ضریب همبستگی پیرسون

.۲۸ (**)

سطح معناداری دو دامنه

.۰۰۰

در ادبیات جامعه شناسی سیاسی امروزه از تعابیری مانند دموکراسی الکترونیک صحبت می شود . به طوری که ادبیات گسترده ای در این رابطه به وجود آمده است. این تعابیر بر دو پیش فرض استوار است. اول آنکه نهادها و بازیگران سیاسی بر اثر نقد رسانه ها آسیب پذیر شده اند. و این به دموکراسی کمک می کند و دوم اینکه رشد سریع تغییرات فرصتی را برای بازاندیشی در نظریه دموکراسی ایجاد کرده است. در همین رابطه هابرماس به بررسی نقش رسانه ها در دگرگونی حوزه عمومی می پردازد. و در اهمیت رسانه ها در دوران معاصر و جامعه شناسان پسامدرن به فرهنگ رسانه ای اشاره می کنند. تا جائیکه بوردیار از عصر فرا واقعیت نام می برد. به این معنی که در واقع این رسانه ها هستند که واقعیت را برای ما تعریف می کنند. گسترش رسانه ها توانسته اند به ظهور جامعه دانایی محور کمک کنند. همین طور که فرضیه های فوق نشان می دهند رسانه های خارجی رابطه با شدت نسبتا زیادی با گرایش به دموکراسی دارد. این رابطه نشان می دهد رسانه های خارجی این اقشار اجتماعی را جذب نموده و می توانند بر گرایش ها و سیاست های آنان تاثیر گذار باشند. در عوض شاید رسانه های داخلی نتوانسته اند ارتباط مطلوبی با اقشار خواهان دموکراسی داشته باشند. و این گروه مخاطبان خود را از تاحدودی از دست داده اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • رابطه گرایش به دموکراسی با سن

به منظور آزمون فرضیه هشتم اساسی پژوهش مبنی بر اینکه «بین سن افراد و گرایش به دموکراسی رابطه معناداری وجود دارد» از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای متغیرهای سن افراد و گرایش به دموکراسی (متشکل از ابعاد نگرشی و رفتاری) استفاده شد و نتایج تحقیق نشان داد که بین سن افراد و گرایش به دموکراسی، رابطه معنادار اما در جهت عکس به میزان ۲۲.- وجود دارد بدین معنا که هر چه سن افرادکمتر باشد گرایش به دموکراسی بیشتر است. بر این اساس فرضیه پژوهش پذیرفته می‌شود.
جدول شماره ۶۹ : نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص فرضیه اساسی هشتم پژوهش

شاخصها

مقادیر

ضریب همبستگی پیرسون

-.۲۲۲(**)

سطح معناداری دو دامنه

.۰۰۰

به منظور تحلیل بیشتر رابطه بین سن و گرایش به دموکراسی با بهره گرفتن از تحلیل واریانس یک طرفه به تحلیل مقایسه میانگین بین گروه های سنی پرداخته ایم.
: نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه در خصوص برابری میزان گرایش به دموکراسی در بین گروه های سنی ۷۰جدول

مجموع مربعات خطا

درجه ازادی

میانگین مربعات خطا

Fاماره آزمون

سطح معناداری

بین گروهی

۷.۵۰۴

۴

۱.۸۷۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...