تأیید فرضیه

فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱. مقدمه
در پژوهش حاضر، به بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک سپه استان مرکزی پرداخته شد. با مروری بر ادبیات نظری و همچنین پیشینۀ پژوهش، سعی گردید تا اطلاعات جامع و مختلفی در رابطه با سازه های پژوهش، بیان گردد.
همانطور که در فصول قبل بیان گردید، پیچیدگی و تلاطم محیط تجارت امروز، سازمان ها را وادار کرده است تا توانایی های خود را در پاسخگویی به تغیرات محیطی افزایش دهند. در پاسخ به تغییرات قابل توجه در محیط کسب و کار، بسیاری از سازمان ها اهمیت بیشتری به نوآوری و خلاقیت و همچنین ترویج فعالیتهای کارآفرینانه درون سازمان برای ایجاد ارزش جدید به مشتریانشان قرار می دهند. دس و همکاران (۱۹۹۹) بیان می کنند برای اینکه سازمان ها در بازار، رقابتی تر عمل کند باید رویکرد کارآفرینانه ای داشته باشند. کارآفرینی پایه و اساسی برای ایجاد شغل، نوآوری، ارزش جدید، و رقابت در بازار است. برای ایجاد چنین جوی، باید به نقش فرهنگ سازمانی در راستای این هدف، توجه ویژهای قائل شد و در تحقیقات صورت گرفته شده بیشماری، نقش فرهنگ برای ایجاد کارآفرینی در سازمان ها به طور بارزی برجسته شده است ( لامپکین و دس؛ ۱۹۹۶؛ مارینو، ۲۰۰۲؛ هملگور، ۲۰۰۲). بنابراین، برای توسعه فعالیتهای کارآفرینانه در درون سازمان ها لازم است که به مقوله فرهنگ توجه خاصی مبذول داشته شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بعد از توزیع پرسشنامه ها در بین افراد نمونه و جمعآوری داده های مورد نیاز پژوهش، فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که شرح کامل نتایج در بخش چهارم ارائه شده است، در نهایت در این فصل نیز به نتیجهگیری در مورد تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق پرداخته می شود. ابتدا یافته های پژوهشی در بخش آمار توصیفی به طور خلاصه مورد بحث قرار گرفته و در ادامه نتیجهه ای بدست آمده در مورد فرضیات اصلی و فرعی پژوهش مورد بحث قرار میگیرد و در قسمت بعد پیشنهادات پژوهش که از نتایج پژوهش بدست آمده و پیشنهادات برای تحقیقات آتی و همچنین محدودیتهایی که محقق در انجام این تحقیق با آنها روبرو بوده است، ارائه میشود.
یافته های پژوهش حاضر در بخش آمار توصیفی (ویژگیهای افراد نمونه آماری)، نشان داد که ۶۴ درصد افراد پاسخدهنده را مردان و ۳۶ درصد از آنها را زنان تشکیل میدهند. از نظر سنی، بیشتر پاسخدهندگان بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن دارند. همچنین بیشترین گروه نمونه را افرادی تشکیل میدهند که دارای مدارک لیسانس بودهاند. نتایج در مورد سابقۀ خدمت آزمودنیها نیز نشان داد که بیشترین درصد از آنها (۳۷%) بین ۵ تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند.
۵-۲. تفسیر یافته های پژوهش
بعد از تحلیل داده ها در پژوهش حاضر و آزمودن هر یک از فرضیات پژوهش، نتایجی حاصل گشت که در این قسمت با ذکر هر کدام از این فرضیات و مقایسۀ آنها با نتایج تحقیقات پیشین، سعی در تفیسر درست و دقیق نتایج شده است.
فرضیه اصلی پژوهش: بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی بانک سپه شعب استان مرکزی ارتباط وجود دارد.
با توجه به نتایج آزمون ارائه شده در فصل چهار، فرضیه فوق تایید میشود و میتوان گفت که بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در بانک سپه استان مرکزی ارتباط معنیداری وجود دارد. با تأیید فرضیه اصلی میتوان نتیجه گرفت که برای ایجاد کارآفرینی سازمانی، باید روی فرهنگ آن سازمان تمرکز کرد و در جهت هماهنگی ارزشها و هنجارهای افراد با هنجارها و ارزشهای سازمان قدم برداشت. امروزه فعالیتهای کارآفرینانه برای هر سازمانی مورد نیاز است و سازمانها در این زمینه باید بسترهای لازم را بوجود آورند و از مهمترین عواملی که در این میان نقش چشمگیری دارد، فرهنگسازمانی است. بطورکلی سازمانها میتوانند با توافق بر سر ارزشها و باورهای موجود در سازمان (فرهنگ سازمانی)، تطابق با تغییر، هماهنگی در کار و همسو کردن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت و نوآوری و همچنین فعالیتهای کارآفرینانۀ کارکنان کمک نمایند و برنامهریزان و مدیران سطوح عالی نیز نمیتوانند اساس و معیار افزایش فعالیتهای کارآفرینانه در سطح سازمان را، بدون توجه به فرهنگ سازمانی، پایهریزی نمایند. زیرا زمینه شکوفایی ظرفیت بالقوه اینگونه فعالیتها، درصورتیکه فرهنگ سازمان پذیرای آن باشد نمود پیدا مینماید و درواقع فرهنگسازمانی عنصری کلیدی در افزایش یا جلوگیری از خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سطح سازمان است. در پژوهش پارنل و لستر (۲۰۰۸) بیان شده است که داشتن فرهنگ و رفتار کارآفرینانۀ سازمانها، به بهبود عملکرد سازمان کمک میکند. نتایج تحقیقات حق شناس و همکاران (۱۳۸۶)، طالب پور و همکاران (۱۳۸۸)، عربیون و همکاران (۱۳۹۱)، مبینی و همکاران (۱۳۹۱) و همچنین ناجرو والنسیا و همکاران (۲۰۱۰) که بیان میکنند عوامل درون سازمان از قبیل فرهنگ سازمان، ساختار سازمان و ویژگی های مدیران بر کارآفرینی درون سازمان اثر مثبت دارد، همسو با نتیجه فرضیه حاضر می باشند.
فرضیه فرعی اول پژوهش: بین درگیر شدن در کار با کارآفرینی سازمانی بانک سپه شعب استان مرکزی رابطه وجود دارد.
تأیید فرضیه فرعی اول پژوهش روشن میسازد ارتباط مثبت و معنیداری بین میزان درگیر شدن افراد در کارشان با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. همانطور که اشاره شد، ایجاد گرایش و فعالیتهای کارآفرینانه در سازمان دغدغه مهم مدیران سازمان است و با تأیید فرضیه اصلی، این یافته مهم حاصل گشت که برای ظهور چنین گرایشی در رفتار افراد سازمان، باید ارزشهای متداول و ادراکات بین اعضای یک سازمان با هم مشترک و در یک سو باشد. یکی از ابعاد فرهنگ یک سازمان، میزان درگیر شدن در کار اعضای آن است. در مورد فرضیه فرعی اول این یافته حاصل میشود که هرچه افراد شاغل در یک سازمان در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...