فایل شماره 5404 |
-
- روزنامههای ایرانی تا کنون حجم عظیمی از اطلاعات خود را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند. اینکه بتوان فضایی را ایجاد نمود تا مخاطبان ایرانی برای محتوای آنلاین هزینهای پرداخت نمایند دشوار مینماید. اما با این وجود میتوان در چند فاز گوناگون مخاطبان را به پرداخت برای محتوای آنلاین تشویق نمود. لازمه این کار این است که محتوای ارائه شده در وبسایت روزنامهها دارای انسجام خاصی باشد. اولین مرحله دیجیتالیسازی تمامی محتویات موجود در سایت است. بعد از برداشتن این گام مهم، نیاز به واحدی در روزنامه است تا بتواند تمامی این اطلاعات را در بستههای گوناگون جمعآوری نماید. این بستهها می تواند موضوعات گوناگونی داشته باشد، مثلاً، عکسها، فیلمها، خبرها، تحلیلها و … و همگی این بستهها هم میتوانند در بستههای کوچکتر آرشیو شوند. حاصل این کار دستیابی به یک گنجینه عظیم از آرشیو تمامی محتویات تولیدی در فضای سایبر است و فرصتی را برای درآمدزایی روزنامه فراهم می آورد. فرض کنید که محققانی بخواهند به تحلیل در برخی از محتویات بپردازند. روزنامه بهراحتی می تواند به فروش آرشیوهای کلاسهبندی خود بپردازد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- همانطور که در بالا ذکر شد، مخاطبان جزء حیاتی موفقیت کسب و کار آنلاین خواهند بود. اما طبق یافتههای ما از آمار موجود در سایت همشهری، که تنها در زمان مصاحبه در اختیار محقق قرار گرفت، به این نکته اشاره شد که در ساعات خاصی از روز حجم مراجعه به سایت به طور شگفتانگیزی رشد می کند. برداشت مدیران از این حجم بالای بازدید کارمندان ادارات بودند که به دلیل دسترسی به اینترت با سرعت بالا و همچنین رایگان در اوقات بیکاری خود در ادارات به این سایت سر میزنند. آنها اشاره داشتند که این بازدیدکنندگان مخاطبان وفادار ما نیستند و مخاطبان وفادار ما آنهایی هستند که در روزهای تعطیل و یا در ساعات آخر شبانه روز با اینترنت خانگی خود به سایت ما سر میزنند. با توجه به این موضوع، یکی از کارهایی که روزنامههای آنلاین میتوانند انجام دهند تا بتوانند بر میزان این مخاطبان آنلاین بیفزایند و آنها را حفظ نمایند (در واقع بر تعداد کاربران وفادار خود بیفزایند) این است که بتوانند با بستههای تشویقی نظیر دسترسی به کل اخبار و حتی بخشی از آرشیو مطالب و یا ایجاد اشتراک ماهانه یا سالانه به کاربران انگیزه دهند تا همیشه از بازدیدکنندگان ثابت سایت باشند.
- آموزش نیروی کار موجود در زمینه رسانههای آنلاین باید در سرلوحه کار مدیران رسانههای آنلاین ما قرار گیرد. در طول پژوهش، محقق در بحث با مدیران روزنامههای آنلاین متوجه این مطلب گشت که اکثر نیروی کار موجود در سازمانهای رسانهای آنلاین، غیرمتخصص محسوب میگردند. از آنجا که لازمه کار در زمینه آنلاین مهارت و تسلط بر وب، زبان برنامهنویسی، و دیگر مهارت های کار در شبکه اینترنت است، اکثر کارکنان این روزنامهها نیروی متخصص رایانه و مخابرات هستند و یا افرادی که تنها در زمینه ارتباطات، خبرنویسی، گزارش و … تخصص دارند. اینکه مدیران بتوانند با برگزاری کلاسهای ضمن خدمت این خلاء را پر کنند از ملزومات موفقیت هر چه بیشتر روزنامههای آنلاین در آینده خواهد بود.
