۴-۵-۱- اختلاف ارتفاع ما بین منبع آب و اجتماع خیلی کم:
در این حالت بدلیل اختلاف ارتفاع کم در صورتی که طول مسیر کم باشد، اختلاف ارتفاع توان غلبه بر افت هد کل را دارد اما در صورتی که طول مسیر زیاد باشد این اختلاف ارتفاع جوابگو نبوده و بایستی از پمپ استفاده نماییم.
۴-۵-۲- عدم وجود اختلاف ارتفاع ما بین منبع آب و اجتماع:
در این وضعیت مقدار شیب برابر صفر است و عملاً نیاز به استفاده از پمپ در خط خواهیم بود. با فرض میزان سرعت مناسب خط انتقال با بهره گرفتن از رابطه پیوستگی می توان قطر مورد نیاز را محاسبه نمود. با توجه به فرض نمودن محدوده سرعت قطرهای متفاوتی به ما میدهد که با بهره گرفتن از فرمول محاسبه قطر اقتصادی مطلوب ترین قطر را می توان بدست آورد. فرمول محاسبه قطر اقتصادی:
معادله (۴-۱)
D=1.544×((N×E)/F))0/154×Q0/45
D= قطر اقتصادی (m)
N= در صد کار پمپ در شبانه روز
E= قیمت هر کیلو وات ساعت برق بر حسب ریال
F= قیمت هر کیلو گرم لوله بر حسب ریال
Q= میزان جریان (m3/s)
سایر روشهایی که جهت محاسبه قطر مورد نیاز با توجه به دبی جریان وجود دارد، به شرح زیر است.
معادله(۴-۲)
D=0/95√Q
D=1/22√Q
D= قطر (mm)
Q= میزان جریان (m3/s)
۴-۵-۳- اختلاف ارتفاع ما بین منبع آب و اجتماع منفی:
در این وضعیت منبع آب پایین تر از اجتماع قرار داد و با پمپاژ آب مورد نیاز اجتماع تأمین می شود.به طور کلی طراحی خط های انتقال بر مبنای حداکثر مصرف روزانه انجام می گیرد.
۴-۶- محدودیت فنی خط انتقال:
۴-۶-۱- حداکثر سرعت:
زیاد شدن سرعت از یک سو طبق رابطه دارسی سبب افزایش افت فشار و در نتیجه گران شدن تأسیسات ایجاد فشار در خط انتقال آب (منبع بلند یا پمپ) می گردد و از سوی دیگر طبق رابطه برداری تغییر مقدار حرکت[۴۸] مقدار نیروی نامبرده در زانویی ها و سه راهی ها در اثر تغییر جهت سرعت، افزایش یافته و امکان شکسته شدن لوله به ویژه در محل اتصال ها زیاد می گردد.
معادله(۴-۳)
Σ F=Σ ρ. A.V2
چنانچه در رابطه دارسی و این رابطه مشاهده می گردد، پدیده سرعت با توان دو در میزان نیروی حاصله موثر است.همچنین بدلیل احتمال بسته شدن ناگهانی بخشی از لوله، در بقیه بخش های خط انتقال موجب ایجاد ضربه قوچ[۴۹]شده و باعث شکستن لوله خواهد گردید.۱
در استانداردهای آلمان[۵۰] حداکثر سرعت آب در لوله های با قطر کوچکتر از ۵۰۰ میلیمتر در حالت معمولی ۲ متر بر ثانیه و در حالت موقت آتش نشانی ۵/۲ متر بر ثانیه و در لوله های با قطرهای برابر یا بزرگتر از ۵۰۰ میلیمتر ۵/۱ متر بر ثانیه می باشد.
۴-۶-۲- حداقل سرعت:
در اثر سرعت کم رسوب در لوله ها بیشتر می گردد و گازهای محلول در آب به صورت حبابهایی در می آیند که در بخشهای بلند شبکه پخش آب جمع شده و جریان آب را مختل می سازند. سرعت کم نشان دهنده این است که قطر لوله بزرگ انتخاب شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. همچنین سرعت کم یا راکد ماندن آن سبب تغییر مزه آب شده و از گوارایی آن می کاهد. حداقل سرعت آب در خط های انتقال ۳/۰ متر بر ثانیه می باشد.۱
۴-۷- اجزا ومؤلفه های مهم در خط انتقال آب :
۴-۷-۱- لوله ها:
لوله ها اجزای اصلی خط های انتقال آب را تشکیل می دهند. لوله بایستی بجز انتقال و پخش آب بسته به نیاز فشارهای گوناگونی را نیز تحمل کنند. در انتخاب قطر لوله ها بایستی توجه داشت زیرا در قطرهای پایین تفاوت هزینه ها زیاد نیست اما در قطرهای بالا تفاوت هزینه ها زیاد بوده و بجز قیمت لوله هزینه حفر ترانشه و نصب لوله نیز تأثیر گذار می باشد. حداقل قطر لوله در لوله های مجهز به شیر آتش نشانی ۱۰۰ میلی متر و در لوله های بدون شیر آتش نشانی ۵۰ میلی متر می باشد. در سیستم آبرسانی غالباً ازلوله های چدنی، آزبست سیمان، بتن آرمه، فولادی و پلاستیکی استفاده می شود.
۴-۸- عوامل موثر در انتخاب نوع لوله‌ها:
عواملی که باید در انتخاب لوله‌های مدفون یا نمایان در نظر گرفت عبارتند از:
مشخصات سیال:
خواص خوردگی یا تشکیل پوسته
خواص دیگر، مانند لزجت و غلظت مواد جامد معلق
شرایط بهره‌برداری:
فشار داخلی
شرایط جوی خورنده برای لوله‌های نمایان

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بارهای رویی ناشی از خاک و بارهای دینامیکی، ظرفیت بارپذیری و نشست زمین، پتانسیل خورندگی خاک
امکان دسترسی به:
قطرهای مختلف
ضخامت مختلف
متعلقات لازم
مشخصات لوله:
مقاومت (استاتیک و خستگی بویژه برای ضربه‌ی قوچ)
شکل‌پذیری
مقاومت در مقابل خوردگی
افت هد در مقابل حرکت سیال (زبری داخلی)
وزن و طول هر بازه‌ی لوله
نوع اتصالات مورد نیاز
اقتصادی:
عمر مفید مورد نیاز
نگهداری و تعمیرات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...