وقتی یک سازه را بهمراه ابعاد آن بطور شماتیک نشان می دهیم در واقع مدل مفهومی تحقیق را به نمایش درآورده ایم. اگر محقق در تحقیق خود با بیش از یک متغییر همراه باشد مدل مفهومی باید نشان دهنده روابط بین متغییرها، جهت آنها و در حدامکان، مثبت یا منفی بودن رابطه باشد.
مدل مفهومی تحقیق از دل بررسی مبانی نظری استخراج می گردد. معمولا دانشجویان در مقطع ارشد یک نظریه مشخص را بعنوان مدل مفهومی خود انتخاب می نمایند؛ هرچند که مدل مفهومی می تواند ترکیبی از نظریه های مختلف باشد البته در این صورت، مدل ترکیبی ساخته شده نیازمند اعتباریابی های خاص خود است.
فروش IT
مالی IT
منابع انسانی IT
تولید IT
فناوری اطلاعات
خرید IT
عملکرد مالی
۳-۵ جامعه آماری
تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در یک جامعه اماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات وویژگی ها، کارکردها و متغیرهای ان باشد یا اینکه روابط بین متغیرها، صفات، کنش و واکنش و عوامل تاثیر گذار در جامعه را مورد تحقیق قرار دهد
جامعه آماری عبارت است از: کلیه عناصر وافرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند و به دو دسته جامعه آماری،۱- محدود:که دراین جامعه اماری باید تعداد عناصر قابل شمارش باشند مانند کارمندان یک شرکت می باشد.
۲- جامعه آماری نامحدود:که درآن تعداد عناصرش غیر قابل شمارش باشد.مانند: جامعه ستارگان آسمان(حافظ نیا،۱۳۸۷)
جمعیت: مجموع اعضا یا واحدهای تشکیل دهنده یک کل موردنظر اصطلاحاَ جمعیت نامیده می شود که می توانند از اشخاص، سازمان ها، اشیاءِ و ایده ها تشکیل شده باشند. جامعه مورد مطالعه ما کارمندان شرکت های شهرک صنعتی استان یزد می باشد .
۳-۶ نمونه آماری
هدف محقق شناسایی جامعه وتعیین پارامترهای مربوط به آن است. برای این کار باید به کلیه افراد جامعه مراجعه کند و صفت یا ویژگیهای مورد نظر تحقیق خود را در آن ها جویا شود یا باید تعدادی از افراد جامعه را مورد مطالعه قرار دهد و از طریق جمع کوچکتری و با روش معینی، پی به صفات و ویژگی های جامعه ببرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات اجازه ندهد محقق ناچاراست از بین افراد جامعه تعداد مشخصی را به عنوان نمونه برگزیند و با مطالعه این جمع محدود، ویژگی ها و صفات جامعه را مطالعه کرده، شاخص ها و اندازه های آماری را محاسبه کند. از آنجا که جامعه آماری معمولا از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی توانند به تمام آن ها مراجعه کنند، بنابر این ناگذیر به انتخاب جمعی از آن به عنوان نمونه وتعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفا کنند.
محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند:
الف-انتخاب احتمالی(تصادفی): نمونه ایست که شانس انتخاب شدن را به تمام افراد جامعه بدهد.
ب-انتخاب غیر احتمالی(تورش دار): نمونه ای که در آن همه افراد جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن به عنوان عضو نمونه را ندارند و در انتخاب افراد برای نمونه محقق نظریات خود را به کار می برد. چنین مطالعه ای قابلیت تعمیم به جامعه را ندارد.
نمونه های احتمالی چون قابل تعمیم به کل جامعه هستند پس ارزش واعتبار علمی را دارا هستند، در واقع محقق می تواند از طریق محاسبه و برآورد شاخص های نمونه، پارامترهای جامعه را برآورد و استنباط نماید.(حافظ نیا ،۱۳۸۷)
۳- ۷ روش گردآوری داده ها