- یکی از عوامل موفقیت در روزنامههای آنلاین بر پایه این پژوهش سفارشیسازی است. اما نحوه اعمال این استراتژی از اهمین بالایی برخوردار است. این که بدانیم مخاطب به چه نیاز دارد و بتوانیم وی و نیازها و خواسته ها و علائق وی را بشناسیم نیازمند یک پژوهش گسترده و جداست. اما پیشنهاد می شود بهجای هزینه بالای زمانی و مالی، واحدی در روزنامه فراهم آید که تمامی بازدیدها از سایت به همراه اطلاعات کامل بازدیدکننده را رصد و ثبت نماید و در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت این اطلاعات را در اختیار مدیران استراتژیست سازمان قرار دهد تا بتوانند بر اساس این اطلاعات، اهداف کسبوکار و محتوای خود را تعدیل و اصلاح نمایند و به این ترتیب بر میزان بازدید از سایت و در نتیجه جذب آگهیدهنده و در نهایت درآمدزایی بیفزاید.
- یکی از تفاوتهای فاحشی که بین روزنامههای آنلاین ایران و روزنامههای مشابه در کشورهای خارجی مشاهده می شود تعداد کارکنان این سازمانهاست. مادامی که صدها نفر در هر یک از روزنامههای آنلاین خارجی و موفق مشغول به فعالیت و پیشرفت هستند، شاهد آنیم که متاسفانه موسسات رسانهای ما هنوز هم قدرت ریسکپذیری بالایی ندارند و خود را به نسخههای چاپی خود وابسته نگه داشته اند. از سویی باید به آنها حق داد و از سوی دیگر باید به این واقعیت هم توجه کرد که تکنولوژی به انتظار چنین روزنامههایی نمیماند و امروز و فرداست که این روزنامهها مجبور به گذار به دوره آنلاین مطلق هستند، کما اینکه مجله بزرگی چون نیوزویک بعد از هشتاد سال فعالیت، اینک تنها نسخه آنلاین خود را ارائه میدهد. پس پیشنهاد میگردد که این روزنامهها از همین اکنون دید خود را وسیعتر نمایند و ده سال آتی را ببیند که تکنولوژیهای نوین نظیر موبایل، تبلت، ریدِرها و … در بازار رایج میشوند و نسلهای نوجوان بهجای روی آوردن به نسخههای کاغذی و غیرجذاب، به نسخههای آنلاین، پویا، تعاملی و جذاب اقبال نشان می دهند. لذا هرگونه فعالیت در واحد تحقیق و توسعه سازمان در راستای این هدف توصیه گردد.
۵-۵ پیشنهاد برای پژوهشهای آتی
پیمایش ما و موارد یافته شده و محدودیتهای این پژوهش حوزه های مختلف و گوناگون پژوهشی را پیش روی ما و پژوهشگران دیگر باز کرده است، که می تواند در آینده به صورت جزئیتر بدانها پرداخته شود.
پژوهشهای آتی بهجد نیازمند آن خواهند بود که تصویر عظیم پدیده در حال توسعه روزنامه آنلاین را به عنوان واحد جزء استراتژی در سطح سازمانی مورد بررسی قرار دهند. میدانیم که هر روزه بر تعداد کانالهای ارتباطی و در عین حال همگرایی رسانه ها افزوده میگردد. جا دارد که پژوهشگران هر کدام از این کانالهای ارتباطی – نظیر اینترنت، نامه الکترونیکی، موبایل، تبلت – را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
مورد دیگری که میتوان به عنوان موضوع یک پژوهش مورد مطالعه قرار گیرد بُعد موفقیت کوتاهمدت و بلندمدت کسب و کار روزنامههای آنلاین قرار گیرد. این دوره کوتاهمدت می تواند ۲ یا ۳ ساله باشد و دوره بلندمدت اشاره به سالهای طولانیتر، از ۵ تا ۱۰ سال دارد.
