a176/66

a1/76

آزوسپیریلیوم

a067/66

a2/77

رقم

ILL4400

b7/63

b367/67

زیبا

a533/68

a93/85

حروف یکسان در هر ستون نشانه عدم تفاوت معنی دار در سطح احتمال ۵ درصد در آزمون LSD می باشد

نمودار۴-۸-اثر متقابل سایه اندازی و رقم بر تعداد روز تا ۵۰درصد غلاف دهی

۴-۳- عملکرد و اجزای آن
۴-۳-۱- تعداد کل غلاف در بوته
بر اساس نتایج حاصل از جدول تجزیه واریانس (جدول۴-۵) تعداد غلاف در بوته تحت تاثیرسایه اندازی، بیوپرایمینگ، رقم و اثرمتقابل سایه اندازی × بیوپرایمینگ، سایه اندازی × رقم و اثر متقابل سایه اندازی × رقم × بیوپرایمینگ در سطح احتمال ۱ درصد و اثر متقابل رقم× بیوپرایمینگ در سطح احتمال ۵ درصد اختلاف معنی داری داشتند.
با توجه به مقایسه میانگین­ها (جدول ۴-۶) بیشترین تعدادغلاف در بوته در عدم سایه (شاهد) تولید گردید و سطوح ۷۵ و۱۰۰درصد سایه اندازی در یک گروه با کمترین تعداد غلاف در بوته قرار گرفتند.
عدم تلقیح با باکتری آزوسپیریلیوم (شاهد) باعث افزایش ۴۰ درصدی تعداد غلاف در بوته نسبت به شرایط تلقیح با باکتری گردید. همچنین رقم زیبا نسبت به رقم ILL4400، ۱۱/۱۸درصد افزایش در تعداد غلاف در بوته را نشان داد (جدول ۴-۶).
با توجه به نمودار (۴-۹) بیشترین تعداد کل غلاف در بوته از اثر متقابل رقم زیبا در عدم تلقیح با باکتری تحت شرایط عدم سایه حاصل شد و کمترین تعداد مربوط به رقم ILL4400 در ۱۰۰ درصد سایه و تحت شرایط تلقیح با باکتری بدست آمد. افشاری و همکاران (۱۳۹۲) گزارش کردند که تلقیح گیاه لوبیا چیتی با باکتری­ های محرک رشد توانست ۸۷/۴۲ درصد تعداد غلاف در بوته بیشتری نسبت به شاهد تولید کند. در مطالعه­ ای روی ژنوتیپ­های عدس اعلام شد که تعداد غلاف در هر شاخه اثر مثبتی بر عملکرد دانه دارد[۱۷۹]. درمورد باکتری به کار رفته می­توان چنین اظهار داشت که ویژگی­های تحریک رشدی در باکتری محرک رشد بیشتر بوده و این باکتری توانسته است با بهبود استقرار گیاهچه و تقویت رشد آن، گیاهان قوی تولید کرده و بنابراین توان تولیدی گیاه که یکی از اجزای آن تعداد غلاف در بوته است را افزایش دهد[۱۴۰]. رخزادی و همکاران (۲۰۰۸) گزارش کردند که تلقیح گیاه نخود با باکتری های محرک رشد سبب افزایش معنی دار تعداد غلاف در بوته در مقایسه با گیاهان بدون تلقیح با باکتری گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول ۴-۵- تجزیه واریانس عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم عدس تحت سطوح مختلف سایه اندازی و بیوپرایمینگ

منابع تغییرات

درجه آزادی

تعداد
غلاف در بوته

تعداد غلاف پر در بوته

تعداد دانه در بوته

وزن صد دانه

عملکرد زیست توده

شاخص برداشت

عملکرد دانه

تکرار

۲

ns45/2

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...