۲/۲۵۵

۱۳۶۸

۹/۳۲۹

۱۳۷۸

۳/۲۳۳

۲۳۶۹

۹/۲۷۴

۱۳۷۹

۲/۲۷۲

۱۳۷۰

۴/۳۸۸

۱۳۸۰

۸/۳۱۲

۱۳۷۱

۹/۳۷۲

۱۳۸۱

۲/۴۰۱

۱۳۷۲

۶/۶۰۲

۱۳۸۲

۶/۳۵۸

۱۳۷۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...