مورد بعدی برای پژوهش می تواند نرمافزارهای کاربردی نشر و تاثیر آنها بر انعطافپذیری و کارایی فرایند نشر باشد. اینکه چه نرمافزارهایی و با چه ویژگیهایی میتوانند به کار گرفته شوند تا هم بتوانند با ابزار مختلف دسترسی و خواندن خبر سازگاری داشته باشند و هم بتوان سازگاری را بین این ابزار با قابلیت های مختلف ایجاد نمود، حائز اهمیت خواهد بود.
در موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین عامل دیگری هم می تواند تاثیرگذار باشد و آن ساختار سازمانی است. با مطالعه ساختار سازمانی روزنامههای آنلاین هم میتوان به عاملی از عوامل موفقیتساز روزنامههای آنلاین اشاره کرد.
۶-۵ موانع ومحدودیتهای تحقیق:
حرکت بسوی هر هدفی، توسط محدودیت ها به عنوان یک واقعیت دچار کندی می شود. معمولاً در تحقیقات علوم اجتماعی و علوم انسانی همیشه محدودیتهای خاصی وجود دارد که در علوم دیگر کمتر مشاهده میشود و این مشکلات و محدودیتها از آنجا ناشی میشود که یک طرف مسئله همیشه انسان بوده و همانطور که میدانیم جمع آوری اطلاعات از انسان و رفتار و کنشها و واکنشهای او چه به جهت پیچیدگی امور و به جهت حساسیت خود نوع انسان در مقابل مجموعه سؤالاتی از این نوع مشکل بوده و بالتبع جمع آوری اطلاعات در یک سازمان مشکلتر میباشد. انجام هر نوع تحقیق کاربردی به دلیل وجود متغیرهای خارجی و داخلی تأثیرگذار، محدودیت هایی را برای محقق ایجاد میکند که غیرقابل کنترل میباشد. از این رو، در نتیجهگیری میتواند تأثیر قابل ملاحظهای داشته باشد.
از موانع و محدودیتهای پیش روی این تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-۵-۵ کمبود روزنامه آنلاین در ایران: از آنجا که پدیده روزنامه آنلاین در ایران در چند سال اخیر بروز پیدا کرده است، آنچنان که باید و شاید کشور ما دارای روزنامه آنلاین به معنای واقعی آن نیست. در واقع شاهد آن هستیم که اکثر روزنامههای کشور به بارگذاری فایل روزنامه با فرمت پیدیاف[۲۴۷] بسنده می کنند و ویژگی خاص روزنامه آنلاین را که همانا قابلیت تعاملی بودن آن است نادیده میگیرند. لذا یکی از موانع تحقیق را میتوان کمبود مورد مطالعه در ایران برشمرد. در ضمن میتوان به این نکته نیز اشاره کرد که استراتژی سفارشیسازی در صنعت رسانه در سالهای اخیر در دنیا مطرح شده است و از آنجا که هنوز هم در دنیا بر سر اینکه چه چیزی را در رسانه سفارشیسازی بنامیم و چگونه آن را به اجرا درآوریم بحث وجود دارد، اینکه آیا در روزنامههای آنلاین کشور استراتژیای که بتوان آن را به قطع سفارشیسازی بنامیم وجود دارد یا خیر مشکل وجود خواهد داشت. این کمبودها باعث میگردد که این پژوهش تنها پایه و شروعی باشد برای ادامه پژوهش در کشور، در صورتی که در سالهای آتی دارای روزنامه آنلاین بیشتر و پیشرفتهتری باشیم.
