آماره آزمون کولموگروف-اسمیرنف

۸۸۹/۰

سطح معنی داری

۴۰۹/۰

با توجه به جدول ۴-۱۳ مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنف متغیر وابسته تحقیق مشاهده می شود که مقدار سطح معنی داری بدست برابر ۴۰۹/۰ است، که بالاتر از ۰۵/۰ می باشد. در نتیجه متغیر رفتار شهروندی سازمانی دارای توزیع نرمال می باشد. بنابراین جهت نمونه گیری از فرمول زیر استفاده می کنیم:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جامعه محدود
=حجم نمونه
=اندازه متغیر مورد بررسی مطابق توزیع نرمال استاندارد با سطح عدم اطمینان
= میزان خطا
= واریانس جامعه (براساس متغیر مورد بررسی)
= حجم جامعه
بنابراین پرسش نامه به صورت تصادفی ساده بین ۲۲۱ نفر از کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان توزیع گردیده است. در روش نمونه‌گیرى تصادفى ساده تعداد نمونه موردنیاز (۲۲۱) را به‌طریق زیر از کل جامعه آمارى (۱۲۳۴) انتخاب مى‌کنیم. اول: لیست کارکنان شعب بانک ملی استان گیلان را تهیه کرده و اسامی هر یک از کارکنان را روى کارت‌هاى کوچک مشابه و یکسان ثبت مى‌نمائیم. سپس کلیه کارت‌ها را در داخل جعبه‌اى مى‌ریزیم و هر بار پس از تکان دادن جعبه یک کارت را به‌صورت تصادفى از جعبه خارج مى‌سازیم و نام فرد را ثبت مى‌کنیم. این عمل را آنقدر ادامه مى‌دهیم تا تعداد نمونه موردنظر (۲۲۱) نفر به‌دست آید.
۳-۵) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات :
روش جمع آوری داده ها و اطلاعات در این تحقیق میدانی بوده و با مراجعۀ مستقیم به اعضای نمونه و در نظر گرفتن زمان لازم جهت جمع آوری داده ها و اطلاعات اقدام گردید. در این تحقیق ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پرسشنامه مجموعه ای است از سوالات کتبی و غالباً مبتنی بر گزینه های مشخص که پاسخ دهنده جواب های خود را بر آن درج می‌کند. به هنگامی که پژوهشگر دقیقاً می‌داند در پی چیست و چگونه باید متغیرهای خود را اندازه گیری کند پرسشنامه ابزار کارآمدتری برای گردآوری اطلاعات به شمار می رود، زیرا اطلاعات از نظر وقت، نیرو و هزینه به طور کارآمدتری به دست می آید ( سکاران ، ۱۳۸۶: ۲۶۰). در این تحقیق ۲۰ سوال برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی و ۶۰ سوال هم برای سنجش متغیر شخصیت استفاده شده است. سوالات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی، بر اساس پرسشنامه طراحی شده توسط پودساکف و همکاران[۴۲] (۱۹۹۰)، برای سنجش پنج بعد رفتار شهروندی سازمانی (نوع دوستی، وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت مدنی، احترام و تکریم) می باشد. برای سنجش شخصیت با ابعاد (ثبات عاطفی ، برون گرایی ،تجربه پذیری، سازگاری و با وجدان بودن) نیز از پرسش نامه نئو[۴۳] طراحی شده توسط مک کری و کاستا[۴۴] (۱۹۸۵) استفاده شده، و برای طراحی سوالات از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است.
جدول ۳-۲) طیف سوالات اختصاص یافته به متغیرها و ابعاد آن

گزینه

سوالات

رفتار شهروندی سازمانی

۱ تا۲۰

نوع دوستی

۱ تا ۴

وظیفه شناسی

۵ تا ۷

جوانمردی

۸ تا ۱۰

فضیلت مدنی

۱۱ تا ۱۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...