هرپژوهش، روش یا روش های خاصی را می طلبد. بنابراین در هر تحقیقی باید هر روشی به درستی وشناخت کامل برگزیده و درست به کار آید.یکی از روش های بسیار متداول درگردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامه ای است که امرگردآوری اطلاعات را درسطح وسیع، امکان پذیرمی سازد. پرسشنامه حاوی تعدادی سوال درباره متغیرهای مورد سنجش از جامعه مورد مطالعه است. این سوالات با بهره گرفتن از تکنیکهای خاص و نیز مقیاسها به گونه ای ساخته می شود که بتوان اطلاعات مورد نظر را از جامعه یا نمونه مورد مطالعه گردآوری کرد. این سوالها که هر یک درباره یکی از ابعاد و یا متغیرهای موضوع مورد مطالعه است، باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که آنچه را به عنوان پاسخ از پاسخگو یاعضو جامعه و نمونه طلب می نماید مشخص سازد. سوالات پرسشنامه می تواند شکلهای کوناگونی به شرح زیر داشته باشد: ۱- سوالات باز ۲- سوالات بسته
پس همه سوالها چه سوالهای باز وچه سوالهای چندگزینه ای باید به صورت کد گذاری دسته بندی شده و همه سوالها به حالت کمی درآمده تا تجزیه و تحلیل روی آن آسانتر و سریعتر انجام پذیرد. درخاتمه خاطر نشان می کنیم پرسشنامه، معمولی ترین ابزاری هست که در روش های زمینه یابی به منظور جمع آوری اطلاعات به کاربرده می شود.
در این تحقیق شامل کلیه کارمندان و مدیران شرکت های کوچک مد نظر می باشد که به چندین رشته تقسیم می شوند وبه صورت تصادفی یک رشته انتخاب و پس از آن با توجه به لیست شرکت های کوچک شهرک صنعتی یزد چند شرکت به طور تصادفی ساده انتخاب شد و سپس این جانب (پژوهشگر) به شرکت های انتخاب شده رفته چندتا از واحد هاراانتخاب کرده به صورت
چهره به چهره پرسشنامه را بین آنها پخش می کنیم و پس از پاسخ گویی آن ها را جمع آوری می کنیم.
۳-۸-۱ اعتبار و روایی ابزار سنجش
در این تحقیق برای شناسایی اعتبار از روش اعتبار دور نمایه استفاده شده است.
اعتبار دور نمایه نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود.اگر پرسش های ابزار اندازه گیری، معرف ویژگی هایی باشد که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار درونمایه است(سرمد وهمکاران،۱۳۷۹). منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقا متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد، یعنی اینکه هم داده های گرد اوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشد و هم اینکه بخشی از تحقیق ،داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشد یا به عبارت دیگر، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد.(حافظ نیا ،۱۳۸۷)
۳-۸-۲ پایایی ابزار سنجش
پایایی ابزارکه از ان به اعتبار، دقت و اعتماد پذیری نیز تعبیر می شود عبارت است از اینکه اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صنعتی ساخته شده است در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از ان حاصل شود. به عبارت دیگر، ابزار یا متغیر ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد.
مشکل روایی و پایایی ابزار سنجش معمولا متاثر از عوامل گوناگونی نظیر پیچیدگی موضوع مورد مطالعه، عامل و منبع تهیه داده ها یعنی انسان ،روش ها و شرایط گرداوری اطلاعات است.
در تحقیق حاضر ،معرفها پس از تهیه برای سنجش پایایی در مرحله مقدماتی تعداد جمع آوری و استخراج داده از طریق نرم افزار اس پی اس اس انجام گرفت .
جدول شماره ۲ : اعتبار سوالات پرسشنامه / آلفای کرومباخ

روایی پرسشنامه

الفا

تعداد مشاهدات

تعداد متغیر ها

صریب اعتبار

۸۳۴۰/۰

۱۲۳

۳۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...