۲-۵-۵ کمبود منابع مطالعاتی فارسی و لاتین در این زمینه: به موجب نوظهور بودن پدیده روزنامه آنلاین در ایران و اینکه اکثر روزنامهها بیشتر با آزمون و خطا استراتژی های خود را برمیگزینند، تا بهحال مطالعه در مورد روزنامهآنلاین به طور گسترده در پایگاههای علمی کشور انجام نشده است. البته در زمینه تجارت الکترونیک منابعی موجود بود، که لازمه استفاده از آنها در این پژوهش مرتبط بودن آنها با نوع پدیده مورد مطالعه یعنی صنعت رسانه بود، که چندان با این موضوع همخوانی نداشتهاند. در میان منابع خارجی هم مشکل پژوهشگر شرایط متفاوت محیطی بین ایران و دیگر کشورهای دارای روزنامه آنلاین بود. این کشورها دارای تجربه های فراوانی در این زمینه هستند و راهکارهای پیشنهادی و پیشرفتهای آنها در زمینه اداره یک روزنامه و کسب و کار آنلاین آنها فاصله زیادی با کشور ما دارد. لذا اکثر منابعی که در این زمینه موجود بودند در ایران موضوعیت مطرح شدن نداشتهاند.
۳-۵-۵ دشواری دسترسی به منابع اطلاعاتی روزنامهها: در این پژوهش سعی بر آن است که بتوان موفقیت کسب و کار روزنامههای آنلاین را با توجه به برخی متغیرها سنجید. از آنجا که موفقیت کسب و کار روزنامه آنلاین جذب مخاطب – خواننده و آگهیدهنده – و به موجب آن کسب درآمد است، مدیران رسانهای همکاری لازم را در زمینه در اختیار دادن اطلاعات مالی سازمان رسانهای تحت امر خود به پژوهشگر نداشتند. با توجه به نظر اساتید و خود این مدیران پژوهشگر به سایت الکسا رجوع کرده و رتبه این سه روزنامه را از نظر میزان حضور کاربر در سایت روزنامه و ورق زدن صفحات سنجیده است. از آنجا که میزان درآمد روزنامهها با افزایش میزان بازدید و کلیککردن کاربران بر بَنِرهای تبلیغاتی موجود در صفحات مختلف روزنامه افزایش مییابد شاهد آن بودیم که روزنامه همشهری و جامجم اختلاف فاحشی را با روزنامه خراسان داشتند و این بدان معنی است که این دو روزنامه در درآمدزایی موفقتر از روزنامه خراسان بوده اند. نتایج موجود از این آمارها – برگرفته از سایت الِکسا در قسمت ضمیمه پایان نامه قرار خواهد گرفت.
۴-۵-۵ کمبود زمان پژوهش: در این پژوهش برآنیم تا یک استراتژی خاص به نام «سفارشیسازی» را مورد بررسی قرار دهیم. لازمه بررسی موفقیت یک استراتژی وجود یک بازه زمانی حداقلی برای سنجش آن استراتژی است. تصور می شود به بازهای حداقل یکساله برای این تحقیق نیاز باشد که مسلماً با محدودیت زمانی مواجه خواهیم بود.
۷-۵ خلاصه فصل
در آخرین فصل این پژوهش، نگارنده به تجزیه و تحلیل تمامی پرسشهای تحقیق پرداخت. در ادامه در بخش بحث و بررسی، مقایسه ای از تمامی تشابهها و تفاوتهای نتایج پژوهش حاضر با پژوهشهای مشابه سخن به میان آورد. در همین بخش، محقق به بیان دیدگاه های مدیران روزنامهها آنلاین در تحلیل و بررسی نتایج بهدست آمده نیز پرداخت. در قسمت آخر این بخش، محقق به تجزیه و تحلیل مقایسه سه روزنامه آنلاین و در نهاین میزان موفقیت هر یک از سه روزنامه در مقایسه با دیگری با ارائه دلایل آن پرداخت. در ادامه این فصل، محقق پیشنهاداتی را به سیاستگزاران این سه روزنامه آنلاین ارائه نموده است. بخش بعدی شامل پیشنهاداتی برای پژوهشگرانی می شود که تمایل دارند در عرصه روزنامه آنلاین دست به تحقیق بزنند. آخرین بخش شامل بیان محدودیتهایی میشود که پژوهشگر در طول انجام پژوهش با آنها مواجه بوده است.
