پر کننده یکی از اجزای ترکیب یک مخلوط در عایق‌های رطوبتی می‌باشد و مقدار و نوع پر کننده بر روی مقاومت و شکل‌پذیری مخلوط قیری تأثیر بسزایی دارد. مقدار ناکافی پر کننده در مخلوط موجب افزایش فضای خالی و کاهش استحکام می‌شود و مقدار اضافی آن ترکیب را سخت و شکننده می‌کند. به طور کلی فیلر به دلیل نرمی و ریز دانه بودن دارای تأثیر مطلوب در عایق رطوبتی می‌باشد که در این تحقیق از تالک به عنوان پر کننده استفاده شده است.
از آنجا که عایق‌های رطوبتی، پیش ساخته پایه قیری می‌باشند لذا قبل از هر چیز باید خواص مختلف قیر را شناخت.
۲-۵٫ قیر: خواص، ساختار
شکل ۲-۴٫ قیر
قیرهای نفتی از جمله فرآورده‌های نفتی می‌باشند که طی مراحل پالایش نقت خام در پالایشگاه‌ها، بطور مستقیم و یا تحت فرایندهای تکمیلی نظیر هوادهی حاصل می‌شوند. در کشور ما عمدتاً قیرها دو دسته تولید می‌شود. (۸)
دسته اول تحت عنوان “قیرهای نفوذی” می‌باشند که بر مبنای مشخصه درجه نفوذ دسته‌بندی و تولید می‌شوند و در بازار به قیر نرم معروفند که قیرهای ۷۰/۶۰ و ۱۰۰/۸۵ از این دسته‌اند. (۴۴)
دسته دوم تحت عنوان “قیرهای دمیده” می‌باشند که بر مبنای دو مشخصه نقطه نرمی و درجه نفوذ دسته‌بندی و تولید می‌شوند و در بازار به قیر سفت معروفند که قیرهای ۲۵/۸۵ و ۱۵/۹۰ از این دسته‌اند.
در بسیاری موارد صنایع مختلف بسته به نوع محصولات تولیدی خود نوع خاصی از قیر را مورد مصرف قرار می‌دهند و این در حالی است که تنوع قیرهای موجود، محدود بوده و یا به دلایل متعدد از جمله نقایص موجود هنگام تولید، ذخیره‌سازی و یا حمل و نقل قیر مشخصات اصلی خود را از دست داده و باید اصلاح گردد. (۲۱)
قیرها از نظر فیزیکی یک ماده همگن در مقیاس میکرو و حتی نانو می‌باشند با این حال این مواد از نظر شیمیایی یک مخلوط ناهمگن (heterogeneous) از ترکیبات شیمیایی مختلف می‌باشند. علیرغم این مسأله، همه قیرها دارای یک سری خصوصیات و خواص مشترک می‌باشند. ساختار عنصری قیرها که به روش تجزیه شعله یا سایر روش‌ها بدست آمده حاکی از آن است که حدود ۹۰% قیر را اتم‌های کربن و هیدورژن تشکیل می‌دهند. همچنین اغلب قیرها دارای نیتروژن، گوگرد و اکسیژن به نسبت‌های مختلف ولی کم میباشند.
مقادیر ناچیز از سایر اتم‌ها نظیر اتم‌های فلزی مختلف نیز معمولاً یافت می‌شوند ولی روشن است که تأثیری بر روی خواص قیر ندارند. قیر، یا به بیان بهتر مواد قیری مخلوط بسیار متنوعی از طیف وسیعی از هیدروکربون‌ها می‌باشند که در انواع اشباع و غیر اشباع، حلقوی و غیر حلقوی، قطبی و غیر قطبی قرار می‌گیرند. ضمناً پاره‌ای از این هیدروکربون‌ها علاوه بر کربن و هیدروژن دارای هتر و اتم (O,S,N,…) نیز در ساختار خود می‌باشند.
بنابراین هر گونه تلاشی برای تجزیه ملکولی قیرها بی‌حاصل خواهد بود. لذا با اضافه کردن مواد افزودنی به قیر می‌توان خواص آن را اصلاح کرده و بهبود داد. (۴۰ و ۲۱)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۲-۵٫ طرح‌های ساده حالت‌های سل و ژل قیر
۲-۵-۱٫ ساختمان شیمیایی قیر
در برداشت عامیانه قیر ماده‌ای سیاه و بد بو و احیاناً ناخوشایند است که دو خاصیت مشخص دارد چسبندگی و آببندی.
منشأ آن از نفت می‌باشد و در تهیه آسفالت و قیرگونی کردن بام به کار می‌رود. البته این نگاهی از دور به قیر است که تنها مشخصات ظاهری آن را در بردارد.
در واقع قیر ماده سیاه رنگی است از شمار زیادی هیدروکربن که به صورت کلوئیدی در کنار یکدیگر معلق هستند تشکیل شده است این هیدورکربن‌ها سه دسته هستند: آسفالتن‌ها، رزین‌ها و روغن‌‌ها. (۱۲ و ۱۳)
تا کنون نظریه قطعی و معینی درباره چگونگی ساختمان شیمیایی قیر به دست نیامده است و با توجه به نوع نفت خام دارای ساختار متفاوتی می‌باشند.
قیر همچنین محتوی مقدار کمی از فلزات نظیر وانادیم و نیکل و آهن، منیزیم و کلسیم به شکل نمک‌های معدنی و اکسیدها می‌باشد. پس در نهایت می‌توان گفت عناصر تشکیل دهنده قیر عبارت‌اند از: کربن، هیدروژن، گوگرد، اکسیژن و نیتروژن و برخی از عناصر فلزی که به مقدار بسیار کم در آن یافت می‌شود. درصد از عناصر در جدول پایین آمده شده است. (۲۸)
جدول ۲-۲٫ درصد عناصر تشکیل دهنده قیر

عناصر

درصد

کربن

۸۸-۸۲

هیدروژن

۱۱-۸

سولفور

۶-۰

اکسیژن

۵/۱-۰

نیتروژن

۱-۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...