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
- تاتم، جرج، آینده روزنامهها، بقا یا نابودی، ترجمه حسن نورایی بیدخت، رسانه، سال یازدهم، پاییز ۷۹، ۸-۷٫
- خاکی، غلامرضا (۱۳۸۷) روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی تهران: انتشارات درایت.
- خوشنشین لنگرودی، لیلا (۱۳۸۰)، بررسی علل و عوامل موثر بر میزان انتشار و عدم انتشار روزنامه الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
- سرمد، زهره، علی بازرگان و الهه حجازی (۱۳۸۰). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران؛ انتشارات آگاه.
- ناصری گیسور، محمدرضا(۱۳۹۰)، اصول روزنامهنگاری آنلاین، تهران: انتشارات جامجم.
منابع لاتین
- Afuah, A., & Tucci, C. L. (2001). Internet business models and strategies: text and cases. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
- Albarran, A. B. (1996). Media economics: understanding markets, industries, and concepts. Ames: Iowa State University Press.
- Albarran, A. B., & Olmsted, S. M. (1998). Global media economics commercialization, concentration, and integration of world media markets. Ames: Iowa State University Press.
- Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, ۲۲(۶-۷), ۴۹۳-۵۲۰٫
- Anderson, D. M. (1997). Agile product development for mass customization: how to develop and deliver products for mass customization, niche markets, JIT, build-to-order, and flexible manufacturing. Chicago: Irwin Professional Pub.
- Andrew, T. (1996). Newspapers wrestle with the online bear. Seybold Report on Publishing Systems, ۴, ۲۳٫
- Arampatzis, A. (2002). Media Concentration in the European Market: New Trends and Challenges, by Alfonso Sanchez-Tabernero and Miguel Carvajal. The International Journal on Media Management, ۵(۴), ۸۶-۸۸٫
- Arora, N., Dreze, X., Sajeesh, S., Su, M., Syam, N., Thomas, J., et al. (2008). Putting one-to-one marketing to work: Personalization, customization, and choice. Marketing Letters, ۱۹(۳), ۳۰۵-۳۲۱٫
- Average Circulation of U.S. Daily Newspapers: 1990 – 2005 | Project for Excellence in Journalism (PEJ). (n.d.). Project for Excellence in Journalism (PEJ) | Understanding News in the Information Age. Retrieved January 8, 2013, from http://www.journalism.org/node/1073
- Bailey, J., & Bakos, Y. (1997). An exploratory study of the emerging role of electronic intermediaries. Int. J. Electron. Commerce, ۱(۳), ۷-۲۰٫
- Balabanovic, M., & Shoham, Y. (1997). Fab: content-based, collaborative recommendation. Commun. ACM, ۴۰(۳), ۶۶-۷۲٫
- Bates, B. J. (1993). Concentration in local television markets. Journal of Media Economics, ۶(۳), ۳-۲۱٫
- Bates, B. J. (1991). Breaking the structural logjam: The impact of cable on local TV market concentration. Journal of Media Economics, ۴(۳), ۴۷-۵۷٫
- Bourke, R., Arts, J., & Roest, M. V. (1999). Achieving success with mass customization: the vital contributions of engineering. Computer-Aided Engineering, ۱۰, ۴۲-۵۲٫
- Boynton, A. C., & Victor, B. (1991). Beyond flexibility: building and managing the dynamically stable organization. California Management Review, ۳۴(۱), ۵۳-۶۶٫
- Calantone, R., Garcia, R., & Dröge, C. (2003). The effects of environmental turbulence on new product development strategy planning. Journal of Product Innovation Management, ۲۰(۲), ۹۰-۱۰۳٫
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-04-05] [ 08:39:00 ب.ظ ]
|